BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door MaartenV » 20 jul 2020 10:38

Axxyanus, mocht je echt interesse hebben gehad in het onderzoek en in haar interview, had je die antwoorden op je vragen makkelijk zelf gevonden; Op Youtube is een interview met haar beschikbaar. Daar kom je al heel wat mee te weten.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 jul 2020 11:07

MaartenV schreef:
20 jul 2020 10:38
Axxyanus, mocht je echt interesse hebben gehad in het onderzoek en in haar interview, had je die antwoorden op je vragen makkelijk zelf gevonden; Op Youtube is een interview met haar beschikbaar. Daar kom je al heel wat mee te weten.
MaartenV, ik heb al voldoende verwijzingen naar teksten en filmpjes van jou gevolgd om dan tot het besluit te moeten komen dat ze helemaal niet de ondersteuning brachten die jij leek te suggereren.

Leg het eens uit in je eigen woorden i.p.v. van ons te verlangen dat we jouw zoveelste verwijzing volgen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 20 jul 2020 11:47

Ik vind het wel een goede vraag hoe het kan dat mensen die van geboorte blind zijn, visuele prikkels kunnen herkennen en er achteraf over verhalen. Maar bedenk ook dat Kenneth Ring, de onderzoeker, psycholoog is van opleiding. Hij zal zich zeker dergelijke vragen in zijn onderzoek ook hebben gesteld. Dus ik zou daar niet te skeptisch over zijn, en als je er de hand op kan leggen, het onderzoek eens onbevooroordeeld door te nemen.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 jul 2020 12:13

MaartenV schreef:
20 jul 2020 11:47
Ik vind het wel een goede vraag hoe het kan dat mensen die van geboorte blind zijn, visuele prikkels kunnen herkennen en er achteraf over verhalen. Maar bedenk ook dat Kenneth Ring, de onderzoeker, psycholoog is van opleiding. Hij zal zich zeker dergelijke vragen in zijn onderzoek ook hebben gesteld. Dus ik zou daar niet te skeptisch over zijn, en als je er de hand op kan leggen, het onderzoek eens onbevooroordeeld door te nemen.
Het lijkt me dat jij degene bent en blijft die hier allerlei beweringen doet over BDE die verder gaan dan het materialistisch verklaarbare.
Je zet je zelfs af tegen "materialisme" en zet eigen begrippen in de plaats van de gangbare om iets "onstoffelijk" te kunnen blijven vinden.

Al eerder vroeg ik je om herhaalbare en controleerbare proeven die zeker al ontworpen hadden kunnen zijn.
Het is niet aan jou om ons via een als vraag vermomde bewering te laten verklaren wat jij opvoert als bewijs/suggestie voor iets anders.

Het is aan jou om betrouwbaar bewijs aan te leveren voor je beweringen over bovennatuurlijke zaken.
Tot heden valt hetgeen wat je hebt aangedragen onder de rubriek suggestieve getuigenissen die alleen bij goedgelovig gepredisponeerden gewicht hebben.

Het bovenstaande heb ik je in andere bewoordingen al eens eerder toegevoegd, maar je haalt kennelijk elke keer je schouders op en gaat gewoon door met "nieuwe getuigenissen" die op geen enkele manier meer gewicht hebben dan je eerdere.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 jul 2020 12:33

MaartenV schreef:
20 jul 2020 11:47
Ik vind dat een raar antwoord, vooral na jouw vorige bijdrage.
MaartenV schreef:
20 jul 2020 10:38
Als het zo gemakkelijk was om die antwoorden te vinden, waarom heb jij ze dan al niet gevonden zodat je mij er nu naar kon verwijzen of een samenvatting geven? Het zelfde vraagstuk doet zich ook voor bij synestheten die kleurenblind zijn, maar door hun synesthesie bv letters in kleuren kunnen zien, die ze in werkelijkheid niet kunnen zien. Maar welke kleur die "spookkleuren" zijn daar is bij mijn weten geen manier om daar achter te komen.

Maar nu verwacht jij blijkbaar dat we maar aannemen dat iemand soortgelijk probleem toch heeft opgelost?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 20 jul 2020 14:39

Nogmaals, de onderzoeker is psycholoog. Hij zal zich de vragen zelf ook wel gesteld hebben hoor Axxyanus. Lees het onderzoek waarnaar ik verwijs!

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 jul 2020 16:53

MaartenV schreef:
20 jul 2020 14:39
Nogmaals, de onderzoeker is psycholoog. Hij zal zich de vragen zelf ook wel gesteld hebben hoor Axxyanus. Lees het onderzoek waarnaar ik verwijs!
Nog een onderzoeker:
Blackmore, “ out-body-experiences- all-obes-are-natural-phenomena“

https://www.psychologytoday.com/us/blog ... -phenomena

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 jul 2020 14:08

Blackmore heel recent ruim een uur over de materialistische kijk:

Uiteraard zeer verhelderend.

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 28 aug 2020 00:39

Als ik nadenk over de Bijna dood ervaring van zoveel mensen, over Het Licht en vooral ook over de Life Review en de verborgen spirituele ervaringen die heel wat mensen hebben, dan moet ik een aantal verzen uit de Koran minstens beamen: (voor de duidelijkheid, ik ga niet mee in een aantal andere gedachten van moslims, maar deze verzen vind ik mooie verwoordingen van wat een bijna dood ervaring onthult)

Roekoeʾ (begin van nieuw thema)
72
وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
..... en Allah is de Onthuller van wat jullie plachten te verbergen.

(over de lifereview)

وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
Hij zei: "Voorwaar, Ik weet wat jullie niet weten."

(over het Licht en wat wij allemaal niet weten over deze realiteit. Er zijn mensen die tijdens een BDE plots een gevoel hebben dat zij inzicht hebben in alles wat bestaat en op elke vraag waar zij mee zitten onmiddellijk het antwoord verkrijgen, en dat inzicht wordt hen eveneens weer weggenomen wanneer ze terug bij bewustzijn komen).

Soera 2, Al-Baqarah (De koe)
123
وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ
En vrees een Dag waarop de ene ziel niets voor een andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.

(hier gaat het in de Koran over de dag des oordeels. Maar je kan hier ook verwijzen naar de lifereview. Geen Axxyanus of Heeck van het Freethinker forum zal ons kunnen bijstaan bij onze allerpersoonlijkste lifereview...

Soera 2, Al-Baqarah (De koe)
156
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: "ʾInnā li-llāhie wa-ʾinna ʾilayhie rādjiʿōen (voorwaar, aan Allah behoren Wij, en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren)".

Deze laatste vers doet ons beseffen: 'gedenk dat gij sterfelijk zijt'. Het drukt er ons met de neus op dat wij aan de natuur of God of hoe wij Het ook noemen toebehoren, er uit voortkomen en naar teruggaan; Onze trots over 'onze wetenschap' en 'onze technologie', of 'ons geld en onze bezittingen en onze huizen' zal ons daarbij niet helpen.

Mooie verzen die aansluiten bij dit thema en ons kunnen doen nadenken.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 aug 2020 03:23

Het lijkt er op dat Maartens account is gehackt!
Ik wens u alle goeds

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 18 okt 2020 08:21

Het 'niets' na de lichamelijke dood is niet 'iets' dat bestaat. Je kan niet in het niets zijn. Daar het 'niets' geen zijnstoestand is of een plaats waar je voor eeuwig kan vertoeven. Het is nergens. Maar 'het nergens' bestaat niet.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 okt 2020 10:18

MaartenV schreef:
18 okt 2020 08:21
Het 'niets' na de lichamelijke dood is niet 'iets' dat bestaat. Je kan niet in het niets zijn. Daar het 'niets' geen zijnstoestand is of een plaats waar je voor eeuwig kan vertoeven. Het is nergens. Maar 'het nergens' bestaat niet.
Alles blijft bestaan, behalve de samenstelling van je lichaam. Die wordt herverdeeld over de bestaande aarde/ruimte.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 18 okt 2020 18:02

dikkemick schreef:
18 okt 2020 10:18
MaartenV schreef:
Alles blijft bestaan, behalve de samenstelling van je lichaam. Die wordt herverdeeld over de bestaande aarde/ruimte.
Neen, je innerlijk voelen van een ik en alle gevoelens en gedachten zijn er niet meer. De essentie van jou is weg.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 okt 2020 19:47

MaartenV schreef:
18 okt 2020 18:02
dikkemick schreef:
18 okt 2020 10:18
MaartenV schreef:
Neen, je innerlijk voelen van een ik en alle gevoelens en gedachten zijn er niet meer. De essentie van jou is weg.
Zeker! Mijn essentie is een bepaalde rangschikking van atomen/moleculen en chemie en die is na de dood totaal verstoord. Dan is er geen 'ik' meer. Een atomen-omhulsel dat langzaam maar zeker weer afgebroken zal gaan worden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 19 okt 2020 10:02

MaartenV schreef:Soera 2, Al-Baqarah (De koe)
123
وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ
En vrees een Dag waarop de ene ziel niets voor een andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.
Smaken verschillen natuurlijk.
Ik vind dit geen mooi vers maar een dreigement.

Het is ook volledig in strijd met de beschrijving van BDE ervaringen waarin ontmoetingen met andere overleden zielen worden beschreven, een ontmoeting met een liefdevol lichtwezen en een terugblik op het leven zonder oordeel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie