De diepste aard van de werkelijkheid is puur conceptueel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Diehard

Re: De diepste aard van de werkelijkheid is puur conceptueel

Bericht door MaartenV » 01 okt 2019 12:58

axxyanus schreef:
30 sep 2019 15:40
Dat hangt ervan af hoe je je etiketten hanteert. Wat bedoel je bv met geluid? Heb je het dan over de drukgolven die zich door de lucht en andere media verplaatsen of heb je het over onze ervaring die onstaat als een dergelijke drukgolf ons oor bereikt. Ik denk niet dat filosofisch materialisten er een probleem mee hebben om de drukgolven zelf als geluid te omschrijven. Op die manier is de werkelijkheid helemaal niet stil zonder waarnemer.
Dat klopt niet, Axxyanus. Drukgolven op zich zorgen niet voor de ervaring van bijvoorbeeld een muziekstuk. De ervaring van de drukgolven als muziekstuk gebeurt door de hersenen. Zonder de hersenen is er die ervaring van dat klankenspel niet. Het is een stille, kleurloze, geurloze, smakeloze, werkelijkhheid zonder tactiele eigenschappen wanneer er geen waarnemers zijn.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 okt 2019 15:35

MaartenV schreef:
01 okt 2019 12:58
axxyanus schreef:
Dat hangt ervan af hoe je je etiketten hanteert. Wat bedoel je bv met geluid? Heb je het dan over de drukgolven die zich door de lucht en andere media verplaatsen of heb je het over onze ervaring die onstaat als een dergelijke drukgolf ons oor bereikt. Ik denk niet dat filosofisch materialisten er een probleem mee hebben om de drukgolven zelf als geluid te omschrijven. Op die manier is de werkelijkheid helemaal niet stil zonder waarnemer.
Dat klopt niet, Axxyanus. Drukgolven op zich zorgen niet voor de ervaring van bijvoorbeeld een muziekstuk. De ervaring van de drukgolven als muziekstuk gebeurt door de hersenen. Zonder de hersenen is er die ervaring van dat klankenspel niet. Het is een stille, kleurloze, geurloze, smakeloze, werkelijkhheid zonder tactiele eigenschappen wanneer er geen waarnemers zijn.
Het blijft een kwestie van het hanteren van etiketten. Wat bedoel je met "stil". Bedoel je daarmee daarmee dat er geen drukgolven zijn of bedoel je daarmee dat er niemand is om die drukgolven te ervaren?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 01 okt 2019 19:02

axxyanus schreef:
01 okt 2019 15:35
MaartenV schreef:
01 okt 2019 12:58
axxyanus schreef:
Het blijft een kwestie van het hanteren van etiketten. Wat bedoel je met "stil". Bedoel je daarmee daarmee dat er geen drukgolven zijn of bedoel je daarmee dat er niemand is om die drukgolven te ervaren?
De ervaring als klank. Als geluid. De drukgolf is er, maar de ervaring van de drukgolf als geluid, als klank, is er niet.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

holog

Bericht door holog » 01 okt 2019 22:13

MaartenV schreef:
16 sep 2019 21:30
Fysicus Sean Carrol antwoordt het volgende in een interview:
sean carrol interview.JPG

bron
wel voor mij is uw stelling eerder overeenkomstig met [the] Copenhagen [interpretation] en niet met Sean, of althans de vorm die ik hier hoor verdedigd worden. "solipsisme " die in essentie zegt dat zegt dat fundamentele vragen betreffende de realiteit in essentie zinloos zijn , Realiteit bestaat niet voor observatie (of is puur conceptueel) en observatie is het enige wat belang is .

persoonlijk heb ik dan toch veel meer met "sean" zijn versie - die in tegenstelling zegt dat we kunnen observeren fundamenteel verschillend is van wat eigenlijk bestaat. Ik veronderstel dat de meesten nog wel geloven in een externe realiteit in tegenstelling tot de "copenhagen" interpretation of de extremere vorm "qubism" .

hier hoe copenhagen aan te vallen in copenhagen en er levend van weg te gegraken... of althans toch een copie van u
https://www.youtube.com/watch?v=gpEvv349Pyk

maar wat "deepak chopra" eerder de wereld in stuur is aangezien QM zegt dat er niet 1 realiteit bestaat maar eerder een oneindig potentieel van mogelijkheden, het wilt zeggen dat indien je "verlicht" genoeg bent om dit te beseffen je van de realiteit kunt maken wat je maar wilt. (uw keuze uit uw oneindig potentieel) , zuivere onzin als je het mij vraagt.

Plaats reactie