Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door heeck » 21 nov 2019 10:47

Axxyanus schreef:Een van de aannames is dat de ervaring zuiver zou afhangen van het gedronken drankje. Maar jij bent via skepp e.d. toch op de hoogte van wat ons allemaal kan beïnvloeden.
Skepp e.d. hebben er inderdaad voor gezorgd dat veel van mijn putten van onkunde redelijk zijn gedempt. Gelijk opent zich dan juist voor mij weer een volgende vraag:
Zit er verschil tussen al onze zintuigen voor wat betreft de ontvankelijkheid van neven-invloeden?
Zou visueel ervaren makkelijker per MRI kunnen worden "afgetapt" dan smaak.

Maar misschien is het beter om niet al mijn associaties hier te etaleren; hoe zinvol ze ook voor mezelf zijn om weer een putje te dempen door zelf eea na te slaan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door axxyanus » 21 nov 2019 12:50

heeck schreef:
21 nov 2019 10:47
Axxyanus schreef:Een van de aannames is dat de ervaring zuiver zou afhangen van het gedronken drankje. Maar jij bent via skepp e.d. toch op de hoogte van wat ons allemaal kan beïnvloeden.
Skepp e.d. hebben er inderdaad voor gezorgd dat veel van mijn putten van onkunde redelijk zijn gedempt. Gelijk opent zich dan juist voor mij weer een volgende vraag:
Zit er verschil tussen al onze zintuigen voor wat betreft de ontvankelijkheid van neven-invloeden?
Zou visueel ervaren makkelijker per MRI kunnen worden "afgetapt" dan smaak.
Maar jij lijkt het over meer te hebben dan het ervaren zelf. Jij lijkt het te hebben over een mogelijkheid om daarna een werkelijkheid te maken die dat ervaren terug kan oproepen.

Stel dat er een witte wijn en een rode wijn zou bestaan, die onze smaakpapillen op de zelfde manier beïnvloeden. Maar omdat mensen over het algemeen andere verwachtingen hebben van een rode wijn dan van een witte wijn, hebben de meeste mensen de indruk dat de twee wijnen verschillend smaken.

Stel nu dat we al over een redelijk gesofisticeerd apparaat beschikken dat aan de hand van MRI metingen drankjes kan brouwen. Je blinddoekt iemand en geeft hem een glas van de rode wijn. Je apparaat produceert aan de hand van de MRI-scan een glas van de witte wijn. Moeten we dat als een positief of een negatief resultaat rekenen?

Wat de visuele prikkels betreft zitten we natuurlijk met de situatie dat de zelfde RGB waarden bij ons een andere kleurervaring oproepen afhankelijk van de omgeving. Dus als je de ervaring wil reduceren tot RGB waarden dan heb je een serieus probleem.

Stel dat we het bovenstaande probleem kunnen oplossen dan zitten we nog met het volgende.

We nemen twee proefpersonen, waarvan één kleurenblind. We laten de kleurenblinde naar een tafereel kijken en doen een MRI meting. Daarna laten we de ander kijken maar we spelen met de belichting en kleurenfilters tot we er in slagen bij deze persoon een MRI meting te krijgen die vergelijkbaar is met de MRI-meting van de kleurenblinde. Hoe zeker kunnen wij zijn dat in deze omstandigheden de kleurenervaringen van deze twee personen elkaar benaderen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 nov 2019 05:13

axxyanus schreef:
21 nov 2019 12:50

Stel dat er een witte wijn en een rode wijn zou bestaan, die onze smaakpapillen op de zelfde manier beïnvloeden. Maar omdat mensen over het algemeen andere verwachtingen hebben van een rode wijn dan van een witte wijn, hebben de meeste mensen de indruk dat de twee wijnen verschillend smaken.

Stel nu dat we al over een redelijk gesofisticeerd apparaat beschikken dat aan de hand van MRI metingen drankjes kan brouwen. Je blinddoekt iemand en geeft hem een glas van de rode wijn. Je apparaat produceert aan de hand van de MRI-scan een glas van de witte wijn. Moeten we dat als een positief of een negatief resultaat rekenen?
Het lijkt me evident dt dit een positief resultaat zou zijn, De smaak is blijkbaar correct gemeten. Verder zouden we hebben geleerd dat de visuele input van witte wijn, de ervaring van de smaak blijkbaar niet beïnvloed, maar de visuele input van rode wijn wél,
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 nov 2019 14:20

Axxyanus schreef:Maar jij lijkt het over meer te hebben dan het ervaren zelf. Jij lijkt het te hebben over een mogelijkheid om daarna een werkelijkheid te maken die dat ervaren terug kan oproepen.
Dat klopt! Met daarbij nog de extra overweging wat een ander daarmee zou kunnen.
Ook qua bewijskracht en/of beter weten dan jijzelf.
Dat laatste blijkt al snel triviaal, want bij de huisarts kan er beter worden bemeten wat je hebt dan je zelf bevroedt en dat heet het stellen van een diagnose.

Of oom agent ook beter kan bepalen wat je hebt meegemaakt en waarover je betrouwbaar zou kunnen getuigen middels een MRI, dat zal nog wel een tijd in de lucht blijven rondzoemen omdat leugendetectie intrigerend is.

Verder had jij blijkens je voorbeelden ook al in de gaten dat ander ervaren dan de visuele nóg minder betrouwbaar is.
Ook dat blijkt bijna triviaal waar omdat de hersenen duidelijk beter zijn in het verwerken van visuele indrukken.

De leuke soufflé lijkt me daarmee compleet in elkaar gezakt.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 23 nov 2019 14:44

heeck schreef:
23 nov 2019 14:20
Axxyanus schreef:Maar jij lijkt het over meer te hebben dan het ervaren zelf. Jij lijkt het te hebben over een mogelijkheid om daarna een werkelijkheid te maken die dat ervaren terug kan oproepen.
Dat klopt! Met daarbij nog de extra overweging wat een ander daarmee zou kunnen.
Ook qua bewijskracht en/of beter weten dan jijzelf.
Dat laatste blijkt al snel triviaal, want bij de huisarts kan er beter worden bemeten wat je hebt dan je zelf bevroedt en dat heet het stellen van een diagnose.
Maar daar gaat het niet om. Het stellen van een diagnose gaat om het vinden van de oorzaak van je ervaren/symptomen. Daar komt geen rechtstreekse overdracht van wat ervaren wordt, bij kijken.
heeck schreef:
Of oom agent ook beter kan bepalen wat je hebt meegemaakt en waarover je betrouwbaar zou kunnen getuigen middels een MRI, dat zal nog wel een tijd in de lucht blijven rondzoemen omdat leugendetectie intrigerend is.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet, wat dat hier komt doen. Dat een MRI op een of andere manier kan bepalen of iemand een leugen vertelt of niet, lijkt me van totaal andere orde dan te bepalen welke ervaring iemand heeft.
heeck schreef:
Verder had jij blijkens je voorbeelden ook al in de gaten dat ander ervaren dan de visuele nóg minder betrouwbaar is.
Ook dat blijkt bijna triviaal waar omdat de hersenen duidelijk beter zijn in het verwerken van visuele indrukken.

De leuke soufflé lijkt me daarmee compleet in elkaar gezakt.
Ik heb geen idee welke soufflé dat zou zijn. Ik heb weinig gezien dat het aannemelijk zou maken dat het principieel mogelijk is om de ervaring van anderen min of meer rechtstreeks over te brengen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 nov 2019 11:00

Axxyanus schreef:Maar daar gaat het niet om. Het stellen van een diagnose gaat om het vinden van de oorzaak van je ervaren/symptomen. Daar komt geen rechtstreekse overdracht van wat ervaren wordt, bij kijken.
Waar het niet om zou gaan is nu precies waar het wel om gaat bij het opstellen en toetsen van een vermoeden.
Daar komt dus zeker bij kijken dat de betekenis van woorden niet eerst wordt vernauwd omdat dan een optimaal categoriseren bij voorbaat wordt voorkomen.

In dit geval bijvoorbeeld ook het rechtstreeks "aftappen" van wat niet bewust wordt ervaren.
En dat kan dan uiteen lopen van bloedwaardes, bloeddruk tot en met DNA-profiel. Dat alles om een diagnose te kunnen vaststellen over wat zonder diagnose niet kan worden doorzien.

Maar nogmaals, mijn mini-hypothese blijkt bij nader naslaan niet alleen een in elkaar zakkende soufflé *1) te worden, maar heeft naar verwachting ook teveel van een dood paard *2) waar ik verder niet aan ga sjorren om het toch nog overeind te krijgen.

Roeland

*1)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/461935/hoe-voorkom-ik-dat-mijn-souffle-inzakt schreef:Een soufflé is een heteluchtballon die gedoemd is neer te storten. Niks aan te doen. Nou ja, niks? Er zijn wel degelijk manieren om de schade te beperken.
. . .
Hoe meer van dit soort verstevigende middelen er in je basismengsel zitten, hoe sterker je soufflé op zijn benen staat
*2
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=trekken%20aan%20een%20dood%20paard schreef:trekken aan een dood paard. (=Het is een onbegonnen zaak)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 nov 2019 11:36

heeck schreef:
24 nov 2019 11:00
Axxyanus schreef:Maar daar gaat het niet om. Het stellen van een diagnose gaat om het vinden van de oorzaak van je ervaren/symptomen. Daar komt geen rechtstreekse overdracht van wat ervaren wordt, bij kijken.
Waar het niet om zou gaan is nu precies waar het wel om gaat bij het opstellen en toetsen van een vermoeden.
Daar komt dus zeker bij kijken dat de betekenis van woorden niet eerst wordt vernauwd omdat dan een optimaal categoriseren bij voorbaat wordt voorkomen.
Maar gaat het om het vernauwen van de betekenis? Ik heb eerder de indruk dat jij probeert de betekenis van de woorden te verruimen.

Waar het om gaat is wat mensen bedoelen. Als de dualisten, idealisten, niet-materialisten iets zeggen en de bedoeling van wat ze zeggen komt overeen met een nauwe betekenis van de woorden die ze gebruiken, dan is dat de betekenis waarmee gewerkt moet worden.

Voor zover ik deze mensen begrijp, hebben ze op sommige punten gelijk. Alleen hebben die punten waarop ze gelijk hebben, heel wat minder implicaties als ze lijken te suggereren. In zekere zin gedragen ze zich als gelovigen. Ze wijzen er steeds op dat de wetenschappelijke resultaten hun visie niet tegenspreekt daarbij negerend dat ze zich meer en meer terugtrekken in een onweerlegbare positie die dan inderdaad niet kan tegengesproken worden maar dus ook niet meer (wetenschappelijk) ondersteund. De laatste link van MaartenV naar Kastrup was daar wat mij betreft een mooie illustratie van.

De niet-materialisten moeten zich steeds opnieuw beperken tot kritiek op de besluiten van bepaald onderzoek maar kunnen nooit met eigen hypotheses komen, die dan proefondervindelijk onderzocht kunnen worden.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 25 nov 2019 10:53

Axxyanus schreef:Maar gaat het om het vernauwen van de betekenis? Ik heb eerder de indruk dat jij probeert de betekenis van de woorden te verruimen.

Waar het om gaat is wat mensen bedoelen. Als de dualisten, idealisten, niet-materialisten iets zeggen en de bedoeling van wat ze zeggen komt overeen met een nauwe betekenis van de woorden die ze gebruiken, dan is dat de betekenis waarmee gewerkt moet worden.
Dat is allebei juist en afhankelijk van mijn eigen invalshoek heb ik daarom de ene of de andere benaderingswijze.
Verruimen van betekenissen doe ik heel bewust in het geval van hier dat "brain drain"-filmpje, omdat ik de potentieele reikwijdte wat wil verkennen.
Als je dan bij voorbaat van vastliggende betekenissen uitgaat dan lig je daar aan vastgeketend, terwijl juist opmerkzaamheid op saillante verschuivingen geboden is.
Vgl een kijker waarvan je de focus niet zou kunnen bijstellen, of waar je 's-nachts niets mee ziet.

Komt het op het peilen van andermans bedoelingen aan, dan hoort alert zijn op verschuivende betekenissen, doelpalen of soms gehele voetbalvelden tot de minimum uitrusting van de opgewekte skepticus. Uiteraard.
Dat Kastrup zijn analyse geen bewijs inhield was gelijk al duidelijk.

Overigens kan je elkaar in een "normaal" gesprek al pittig misverstaan; maar dat doet er meestal niet toe.
Hier gelukkig wel.

Vandaar mijn bij elk bericht herhaalde wijsheid "Begrip is een waan met een warm gevoel".

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 26 nov 2019 16:04

heeck schreef:
25 nov 2019 10:53
Axxyanus schreef:Maar gaat het om het vernauwen van de betekenis? Ik heb eerder de indruk dat jij probeert de betekenis van de woorden te verruimen.

Dat is allebei juist en afhankelijk van mijn eigen invalshoek heb ik daarom de ene of de andere benaderingswijze.
Verruimen van betekenissen doe ik heel bewust in het geval van hier dat "brain drain"-filmpje, omdat ik de potentieele reikwijdte wat wil verkennen.
Als je dan bij voorbaat van vastliggende betekenissen uitgaat dan lig je daar aan vastgeketend, terwijl juist opmerkzaamheid op saillante verschuivingen geboden is.
Vgl een kijker waarvan je de focus niet zou kunnen bijstellen, of waar je 's-nachts niets mee ziet.

Komt het op het peilen van andermans bedoelingen aan, dan hoort alert zijn op verschuivende betekenissen, doelpalen of soms gehele voetbalvelden tot de minimum uitrusting van de opgewekte skepticus. Uiteraard.
Maar wat is dan het verschil tussen een betekenis verruimen en met een betekenis schuiven? Want blijkbaar is het eerste toegestaan, want dat wil je graag zelf maar is dat tweede verdacht want daar moet je alert voor zijn.

Maar waarom zou een niet-matrialist niet tot het besluit komen dat jij de doelpalen aan het verschuiven bent, terwijl je de betekenis aan het verruimen bent?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 nov 2019 10:18

axxyanus schreef:
26 nov 2019 16:04

1)
Maar wat is dan het verschil tussen een betekenis verruimen en met een betekenis schuiven? Want blijkbaar is het eerste toegestaan, want dat wil je graag zelf maar is dat tweede verdacht want daar moet je alert voor zijn.

2)
Maar waarom zou een niet-matrialist niet tot het besluit komen dat jij de doelpalen aan het verschuiven bent, terwijl je de betekenis aan het verruimen bent?
Axxyanus,

ad 0)
Geen probleem, want ik ben zelf belanghebbend.
Dus ben ik alert op de mate waarin wat ik bedoel ook voldoende precies wordt begrepen.

ad 1)
Dat hangt , zoals al gezegd, af van het soort discussie. Enerzijds kan die verkennenderwijs zijn of anderzijds uitleggend als meerkennis wordt voorondersteld. Tot aan venijnig, bedoelingen maltraiterend debatteren toe.

ad 2)
Als zo een fictieve discussiepartner dat zou vermoeden dan hoop en verwacht ik dat die navraagt voor hij/zij besluit.
Dat verschil bepaalt of het om een zinvolle discussie gaat of niet.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 nov 2019 12:44

@Heeck,

Ik vrees dat we hier op een verschillend spoor zitten. Mijn voorkeur is om woorden in een nauwe betekenis te gebruiken. Dat lijkt me ook het meest duidelijk. Als je op verkenning wil uitgaan, lijkt het me nu juist belangrijk om die nieuwe betekenis met nieuwe woorden te duiden i.p.v. die nieuwe betekenis mee onder reeds gebruikte termen te schuiven.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 nov 2019 15:12

axxyanus schreef:
28 nov 2019 12:44
@Heeck,

Ik vrees dat we hier op een verschillend spoor zitten. Mijn voorkeur is om woorden in een nauwe betekenis te gebruiken. Dat lijkt me ook het meest duidelijk. Als je op verkenning wil uitgaan, lijkt het me nu juist belangrijk om die nieuwe betekenis met nieuwe woorden te duiden i.p.v. die nieuwe betekenis mee onder reeds gebruikte termen te schuiven.
In het algemene geef ik je gelijk en beveel ik ook aan om een gangbare betekenis toe te passen.
Nieuwe of uitzonderlijke betekenissen moeten dan met reden zijn aangegeven.

Nieuwe woorden uitvinden komt nóg later.

In dit geval allemaal niet terzake.

Roeland

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 12 dec 2019 06:58

Ik wil hier nog een link toevoegen over een recente studie over 'het van gedacht kunnen veranderen' van ééncellige organismen.

Deze studie doet onzichtbare cognities en een complex besluitvormingsproces vermoeden bij een bepaald eencellige organisme (Stentor roeselii) dat mee zijn biologisch gedrag bepaalt, dat slechts indirect af te leiden valt via statistische analyse.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 12 dec 2019 08:35

In een fysische omgeving spelen niet enkel fysieke interacties een rol, die wetmatig verlopen, maar er zijn ook onzichtbare cognities die de fysische acties aansturen bij biologische organismen bijvoorbeeld.

De CGT (cognitieve gedragstherapie) vertrekt van die veronderstelling dat onzichtbare cognities aan de basis liggen van onze emoties en bijgevolg aan de basis liggen van ons fysieke gedrag. Dat op zijn beurt de fysische materiële werkelijkheid manipuleert.

Dus we kunnen zeggen dat onzichtbare cognities in interactie gaan met het zichtbaar materiële in deze kosmos.
Wellicht gebeurt dit veel meer dan we denken dat ergens in het universum onzichtbare cognities mee de zichtbare fysische processen aansturen of beïnvloeden.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 dec 2019 09:25

MaartenV schreef:
12 dec 2019 06:58
Ik wil hier nog een link toevoegen over een recente studie over 'het van gedacht kunnen veranderen' van ééncellige organismen.

Deze studie doet onzichtbare cognities en een complex besluitvormingsproces vermoeden bij een bepaald eencellige organisme (Stentor roeselii) dat mee zijn biologisch gedrag bepaalt, dat slechts indirect af te leiden valt via statistische analyse.
Daar is bij amoebes, ook eencelligen, al eens eerder naar gekeken:
https://arxiv.org/abs/0810.4179 schreef:...
. . when exposed to a pattern of periodic environmental changes learns and adapts its behavior in anticipation of the next stimulus to come.
. . .
We also identify a possible biological origin of the memristive behavior in the cell. These biological memory features are likely to occur in other unicellular as well as multicellular organisms, albeit in different forms. Therefore, the above memristive circuit model, which has learning properties, is useful to better understand the origins of primitive intelligence.
Roeland

Plaats reactie