Tijd is ruimte en heeft meerdere dimensies

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Tijd is ruimte en heeft meerdere dimensies

Bericht door Jan van Lennip » 06 aug 2012 22:55

lanier schreef:Als 4 of 5 dimensies niet bestaan, hoe gaan we dan om met de 10 of 11 dimensies van de snaartheorie? Moeten die worden herzien?
De snaartheorie is vooralsnog een poging een UT te bouwen. Een theorie die de vier fundamentele krachten in één theorie onderbouwt. Deze snaartheorie is nooit volledig geaccepteerd. Sterker nog, binnen de snaartheorie zijn vijf verschillende theorieën die elkaar tegenspreken. Zoals de zaken er nu voorstaan heeft deze theorie zijn beste tijd gehad. Dat is natuurlijk alleen maar vooruitgang. We kunnen ons weer focussen op de experimenteel onderbouwbare wetenschap.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 08 aug 2012 20:35

Lanier,

Wat het artikel poneert is dat quanta enkel in maximaal 3 dimensies bewegen. Kan ook 1 of 2 zijn, en meerdere dimensies in ons universum blijven mogelijk, zoals ik reeds stelde. Dus er kunnen nog steeds 11 of 21 of meer dimensies zijn, bijvoorbeeld opgerolde, of hele kleine of .... Eigenlijk weten we nog niet goed waar of hoe die dimensies zijn. Het artikel poneert wel dat er nooit meer dan 3 per "realiteit" kan zijn. MAW dat zelfs die opgerolde dimensies uit 1 of 2 of 3 ruimtelijke dimensies kunnen bestaan maar nooit meer dan 3.

Vulgariserend: er bestaat niets anders dan plaats, uitgedrukt in ruimtelijke coördinaten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 aug 2012 21:02

pallieter schreef:Lanier,

Wat het artikel poneert is dat quanta enkel in maximaal 3 dimensies bewegen. Kan ook 1 of 2 zijn, en meerdere dimensies in ons universum blijven mogelijk, zoals ik reeds stelde. Dus er kunnen nog steeds 11 of 21 of meer dimensies zijn, bijvoorbeeld opgerolde, of hele kleine of .... Eigenlijk weten we nog niet goed waar of hoe die dimensies zijn. Het artikel poneert wel dat er nooit meer dan 3 per "realiteit" kan zijn. MAW dat zelfs die opgerolde dimensies uit 1 of 2 of 3 ruimtelijke dimensies kunnen bestaan maar nooit meer dan 3.

Vulgariserend: er bestaat niets anders dan plaats, uitgedrukt in ruimtelijke coördinaten.
eb

Wat je nu zegt begrijp ik helemaal niets van. 11 of 21 dimensies? maar nooit meer dan 3 per realiteit?

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 08 aug 2012 21:11

Idd Jan,

Leuk boek hierover is:

http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... kId=519531

Wij ervaren 3 dimensies jan.
Quanta bewegen zich ook in maximaal 3 dimensies, maar dat hoeven natuurlijk niet dezelfde 3 dimensies te zijn die wij als realiteit ervaren. Higgs Boson zou zich bijvoorbeeld maar in 1 (opgerolde) dimensie kunnen bewegen. Andere bosonen, fermionen en welke onen :wink: dan ook kunnen zich in nog andere bewegen. Waar die strings en supperstring zich bevinden is in nog een andere ruimte, om nog niet over branen te spreken :?

En al die verschillende ruimtes ("realiteiten") tesamen maken ons universum tot wat het is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 aug 2012 21:26

pallieter schreef: Quanta bewegen zich ook in maximaal 3 dimensies, maar dat hoeven natuurlijk niet dezelfde 3 dimensies te zijn die wij als realiteit ervaren. Higgs Boson zou zich bijvoorbeeld maar in 1 (opgerolde) dimensie kunnen bewegen. Andere bosonen, fermionen en welke onen :wink: dan ook kunnen zich in nog andere bewegen. Waar die strings en supperstring zich bevinden is in nog een andere ruimte, om nog niet over branen te spreken :?

En al die verschillende ruimtes ("realiteiten") tesamen maken ons universum tot wat het is.
Dan blijft het fenomeen tijd zich voordoen. Deze is juist buiten de drie dimensies te plaatsen. Dat maakt het echt onlogisch om nog langer van meer dimensies te spreken.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 08 aug 2012 21:40

Toch niet Jan, herlees het artikel en zoek even de haas en de schildpad paradox op.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 09 aug 2012 16:37

pallieter schreef:Toch niet Jan, herlees het artikel en zoek even de haas en de schildpad paradox op.
In addition to providing a more accurate description of the nature of physical reality, the concept of time as a numerical order of change can also resolve Zeno’s paradox of Achilles and the Tortoise. In this paradox, the faster Achilles gives the Tortoise a head start in the race. But although Achilles can run 10 times faster than the Tortoise, he can never surpass the Tortoise because, for every distance unit that Achilles runs, the Tortoise also runs 1/10 that distance. So whenever Achilles reaches a point where the Tortoise has been, the Tortoise has also moved slightly ahead. Although the conclusion that Achilles can never surpass the Tortoise is obviously false, there are many different proposed explanations for why the argument is flawed

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 09 aug 2012 18:08

Net te vlug gestopt met quoten Jan.
The paradox can be resolved by redefining velocity, so that the velocity of both runners is derived from the numerical order of their motion, rather than their displacement and direction in time. From this perspective, Achilles and the Tortoise move through space only, and Achilles can surpass Tortoise in space, though not in absolute time.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 09 aug 2012 18:33

pallieter schreef:Net te vlug gestopt met quoten Jan.
The paradox can be resolved by redefining velocity, so that the velocity of both runners is derived from the numerical order of their motion, rather than their displacement and direction in time. From this perspective, Achilles and the Tortoise move through space only, and Achilles can surpass Tortoise in space, though not in absolute time.
Ik ben niet te vlug gestopt met quoten, pallieter, je begrijpt de oplossing verkeerd. Dat staat toch duidelijk in de tekst! In het paradox wordt uitgegaan van dat Achilles de schildpad nooit kan inhalen. Achilles geeft de schildpad een voorsprong. Ik vertaal dit in de volgende oplossing; Bij mij is de schildpad eerder begonnen met bewegen.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 09 aug 2012 18:57

Ik ben niet te vlug gestopt met quoten, pallieter, je begrijpt de oplossing verkeerd. Dat staat toch duidelijk in de tekst! In het paradox wordt uitgegaan van dat Achilles de schildpad nooit kan inhalen. Achilles geeft de schildpad een voorsprong. Ik vertaal dit in de volgende oplossing; Bij mij is de schildpad eerder begonnen met bewegen.
Jan, de paradox gaat over het feit dat, wiskundig gezien, je perfect kan bewijzen dat de haas (of achilles) de schildpad nooit zal inhalen. Wat natuurlijk compleet fout is. Nu bestaan er verschillende verklaringen waarom dit "bewijs" fout is, een ervan wordt hier gebruikt om uit te leggen wat de wetenschappers in het artikel bedoelen. Nl. dat tijd niet bestaat, en er enkel een numerieke orde van beweging bestaat. In experimenten en metingen zien we dan ook dat we steeds een orde van beweging meten: een frequentie, het tikken van een klok,...

snelheid wordt gedefinieërd als delta x/delta t: de verandering van plaats over tijd in meter per seconde. Wat men in het artikel probeerd aan te tonen is dat die t enkel een numerieke orde van het tikken van een klok is. Of zoals bij het cesiumatoom, zijn frequentie. Dus hoewel die seconde iets heel reeël lijkt, bestaat die eigenlijk niet. De wetenschappers van het artikel stellen nl. dat die seconde gewoon de volgende orde in het mechanisch loopwerk van een horloge is, of voor het cesiumatoom:

wiki:
Since 1967, the International System of Units (SI) has defined the second as the duration of 9192631770cycles of radiation corresponding to the transition between two energy levels of the caesium-133 atom
Het gaat er dus niet over of achilles die schildpad al dan niet inhaalt, dat weet iedereen. Maar waarom we wiskundig kunnen bewijzen dat achilles die schildpad niet kan inhalen. En de reden dat we dit kunnen bewijzen is dat we tijd verkeerd definiëren.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 09 aug 2012 19:47

snelheid wordt gedefinieërd als delta x/delta t: de verandering van plaats over tijd in meter per seconde. Wat men in het artikel probeerd aan te tonen is dat die t enkel een numerieke orde van het tikken van een klok is. Of zoals bij het cesiumatoom, zijn frequentie. Dus hoewel die seconde iets heel reeël lijkt, bestaat die eigenlijk niet. De wetenschappers van het artikel stellen nl. dat die seconde gewoon de volgende orde in het mechanisch loopwerk van een horloge is, of voor het cesiumatoom:
e: Tijd is ruimte en heeft meerdere dimensies
door Jan van Lennip » 21 mei 2012 17:27

pallieter schreef:
De foton kan vertragen door refractie. C is de snelheid die wordt voorgesteld als snelheid van licht in vacuum. De index van refractie staat voor het verschil tussen C en de snelheid van licht in een medium. Juist is dat er vacuum nodig is om het foton 300.000 km af te doen leggen in 1 seconde.

Heeft niets met relativiteit te maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigentijd" onclick="window.open(this.href);return false;

Een seconde blijft een seconde. Dit is een eenheid. Op het moment dat tijd anders wordt waargenomen staat los van de eenheid die met de seconde wordt aangegeven.
e: Tijd is ruimte en heeft meerdere dimensies
door Jan van Lennip » 21 mei 2012 16:00
Om precies te zijn is de seconde de periode die staat voor de overgang tussen energieniveau a en b van het cesium isotoop 133. Deze overgang vindt plaats bij een temperatuur van 0k.

Voorheen was het seconde een 60e deel van een minuut, welke een 60e deel is van een uur. Het uur opzichzelf een 24e deel van een etmaal. En ja het etmaal is natuurlijk gelijk de omwenteling van de aarde rond de as.

Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Seconde" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat de seconde een tijdseenheid is heeft weinig koppeling met het fenomeen tijd. Een seconde is los van tijd slechts een aanduiding van een vastgestelde periode. Ik herleid de seconde als seconde = verandering gedeelt door duur (s=d/dt).

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 09 aug 2012 20:37

Dat de seconde een tijdseenheid is heeft weinig koppeling met het fenomeen tijd. Een seconde is los van tijd slechts een aanduiding van een vastgestelde periode. Ik herleid de seconde als seconde = verandering gedeelt door duur (s=d/dt).
En dat nu blijkt dat die duur, die t in de dt, fout is Jan. Semantisch dwarrelen zal dit niet veranderen, hoe je een seconde dan ook definieërt, verandert niets aan de stelling die het artikel ponneert: zijnde dat tijd niet bestaat.

Jan, dat tijd niet bestaat lees ik nu ook eerst in dit artikel. Wat ik probeer is de huidige stand van de wetenschap hier in dit forum te vertalen naar iets dat ook door leken kan begrepen worden, vulgariseren heet dit.

Indien je niet akkoord bent met het artikel kan je natuurlijk steeds een tegenpublicatie geven, op voorwaarde dat je wel door het peer review geraakt.

Ik krijg de indruk dat je hier een discussie wil winnen. Wel dat mag je zonder mij doen daar ik bij benadering niet de kennis heb om over dit onderwerp op een wetenschappelijke wijze te discussiëren.
En vergeef mij indien ik fout ben Jan, maar ik vrees dat jij ook niet tot die misschien 100 mensen behoort, van de 7 miljard op deze aardkloot, die juist beginnen te verstaan waarover dit gaat. Dit is theoretische fysica op het hoogste niveau.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 aug 2012 11:49

pallieter schreef:Lanier,

Volgens een collega van mij zijn alleen in 3 ruimtelijke dimensies stabiele planeetbanen mogelijk (schijnt wiskundig bewezen te zijn). Zoiets als Fermats laatste stelling vermoed ik. Bij meer dimensies zou er slechts een mogelijk baan bestaan die stabiel is. (bij Fermat de waardes 0.0 en 0 vernoed ik)
Ik heb er op intenet nog niets over kunnen vinden. maar ik blijf zoeken
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 aug 2012 18:28

Peter,

Alles goed in Thailand? Kan niet zeggen dat ik niet ongeloofelijk jaloers ben. :evil:

Zeer interessant wat je daar stelt. Kan zijn dat het te meken heeft met relativistische eigenschappen?
Moest je het vinden, hoor ik het gaarne.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 14 aug 2012 17:29

pallieter schreef:Dat de seconde een tijdseenheid is heeft weinig koppeling met het fenomeen tijd. Een seconde is los van tijd slechts een aanduiding van een vastgestelde periode. Ik herleid de seconde als seconde = verandering gedeelt door duur (s=d/dt).
En dat nu blijkt dat die duur, die t in de dt, fout is Jan. Semantisch dwarrelen zal dit niet veranderen, hoe je een seconde dan ook definieërt, verandert niets aan de stelling die het artikel ponneert: zijnde dat tijd niet bestaat.
Op het moment dat de t uit de dt wordt gehaald dan krijgen we s=d/d. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat verandering plaats vindt is duidelijk. Deze komt terug in de variatie in energetische toestand zoals bij het cesium isotoop. Dat deze verandering in verschillende duur kan plaatsvinden dat blijkt uit het feit dat de seconde wordt gerelateerd aan de verandering van het cesium isotoop bij kamertemperatuur. Deze duur varieert bij verschillende temperatuur.

Jan, dat tijd niet bestaat lees ik nu ook eerst in dit artikel. Wat ik probeer is de huidige stand van de wetenschap hier in dit forum te vertalen naar iets dat ook door leken kan begrepen worden, vulgariseren heet dit.
Tijd is hierbinnen de variatie in de duur per verschillende temperatuur.
Indien je niet akkoord bent met het artikel kan je natuurlijk steeds een tegenpublicatie geven, op voorwaarde dat je wel door het peer review geraakt.
Nee ik verklaarde het artikel zodanig dat tijd buiten de drie dimensies kan worden geplaatst.

Kijk hier is mijn reactie:
Jan van Lennip schreef:Zijn ze bezig met het hervormen van tijd, noemen ze het nog altijd bij het naampje 4d. Dat is zo jammer. Ik zie tijd toch echt als een element dat los staat van het begrip dimensie.
This view doesn’t mean that time does not exist, but that time has more to do with space than with the idea of an absolute time. So while 4D spacetime is usually considered to consist of three dimensions of space and one dimension of time, the researchers’ view suggests that it’s more correct to imagine spacetime as four dimensions of space. In other words, as they say, the Universe is “timeless.”
Niets te maken met waarover jij het hebt, pallieter, zie je dat?
Ik krijg de indruk dat je hier een discussie wil winnen. Wel dat mag je zonder mij doen daar ik bij benadering niet de kennis heb om over dit onderwerp op een wetenschappelijke wijze te discussiëren.
En vergeef mij indien ik fout ben Jan, maar ik vrees dat jij ook niet tot die misschien 100 mensen behoort, van de 7 miljard op deze aardkloot, die juist beginnen te verstaan waarover dit gaat. Dit is theoretische fysica op het hoogste niveau.
Wat jij zegt is dat deze hele discussie is gebaseerd op onwetendheid. Ten minste, van jou kant. Waar hebben jij het dan al die tijd over gehad :lol: .

We kunnen nu stellen dat tijd een heel discutabel onderwerp is. We zien dat er een betere verklaring voor tijd is te vinden dat tot nog toe binnen de relativiteitstheorie is gevat binnen het concept ruimtetijd. Ik heb geponeerd dat de verandering een driedimensionaal proces is. Volledig gerelateerd aan de bestaan in de materiele wereld.Ik beschouw tijd als duur van de verandering. Aangaande het verschil dat kan optreden binnen de hoeveelheid verandering binnen een identiek proces onder verschillende hoedanigheid bijvoorbeeld een verschil in de entropische temperatuur is duidelijk dat seconde en tijd twee zaken zijn die moeten worden gescheiden. Met andere woorden, er bestaat een groot verschil tussen m/s en m/t (m staat voor meters).

Het is onzin om te zeggen dat er geen tijd bestaan. Dit is exact hetzelfde om te zeggen dat er geen kleur bestaat. Ik bekom tijd als definitie, en de seconde als eenheid. Ik kan dit vergelijken met kleur als definitie en rood, groen of blauw als primairen. We moeten ons focussen op het maken van de verschillen. Dat is verstandig, want zo blijft het kaf gescheiden van het koren.

Plaats reactie