wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Valère
Banned

Re: wat is het doel van het leven?

Bericht door Valère » 25 jan 2012 15:25

heeck schreef:
Valère schreef:. . . maar dan geloof ik in materie, die ook energie is (E=mc2) en die ook kan verschijnen als een vorm van bewustzijn, logica,finaliteit of 'psy' (E=mc2=Psy)
Zoiets aannemende is kan je overal uitkomen.
Enig verschijnsel dat dit geloof van jou onderbouwt of bewijst is er niet.
Laat staan dus dat je er "het doel van het leven" uit zou kunnen afleiden.

Roeland
-'Doel van ons leven ',- 'doel van het leven' ,- doel van het alles' blijven enigszins geheimen .
-Misschien moeten we in ons beperkt en bepaald leventje als doel stellen ; opgroeien, bekwame mensen worden , zich voortplanten, waar kan meehelpen aan de ontwikkeling van gehele mensheid e.a. doelen - hoe ouderweds die ook mogen klinken .
-In een woord : de mens moet opzien naar het 'goede' ; en dat kan hij het best vermoeden in dat wat het best en meest logisch- in alle opzichten- is om te doen en te laten .
-En misschien wordt ook een dergelijke logica gevolgd door ons universum of realiteit ; want alles gebeurt en is er terwille van...

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 18 apr 2012 22:03

sytze schreef:Ik vraag mij dit al erg lang af. gelukkig zijn, leven voor naasten? leven om bepaalde doelen te behalen? leven voor iets dat eeuwig is?

maar wat heeft het voor zin als je uiteindelijk dood gaat? en mocht je iets bereikt hebben wat eeuwig is, wat als de wereld uiteindelijk vergaat? wat heeft alles dan voor zin gehad?

Ik vraag dit om persoonlijke issues vanuit iemand die ik goed ken die zichzelf dit dermate afvraagt dat ze hier erg veel last van ondervind.

daarom graag een antwoord die ik aan die persoon door kan geven en die dat persoon nieuwe hoop geeft! sorry als dit bericht te persoonlijk is en ik het misschien beter bij persoonlijk nieuws had kunnen plaatsen :/ misschien dat iemand het dan even kan verzetten.

groet, sytze
Sytze,

op dit moment ben ik met gelijke vragen bezig en druk bezig om voor mezelf antwoorden te vinden. Het valt allereerst op dat er voor veel vragen geen vast antwoord bestaat. Dit is mijn mening, ik denk dat mensen een andere mening erop nahouden.

Ik heb eerder gewezen op de documentaire "the Nature of Existence", afgelopen week nogmaals bekeken en ben gaan kijken naar de 85 vragen die op de website staan. Voor mij werkt het om deze vragen te beantwoorden en kritisch naar mezelf te kijken. Waar sta ikzelf, hoe kijk ik tegen zaken aan? En ook de vragen die je in je beginpost stelt.

Hoever ben je met je zoektocht naar je vragen? Heb je al vragen kunnen beantwoorden aan jezelf?

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 20 apr 2012 09:23

Hoever ben je met je zoektocht naar je vragen? Heb je al vragen kunnen beantwoorden aan jezelf?
Ik ben zo ver dat er geen doel is. Een paar uitspraken vond ik erg inspirerend en zullen jou misschien ook helpen in je zoektocht:
heeck schreef:

Dat het doodshemd geen zakken heeft, maakt duidelijk dat het doel van ieders leven niet zit in het verzamelen of opzouten van iets tot je daar voldoende van hebt om je doodsexamen met succes te kunnen afleggen.
Ik begreep het in eerste instantie niet. een uitspraak waar je even over na moet denken!
Samante schreef:

Het leven is als een rijdende trein waar je op springt en op zeker moment weer van af gaat.
Tijdens dat ritje moet je het zoveel mogelijk naar de zin hebben, genieten van wat je meemaakt en van het gezelschap.

Je teveel bezighouden met de vraag wat het doel van het leven is, loopt denk ik uit op een vorm van nihilisme. Aan alles komt uiteindelijk een einde. En teveel tobben hierover is dus niet altijd goed.

Zelf geniet ik van het moment en als ik vandaag de pijp uit ga ben ik van die trein af en heb ik het zoveel mogelijk naar de zin gehad. Wat erna komt is niet helemaal duidelijk, maar als er niks is heb ik zelf het leven zoveel mogelijk zin gegeven.
Gewoon een erg mooie vergelijking. waarop ik wel meteen de vraag wil stellen: waarom moet je het in dat leven zoveel mogelijk naar je zin hebben? Wat is het doel daarvan? En waarom zou je je niet bezighouden met het doel van het leven?

ook siger schreef een mooi stuk:
"Het leven" heeft geen doel. Welk voordeel zou jou dat trouwens bieden? Daarmee heb jij toch nog geen doel? Stel dat het doel van het leven is zoveel mogelijk complexe organismen voort te brengen, verandert dat wat in jouw leven? Ik hoop maar van niet...
mariakat scheef:

Ik zou keihard kunnen zeggen.
Er is geen doel.
Daar heb je het mee te doen, accepteer dat en ga verder of niet.......
Wat wil je?
Leven of kniezen.
En dit is denk ik het meest realistisch.
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 apr 2012 15:50

Het feit dat de kosmos met al wat er in is doelloos is hoeft je er natuurlijk niet van te weerhouden om jezelf doelen te stellen. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Valère
Banned

Bericht door Valère » 26 apr 2012 16:03

Fish schreef:Het feit dat de kosmos met al wat er in is doelloos is hoeft je er natuurlijk niet van te weerhouden om jezelf doelen te stellen. :)

-De mens, zijnde een deel van die kosmos, kan zich wel doelen stellen, en wil dat ook meestal wel . Waarom zou de gehele kosmos of andere delen er van dat dan ook niet doen ?

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 26 apr 2012 16:59

valère schreef:

Waarom zou de gehele kosmos of andere delen er van dat dan ook niet doen ?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de rest heeft geen bewustzijn? (buiten het buitenaardse leven wat wel/niet zou bestaan)

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 apr 2012 22:33

Dank je Sytze. :)

Valère
Banned

Bericht door Valère » 27 apr 2012 08:44

sytze schreef:
valère schreef:

Waarom zou de gehele kosmos of andere delen er van dat dan ook niet doen ?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de rest heeft geen bewustzijn? (buiten het buitenaardse leven wat wel/niet zou bestaan)

Groet, Sytze
-Laat ons stellen, dat de 'rest' geen menselijk bewustzijn heeft.....

Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans » 27 apr 2012 09:17

Die 'rest' word gedetermineerd door natuurwetten. Bewustzijn is een psychologisch fenomeen dat enkel bij dieren voorkomt, beetje de vraag bij welke dieren nog wel en welke niet, maar toch. Een ander bewuszijn aan de rest van de kosmos buiten de mens toeschrijven wordt een semantische kunstsprong.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 27 apr 2012 09:45

Fish schreef:

Dank je Sytze. :)
alsjeblieft :D

Valère
Banned

Bericht door Valère » 27 apr 2012 15:57

Juglans schreef:Die 'rest' word gedetermineerd door natuurwetten. Bewustzijn is een psychologisch fenomeen dat enkel bij dieren voorkomt, beetje de vraag bij welke dieren nog wel en welke niet, maar toch. Een ander bewuszijn aan de rest van de kosmos buiten de mens toeschrijven wordt een semantische kunstsprong.
-Als alles verloopt zoals het moet, dan zegt men het verloopt alles volgens de 'natuur' of het is zo 'ingebakken', enz.
-Maar daar gaat het m.i. over niets anders dan over andere vormen van 'bewustzijn'..., die overal, zij het in andere vormen en maten, aanwezig is ...

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 27 apr 2012 18:28

valère schreef:

andere vormen van 'bewustzijn'..., die overal, zij het in andere vormen en maten, aanwezig is ...
Dan zou ik het toch fijn vinden als je mij duidelijk kunt maken wat voor "andere bewustzijn vormen" er zowel zouden kunnen bestaan. of is dit zoiets van: laat je fantasie er maar op los?

Groet, Sytze

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 apr 2012 19:11

sytze schreef:[: laat je fantasie er maar op los?

Groet, Sytze
Ja, als het fantasie blijkt te zijn zijn we gauw klaar toch. :)

Valère
Banned

Bericht door Valère » 27 apr 2012 21:58

sytze schreef:
valère schreef:

andere vormen van 'bewustzijn'..., die overal, zij het in andere vormen en maten, aanwezig is ...
Dan zou ik het toch fijn vinden als je mij duidelijk kunt maken wat voor "andere bewustzijn vormen" er zowel zouden kunnen bestaan. of is dit zoiets van: laat je fantasie er maar op los?

Groet, Sytze
-Misschien heeft alles een soort 'bewustzijn' volgens zijn eigen noodzaken en ook beperkt volgens zijn eigen vorm of 'rol' van bestaan...; en misschien kan het fantasie worden, als men daar te ver in op gaat ...

Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans » 27 apr 2012 23:25

Valere schreef:
-Maar daar gaat het m.i. over niets anders dan over andere vormen van 'bewustzijn'..., die overal, zij het in andere vormen en maten, aanwezig is ...
Dat bedoel ik dus met een semantische kunstsprong. Natuurlijk is het mogelijk om natuurprocessen een soort bewustzijn toe te schrijven, maar het is dan wel belangrijk dat je je iets concreter uitdrukt. Zelfs dingen die ogenschijnlijk vaag zijn kunnen prima concreet worden uitgedrukt, maar totnogtoe laat je het bij vage uitspraken. En zou je ook een opmerking kunnen maken over determinisme vs. teleologie?
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess

Plaats reactie