Het absolute Godsbewijs of het bewijs van het absolut

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Destinesia

Re: Het absolute Godsbewijs of het bewijs van het absolut

Bericht door Destinesia » 30 mei 2012 00:02

heeck schreef:'t Kon best wel eens zo zijn, denk ik, dat vrome gelovigen het verlies van hun god als rouwproces ervaren.
Meer een rouwproces van de jaren verspilde tijd die ik eraan heb verspeeld. Zó zonde! Vijftien jaar. Ik "raakte gelovig" op mijn 26'ste. Belangrijke leeftijd voor mijn gevoel. En een enorme boosheid op mezelf. Vooral hoe ik mezelf om de tuin heb kunnen leiden met die verhalen. Bij mij was het helemaal bizar eigenlijk. Ik heb "onder invloed van geloof" rare keuzes gedaan. Je raakt 'spelenderwijs' een deel van je vrienden langzaam kwijt en dat vind je "helemaal niet zo erg". Ik trouwde zonder nadenken met wat uiteindelijk een grote mislukking werd. Je maakt je keuzes onder het bizarre idee dat God je leven zó bedoeld zoals het loopt. Je houd rekening met het 'feit' dat Jezus spoedig terugkeert op aarde. Echt bizar! De achterlijke dingen die ik heb geloofd. Ik voel direct weer boosheid opkomen. Ja ik begrijp die man op dat plein.
Een rouwproces dat steeds meer normaal leven toelaat, maar nooit helemaal raakt uitgewist en zelfs weer kan opflakkeren bij een confrontatie met veel van het bij zo een geloof horende.
Inderdaad. het raakt nooit helemaal uitgewist. Eens een "drone" gered uit het collectief van "The Borg", altijd een drone die er af en toe "last" van heeft. Ik ben feitelijk een heel stuk 'religieuzer' geworden.

Omdat de wetenschappelijke en kosmologische werkelijkheid nog veel en veel gekker en verbazingwekkender is.

Valère
Banned

Bericht door Valère » 30 mei 2012 09:43

Destinesia schreef:
Doppelganger schreef:Logica is allesbehalve absoluut, het is vaak gebaseerd op aannames.
Inderdaad. Begrippen als Axioma komen dan voorbij.

-Zoals al gezegd, gaat het niet om het studievak 'logica', maar om de logische eeuwige wetten, die nu eenmaal het enige absolute zijn .

Valère
Banned

Bericht door Valère » 30 mei 2012 09:46

Jim schreef:Valére, je hebt een officiële waarschuwing wegens trollen.

Hier heb ik je gemaand.
Mijn geduld is op.
Het blijkt zelfs de tweede te zijn, volgende keer mag je buiten spelen.
-O.k. dan, dan maar buiten spelen ; liever dan hier met die quasi wetenschappers, die dan ook niets van filosofie afweten .
-Ja, ik weet het, het is moeilijk voor de moderne mens nog iets van een ander aan te nemen ...
-Sorry, voor de last, die ik mocht berokkend hebben ...

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 30 mei 2012 11:43

Valère schreef:-Zoals al gezegd, gaat het niet om het studievak 'logica', maar om de logische eeuwige wetten, die nu eenmaal het enige absolute zijn .
Valère schreef:-O.k. dan, dan maar buiten spelen ; liever dan hier met die quasi wetenschappers, die dan ook niets van filosofie afweten.
Eeuwige/universele/kosmische wetten zijn geen product van wetenschap en ook niet van de filosofie, ze behoren tot het vacueuze gebied van de esoterie. Lachwekkend dat je jezelf durft te bestempelen als een zogenaamde expert op het gebied van filosofie, dit mystieke gezever hoort daarin namelijk absoluut niet thuis.
-Ja, ik weet het, het is moeilijk voor de moderne mens nog iets van een ander aan te nemen...
Wel als dat 'iets' een hoop quasi-filosofisch gewauwel is, ja. Het onkritisch accepteren van ongefundeerde claims als de jouwe leidt slechts tot irrationaliteit. Religie is daar ook een goed voorbeeld van.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 30 mei 2012 13:29

Valère. We zien op dit forum graag mensen die hun stellingen onderbouwen en ingaan op vragen en argumenten van anderen. Het nodeloos en oeverloos herhalen van het eigen standpunt d.m.v. one-liners beschouwen we niet als een aanvaardbare discussietechniek. Wegens trollen heb je bij deze je derde en finale waarschuwing te pakken. Vaarwel. Fjedka.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Plaats reactie