BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door heeck » 23 dec 2019 08:51

Hoezo dan Maarten?
Het is dik een uur dat ik graag aan iets anders besteed.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 23 dec 2019 12:12

Omdat je tegensprekelijke geluiden (t.o.v. jouw overtuiging) liefst uit de weg gaat. De neuroloog en klinisch professor, dr. Steven Laureys, die heel wat wetenschappelijke credibiliteit heeft, stelt duidelijk dat je het onbekende m.b.t. BDE's niet zomaar mag afwijzen. Dat we nog niet alles weten van de hersenen. Dat er een gebied is dat open ligt voor onderzoek en dat we best een houding van nieuwsgierigheid aannemen (in plaats van al te weten dat het gelijkgesteld kan worden aan hallucinaties bijvoorbeeld). Dat wetenschappelijk geluid wil Heeck liefst niet horen. Want dat past niet binnen zijn vooropgezette overtuiging over BDE's.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 dec 2019 14:09

MaartenV schreef:
23 dec 2019 12:12
Omdat je tegensprekelijke geluiden (t.o.v. jouw overtuiging) liefst uit de weg gaat. De neuroloog en klinisch professor, dr. Steven Laureys, die heel wat wetenschappelijke credibiliteit heeft, stelt duidelijk dat je het onbekende m.b.t. BDE's niet zomaar mag afwijzen. Dat we nog niet alles weten van de hersenen. Dat er een gebied is dat open ligt voor onderzoek en dat we best een houding van nieuwsgierigheid aannemen (in plaats van al te weten dat het gelijkgesteld kan worden aan hallucinaties bijvoorbeeld). Dat wetenschappelijk geluid wil Heeck liefst niet horen. Want dat past niet binnen zijn vooropgezette overtuiging over BDE's.
Alles wat afwijkt van mijn lopende inzicht interesseert me, wat dat betreft zit je er naast.
Dat is teveel om allemaal na te lopen, dus ga ik niet zomaar lezen wat jij aandraagt als je niet aangeeft van wat voor opvallends er sprake is.

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 24 feb 2020 00:08

Dit is voor mij bewijs genoeg dat uittredingservaringen een werkelijk verlaten van het lichaam door de ziel zouden kunnen zijn. (Of het bewustzijn). Hoe valideer je anders bewijs? (Ps: bekijk de hele video, want er zit een stuk televisiereklame tussen)

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 feb 2020 06:48

Dit soort testen is al zo vaak in ziekenhuizen gedaan, nooit met enig resultaat. Out of body experiments. Maar hoe dan ook, mensen blijven toch wel geloven in uittreden van zielen/geesten.
Bewijs kan natuurlijk altijd geleverd worden, maar dan wel op de ons bekende gecontroleerde wetenschappelijke (geteste) manier
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 24 feb 2020 11:18

Dikkemick, dit is op wetenschappelijke wijze getest. En er was een hit. Twee keer zelfs. Zie video. Maar als je selectief het bewijs negeert, en enkel die tests als 'wetenschappelijk' aanvaardt die je vooropgezette mening bevestigen, zal het nooit goed genoeg zijn.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 feb 2020 11:55

MaartenV,

Van wie komt die video?

Lever svp weten?schapper, bronnen, verificaties etc. aan, want ik (jij niet want dan stort evt je niet bestaande wereld in elkaar) moet wel onderscheid kunnen maken ten opzichte van Gili zijn optredens:

https://www.bol.com/nl/p/iedereen-paran ... 010722637/

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 24 feb 2020 12:19

heeck schreef:
24 feb 2020 11:55
MaartenV,

Van wie komt die video?

Lever svp weten?schapper, bronnen, verificaties etc. aan,...
Terechte vraag.

by Charles T. Tart

Originally published in the Journal of the American Society for Psychical Research, 1968, vol. 62, no. 1, pp. 3-27.

