wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

lowflyer

Re: wat is het doel van het leven?

Bericht door lowflyer » 29 okt 2012 18:05

Ja handen kwamen gewoon en bleven zitten omdat dat zo "handig" was. Dat we er nu een heleboel meer mee kunnen komt alleen maar daardoor. Als we geen handen hadden was de typemachine nooit uitgevonden. Las ik niet ergens over een "wonder" bij iemand zonder handen die met de voeten de bijbel kon lezen? Kan natuurlijk bij elk ander boek haha. Maar prachtig toch dat wij er zijn dankzij die evolutie. Zou willen dat ieder op deze aardkloot dat kon zeggen...... :(
"Geen betere hemel dan een goed leven." Grt, Lowflyer.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 02 nov 2012 07:19

Ik las een voorstel van een kennis om onderzoek te gaan doen naar de rol val goal-weighing bij ireele angst. Zijn voorstel doet mij denken dat je levensdoel van het ene moment op het andere kan omslaan.

Hypothetisch:
Als je angst hebt voor spinnen, en je durft niet langs een spin te lopen, kan de angst in belangrijkheid verminderen, als je meer dreigende prikkels toedient dan de ireeele angstprikkel. Bijvoorbeeld, steek de kamer in de fik, en de arachnofoob zal moeiteloos langs de spin naar de deur lopen. Relativering zou je het kunnen noemen. De vraag is, wat is er zoal meer van invloed op goal-weighing, naast relativering.

Jammer dat mensen vaak eerst zieke mensen gaan onderzoeken, en dan pas mensen die gezond zijn. Veel interessanter is de vraag wat is er bij zieke mensen nu concreet anders dan bij gezonde mensen. Zeker bij dit soort, volgens mij, wetenschappelijk ongeëxploreerde ideeen. Ik hoop wel dat dit idee meer geexploreerd gaat worden, door vele verschillende onderzoekers. Het is een machtig interessant dat je wens om een doel succesvol na te streven op een bepaald vlak, invloed heeft op het na te streven van een totaal ander doel. Hoe ver die invloed strekt, weet niemand.

Maar dat even als zijstraatje.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

lowflyer

Bericht door lowflyer » 18 nov 2012 19:46

Als je wat van je leven weet te maken is dat je doel, maar tevens je beloning.
"Geen betere hemel dan een goed leven." Grt, Lowflyer.

Tobbertje

Bericht door Tobbertje » 26 jul 2016 14:42

Ik weet niet of er EEN doel is in het leven. Het antwoord op deze vraag hangt nauw samen met hoe je naar het leven kijkt, of je godsdienstig bent enz. Ik weet wél dat er verschillende manieren zijn om je leven de moeite waard te maken, voor jezelf en voor anderen : iets kunstzinnig creëren, de wetenschap mee vooruit helpen, het leven van andere mensen beter maken, jezelf en je naasten gelukkig maken.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 26 jul 2016 19:14

Tobbertje schreef:Ik weet niet of er EEN doel is in het leven. Het antwoord op deze vraag hangt nauw samen met hoe je naar het leven kijkt, of je godsdienstig bent enz. Ik weet wél dat er verschillende manieren zijn om je leven de moeite waard te maken, voor jezelf en voor anderen : iets kunstzinnig creëren, de wetenschap mee vooruit helpen, het leven van andere mensen beter maken, jezelf en je naasten gelukkig maken.
Welkom terug 1402 dagen geleden was je vorige post. Over slowchat gesproken :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 26 jul 2016 20:09

Het valt maar in perspectief wanneer je onvoorwaardelijke liefde ontdekt.
Het begint onschuldig, je denkt het te weten bij je eerste jeugdliefde. Dat deed pijn, maar nou dat was het niet.
Dan bij veel tussenpauzes komt uiteindelijk die ene die je vervult en komt daaruit jou eigen bloed.
Voila, je doel is geheiligd.
(In de algemene Westerse drijfsfeer)

Later groeien ze op en ontdek je de zelfliefde en begin je de eigen tijd te waarderen.
De Westerse droom.

Wat als iemands doel dat te vernietigen is? Wat als zijn doel de dood is en die de dood verheerlijkt?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 jul 2016 05:50

MachineElf schreef:
Wat als iemands doel dat te vernietigen is? Wat als zijn doel de dood is en die de dood verheerlijkt?
Dan is de kans gering dat zijn genen zich voortplanten. Het is daarom dat de meeste mensen dit niet doen.
Ik wens u alle goeds

8A5

Bericht door 8A5 » 18 okt 2016 18:10

Ik denk dat deze vraag heel persoonlijk is en dat de gelijkheid in deze vraag diversiteit is. Het enige gelijke in het antwoord is dat het voor iedereen anders is. Het is beter om te vragen "Wat is mijn doel in het leven?" Ik geloof zelf in de weg van het hart, wat zijn je passies, waar heb je een positief gevoel bij. Welke bezigheden geven je echte vervulling. Wat dat is, is je doel van het leven.

Maar de vraag kan filosofisch heel diep gaan wanneer het antwoord voor iedereen hetzelfde moet zijn. Wanneer het met een wetenschappelijke benadering wordt behandeld. Het kan je levens kosten om deze vraag te beantwoorden. Sterker nog, misschien is die vraag de drijfveer achter ons bestaan. Doordat we nooit zeker kunnen weten blijven wij bestaan in zoektocht naar dit antwoord. Zeker is het een belangrijke drijfveer achter filosofie, wetenschap en religie. En omdat alleen religie hierop ingrijpend wil antwoorden, brengt religie mensen samen maar is het ook de oorzaak van vele oorlogen en misstanden. Er is niet 1 antwoord. En religie zou dan ook hoogstpersoonlijk moeten zijn. Ieders zoektocht voor zichzelf.

Algemene benadering:
Persoonlijk geloof ik dat onze hele evolutie is gedreven door een onverwoestbare wens, anders was het al afgelopen. Er is een onverwoestbare nieuwsgierigheid welke zich weerspiegelt vindt in de vraag "wat is het doel van het leven". Ik geloof zelf in de weerspiegeling van ons eigen wezen in het heelal. Er zijn twee hoofdelementen in het heelal, non-materie (dark-matter) en materie. Het is elkaars gelijke door elkaars tegenstelling. Het is makkelijk in te denken dat de ontmoeting tussen deze twee, de oorzaak van de big bang is. De ontmoeting is het begin van dit universum. En al het leven is voortgekomen uit het huwelijk (de fusie) tussen deze twee elementen.Wij zijn kinderen van dit huwelijk. Wij zijn een samenstelling van intelligentie (non-materie) en materie (ons lichaam). Ik denk dat leven een zoektocht is van intelligentie in een materiële toestand. Een onsterfelijke nieuwsgierigheid van de één in het ander. En dat wij ooit allemaal samengesmolten waren in het niets en geboren zijn in materie met als doel om van elkaar los te komen en weer tot elkaar terug te komen maar dan in een (zo ver dat materie dit toelaat) zelf ontwikkelde vorm met eigen ervaringen en een eigen doel. Een avontuur van non-materie in materie. En om te leren wat wij waren en wat wij kunnen zijn. Ik denk dat dit de drijfveer achter voortplanting is, de drijfveer achter liefde, de onverwoestbare kracht achter evolutie. Het hele universum is een uitdrukking van liefde, en leven een onverwoestbare nieuwsgierigheid. En haat is alleen maar gemis van deze liefde die we allemaal opzoeken, het missen van kansen om deze nieuwsgierigheid te bevredigen. Dit is denk ik het doel van het leven over het algemeen dat voor iedereen geldt. Maar dit is alleen een beginpunt. Er is een persoonlijke ontwikkeling in dit streven welke elk wezen en ook elk soort leven kiest om te kunnen overleven en het doel na te streven. Evolutie veroorzaakt diversiteit. Overleven en Nastreven. De mogelijkheden breiden zich dan uit en elke weg is uniek. De vraag vergt dus meer antwoorden als het op onszelf wordt toegepast. We voelen niet alleen liefde na elkaar toe maar ook liefde na alles waar je passie voor voelt. Luister je goed naar je eigen hart, dan leer je waar je nieuwsgierigheid naar uit gaat en waar je van houdt.

Persoonlijke benadering.
Doe ten alle tijden, maar in alle rust, waar jij je goed bij voelt. Doe je dit te koste van alles, dan ga je te snel en sta je iemands anders doel in de weg en uiteindelijk sta je dan ook je eigen doel in de weg. Wanneer je dit doet, dan doe je waarvoor jijzelf hier bent gekomen, dan vindt je je levensdoel, jouw doel om te leven.
Niets is waar, alles is mogelijk.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 okt 2016 20:17

Mooi geschreven, maar toch goed dat je er 'algemene' benadering boven zet. Maar een deel van de mensheid zal het met bovenstaande benadering eens - of kan daar onder geschaard worden - zijn.
Toch?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

8A5

Bericht door 8A5 » 18 okt 2016 20:32

Fish schreef: Maar een deel van de mensheid zal het met bovenstaande benadering eens - of kan daar onder geschaard worden - zijn.
Toch?
Drnk ik wel,vandaar dat ik ook zeg dat mijn persoonlijke opvatting ervan is. Het is wat ik denk. Gevonden op mijn manier op mijn weg. Ik ben van mening dat iedereen dit voor zichzelf moet uitzoeken. Maar het is wel ontzettend leuk iemands mening erover te horen en je eigen eraan toe te voegen. We blijven bij elkaar om van elkaar te leren.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 okt 2016 21:47

Ben zelf ook nieuwsgierig maar ken ook mensen die alleen nieuwsgierig zijn naar wat eten we vanavond of naar de uitslag Feyenoord- Ajax.
Die kom je in dit topic niet tegen dus kunnen we het ze ook niet vragen.
Als volwassene kan je jezelf doelen stellen of fantaseren dat het leven een doel heeft, of zelfs de kosmos. Kinderen doen dit niet toch barsten ze van de levenslust. Ze hebben daarvoor geen doel nodig. Ze kunnen wel weer heel doelbewust bezig zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

8A5

Bericht door 8A5 » 18 okt 2016 22:56

Fish schreef: Kinderen doen dit niet toch barsten ze van de levenslust. Ze hebben daarvoor geen doel nodig. Ze kunnen wel weer heel doelbewust bezig zijn.
Ik denk dat kinderen veel dichter bij hun hart leven. Ze zijn al bezig met hun doel. Ze doen alleen wat goed voelt. Het is de opvoeding die ons dingen aanleert waarbij we ons niet goed voelen, dingen die we eigenlijk niet willen doen tot we er zelf aan toekomen. Het is juist onderwijs en opvoeding wat dat doel verder uit beeld trekt. Er wordt ons min of meer een ander doel voorgelegt. Dat is niet zo zwart/wit in de werkelijkheid maar het is wel m'n beste benadering over hoe ik daarover denk. Want we worde opgevoed met een etiquette en een manier van denken die onze fouten te niet doen. Terwijl juist die fouten mischien wel nodig zijn om dat te leren wat we willen/moeten leren om ons levensdoel na te jagen. Ik kan voor mezelf beweren dat ik al heel lang mijn hart volg en ik zie steeds vaker dat de fouten uit mijn verleden me precies de lessen hebben geleerd die ik later op mijn weg nodig heb. Deze lessen zijn voor mij heel specifiek. Ik zou al mijn fouten opnieuw willen maken als ik het over zou kunnen doen. In mijn optiek zijn het alleen de fouten van onszelf waar we echt van leren, de dingen die we goed doen is goed, maar we leren er niets van. Fouten zijn fundamenteel voor onze ontwikkeling, en dat geldt helemaal als het gaat om ons persoonlijke levensdoel dat niet altijd even duidelijk in beeld is. Het zijn de fouten op onze levensweg welke als bakens ons levensdoel zichtbaar maken. Wat we goed doen wordt een onbewust proces, het komt in het pakket van onze auto-pilot, van onze goede kanten zijn we ons dus evenmin bewust als van onze fouten. En we zijn ons onbewust van onze fouten omdat ons wordt geleerd fouten te voorkomen, om er voor weg te rennen, in feite rennen we dan weg van ons levenspad. Maar als we zouden hebben geleerd om onze fouten met moed tegemoet te gaan, de fout te maken, dan hebben we de eerste obstakel op ons persoonlijke levenspad overwonnen, en een les geleerd die ons een stap dichter naar de volgende les brengt.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 19 okt 2016 13:43

8A5 schreef:
Ik denk dat kinderen veel dichter bij hun hart leven. Ze zijn al bezig met hun doel. Ze doen alleen wat goed voelt. Het is de opvoeding die ons dingen aanleert waarbij we ons niet goed voelen, dingen die we eigenlijk niet willen doen tot we er zelf aan toekomen. Het is juist onderwijs en opvoeding wat dat doel verder uit beeld trekt.
Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik mijn doel zou moeten hebben verwezenlijkt. Dat heb ik niet! Toen mij op twaalf jarige leeftijd de vraag werd gesteld:"Wat wil je worden later" antwoordde ik "timmerman" omdat dat het enige was dat mij te binnen schoot. Een fouter doel had ik mij niet kunnen stellen. Ik ben het dan ook niet geworden. ondanks doelgericht onderwijs in een ambachtsschool. Ik heb mij er aan weten te onttrekken. Niet doelbewust maar intuïtief.
Het grootste deel van mijn jeugd ben ik bezig geweest mij aan diverse vormen van onderwijs te onttrekken. Zonder een duidelijk alternatief te overwegen. Ik leerde uitsluitend zoals dat kind waar jij het over hebt. Ik leerde wat ik plezierig vond, en dat doe ik nog steeds. Ik wens geen enkel kind die waardeloze rot jeugd toe die ik heb gehad, en toch was ik vaak heel erg gelukkig. Alleen omdat de zon scheen, of omdat ik een hagedisje had zien wegschieten. Ook dat gevoel ben ik nooit kwijtgeraakt. het ervaren van een intense verwondering.
Dat is gegroeid sinds ik tien jaar geleden de computer ontdekte. De generatie na mij is er mee opgegroeid, en vind het waarschijnlijk net zo gewoon als wij het gebruik van de kroontjespen destijds. Maar voor mij is het een bron van kennis geworden waar ik nooit van kon dromen.

Wat het stellen van doelen betreft, het is sommige mensen gelukt een machtig doel na te streven. En dat ging vaak niet in een generatie. Ik denk dan aan de grote historische figuren die een droom hadden zoals Dr.Luther King
En Aletta Jacobs, die Onvermoeibaar meerdere doelen tegelijk nastreefde. Het dappere meisje Malala Yousafzai die bleef doorgaan het recht op onderwijs te realiseren voor haar zusters.
Er zijn eigenlijk heel veel mensen die zich tot doel gesteld hebben maatschappelijke veranderingen te realiseren omdat zij de bestaande situatie onrechtvaardig vinden. Politici willen ook graag veranderingen aanbrengen, maar ook graag het onrecht in stand houden. Dat soort mensen raakt vergeten. Maar de waarlijk groten onder ons bereiken dat doel zonder een mooi salaris en soms moeten zij er met hun leven voor betalen. Op die manier raken zij een beetje onsterfelijk.

Ik las ook dat sommige mensen hun doel bereiken in de kunst. En dan denk ik in dat verband aan virtuozen die na hun glorieperiode nog lang lesgeven om hun kunstenaarschap door de geven aan anderen.
Vreemd genoeg denk ik dan niet aan Bach of Vivaldi. Zij deden hun werk met een uitzonderlijk talent, maar ik geloof niet dat zij zich realiseerden dat zij na driehonderd jaar nog gespeeld zouden worden. (Joh.S. Bach was na zijn dood eigenlijk vrij snel bijna vergeten.)

Maar het doel van de niet uitzonderlijk getalenteerden, de gewone mens is er eigenlijk niet. Hij heeft hetzelfde doel als mijn hond. Zo goed mogelijk voor z'n puppen zorgen en ze alles bijbrengen wat hij of zij weet. En daarbij zo aangenaam mogelijk door het leven te huppelen

8A5

Bericht door 8A5 » 19 okt 2016 14:38

Gershom schreef: .
Maar het doel van de niet uitzonderlijk getalenteerden, de gewone mens is er eigenlijk niet. Hij heeft hetzelfde doel als mijn hond. Zo goed mogelijk voor z'n puppen zorgen en ze alles bijbrengen wat hij of zij weet. En daarbij zo aangenaam mogelijk door het leven te huppelen
Ik denk dat je "het doel" overschat of misschien zelfs onderschat. En een beroep is vaak van een ander omvattng dan zo'n doel. Als je gelukkig wordt van mensen helpen dan zijn er veel beroepen waarin je dit doel kunt bevredigen, terwijl het gekozen beroep meer of zelfs minder kan inhouden dan dit doel. Het doel kan ook heel simpel zijn, het is gekoppeld aan de vermogens, wensen, ambitie en de ervaring van de persoon. Iemand kan zijn levensdoel bereiken door in z'n vrije tijd in z'n hobbykamer te tekenen. Is zijn ambitie groter dan is het voor hem nodig dit uit te breiden en een professie te zoeken waarin hij kan tekenen. Het gaat er om dat je doet waar je gelukkig van wordt. In mijn voorbeeld, ik wordt gelukkig door onderzoek en nadenken over van alles en nog wat, en om mijn innerlijk onbewuste te onderzoeken. Dit kan ik doen terwijl ik een totaal ander beroep beoefen. Nu wordt mijn ambitie groter dus nu jaag ik iets na waarin ik mijn denkwerk ten dienst kan stellen van een professie.
Het doel is dus erg breed. En niet zozeer een einddoel. Het is doen in het nu, het doel is alleen een richtpunt, geen eindbestemming. En ik geloof dat de innerlijke wereld van de meeste mensen niet zo zichtbaar is om te kunnen concluderen dat die mensen niet onbewust of bewust al hun levensdoel nastreven. Het doel is groots in zijn simpelheid. En de simpelheid zorgt soms dat het als een naald in een hooiberg zoeken is wanneer je te graag en te bewust dat doel zoekt.
Persoonlijk geloof ik als je intuitie volgt dat je je automatisch richting het doel keert. En ook al kan niet altijd iedereen zijn doel verwoorden, dat zegt niet dat ze dat doel niet hebben. Het gaat om passie voor wat je doet. En de maatschappij is op weg zich te vormen naar een wereld waarin we makkelijker en vaker bezig kunnen zijn met onze passie. We zijn nu in een tijd dat het niet altijd makkelijk is om je passie te vinden in een beroep. Maar we zien al aan de jonge generaties dat zij er nog beter mee omgaan, mooi voorbeeld is (google dit:) de gelukseconomie.
Passie is hier de bezigheid waar bij je je zo diep verenigd voelt, waar je in thuis voelt, alsof je t al honderde jaren doet.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 okt 2016 16:08

Fish schreef:Ben zelf ook nieuwsgierig maar ken ook mensen die alleen nieuwsgierig zijn naar wat eten we vanavond of naar de uitslag Feyenoord- Ajax.
Die kom je in dit topic niet tegen dus kunnen we het ze ook niet vragen.
O jawel.
Nu kaart je toevallig wel het veruit belangrijkste onderwerp van komende zondag aan.
3-0.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie