Positief of negatief, aan u de keuze?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Positief of negatief, aan u de keuze?

Bericht door Maria » 08 jun 2019 11:58

Natuurlijk willen mensen goede berichten horen, liever dan de slechte berichten, die ze van buitenaf steeds weer krijgen.
Maar hier gaat het niet om in deze cartoon, of toch wel?
vegan-revolution schreef:
08 jun 2019 09:04
Wat als mensen bewust wel de goede berichten willen horen en (misschien) ook geloven, ook al weten ze dat het hoogst waarschijnlijk leugens zijn of minstens zo geflatteerd, dat ze acceptabel zijn om te willen weten?
Of bewust hun ogen sluiten voor een al te negatieve waarheid, als die binnen dreigt te komen als een bom?

Wat als mensen zelf nieuwsgierig zijn naar nieuws?
Dan kun je logischer wijze meer gericht info tot je nemen.

Is het dan eigenlijk niet logisch, dat mensen de goede berichten omhelzen als levensbelangrijk en als geestesvoedsel bij uitstek?
En slechte berichten zo willen nuanceren, dat ze toch redelijk te behappen worden voor de mensen die met negativiteit overladen worden of bij een teveel er hun ogen voor gaan sluiten, als het niet direct in de eigen omgeving te doen is?
Want zijn negatieve gedachten niet altijd als gif voor de geest gezien?

Maar wat met mensen, bij wie het lijkt alsof ze opleven als er slecht nieuws is?
Die dat gaan uitdiepen en zelf met steeds meer negativiteit gaan omringen, zichzelf daardoor in een negatieve spiraal lijken te brengen?
Tot zelfs op het paranoïde af, zoals bij veel complotdenkers.
In het klein toch ook wel vaak te horen in de eigen directe omgeving tot en met irrationele angsten.
Wat is daar de oorzaak van, dat zoveel mensen slecht nieuws van buitenaf willen horen?
Of was die negatieve spiraal er al in de eerste plaats in deze mensen zelf om wat voor reden dan ook.
En is het dan een gedachten afleiding van ellende in het eigen leven?
Soms denk ik dat wel.

Veel vragen.
De meeste antwoorden lijken niet te voldoen en roepen bij mij slechts meer vragen op.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Re: Positief of negatief, aan u de keuze?

Bericht door vegan-revolution » 08 jun 2019 15:02

Ongenuanceerd complotdenken kán en een ongenuanceerde zwartkijker zijn kan óók (in alles ongenuanceerd het negatieve willen zien).

Er is ook een andere mogelijkheid bij mensen die van nature zaken van de zonnige kant willen bekijken. En die mogelijkheid is dat bij een deel van hen een neiging is om niet de ogen te willen sluiten als er zich minder zonnige maar wel reële zaken aandienen, terwijl bij een ander deel elk mogelijk reëel gevaar vergoeilijkend wordt weggeromantiseerd (mogelijk als een soort mentale zelfbescherming, dat kan zijn).

Waar putten oplichters hun succes uit? Mogelijk uit de groep wegromantiseerders?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 jun 2019 15:41

vegan-revolution schreef:
08 jun 2019 15:02
Er is ook een andere mogelijkheid bij mensen die van nature zaken van de zonnige kant willen bekijken. En die mogelijkheid is dat bij een deel van hen een neiging is om niet de ogen te willen sluiten als er zich minder zonnige maar wel reële zaken aandienen, .......
Lijkt me het meest gezond.
Zolang het zich binnen de eigen invloedsfeer aandient.
Waar putten oplichters hun succes uit? Mogelijk uit de groep wegromantiseerders?
Dat lijkt me niet.
Waarom zouden mensen, die zelf de kunst verstaan hun leven aangenaam te laten verlopen, ook al is dat door wegkijken, zich laten bedotten door anderen? Misschien zijn zij wel degenen zijn, die anderen het idee kunnen geven datzelfde te doen.
Juist mensen die dat zelf niet kunnen, zullen eerder in de verleiding komen loze beloften te geloven van anderen, die de maatschappij wel eens even zullen veranderen en daarvoor met allerhande dingen, meningen en acties komen aandragen.
Maar misschien bedoel je het anders?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2019 22:21

Wat ik bedoelde was dat mensen die zaken van een té zonnige kant bekijken en daarmee te weinig op hun hoede zijn gemakkelijker ten prooi kunnen vallen aan oplichters.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 jun 2019 14:01

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong. H L Mencken
Voor de meeste mensen is échte wetenschap te moeilijk om te begrijpen. Daarom zijn ze erg vatbaar voor schijnbaar simpele oplossingen van schijnbaar slimme mensen. Met dit soort mensen kunnen ze zich identificeren. Dit soort schijn helderheid is bijzonder aantrekkelijk en voedt complottheorieën zoals die rondom vaccinaties en autisme etcetera etcetera.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 14 jun 2019 11:40

Henry II schreef:
12 jun 2019 14:01
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong. H L Mencken
Voor de meeste mensen is échte wetenschap te moeilijk om te begrijpen. Daarom zijn ze erg vatbaar voor schijnbaar simpele oplossingen van schijnbaar slimme mensen. Met dit soort mensen kunnen ze zich identificeren.
Dit verklaart ook metéén de politieke keuzes die mensen in Vlaanderen (Vlaams Belang) en Nederland (FvD) maken. Hoe simpeler de analyse en de oplossing hoe beter. Het zou goed zijn dat vrijdenkers zich ook vooral tegenover die onjuiste politieke claims kritisch uitlaten. Ten slotte heeft de massale keuze voor een bepaald beleid een veel grotere invloed op de samenleving dan een complottheorietje hier of daar op het internet.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 17 jun 2019 10:28

Ik zag dit weekend een aflevering uit 'De slag on Libanon' Hierin werd o.a. een wat oudere mevrouw geïnterviewd wier echtgenoot was gesneuveld in de strijd voor Hezbollah. Haar gedachten waren verhelderend voor mij. Ze was wel bedroefd om haar verlies, maar ze was ook enorm blij. Haar man had gestreden voor een islamitische staat en had nu de Bonus verdiend. Hij en zij wisten de echte waarheid van het leven. Het leven hier is niet het echte leven, het ware leven begint pas na je dood, als je voor Allah gestorven bent. Misschien gedeeltelijk gedreven door de problemen in het échte leven in Libanon, maar misschien ook uit eigen vrije wil, heeft zij en vele anderen de keuze gemaakt dat het leven op aarde geen waarde heeft, maar slechts een voorportaal is voor de hemel die de beloning is na de dood. Het klonk even alsof ik een ridder uit de middeleeuwen hoorde, die op kruistocht ging. ook voor die mannen was het een simpele keuze. Het leven nu is niet van belang, maar als je op de juiste manier zou sterven, voor de juiste zaak strijdend, zou je de beloning in het hiernamaals krijgen. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe iemand zo kan denken, maar het is een keuze die ze toen maakten en die mensen nu nog steeds maken. Zodra je geen invloed meer hebt op het leven nu, kun je door je dood een keuze maken voor een goed leven in de hemel. Ik vind het beangstigend eigenlijk. Ik zou altijd kiezen voor het leven, maar er zijn blijkbaar mensen die mij met plezier zouden doodmaken, als ze daarmee in de hemel zouden komen, of denken te komen dan. Is die keuze positief of negatief?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie