Wat is een juiste basis voor (interreligieuze) discussie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Re: Wat is een juiste basis voor (interreligieuze) discussie

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2015 01:50

Ingi schreef:Wat ik heb ontdekt dat men het geloof gedegradeerd heeft tot een wedstrijd tussen de verschillende goden
Maar dit is geen degradatie. Dit is hoe het vanaf t=0 geweest is. Zolang er mensen zijn is er altijd een conflict tussen verschillende geloven geweest, tussen verschillende goden. De Romeinen hadden hierin nog de beste oplossing: die voegden nieuwe goden gewoon toe aan hun pantheon. No sweat. Totdat er mensen kwamen die beweerden dat al die goden niet bestonden, natuurlijk.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2015 12:35

Gralgrathor schreef:
Ingi schreef:Wat ik heb ontdekt dat men het geloof gedegradeerd heeft tot een wedstrijd tussen de verschillende goden
Maar dit is geen degradatie. Dit is hoe het vanaf t=0 geweest is. Zolang er mensen zijn is er altijd een conflict tussen verschillende geloven geweest, tussen verschillende goden. De Romeinen hadden hierin nog de beste oplossing: die voegden nieuwe goden gewoon toe aan hun pantheon. No sweat. Totdat er mensen kwamen die beweerden dat al die goden niet bestonden, natuurlijk.
Herman Emmink zou zeggen: "...?"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2015 13:40

dikkemick schreef:Herman Emmink zou zeggen: "...?"
O, ik fatsoeneer de geschiedenis een beetje. Punt blijft, polytheistische religies hadden doorgaans minder moeite met het assimileren van nieuwe volkeren met nieuwe goden; er is altijd plaats voor nòg een god, of een reeks goden.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2015 18:55

Gralgrathor schreef:
dikkemick schreef:Herman Emmink zou zeggen: "...?"
O, ik fatsoeneer de geschiedenis een beetje. Punt blijft, polytheistische religies hadden doorgaans minder moeite met het assimileren van nieuwe volkeren met nieuwe goden; er is altijd plaats voor nòg een god, of een reeks goden.
Ja ik weet het. Maar het wil maar niet tot de horde doordringen dat die echte god er helemaal niet is en ook niet op kan staan. Het vreemde is dat de gelovigen dat begrijpen als het alle andere goden aangaat, behalve die ene god waarmee ze opgegroeid zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie