Wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Kobe

Re: Wat is het doel van het leven?

Bericht door Kobe » 21 mar 2015 16:57

Ik denk dat we hier 2 interpretaties van "leven " door elkaar halen .
1. Het leven in de zin van alle organismen op aarde
2. Het leven in de zin van de tijdsperiode dat een organisme,tja , leeft.

En inderdaad " dat beloof ik" een spirituele wereld is misschien veel gezegd ,
maar het feit dat jij het overdreven vindt ,is nu juist mijn theorie erover.
Misschien is er na de dood wel een andere vorm van "leven", een vorm die
te complex is om vatbaar te zijn voor de mens. Natuurlijk is hier geen enkel
bewijs of geen enkele aanwijzing naartoe.
Maar toch geloof ik dat het zo zou kunnen zijn,
of denk jij soms dat de mens alles van deze wereld begrijpt?
" Hetgene wat je ziet is misschien niet echt, maar ook niet alles wat echt is zie je."
The Mazerunner

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 21 mar 2015 18:05

Ik weet dat ik maar een ontiegelijk klein percentage van deze wereld begrijp.

Maar jij begrijpt er blijkbaar meer van dan ikzelf. Jij gelooft zelfs dat er leven na de dood kan zijn. Terwijl ik toch vrij zeker ben dat daar geen enkele aanwijzing voor bestaat.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 22 mar 2015 09:15

Zou het niet zo kunnen zijn dat, voordat je een leven had, er geen ervaring kon zijn, omdat je geen gevoel hebt gekend voor die tijd? En omdat je dit leven hebt ervaren met al zijn indrukwekkende emoties en ervaringen, er een onuitwisbare indruk is achter gelaten, die, nadat je leven weer is opgehouden, niet meer verdwijnt?
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 22 mar 2015 09:35

Kobe schreef:Ik denk dat we hier 2 interpretaties van "leven " door elkaar halen .
1. Het leven in de zin van alle organismen op aarde
2. Het leven in de zin van de tijdsperiode dat een organisme,tja , leeft.

En inderdaad " dat beloof ik" een spirituele wereld is misschien veel gezegd ,
maar het feit dat jij het overdreven vindt ,is nu juist mijn theorie erover.
Wat het eerste betreft: het is jouw stelling, dus wat bedoel je precies met leven ?
Nu begin ik te vermoeden dat je dit zelf ook niet weet, aangezien je het hebt over "een andere vorm van leven die te complex is om te bevatten"
Na ja, dan zijn we in het kader van dit topic snel klaar: als je iets niet kunt bevatten, kun je ook het doel ervan niet weten.

Wat je laatste zinnen betreft: Dit is een hele vreemde.
Alsof iemand die het niet eens is met jouw fanatsie-theorie, meteen maar alles van de wereld moet begrijpen.
Dat is natuurlijk niet zo, niet links betekent niet automatisch rechts.
Maar wel op grond van argumenten.
"Het zou zo kunnen zijn" is geen argument om iets maar aan te nemen.
Natuurlijk zou ik volgende maand de hoofdprijs in de staatsloterij kunnen winnen, het zou zo kunnen zijn.
Maar ik heb toch een vet probleem als ik nu al een nieuwe Mercedes ga bestellen.
Eerst maar eens op basis van feiten vaststellingen doen, en dan conclusies trekken.

Fantaseren blijft leuk, maar ga het niet verwarren met realiteit.
Dat doe je echter wel, want je stelt het geloof dat jouw fantasie waar is, op gelijke voet met bewijsvoering in de echte wereld.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 mar 2015 09:40

Kobe schreef: Misschien is er na de dood wel een andere vorm van "leven", een vorm die
Levensvormen zijn er van eenvoudig tot opeenstapelingen van eenvoudig zoals mensen. Maar dood is dood en niet een ander soort leven. Je kan wel dienen als grondstof/voeding voor ander leven. Het denkbeeld dat het bestaan je verscheiden nog een toegift krijgt is een vorm van wensdenken en escapisme. Je zal het allereerst hier en nu moeten klaarspelen.
Helaas is een Groundhog day scenario onwaarschijnlijk anders had ik wel beter leren pianospelen :(
Laatst gewijzigd door doctorwho op 22 mar 2015 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 22 mar 2015 09:42

herman van der helm schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat, voordat je een leven had, er geen ervaring kon zijn, omdat je geen gevoel hebt gekend voor die tijd? En omdat je dit leven hebt ervaren met al zijn indrukwekkende emoties en ervaringen, er een onuitwisbare indruk is achter gelaten, die, nadat je leven weer is opgehouden, niet meer verdwijnt?
Heb je ook iets concreets, of is dit alleen maar fantasie ?
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 22 mar 2015 11:58

Dat beloof ik schreef:
herman van der helm schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat, voordat je een leven had, er geen ervaring kon zijn, omdat je geen gevoel hebt gekend voor die tijd? En omdat je dit leven hebt ervaren met al zijn indrukwekkende emoties en ervaringen, er een onuitwisbare indruk is achter gelaten, die, nadat je leven weer is opgehouden, niet meer verdwijnt?
Een vraag.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 mar 2015 13:18

Er zijn mensen wier leven een langdurige impressie op de wereld achterlaten.
Denk bijvoorbeeld aan Hammurabi Ramses II Zoroaster en Siddhara Gautama. Er zijn er ongetwijfeld nog veel meer. Maar dat kan niet ieders doel zijn. Ik ben al tevreden als mijn leven de wereld een beetje vrediger achter laat, dan toen het aanving. . .
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 22 mar 2015 23:46

herman van der helm schreef:
Dat beloof ik schreef:
Een vraag.
Dat weet ik. Dit was ook mijn antwoord.
(Star Trek, seizoen 1)

bobthecynic

Bericht door bobthecynic » 08 nov 2015 16:15

Ik lees al enige tijd op het freethinker forum, het meeste vind ik erg interessant. Vandaar dat ik nu ook wat wil bijdragen aan de discussie.

