Tijd is de afstand tussen twee indrukken.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Tijd is de afstand tussen twee indrukken.

Bericht door Fish »

Luierend op het strand bedacht ik deze zin.
Maar klopt dit? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
pallieter
Bevlogen

Re: Tijd is de afstand tussen twee indrukken.

Bericht door pallieter »

Probeer deze,

Tijd is de snelheid nodig om een overgang van de ene toestand of orde naar een andere toestand of orde te realiseren en heeft een maximum dat bepaald wordt door de planck lengte en als minimum 0 (zwart gat). Elke relatieve snelheid en gravitatie veld zal de tijd vertragen. Zal maw de snelheid waarmee een nieuwe toestand of orde tot stand kan komen, vertragen.

Of toch zo iets ongeveer... 8-[
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

:oops: :| 8-[

Die van mij zit dichter bij de (doorsnee) menselijke maat denk ik. :)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Komt een beetje neer dat tijd enkel een macroscopisch effect is van interacties tussen elementaire deeltjes.
Tijd op niveau van elementaire deeltjes bestaat eenvoudig weg niet. Wij ervaren tijd omdat de snelheid waarmee die deeltjes interageren redelijk constant is. De appel zal altijd met dezelfde snelheid op Newtons hoofd vallen.

Toch weten we dat dit bij hoge snelheden en grotere (of net kleinere) zwaartekrachtvelden niet meer geldt. Het komt dus neer dat ook wij steeds naar een nieuwe toestand gaan (een stap nemen bijvoorbeeld) en omdat tijdsdilatatie enkel geldt bij extremen, die we hier op aarde praktisch gezien niet ervaren, de tijd iets continue lijkt, iets algemeen geldig. Wat het in de werkelijkheid totaal niet is.

De effecten van tijdsdilatatie zijn overal (zwaartekracht is niet overal even sterk, minimale snelheden geven zeer kleine verschuivingen) we ervaren ze enkel niet omdat ze infinitesimaal klein zijn.

Dus tijd is iets anders voor jou dan voor mij, enkel zijn de verschillen te klein om ze meten zonder een atoomklok. Bij GPS satellieten moeten dan wel compenseren voor de verschillen in tijd omdat er daarboven minder zwaartekracht is.

Wanneer je begrijpt dat tijd niet continu is, ga je het ook niet absoluut kunnen definieëren. Tijd is afhankelijk van bepaalde zaken zoals snelheid en zwaartekrachtvelden. Tijd wordt bepaald door de interacties tussen die deeltjes die verantwoorlijk zijn voor zwaartekracht, voor ruimte, voor snelheid. Zij maken dat er tijd, dat er afstand, dat er snelheid bestaat. Deeltjes, zoals het foton, bepalen bv de maximum snelheid, de minimale tijd tussen twee ordes, de maximale afstand tussen 2 punten in de ruimte (ook die kan serieus krimpen). Andere zoals Higgs bepalen dan de zwaartekracht en zorgen voor het inkrimpen van ruimte, afstand en het vertragen van de tijd.

Beetje duidelijker? :?: :?:
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lees de vakantieman, Frits Bom zijn boek: "De tijd"

Niemand is in staat uit te leggen wat "tijd" precies is.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Niemand is in staat uit te leggen wat "tijd" precies is.
Heb nog een jaartje of 10 geduld en die quote zal niet meer waar zijn. We zitten er verdomd dicht tegen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

pallieter schreef: Tijd wordt bepaald door de interacties tussen die deeltjes die verantwoorlijk zijn voor zwaartekracht, voor ruimte, voor snelheid. Zij maken dat er tijd, dat er afstand, dat er snelheid bestaat.
Beetje duidelijker? :?: :?:
Pallieter, dank voor het je geduld.

Ik wist wel dat ik gelijk had. :wink:
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Fish schreef:Luierend op het strand bedacht ik deze zin.
Nee.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat beloof ik schreef:
Fish schreef:Luierend op het strand bedacht ik deze zin.
Nee.
Misschien niet in de wetenschappelijke zin dat heeft Pallieter al wel duidelijk gemaakt, maar voor alledaags gebruik?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Tijd = time = times. Het is slechts een aantal keren dat er iets gebeurd. JE telt het aantal harslagen, het aantal zonsopgangen, het aantal nieuwe manen of het aantal zonnewendes, en je verkrijgt een tijdschaal. Subjectieve tijd wordt ingegeven door het aantal keren dat je bijvoorbeeld op je horloge kijkt, terwijl je ergens op wacht. Hoe vaker je dat doet, hoe langzamer de tijd lijkt te verlopen.

Het is dus niet een afstand maar een aantal gebeurtenissen tussen twee indrukkan. Tijd is pas afstand geworden toen we de snelheid van het licht ontdekten. . .
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Misschien niet in de wetenschappelijke zin dat heeft Pallieter al wel duidelijk gemaakt, maar voor alledaags gebruik?
Kom veel te rationalistisch over.

Tijd is de afstand tussen 2 gebeurtenissen die een indruk achterlaten. Hoe ouder we worden, hoe groter die afstand en hoe sneller de tijd lijkt te passeren.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik heb hier geen tijd voor :)

Douwe Draaisma scheerf het aardige boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt.

Dit gaat meer over het ervaren van tijd dan de meer natuurkundige benadering van dit begrip maar is wellicht daarom lezenswaardig. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

pallieter schreef:
Kom veel te rationalistisch over.

Tijd is de afstand tussen 2 gebeurtenissen die een indruk achterlaten. Hoe ouder we worden, hoe groter die afstand en hoe sneller de tijd lijkt te passeren.
Ja, afstand is niet gelukkig gekozen. Je bewust zijn dat er tijd verlopen is, is ook een indruk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:Tijd = time = times. Het is slechts een aantal keren dat er iets gebeurd. JE telt het aantal harslagen, het aantal zonsopgangen, het aantal nieuwe manen of het aantal zonnewendes, en je verkrijgt een tijdschaal. Subjectieve tijd wordt ingegeven door het aantal keren dat je bijvoorbeeld op je horloge kijkt, terwijl je ergens op wacht. Hoe vaker je dat doet, hoe langzamer de tijd lijkt te verlopen.

Het is dus niet een afstand maar een aantal gebeurtenissen tussen twee indrukkan. Tijd is pas afstand geworden toen we de snelheid van het licht ontdekten. . .
Peter, Het klinkt logisch maar ik kan je het boek van harte aanbevelen. Frits Bom "Wat is tijd"
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Je bedoeld deze:

http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/107686" onclick="window.open(this.href);return false;

Frits Bom "De Tijd"
978-90-389-0087-2
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Plaats reactie