Hoeveel zinnigs moet er in de Bijbel staan?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Hiëronymus
Ervaren pen

Re: Hoeveel zinnigs moet er in de Bijbel staan?

Bericht door Hiëronymus » 05 sep 2011 12:46

Reageer je werkelijk op mijn berichten? Als je ze gelezen hebt kan ik je opmerkingen over geloof in de klassieke christelijke God niet zo goed plaatsen. Maar terwijl jij beweert dat ik niet lees lees je zelf niets! Je komt dit topic in met een praatje over deïstische godheden waar ik ook in zou kunnen geloven terwijl ik helemaal niet in het bestaan van een god geloof, dus waar heb je het dan over? En dan zou ik moeten reageren op mensenoffers? Waarom!? Wat heeft dat allemaal met deze draad te maken?

Ben je hier puur om je stokpaardjes te berijden of wil je discussiëren? Het eerste mag je ergens anders doen, voor het tweede zul je je aan het onderwerp van deze draad moeten houden en bereid zijn andermans posts te lezen.
Dolce schreef:De God der dynamische energie wordt weer eens afgedaan als een soort van "Bloedmonster"
Met dit soort kreten kun je me niet bekeren hoor. Die zogenaamde God is niets meer dan een projectie. Prima dat je die wilt vereren overigens, vrij onschuldig, vergelijkbaar met huilen naar de maan.

GayaH
Bevlogen

Huilen naar de maan?

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 10:25

-
God is een verzinsel, Tante Luna, De Maan, die is echter heel concreet.
Hiëronymus schreef:... ...
Die zogenaamde God is niets meer dan een projectie.
Prima dat je die wilt vereren overigens, vrij onschuldig, vergelijkbaar met huilen naar de maan.
Wat bedoel jij eigenlijk met `huilen naar de maan`?

Waarom huilen wolven?

Wolven huilen om tijdens het jagen om in contact te blijven met de rest van de roedel en ook om
andere roedels op afstand van hun teritorium te houden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken,
huilen wolven niet bij voorkeur als het volle maan is.
Ze huilen juist meestal in de schemering of als ze op jacht zijn.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Dolce

Bericht door Dolce » 06 sep 2011 11:28

Hiëronymus schreef:Reageer je werkelijk op mijn berichten? Als je ze gelezen hebt kan ik je opmerkingen over geloof in de klassieke christelijke God niet zo goed plaatsen. Maar terwijl jij beweert dat ik niet lees lees je zelf niets! Je komt dit topic in met een praatje over deïstische godheden waar ik ook in zou kunnen geloven terwijl ik helemaal niet in het bestaan van een god geloof, dus waar heb je het dan over? En dan zou ik moeten reageren op mensenoffers? Waarom!? Wat heeft dat allemaal met deze draad te maken?

Ben je hier puur om je stokpaardjes te berijden of wil je discussiëren? Het eerste mag je ergens anders doen, voor het tweede zul je je aan het onderwerp van deze draad moeten houden en bereid zijn andermans posts te lezen.
Dolce schreef:De God der dynamische energie wordt weer eens afgedaan als een soort van "Bloedmonster"
Met dit soort kreten kun je me niet bekeren hoor. Die zogenaamde God is niets meer dan een projectie. Prima dat je die wilt vereren overigens, vrij onschuldig, vergelijkbaar met huilen naar de maan.

Nogal makkelijk H.

Dan pas ik toch met jouw, voor mij, cynisch berichtje.

Geen probleem.

Ik kom hier niet om ruzie te zoeken dat staat voor mij voorop.

Daar zit ik niet op te wachten "lieverd".

Ieder heeft zo zijn eigen manier van.... Daar zal je dan ook maar aan moeten wennen!!!

En over wolven gesproken... ze hebben soms hele mooie klederen aan!

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2011 12:20

Dolce schreef:

Heb jij bewijs van het bestaan van de christelijke God dan H. ?

De oorlogzuchtige verhalen uit het OT soms?
Dolce schreef:Het is maar al te vaak moeilijk te ontdekken om uit het geijkte eeuwenlang al durend "in Christus geloven" wat afstand te nemen en iets meer na te gaan denken. Je leest volgens mij niet eens, cq, ... of denkt na over het puur brengen van mensenoffers.
Aan deze twee delen van jouw post stoor ik me, ten eerste maak je een stropop, je doet alsof ik aanhanger ben van de barbaarse God uit het Oude Testament terwijl ik het in deze draad erg duidelijk heb gemaakt dat ik dat absoluut niet doe. Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is dat je me daarvan kunt beschuldigen als je deze draad ook maar oppervlakkig hebt gelezen voordat je besloot te reageren. En dan, als klap op de vuurpijl, beschuldig je mij er van dat ik niet zou lezen en kom je weer terug op je stokpaardje. Dát vind ik cynisch.

Hiëronymus
Ervaren pen

Re: Huilen naar de maan?

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2011 12:23

GayaH schreef:Wat bedoel jij eigenlijk met `huilen naar de maan`?
Geen idee, dat was vermoedelijk de Heilige Geest die door mij sprak. :D

siger

Bericht door siger » 06 sep 2011 12:29

Hieronymus,

Waarom niet nog eens duidelijk stellen wat je gelooft? Want de verwarring is niet bij enkelen, maar bij iedereen behalve bij jou.

Voorbeeld:
Christus is een legende.
God bestaat niet.
Mooie zinnen in de evangeliën neem je mee, Christus of niet.
Je band met die teksten is toeval.

Is het dat?

Dolce

Bericht door Dolce » 06 sep 2011 12:37

Hiëronymus schreef:
Dolce schreef:

Heb jij bewijs van het bestaan van de christelijke God dan H. ?

De oorlogzuchtige verhalen uit het OT soms?
Dolce schreef:Het is maar al te vaak moeilijk te ontdekken om uit het geijkte eeuwenlang al durend "in Christus geloven" wat afstand te nemen en iets meer na te gaan denken. Je leest volgens mij niet eens, cq, ... of denkt na over het puur brengen van mensenoffers.
Aan deze twee delen van jouw post stoor ik me, ten eerste maak je een stropop, je doet alsof ik aanhanger ben van de barbaarse God uit het Oude Testament terwijl ik het in deze draad erg duidelijk heb gemaakt dat ik dat absoluut niet doe. Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is dat je me daarvan kunt beschuldigen als je deze draad ook maar oppervlakkig hebt gelezen voordat je besloot te reageren. En dan, als klap op de vuurpijl, beschuldig je mij er van dat ik niet zou lezen en kom je weer terug op je stokpaardje. Dát vind ik cynisch.

Om even duidelijk te zijn.

Ik bedoelde dat voor mij de God uit het OT een wraakzuchtige God is, en ik beschuldig je notabene nergens van. Ik stelde het in vragende vorm.

dat is op je eigen conto.

Ik geef aan hoe ik denk en vind, en vraag.

Mss anders dan je gewend bent, maar beschuldigen is niet mijn ding.

Daar pas ik voor.

hard tegen hard is geen probleem, maar mij beschuldigen van jou beschuldigen dan begrijp je me echt verkeerd.

Ik hoop dat je dat kan en wil begrijpen.

Iedereen heeft zijn manier van, dat jij en ieder ander moet wennen aan een nieuwkomer... so what.

wen dan maar aan mijn manier zou ik zeggen.

Ja, en waarom dan toch die mooie nick van je? is een vraag, geen beschuldiging :D

GayaH
Bevlogen

Re: Huilen naar de maan?

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 14:48

Hiëronymus schreef:
GayaH schreef:Wat bedoel jij eigenlijk met `huilen naar de maan`?
Geen idee, dat was vermoedelijk de Heilige Geest die door mij sprak. :D
Hahahah ...
... dan begrijp ik je, dan huil ik zelf ook wel eens naar Tante Luna, De Maan,
als ik maanziek ben vanwege die Geilige Geest ...
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2011 16:47

siger schreef:Hieronymus,

Waarom niet nog eens duidelijk stellen wat je gelooft? Want de verwarring is niet bij enkelen, maar bij iedereen behalve bij jou.

Voorbeeld:
Christus is een legende.
God bestaat niet.

Is het dat?
Ruwweg.

siger

Bericht door siger » 06 sep 2011 18:50

Hiëronymus schreef:
siger schreef:Hieronymus,

Voorbeeld:
Christus is een legende.
God bestaat niet.

Is het dat?
Ruwweg.
Als we niet willen verzuipen in culturele drilputting zullen atheisten het voorbeeld van homo's moeten volgen: kom uit de kast, zeg dat je er zelf ook niet aan kan doen, dat je zo bent, en of men je welwillend wil aanvaarden zo.

Er komt misschien een tijd met televisieprogrammas met guitige atheisten, met filmen over cowboys die mekaar in de intimiteit van een hooggebergte bekennen dat ze houden van geen god, van atheisten die zich verkleden om kinderjuf te mogen worden.... de nieuwe (finale?) goddelozengolf est arrivé!

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2011 21:30

siger schreef:Als we niet willen verzuipen in culturele drilputting zullen atheisten het voorbeeld van homo's moeten volgen: kom uit de kast, zeg dat je er zelf ook niet aan kan doen, dat je zo bent, en of men je welwillend wil aanvaarden zo.

Er komt misschien een tijd met televisieprogrammas met guitige atheisten, met filmen over cowboys die mekaar in de intimiteit van een hooggebergte bekennen dat ze houden van geen god, van atheisten die zich verkleden om kinderjuf te mogen worden.... de nieuwe (finale?) goddelozengolf est arrivé!
Uit de kast komen? Vind je dat ik op dit forum uit de kast moet komen of denk je dat ik IRL in een kast zit opgesloten?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 06 sep 2011 21:37

Hiëronymus schreef: Vind je dat ik op dit forum uit de kast moet komen of denk je dat ik IRL in een kast zit opgesloten?
Wat mij betreft denk je buiten de box (kast). :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 06 sep 2011 21:43

Hiëronymus schreef:
siger schreef:Als we niet willen verzuipen in culturele drilputting zullen atheisten het voorbeeld van homo's moeten volgen: kom uit de kast, zeg dat je er zelf ook niet aan kan doen, dat je zo bent, en of men je welwillend wil aanvaarden zo.

Uit de kast komen? Vind je dat ik op dit forum uit de kast moet komen of denk je dat ik IRL in een kast zit opgesloten?
kortom je bent een 'ongevaarlijke' remonstrant :D
Ik persoonlijk zou op den duur toch meer een goeroe zoeken die minder controversieel is dan haat-je-ouders-Jezus, zoals bijvoorbeeld krishnamurti, die zijn eigen beweging ophief.

Kerk je nog?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2011 21:51

Hiëronymus schreef:Vind je dat ik op dit forum uit de kast moet komen of denk je dat ik IRL in een kast zit opgesloten?

Als het moment daar is, dan kun je overstappen naar getuigenissen van afvalligen. Gaan we je ontdopen en krijg je een andere naam :wink:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2011 22:04

PietV. schreef:
Hiëronymus schreef:Vind je dat ik op dit forum uit de kast moet komen of denk je dat ik IRL in een kast zit opgesloten?

Als het moment daar is, dan kun je overstappen naar getuigenissen van afvalligen. Gaan we je ontdopen en krijg je een andere naam :wink:
Hoe gaat dat? Dat ontdopen?

Plaats reactie