Het volgende is nogal vreemd en wellicht schokkend of gewoon bizar, raar of totaal gestoord. Ik begrijp dat het zo over kan komen, op mij komt het niet meer zo over.

De conclusie, namelijk de zin van het leven die volgt, lijkt mij logisch te volgen uit de aanname, ik zou daar graag feedback op willen, constructief het liefst. Ik heb geen logica gestudeerd, dus ik gebruik het wordt logisch meer zoals in het dagelijks gebruik.

De zin van het leven heb ik gedistilleerd uit 1 aanname: geen leven na de dood dan wel geen waarnemingsvermogen na de dood.

De aanname dat er geen leven na de dood is, betekent dat zelfmoord een keuze is zonder nadelen voor het individu; Zonder leven na de dood kun je na je dood niets meer waarnemen; Dus je bent je niet bewust van hetgeen je niet meer zal meemaken dan wel zal missen: bijvoorbeeld geliefden, familie, vrienden en andere leuke ervaringen.
Tegelijkertijd hoef je niet meer de minder leuke zaken uit je leven te ervaren.

Dus de leuke dingen zal je niet missen en de slechte dingen hoef je niet te ervaren. Dit betekent dat het niet uitmaakt hoe blij je met je leven bent, hoeveel geluk en tevredenheid je ervaart; Zelfmoord is zelfs in dat geval een keuze zonder nadelen voor je, hoewel als je super gelukkig bent voordelen niet direct aanwezig zijn; het is dan simpel een keuze zonder voor- en nadelen.
In het geval je leven minder gelukkig is, is zelfmoord zelfs de optimale keuze voor je; je hoeft de narigheid dan namelijk niet meer mee te maken.
Zelfs als alles in je leven goed gaat en fantastisch is, maar je een hekel hebt aan een verkoudheid, zelfs dan is zelfmoord voor je de optimale keuze.

Het lijkt vreemd om voor zoiets banaals zelfmoord te plegen, maar ik wil puur laten zien dat de logische betekenis van het leven voor ieder individu inhoudt dat zelfmoord geen nadelen met zich meebrengt.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik zelfmoord aanmoedig; Het kan namelijk wel nadelen hebben voor de nabestaanden. Een ouder die kinderen achterlaat ervaart zelf geen nadelen van de zelfmoord: na de dood kan de ouder namelijk geen schuldgevoelens hebben en geen verdriet ervaren, dus enkel tot aan het moment van overlijden zouden er nadelen aan de beslissing tot zelfmoord kunnen zitten.

Uit het feit dat zelfmoord voor ieder individu een keuze zonder nadelen is, blijkt dat zelfmoord voor ieder individu optimaal is. Hieruit volgt dat een individu dat puur uit is op het beste voor hem of haar, het beste zelfmoord kan plegen.
Hieruit volgt ook de enige reden om in leven te blijven; Namelijk niet om je eigen geluk, maar om dat van anderen.

De logische zin van het leven is: Niet voor je zelf te leven, maar voor anderen, om zo hun levens te verbeteren.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 nov 2015 16:31

Op kosmische schaal (Doel van het leven)? Absoluut geen 1 enkel nut/doel. Er was niets, er komt niets. En alles dat hiertussen heeft plaatsgevonden is niets meer dan dat. Een gebeurtenis. Leven valt daar ook onder. Het heelal blijft er geen seconde langer om bestaan. Natuurwetten zijn natuurwetten.

Op persoonlijk vlak ben ik uiteraard wel van mening dat (mijn) leven doel heeft. Dat doel dat ik er van maak. Niet het doel dat ik kinderen heb en voor ze zorg, want ook zonder mijn aanwezigheid zijn er kinderen en zal de soort voortbestaan. Ik heb een doel gesteld in dit leven en stel dit nog steeds bij. Op het moment dat ik vind dat mijn leven totaal doelloos is, zal ik er wellicht (als ik de moed ervoor kan opbrengen) een einde aan maken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 nov 2015 16:53

bobthecynic

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 08 nov 2015 18:13

Het doel van het leven is voortplanting en daarmee de soort in stand houden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 nov 2015 18:14

lanier schreef:Het doel van het leven is voortplanting en daarmee de soort in stand houden.
En dan?
Stel dat de soort uitsterft?
Einde heelal?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 08 nov 2015 18:34

Ik heb het ook gehad:
Je drijfveer om door te gaan met het leven, en alles wat daarmee samenhangt, is de voortgang van je soort.
Toch was dat moeilijk te handhaven, toen bleek dat er na mij geen leven meer uit mij voort zou komen.
Maar dan nog:
Je leven heeft zin, omdat je een schakel bent in het geheel.
Je kunt je dan af gaan vragen of de wereld er niet hetzelfde uit zou zien, als jij er niet zou zijn.
Dat is nu juist wat zinloos is te denken.
Want je bent er!!!!!!
bobthecynic schreef: De logische zin van het leven is: Niet voor je zelf te leven, maar voor anderen, om zo hun levens te verbeteren.
Een conclusie, die herkenbaar is voor mij vanuit een periode van mijn leven, dat ik het niet allemaal zo zag zitten.

Gewoon doorgaan, blik op oneindig en verstand op nul.
Is het niet voor mezelf, dan is het wel voor een nader.
En weet je:
Het blikveld werd totaal anders.
Dat gaf zin aan het leven.

Zo kan iedereen die zin zelf invullen, want doe je dat niet, dan is die er ook niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie