wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: wat is het doel van het leven?

Bericht door Fish » 19 okt 2016 16:31

Dat beloof ik schreef:O jawel.
Nu kaart je toevallig wel het veruit belangrijkste onderwerp van komende zondag aan.
3-0.
Gloeiend of topic maar je houd er een tegoed als het uitkomt. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 okt 2016 16:36

Je wordt geboren en gaandeweg je leven stel je jezelf doelen, sommige maken je blij andere niet, en op het eind ga je dood. :)
Het hele leven van veel dieren, waaronder de mens, is vol van doelen, het leven zelf is doelloos.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 20 okt 2016 10:26

Fish schreef: Het hele leven van veel dieren, waaronder de mens, is vol van doelen, het leven zelf is doelloos.
Jij bent hier wel zeer bedreven in.
Ik bedoel korte kernachtige samenvattingen van complexe zaken.
Zij zijn ook makkelijk te onthouden.
Ik bewonder dat vermogen. Daarom lees ik ook iedere dag het stukje op de voorpagina van de Volkskrant.
Arnon Grunberg schrijft elke dag in een mini column wat hem opvalt in de wereld.(met zo weinig woorden als mogelijk)
Daar zijn soms kleine juweeltjes bij
Je zou die krant alleen al kopen vanwege dat ene stukje.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 okt 2016 14:15

Gershom schreef:
Fish schreef: Het hele leven van veel dieren, waaronder de mens, is vol van doelen, het leven zelf is doelloos.
Jij bent hier wel zeer bedreven in.
.
Ik ben juist jaloers op mensen die schijnbaar moeiteloos een heel stuk inhoudelijke tekst produceren.
Ik ben dan misschien weer handiger met mijn handen. :)

8A5

Bericht door 8A5 » 22 okt 2016 23:07

Ik heb een mooie gevonden.
Het is niet dat God niet bestaat omdat God in zijn naam niet zoveel leiden zou toestaan.
Het is meer dat we hier met minstens 6 miljard goden op één planeet zitten.
Niets is waar, alles is mogelijk.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 23 okt 2016 11:10

8A5 schreef:Ik heb een mooie gevonden.
Het is niet dat God niet bestaat omdat God in zijn naam niet zoveel leiden zou toestaan.
Hij bestaat niet omdat hij op geen enkele manier onomstotelijk duidelijk maakt dat hij de boel aan het leiden is, noch dat hij mensen laat lijden.
Iets wat de macht zou hebben om de gehele mensheid te leiden en ze niet te laten lijden, zou zich er niet zo met een Jantje van Leiden afmaken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 23 okt 2016 13:02

8A5 schreef:Ik heb een mooie gevonden.
Klopt god wil enkel zelf leiden de schapen mogen lijden :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

8A5

Bericht door 8A5 » 23 okt 2016 13:27

doctorwho schreef:
Klopt god wil enkel zelf leiden de schapen mogen lijden :)
Lol, ja klopt, lelijke spelfout, kon het niet meer wijzigen. Zag het te laat.
Niets is waar, alles is mogelijk.

Lu Tze

Bericht door Lu Tze » 15 nov 2016 11:29

Er zit een verborgen aanname verborgen in de vraag. Dat is waarom deze vraag terug blijft komen en waarom mensen hem fout blijven antwoorden.

Antwoord eerst deze vragen:
Heeft het leven wel een doel?
Heeft leven een doel nodig?
Wat ga je met dat doel doen?
Wat als iemand zijn doel niet haalt? (Aannemend dat dit doel überhaupt bestaat.)
etc. ad nauseam

Daar kan je je hele leven mee bezig zijn zonder enige garantie dat je ooit een antwoord gaat vinden. En dan als Magere Hein zijn zeis staat te slijpen voor je kom je tot de ultieme vraag over het doel van het leven: Was het nu echt mijn doel om mijn hele leven te zitten filosoferen over een doel?

NEE! Als je een kikker opensnijd om te zien hoe hij werkt leer je misschien iets over die kikker maar je houdt óók een dooie kikker over!

Laat niemand je vertellen wat jouw doel is of wat je moet met je leven, het is jouw leven en leef het zoals je wilt. Stel je eigen doelen maar houdt ook de chaotische natuur van het universum in gedachten: Je kan niet alles sturen. Een doel legt je vast, sluit je verwachtingen en acties op en maakt het je onmogelijk om te werken met wat is in plaats van met wat zou moeten zijn of om te accepteren wat onmogelijk is.

Leef eerst.

Er zijn stapels quotes over dit onderwerp maar ik was net Dune aan het herlezen dus: “The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience.” (Reverend Mother Gaius Helen Mohiam, Dune, Frank Herbert)
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 nov 2016 13:42

Lu Tze schreef: Een doel legt je vast, sluit je verwachtingen en acties op en maakt het je onmogelijk om te werken met wat is .....
Lao Tse? :wink:

Opgevoed, begeleid en voorgeleefd, zoals wij zijn met de gedachte dat wat je doet toch een doel moet hebben en anders zinloos is.
Er zijn stapels quotes over dit onderwerp maar ik was net Dune aan het herlezen dus: “The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience.”
Ik zag dit voor het eerst onder woorden gebracht, door Maharishi. Hij zal het ook hebben van een eerdere wijze mens. :wink:
Hij legde het uit als een reis naar bijv. Rome, waar je misschien nooit aankomt.
Heb je de weg bewust geleefd, dan heb je veel gezien en beleefd en geleerd, ook al bereikte niet je doel misschien.
Heb je alleen oog gehad op het bedachte doel, dan is alle energie verspild als je onderweg verongelukt.

Het kwartje viel definitief, toen ik op een heel directe, maar eenvoudige manier het taoïsme uitgelegd kreeg en leerde begrijpen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 15 nov 2016 13:57

Het probleem dat ik ervaar met het hebben van een doel, is: waarom dat doel? Er zijn ontelbare andere denkbare doelen!

In leven blijven lijkt me een valide doel want als je dood bent heb je geen doel meer.

Lu Tze

Bericht door Lu Tze » 15 nov 2016 15:08

Maria schreef:
Lu Tze schreef: Lao Tse? :wink:
Onder andere, ja. Dit is wat Daoïsten 'Wei Wu Wei' noemen maar die term is zo enorm verkeerd begrepen in veel Westere commentaren dat ik hem maar niet gebruikte.
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)

Plaats reactie