Emanuel Rutten

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Urbanfolkie84

Emanuel Rutten

Bericht door Urbanfolkie84 » 30 apr 2015 00:33

Ik heb daarstraks dit debat zitten kijken en ik erger me een beetje dood aan Emanuel Rutten, want ik hoor eigenlijk niks wat ik nog niet eerder gehoord heb van apologeten als William Lane Craig of Frank Turek. Maar misschien is mijn ergernis onterecht. Ik heb ook het idee dat Bas Haring zich een beetje liet onder sneeuwen door het heen en weer gespring van Rutten. Ik kon er niet precies mijn vinger op leggen, maar misschien dat iemand hier iets meer er over weet.

https://www.youtube.com/watch?v=kTMiTjhrY2Q" onclick="window.open(this.href);return false;

DiMensie

Re: Emanuel Rutten

Bericht door DiMensie » 30 apr 2015 03:27

Urbanfolkie84 schreef:Ik heb daarstraks dit debat zitten kijken en ik erger me een beetje dood aan Emanuel Rutten, want ik hoor eigenlijk niks wat ik nog niet eerder gehoord heb van apologeten als William Lane Craig of Frank Turek. Maar misschien is mijn ergernis onterecht. Ik heb ook het idee dat Bas Haring zich een beetje liet onder sneeuwen door het heen en weer gespring van Rutten. Ik kon er niet precies mijn vinger op leggen, maar misschien dat iemand hier iets meer er over weet.

https://www.youtube.com/watch?v=kTMiTjhrY2Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een uur kijktijd,
waarbij jij zelf al aangeeft dat jij je doodergert en niets nieuws hoort ...
... kun je er ook iets over vertellen wat me wellicht wel stimuleert om dat uur 'uit te zitten'?

Urbanfolkie84

Bericht door Urbanfolkie84 » 30 apr 2015 10:51

DiMensie schreef:
Urbanfolkie84 schreef:Ik heb daarstraks dit debat zitten kijken en ik erger me een beetje dood aan Emanuel Rutten, want ik hoor eigenlijk niks wat ik nog niet eerder gehoord heb van apologeten als William Lane Craig of Frank Turek. Maar misschien is mijn ergernis onterecht. Ik heb ook het idee dat Bas Haring zich een beetje liet onder sneeuwen door het heen en weer gespring van Rutten. Ik kon er niet precies mijn vinger op leggen, maar misschien dat iemand hier iets meer er over weet.

Dat is een uur kijktijd,
waarbij jij zelf al aangeeft dat jij je doodergert en niets nieuws hoort ...
... kun je er ook iets over vertellen wat me wellicht wel stimuleert om dat uur 'uit te zitten'?
Haha! Good one! :) Ik was benieuwd of Bar Haring nog interessante tegenwerpingen zou geven en of ik nog wel iets nieuws zou horen van Emanuel Rutten. Verder wil ik de theïstische standpunten wel geheel tot me nemen zodat ik niks mis, voordat ik na 30min het filmpje uitzet en een belangrijk deel gemist heb.

Mijn vraag is dan misschien ook meer wat mensen vinden van het Godsargument wat Rutten gevonden heeft. Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk, want zijn argument verondersteld Deïsme en dan heb je nog een lange weg naar het Theïsme.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 apr 2015 10:56

Het is intussen al een beetje stoffig, als je meer weet weten over het dossier Rutten. Voer dan zijn naam in bij Zoeken dus rechtsboven krijg je 12 bladzijden met hits. Er zitten interessante bijdragen tussen van filosofen die gehakt maken van zijn semantische woordspelletjes. Die eerst moesten doorgaan voor een bewijs, daarna afgezwakt werden tot argument en momenteel een proeve van bekwaamheid zijn om een propositie kloppend te maken. Die op geen enkele wijze empirische ondersteuning heeft.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Urbanfolkie84

Bericht door Urbanfolkie84 » 30 apr 2015 11:20

PietV. schreef:Het is intussen al een beetje stoffig, als je meer weet weten over het dossier Rutten. Voer dan zijn naam in bij Zoeken dus rechtsboven krijg je 12 bladzijden met hits. Er zitten interessante bijdragen tussen van filosofen die gehakt maken van zijn semantische woordspelletjes. Die eerst moesten doorgaan voor een bewijs, daarna afgezwakt werden tot argument en momenteel een proeve van bekwaamheid zijn om een propositie kloppend te maken. Die op geen enkele wijze empirische ondersteuning heeft.
Thanks! Ik ga het zeker ff invoeren en checken! :)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 jun 2015 17:50

Vooruit dan maar de filosoof die eigenlijk theologie bedrijft, maar dat doet onder de noemer filosoof. Heeft weer een voordracht geschreven waarin hij de claim neerlegt dat de theïst de moraal beter kan verklaren. Onze morele verplichtingen vloeien volgens E. Rutten voort uit iets bovennatuurlijks. En daar zijn wij volgens de beleving van Rutten verantwoording aan schuldig. Zijn niet aflatende bezwaren tegen atheïsme kleedt hij dit keer in met argumentatie rond het Derde Rijk.

http://www.gjerutten.nl/Openingsvoordra ... Rutten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 jun 2015 18:20

PietV. schreef:Vooruit dan maar de filosoof die eigenlijk theologie bedrijft, maar dat doet onder de noemer filosoof. Heeft weer een voordracht geschreven waarin hij de claim neerlegt dat de theïst de moraal beter kan verklaren. Onze morele verplichtingen vloeien volgens E. Rutten voort uit iets bovennatuurlijks. En daar zijn wij volgens de beleving van Rutten verantwoording aan schuldig. Zijn niet aflatende bezwaren tegen atheïsme kleedt hij dit keer in met argumentatie rond het Derde Rijk.

http://www.gjerutten.nl/Openingsvoordra ... Rutten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het theisme geen objectiviteit kennt, zou het jist zijn? Poeh! Wat een onzin!
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 jun 2015 10:55

Peter van Velzen schreef: Omdat het theisme geen objectiviteit kennt, zou het jist zijn? Poeh! Wat een onzin!
Rutten schreef:Dit punt wil ik nog wat verder uitwerken omdat het voor mijn betoog van cruciaal belang is.
Theïsme impliceert zoals gezegd dat morele waarden objectief geldig zijn en niet slechts een
kwestie zijn van subjectieve opinies en preferenties. Dit wordt moreel realisme genoemd.
Een realisme die gefundeerd is op culturele intersubjectiviteit en deze veronderstelling genereert dus volgens Rutten objectieve criteria. Jammer dat hij niet op grond van een evoluerend waarden patroon tot de conclusie komt dat theïsme niet voor de troepen uitloopt maar er achter aan hobbelt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2015 11:47

Peter van Velzen schreef: Omdat het theisme geen objectiviteit kennt, zou het jist zijn? Poeh! Wat een onzin!
Rutten schreef:Dit punt wil ik nog wat verder uitwerken omdat het voor mijn betoog van cruciaal belang is.
Theïsme impliceert zoals gezegd dat morele waarden objectief geldig zijn en niet slechts een
Maar de mening van één enkel persoon is geen objectief criterium!
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 jun 2015 12:31

@Peter; Laten we Bart Klink een steentje bij laten dragen.

http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... &Itemid=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2015 12:55

PietV. schreef:@Peter; Laten we Bart Klink een steentje bij laten dragen.

http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... &Itemid=10" onclick="window.open(this.href);return false;
=D>
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie