Inspiratiebron: Herman Philipse

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cas
Forum fan

Inspiratiebron: Herman Philipse

Bericht door Cas » 24 apr 2014 17:55

Ik plaats het maar onder dit forumonderdeel, want ik kon niet zo gauw een geschikt forumonderdeel vinden. Als ik het fout heb geplaatst, dan hoor ik dit graag van de moderators.

Ik wil in in ieder graag even melden dat Herman Philipse voor mij een belangrijke inspiratiebron is geworden. Ik heb enkele van zijn hoorcolleges beluisterd vanaf CD en ik vind het goed te noemen. Ik heb meteen voor mijzelf ook enkele hoorcolleges besteld en ik ben daarover tevreden.

Zijn grote kracht is dat hij zaken eenvoudig en correct weet te duiden. Daar houd ik van.

Wellicht dat ervoor Freethinkers andere inspiratiebronnen zijn? Ik verneem dit graag.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

PietV.
Moderator

Re: Inspiratiebron: Herman Philipse

Bericht door PietV. » 24 apr 2014 19:22

Ik heb er gewoon te veel. Als mensen een goed verhaal vertellen en het ook nog even onderbouwen dan inspireren ze. Laat ik Richard Carrier maar eens noemen uit de grote groep mensen waar ik met regelmaat iets van lees. Ik kies in dit geval voor continuïteit en veelzijdigheid. Een paar keer een goed stukje schrijven dat inspireert a la minute en dan is het weer voorbij.
Richard Carrier volgt diverse personen en als ze weer eens menen dat ze iets belangrijks te vertellen hebben dan is hij er als de kippen bij om het boek grondig door te nemen en alle drogredenen er met een schepnet uit te halen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Cas
Forum fan

Bericht door Cas » 24 apr 2014 20:40

Bedankt. Ik kende hem nog niet. Het is altijd interessant om meerdere inspiratiebronnen te vernemen.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

siger

Bericht door siger » 27 apr 2014 20:25

Herman Philipse staat op eenzame hoogte in ons taalgebied.
Er is ook heel wat van hem online te vinden:
Youtube:
https://www.google.be/search?q=youtube+Herman+Philipse" onclick="window.open(this.href);return false;

Historicus Maarten Van Rossem heeft ook boeiende lezingen gegeven die je in youtube terug kan vinden.
O.m. http://www.economiedocu.nl/maarten-van- ... beralisme/" onclick="window.open(this.href);return false;

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 14 jul 2014 23:03

PietV. schreef:Ik heb er gewoon te veel. Als mensen een goed verhaal vertellen en het ook nog even onderbouwen dan inspireren ze. Laat ik Richard Carrier maar eens noemen uit de grote groep mensen waar ik met regelmaat iets van lees. Ik kies in dit geval voor continuïteit en veelzijdigheid. Een paar keer een goed stukje schrijven dat inspireert a la minute en dan is het weer voorbij.
Richard Carrier volgt diverse personen en als ze weer eens menen dat ze iets belangrijks te vertellen hebben dan is hij er als de kippen bij om het boek grondig door te nemen en alle drogredenen er met een schepnet uit te halen.
Wil je nog een aantal mensen noemen die jouw inspireren op het vlak van filosofie, PietV? Ben wel benieuwd...
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 15 jul 2014 00:08

Ik vind voor mijn beurt reagerend Stephen Law een uitstekende filosoof .Hij heeft ook nog een blog op http://stephenlaw.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Leuk hoe hij gehakt maakt van W.L. Craig die door christenen gezien wordt als hun kampioen in het debat.
A.C Grayling is ook een naam om te onthouden en ik vind Maarten Boudry iemand om in de gaten te houden.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 jul 2014 09:30

WPS schreef: Wil je nog een aantal mensen noemen die jouw inspireren op het vlak van filosofie, PietV? Ben wel benieuwd...
In het verlengde van het voorgaande momenteel zijn het mensen als Braeckman, Boudry en Stephen Law. De lijst kan nog wat langer maar dit is hetgeen wat ik momenteel lees en volg.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 20 mar 2015 00:28

PietV. schreef:
WPS schreef: Wil je nog een aantal mensen noemen die jouw inspireren op het vlak van filosofie, PietV? Ben wel benieuwd...
In het verlengde van het voorgaande momenteel zijn het mensen als Braeckman, Boudry en Stephen Law. De lijst kan nog wat langer maar dit is hetgeen wat ik momenteel lees en volg.
Dank!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

Plaats reactie