De diepste aard van de werkelijkheid is puur conceptueel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: De diepste aard van de werkelijkheid is puur conceptueel

Bericht door dikkemick » 18 apr 2021 10:31

@Axxyanus
God is een concept maar werkt wat mij betreft niet in die mate dat bv onze wetenschappelijke theorieën werken. Ik noemde als voorbeeld NL ons concept PC

Voor zover ik weet heeft een PC halfgeleiders en deze zijn gebaseerd op het concept van de quantum mechanica en dus probabiliteit.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 apr 2021 12:01

dikkemick schreef:
18 apr 2021 10:31
@Axxyanus
God is een concept maar werkt wat mij betreft niet in die mate dat bv onze wetenschappelijke theorieën werken. Ik noemde als voorbeeld NL ons concept PC
Werkt om wat te bereiken. Het concept God lijkt heel goed te werken om mensen samen te brengen.
dikkemick schreef:
Voor zover ik weet heeft een PC halfgeleiders en deze zijn gebaseerd op het concept van de quantum mechanica en dus probabiliteit.
Dat lijkt me een boel zaken door elkaar te gooien. Dat een PC bouwen gebeurd met halfgeleiders lijkt me een implementatiedetail. Daarom is het concept PC nog niet afhankelijk van halfgeleiders.

Dat wij het gedrag van halfgeleiders modelleren aan de hand van probabiliteit, betekent niet dat die halfgeleiders zelf met probabiliteit te maken hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2021 19:31

axxyanus schreef:
18 apr 2021 12:01
dikkemick schreef:
@Axxyanus
Werkt om wat te bereiken. Het concept God lijkt heel goed te werken om mensen samen te brengen.
Om te bereiken dat we huizen bouwen, ons eten kunnen koken en berichtjes op freethinker kunnen posten. Je hebt m.a.w. te maken met verschillende concept-dimensies. God is een concept, stenen metselen om een huis te bouwen berust op door mensen bedachte concepten. En in die zin heeft TS gelijk. Alles is puur conceptueel. Ik zie alleen gradaties. Zelfde geldt voor halfgeleiders/quantummechanica en PC's.
Dat was mijn boodschap. In de diepste zin is alles conceptueel, maar dit laatste concept (PC) blijkt te werken voor ons.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 apr 2021 19:44

dikkemick schreef:
18 apr 2021 19:31
axxyanus schreef:
18 apr 2021 12:01
dikkemick schreef:
@Axxyanus
Om te bereiken dat we huizen bouwen, ons eten kunnen koken en berichtjes op freethinker kunnen posten. Je hebt m.a.w. te maken met verschillende concept-dimensies. God is een concept, stenen metselen om een huis te bouwen berust op door mensen bedachte concepten.
Dieren bouwden al huizen/nesten voor dat mensen er een concept voor hadden. Dat dat dan berust op door mensen bedachte concepten lijkt me betwistbaar.
dikkemick schreef:
18 apr 2021 19:31
En in die zin heeft TS gelijk. Alles is puur conceptueel. Ik zie alleen gradaties. Zelfde geldt voor halfgeleiders/quantummechanica en PC's. Dat was mijn boodschap. In de diepste zin is alles conceptueel, maar dit laatste concept (PC) blijkt te werken voor ons.
Je verwart: "Wij mensen kunnen enkel over zaken denken in concepten" met "In de diepste zin is alles conceptueel." De werkelijkheid heeft geen diepste zin, enkel een hoop wisselwerking tussen allerlei elemtaire deeltjes.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2021 21:52

Ja, dat is nou exact wat ik (en TS) denk ik bedoelde te zeggen. In de diepste zin is alles conceptueel
Alleen in praktische zin zijn er verschillen wat mij betreft. Neem jouw voorbeeld van religie en mijn voorbeeld van de PC.

In dat opzicht hebben we de door de mens bedachte conceptualisaties weten/leren te gebruiken, naar onze hand te zetten en deels te begrijpen.
Philip K. Dick

Plaats reactie