Vrije wil / het lot

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Vrije wil / het lot

Bericht door Petra » 16 jun 2018 05:26

Peter van Velzen schreef:
16 jun 2018 05:18
Petra schreef:
16 jun 2018 05:10
Altruisme? vanuit egoïstische motieven? :lol:
Conflicteren:
Zeg je nou dat "to achieve virtue" dat je dat belangrijker vindt voor het collectief dan voor jezelf?
Deugd nastreven is egocentrisch maar niet egoistisch. (anders noem ik het geen deugd).
Als Cicero deugdelijk leeft is hij waardevoller voor zijn medemensen, dat is eigenlijk belangrijker dan het deugdzame gevoel dat hij er aan over houdt.
Sja; dat roept weer de vraag op wat dan deugd zou inhouden. Of dat nu hetzelfde is als toen (denk 't niet).
En of iedereen wel hetzelfde deugdelijk vindt. (denk 't ook niet)
En of dat dan iets zegt over jouw deugd of over je medemensen.
En of je waardevol wilt zijn naar de ethos van je medemensen of naar je eigen maatstaven.

Hence; ben je mooi in de aap gelogeerd als je het collectief hoger acht dan jezelf, mocht je met een knetterleip collectief te maken hebben. (Heksenverbranding, slavernij, laat die mensheid maar uitsterven, etc.)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jun 2018 01:43

Petra schreef:
16 jun 2018 05:26
Hence; ben je mooi in de aap gelogeerd als je het collectief hoger acht dan jezelf, mocht je met een knetterleip collectief te maken hebben. (Heksenverbranding, slavernij, laat die mensheid maar uitsterven, etc.)
Mocht je? We hebben er met zekerheid mee te maken. ontkenners van klimaatverandering, anti-vaccinatie activisten, Exofoben, dierenactivisten, vleeseters, gelovigen, anti-theisten, mannenhatende vrouwen, vrouwenhatende manen, mensen die ale "blanken" racisten noemen, en mensen die al die medemensen knetterleip vinden :) Het is me een zooitje, dat niet samenwerkende collectief!
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 jun 2018 02:56

17 jun 2018 01:43
Petra schreef:
16 jun 2018 05:26
Mocht je? We hebben er met zekerheid mee te maken. ontkenners van klimaatverandering, anti-vaccinatie activisten, Exofoben, dierenactivisten, vleeseters, gelovigen, anti-theisten, mannenhatende vrouwen, vrouwenhatende manen, mensen die ale "blanken" racisten noemen, en mensen die al die medemensen knetterleip vinden :) Het is me een zooitje, dat niet samenwerkende collectief!
:lol: Hemel, je bent op dreef!
Het zal nog wel niet compleet zijn.

Je zei:
16 jun 2018 04:56
Maar mochten ze ooit conflicteren, dan gaat het externe motief voor bij mij.
en:
16 jun 2018 05:18
..[*] waardevoller voor zijn medemensen, dat is eigenlijk belangrijker dan het deugdzame gevoel dat hij er aan over houdt.
Dat interpreteer ik als: jezelf ondergeschikt maken aan het collectief.
Ik zeg: NEE!
Liever strijdend ten onder dan schikken aan malloten.

* JA, ik heb expres dat stukje deugd weggeknipt. Dat is namelijk discutabel als het collectief knetterleipe ideeën deugdzaam vindt.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2018 03:01

Petra schreef:
17 jun 2018 02:56
Helaas, ik hou van al die malloten en zal ze altijd willen helpen, ook als ze zichzelf niet helpen. Hoe ze zich er ook tegen verzetten ik blijf - althans verbaal - voor hen strijden.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 jun 2018 04:18

18 jun 2018 03:01
Petra schreef:
17 jun 2018 02:56
Helaas, ik hou van al die malloten en zal ze altijd willen helpen, ook als ze zichzelf niet helpen. Hoe ze zich er ook tegen verzetten ik blijf - althans verbaal - voor hen strijden.
Malloten helpen is uiteraard een zeer aanbevelenswaardige deugd.
Ook daar zal ik voor strijden, zelfs voor degenen waar ik niet van houd.

Gelukkig is dat heeeeeeel wat anders dan schikken, al willen sommige mensen dat wel 's verwarren.
'T is om te :crybaby: Maar ja, we roeien met de riemen...

Plaats reactie