ABSTRACT: A young woman who frequently had spontaneous out-of-body experiences was studied in a sleep laboratory for four nights. She reported several partially out experiences and two full ones. While the physiological data are limited by dependence on her retrospective report in correlating physiological pattern with the experience, it seems as if her out experiences occurred in conjunction with a non-dreaming, non-awake brain wave stage characterized by predominant slowed alpha activity from her brain and no activation of the autonomic nervous system. Two incidents occurring in the laboratory provide suggestive evidence that the out of-the-body experiences had parapsychological concomitants.

Je kan er meer over lezen hier: meer informatie over het experiment en de publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 feb 2020 12:29

Maarten ik lees via de link die je gaf ondermeer onderstaande.
2. A Psychophysiological Study of OBEs in a Selected Subject

by Charles T. Tart

Originally published in the Journal of the American Society for Psychical Research, 1968, vol. 62, no. 1, pp. 3-27.

ABSTRACT: A young woman who frequently had spontaneous out-of-body experiences was studied in a sleep laboratory for four nights. She reported several partially out experiences and two full ones. While the physiological data are limited by dependence on her retrospective report in correlating physiological pattern with the experience, it seems as if her out experiences occurred in conjunction with a non-dreaming, non-awake brain wave stage characterized by predominant slowed alpha activity from her brain and no activation of the autonomic nervous system. Two incidents occurring in the laboratory provide suggestive evidence that the out of-the-body experiences had parapsychological concomitants.
Met 1 proefpersoon als onderwerp?
Miss Z is a young, unmarried woman in her early twenties, with two years of college education. Her education was temporarily interrupted at the time of this study because of her need to work in order to earn money to continue at college. She is a warm and highly intelligent person, and had great interest in what the study would show.

Psychologically, it is extremely difficult to describe Miss Z. My informal observations of her over a period of several months (undoubtedly distorted by the fact that one can never describe one's friends objectively) resulted in a picture of a person who in some ways was quite mature and insightful, and in other ways so extremely disturbed psychologically that at times, when she lost control, she could possibly be diagnosed as schizophrenic.
Ik kan hierdoor niet echt overtuigd raken. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 feb 2020 12:51

MaartenV,

Vanwaar die oude meuk uit 1968? Nooit nog herhaalbaar gebleken en gecheckt?
Heb je de video van Gili bekeken en beseft dat Gili volgens jouw Charles Tart-maatstaf als paranormaal-ESP-begaafd moet worden geaccepteerd?!
En heb je ook antwoord voor me over het onderscheiden van Charles Tart, diens patient uit 1968, Gili en mijzelf?

Uiteraard had je zelf even kritiek op Charles Tart na kunnen slaan, WIKI is afdoende nota bene, nummering van de ernstige gebreken door mij toegevoegd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Tart schreef: In 1968, Tart conducted an Out-of-body experience (OBE) experiment with a subject known as Miss Z for four nights in his sleep laboratory.[4] Miss Z was attached to an EEG machine and a five-digit code was placed on a shelf above her bed. She did not claim to see the number on the first three nights but on the fourth gave the number correctly.[5][6]

I)
During the experiment Tart monitored the equipment in the next room, behind an observation window, however, he admitted he had occasionally dozed during the night.[7]

II)
The psychologists Leonard Zusne and Warren Jones have written that the possibility of the subject having obtained the number through ordinary sensory means was not ruled out during the experiment. For example, when light fell on the code it was reflected from the surface of a clock located on the wall above the shelf.

III)
The subject was not constantly observed and

IV)
it was also suggested she may have read the number when she was being attached to the EEG machine.[5]

V)
According to the magician Milbourne Christopher "If she had held a mirror with a handle in her right hand, by tilting the mirror and looking up she could have seen a reflection of the paper on the shelf...

VI)
The woman had not been searched prior to the experiment, nor had an observer been in the sleep chamber with her — precautions that should have been taken."[7]

VII)
The psychologist James Alcock criticized the experiment for inadequate controls and questioned why the subject was not visually monitored by a video camera.[8]

VIII)
Martin Gardner has written the experiment was not evidence for an OBE and suggested that whilst Tart was "snoring behind the window, Miss Z simply stood up in bed, without detaching the electrodes, and peeked."[9]

IX)
Susan Blackmore wrote "If Miss Z had tried to climb up, the brain-wave record would have showed a pattern of interference. And that was exactly what it did show."[10]

X)
The experiment was not repeated at the laboratory,

Tart wrote this was because Miss Z moved from the area where the laboratory was located.[11]

Desalniettemin ben ik door Hopper en jou nu zo enthousiast over dit soort befoefelarijen dat ik er nóg eens nader kennis mee wil maken.
Omdat een jaar Advaita of Mindfullness wat te veel tijd van me vraagt ga ik een dezer naar een dag Headless Experience volgens Doug Harding.
http://www.headless.org/douglas-harding.htm

Sam Harris had met een verbreider daarvan, Richard Lang, een interview en Harris heeft ze mijns insziens buitensporig goed op een rijtje en ooit heb ik vanwege mijn kwakzalverij-interesse ook een cursus westerse mystiek gevolgd om oorsprongen van al dat buitengewone beter te kunnen bevatten.

Dank dus, maar je had Tart even zelf na moeten lopen!

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 feb 2020 21:21

MaartenV schreef:
24 feb 2020 11:18
Dikkemick, dit is op wetenschappelijke wijze getest. En er was een hit. Twee keer zelfs. Zie video. Maar als je selectief het bewijs negeert, en enkel die tests als 'wetenschappelijk' aanvaardt die je vooropgezette mening bevestigen, zal het nooit goed genoeg zijn.
Ja kijk, bewijs is bewijs, daar kan niemand omheen. Maar is OBE een bewezen feit? Herhaaldelijk onder gecontroleerde omstandigheden getest?
Is dan ook bekend wat er exact uittreedt en waar dat vandaan komt en weer heen terug gaat?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 25 feb 2020 08:30

dikkemick schreef:
24 feb 2020 21:21
Ja kijk, bewijs is bewijs, daar kan niemand omheen. Maar is OBE een bewezen feit? Herhaaldelijk onder gecontroleerde omstandigheden getest?
Zoals in deze video wordt gezegd, heeft dr. Stanley Krippner in New York het experiment in zijn laboratorium herhaald. Met succes.
Ik zou graag een onderzoeker vinden die bereid is dit nog eens opnieuw te testen met een groep mensen die claimen uittredingen te ervaren. Om te testen of zij verborgen targets kunnen opmerken.

Is dan ook bekend wat er exact uittreedt en waar dat vandaan komt en weer heen terug gaat?
Onze essentie. Ons zelf. Onze ziel of geest of welke benaming we aan dat onstoffelijke ook geven.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 25 feb 2020 10:09

MaartenV,

Hoe kan Krippner een totaal afgeschreven experiment herhalen?
Dat neem ik toch niet per video van een 5 minuten voor zoete koek aan.

Zeker niet als jij nog steeds niet hebt aangegeven waarom je Gili niet als paranormaal begaafd ziet en de kritieken op je eerste video die ik aanleverde, hebt weerlegd.

Roeland

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 feb 2020 11:58

Het is wel interessant te constateren dat het uittredende lichaam dezelfde zintuigen en geheugenfuncties heeft waarvoor het lichaam complexe organen nodig heeft plus een verbindingsorgaan die de gegevens van het onstoffelijke lichaam overbrengt naar de stoffelijke hersenen.
Ook interessant is het dat sceptische psychologen bij onderzoek nooit de onderzoeken door parapsychologen kunnen bevestigen met vergelijkbare onderzoeken. Het boycotten van sceptici door onstoffelijke lichamen wordt wel eens als verklaring aangevoerd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 feb 2020 12:33

Vilaine schreef:
25 feb 2020 11:58
Het is wel interessant te constateren dat het uittredende lichaam dezelfde zintuigen en geheugenfuncties heeft waarvoor het lichaam complexe organen nodig heeft plus een verbindingsorgaan die de gegevens van het onstoffelijke lichaam overbrengt naar de stoffelijke hersenen.
Tot nog toe één van de beste tegenargumenten hier beschreven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie