Met lijden kunnen mensen in het dagelijks leven geen kant uit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Met lijden kunnen mensen in het dagelijks leven geen kant uit

Bericht door doctorwho » 14 jan 2020 19:54

Hopper schreef:
13 jan 2020 12:33
Wie verwachtingen koestert dient zich wel te beseffen dat een (eventuele) teleurstelling al ingebouwd is in die verwachting.
Als de verwachte belasting-aanslag meevalt ben ik nochtans niet teleurgesteld :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 15 jan 2020 10:00

axxyanus schreef:
14 jan 2020 18:47

Welke psychische problemen? Mijn ervaring is dat de meeste mensen weinig problemen hebben om een teleurstelling te verwerken. Ze hebben een korte periode van teleurstelling en gaan dan verder met hun leven.

Die ellenlange wachtlijsten bij de GGZ zijn maar onzin? Of projecteer je op je eigen psychische gesteldheid?
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jan 2020 10:23

Hopper schreef:
15 jan 2020 10:00
axxyanus schreef:
14 jan 2020 18:47

Welke psychische problemen? Mijn ervaring is dat de meeste mensen weinig problemen hebben om een teleurstelling te verwerken. Ze hebben een korte periode van teleurstelling en gaan dan verder met hun leven.

Die ellenlange wachtlijsten bij de GGZ zijn maar onzin? Of projecteer je op je eigen psychische gesteldheid?
Dit is naast de kwestie. Het onderwerp is niet de psychische problemen in het algemeen. Of wil jij beweren dat die ellenlange wachtrijen een beduidend aantal mensen bevatten, die daar terechtgekomen zijn wegens psychische problemen als gevolg van een teleurstelling?

Het onderwerp was teleurstelling en de psychische problemen die teleurstelling zou teweegbrengen. Wat ik ontken, is dat het soort teleurstelling dat mensen bijna dagelijks ondervinden tot psychische problemen leidt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 jan 2020 11:49

Het verborgen onderwerp is de door Hopper aanbevolen algemene lijdenspreventie dmv afstandelijkheidsbesef.

viewtopic.php?p=570060#p570060
Dit conflict/probleem zullen we op moeten lossen willen we niet in psychische problemen komen.
Ik moet vrede sluiten met de wereld.
Jij bijvoorbeeld bent onderdeel van mijn wereld.
Ik op mijn beurt ben onderdeel van jouw wereld.

Of jij vrede hebt met mij doet er niet toe.
Ik heb vrede met jou.

Met 'jou' bedoel ik iedereen.

Het vetgemaakte gedeelte sluit dus niet naadloos aan bij mijn beleving. Als ik waar neem dat iemand boos is, dan is dat vanuit bewustzijn gezien waar. Op het moment dat de situatie voorbij is , is de situatie onwaar. Dan is de situatie een denkbeeld geworden.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jan 2020 13:14

heeck schreef:
15 jan 2020 11:49
Het verborgen onderwerp is de door Hopper aanbevolen algemene lijdenspreventie dmv afstandelijkheidsbesef.

viewtopic.php?p=570060#p570060
Dit conflict/probleem zullen we op moeten lossen willen we niet in psychische problemen komen.
Ik moet vrede sluiten met de wereld.
Jij bijvoorbeeld bent onderdeel van mijn wereld.
Ik op mijn beurt ben onderdeel van jouw wereld.

Of jij vrede hebt met mij doet er niet toe.
Ik heb vrede met jou.

Met 'jou' bedoel ik iedereen.

Het vetgemaakte gedeelte sluit dus niet naadloos aan bij mijn beleving. Als ik waar neem dat iemand boos is, dan is dat vanuit bewustzijn gezien waar. Op het moment dat de situatie voorbij is , is de situatie onwaar. Dan is de situatie een denkbeeld geworden.
Roeland
@Roeland,
Je vergeet IMO het belangrijkste deel. Namelijk dat het conflict en het daarmee gepaarde lijden, onstaat doordat Hopper zelf op een conflicterende manier in de wereld staat. Als hij op een conflicterende manier reageert op een teleurstelling, dan lijkt voor mij het probleem te zijn hoe Hopper met teleurstelling omgaat. Misschien dat het voor hem dan inderdaad een goede keuze is om teleurstellingen te mijden.

Maar ik denk dat Hopper daarmee tot een minderheid behoort. Het kleine lijden dat mensen ondervinden door een teleurstelling, zorgt over het algemeen voor geen psychische problemen.

@Hopper,
Soms moet je geen vrede sluiten met de wereld, soms moet je de wereld veranderen. Als ik honger krijg, dan is er een conflict tussen hoe de wereld/werkelijkheid is en hoe ik de wereld/werkelijkheid wens. In dit geval is dit soort conflict het gemakkelijkst op te lossen door iets te eten en daardoor de wereld/werkelijkheid te veranderen.

Als je in bovenstaand geval, gewoon vrede sluit met de wereld, sterf je uiteindelijk de hongerdood. Ook al doe je dat in vrede met de wereld.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 15 jan 2020 14:44

axxyanus schreef:
15 jan 2020 13:14

@Hopper,
Soms moet je geen vrede sluiten met de wereld, soms moet je de wereld veranderen. Als ik honger krijg, dan is er een conflict tussen hoe de wereld/werkelijkheid is en hoe ik de wereld/werkelijkheid wens. In dit geval is dit soort conflict het gemakkelijkst op te lossen door iets te eten en daardoor de wereld/werkelijkheid te veranderen.

Als je in bovenstaand geval, gewoon vrede sluit met de wereld, sterf je uiteindelijk de hongerdood. Ook al doe je dat in vrede met de wereld.
Ik kan de wereld nauwelijks veranderen. Ik kan wel mijzelf veranderen. Door er achter te komen dat degene die eventueel psychische problemen heeft altijd iemand is. Lijden behoeft geen preventie zoals Heeck lijkt te suggereren. Het waarnemen zelf en het denken zelf kan niet eens lijden. Omdat dat wat we 'bewustzijn' noemen onstoffelijk is. Dat wat we 'denken' noemen is eveneens onstoffelijk. Het probleem schuilt dan ook niet in bewustzijn of in denken, maar in gedachten.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jan 2020 15:38

Hopper schreef:
15 jan 2020 14:44
axxyanus schreef:
15 jan 2020 13:14
@Hopper,

Ik kan de wereld nauwelijks veranderen.
Misschien maar als je het niet probeert zal je het nooit weten. Alle sociale vooruitgang in onze samenleving waar wij nu de vruchten van dragen, is het gevolg van mensen die het ten minste probeerden. Trouwens mensen zijn over het algemeen meer tevreden als ze iets probeerden dat mislukte, dan wanneer ze het nooit geprobeerd hebben.
Hopper schreef:
Ik kan wel mijzelf veranderen. Door er achter te komen dat degene die eventueel psychische problemen heeft altijd iemand is. Lijden behoeft geen preventie zoals Heeck lijkt te suggereren. Het waarnemen zelf en het denken zelf kan niet eens lijden.
Sorry maar het bovenstaande is woordsalade. Je kan gewoon om het even wel werkwoord invullen en het zal niet lijden. Het veranderen zelf en zelfs het lijden zelf kan niet eens lijden. Maar als we het over de mensen hebben die het onderwerp zijn van deze werkwoorden die kunnen wel lijden. Het waarnemen en denken kunnen dan niet lijden maar de waarnemer en de denker kunnen dat wel.
Hopper schreef:
Omdat dat wat we 'bewustzijn' noemen onstoffelijk is. Dat wat we 'denken' noemen is eveneens onstoffelijk. Het probleem schuilt dan ook niet in bewustzijn of in denken, maar in gedachten.
Gedachten zijn even onstoffelijk als bewustzijn of denken. Je kan trouwens denken en gedachten niet van elkaar scheiden. Het een is het resultaat van het andere. Hoe het probleem dus in het een kan schuilen maar niet in het ander is op zijn minst raadselachtig.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 jan 2020 19:34

“Axxyanus” schreef: @Roeland,
Je vergeet IMO het belangrijkste deel. Namelijk dat het conflict en het daarmee gepaarde lijden, onstaat doordat Hopper zelf op een conflicterende manier in de wereld staat.
Axxyanus,

Ik doe niet mee aan het openbaar diagnosticeren van personen.
Ik had al een keer opgemerkt
Het heeft er de schijn van dat je een soort zelftherapiemethode aan het etaleren bent, op basis van jouw particuliere overtuigingen, waarbij je die column als afzetplank gebruikt.
Daar houd ik het bij, want Hoppers methode zal net als andere PrivéGeestelijkeGezondheidsZorgOpinies, wel nooit worden getoetst.
Hoppers “ Het waarnemen zelf en het denken zelf kan niet eens lijden.” is zelfs niet terzake in het licht van gelukkig wel werkende behandelingen.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jan 2020 21:13

heeck schreef:
15 jan 2020 19:34
“Axxyanus” schreef: @Roeland,
Je vergeet IMO het belangrijkste deel. Namelijk dat het conflict en het daarmee gepaarde lijden, onstaat doordat Hopper zelf op een conflicterende manier in de wereld staat.
Axxyanus,

Ik doe niet mee aan het openbaar diagnosticeren van personen.
Ik diagnosticeer niet, ik haal zijn eigen woorden aan.
Hopper schreef:
14 jan 2020 10:46
Ik sta al snel op conflicterende wijze in mijn relatie met de wereld.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jan 2020 09:58

Ook raap ik een dergelijuke handschoen niet op om te voorkomen dat het hier een dokterskamer wordt.
Dat zal liggen aan mijn kwakzalverstechnisch ingevoerd zijn .

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 jan 2020 10:37

heeck schreef:
16 jan 2020 09:58
Ook raap ik een dergelijuke handschoen niet op om te voorkomen dat het hier een dokterskamer wordt.
Ieder maakt zijn eigen keuze in wat hij wil oppikken of niet. Maar in dit geval heb ik de indruk dat het niet willen oppikken van deze handschoen leid tot het negeren van relevante informatie. Als iemand spreekt over een conflict dat moet opgelost worden, lijkt het me van redelijk belang om te weten waar dat conflict zijn oorsprong lijkt te vinden. Iemand die dan zegt zelf snel op een conflicterende wijze in zijn relatie met de wereld te staan, geeft wat mij betreft ter zake doende informatie.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jan 2020 10:41

Axxyanus,

Tja, er is ruimte voor eigen gewichten toekennen aan beweegredenen.
Ik heb de achtergrond voor mijn afweging ook al gegeven.
Schlusz.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 jan 2020 10:47

heeck schreef:
16 jan 2020 10:41
Axxyanus,

Daar ben ik het volkomen mee eens. Dit is blijkbaar een geval waarbij we dan tot verschillende beoordelingen komen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jan 2020 20:02

axxyanus schreef:
16 jan 2020 10:47
heeck schreef:
16 jan 2020 10:41
Axxyanus,

Daar ben ik het volkomen mee eens. Dit is blijkbaar een geval waarbij we dan tot verschillende beoordelingen komen.
Ook wel eens verfrissend na al die jaren anonieme bekendheid met elkaars reageren.

R.

Plaats reactie