Zelfbewustzijn

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
biemer
Ervaren pen

Zelfbewustzijn

Bericht door biemer » 11 mei 2010 23:15

Hier mijn verhaal over mijn afvalligheid.

Zoals in mijn topic 'voorstellen' geschreven kom ik uit een NH nest. Vader vrijzinnig en moeder bevindelijk.

Als puber, kwam ik er achter dat het christendom een grote show was. Ik weigerde stomweg om mee naar de kerk te gaan. Maar als 16 jarige heb je niks te willen/weigeren. Je afhankelijkheid van je ouders is nog te groot. Bovendien ik hield verder veel van mijn ouders (en nog steeds). Dus ik ging maar gewoon mee naar de kerk, maar mijn afkeer werd aleen maar groter. Onder het mom van 'je eet ook elke dag' en 'je hebt ook geestelijk voedsel nodig' werd ik gepusht. Erger vond ik nog dat ze zeiden 'je bent nog jong, je weet het nog niet helemaal..etc etc'. Ook in de grote familie ( van moeders zijde), werd ik belachelijk gemaakt als ik een discussie over religie uitlokte. De meeste zullen deze tactiek van gristenen wel kennen....
Bovendien was mijn uitdrukkingsvaardigheid nog niet zo ontwikkeld en word zo'n discussie met volwassen gristenen een hopeloos iets. Toch, werd mijn frustatie alleen maar groter omdat ik gewoon wist dat er iets fundamenteel fout zat in het Christendom ( noem het 'geloof' :D ).
Gelukkig, speelde mee, dat mijn vriendenkring allemaal R.K. was. Hier werd weinig aan geloof gedaan, dus de sociale controle is ook minder en wordt het makkelijker als puber je aan het geloof te onttrekken.

Op een gegeven moment voelde ik me zo zeker dat ik tegen mijn ouders zei: 'Ik ga zondag niet meer naar de kerk. Stuur me het huis uit. Hou mijn zakgeld in. Doe wat je wil doen, maar ik doe niet meer mee met deze flauwekul...' Jullie begrijpen, dat was een shocker !! Gek genoeg, accepteerden ze het na wat pittige discussies gevoerd te hebben. Waarschijnlijk omdat ze inzagen dat ik wel een punt had...( al zullen ze dat nooit toegeven).
Ik heb dus GEEN slepende geloofsconflicten gehad om afscheid te nemen van mijn christendom. Wel had ik vele discussies met mijn ouders in de loop van de jaren die volgden. Ik hield voet bij stuk.
Nu is het zo dat ik sinds enkele jaren weer interesse krijg in religies, maar dan met een andere bril op. Wel heb ik soms last van schuldgevoel en de 'eeuwige' verdoemenis. Onderschat deze hersenspoeling bij gristenen ( en moslims) nooit !!!!
Wanneer ik de discussies tussen moslims/gristenen en 'freethinkers' op dit forum lees, voel ik (weer) de spanning tussen geloof en rede.
Ik denk dat vele 'freethinkers' hier te rationeel reageren op religieuzen. (sorry, ik moet even wat kritiek geven). Geloof is zo ongelooflijk subjectief, dan red je het niet om ze te overtuigen met 'rede'. Dat maakt religieuzen alleen maar 'sterker' . Om gristenen te 'overtuigen' ( Shitt, wat heb ik een hekel aan dat woord !), zouden 'freethinkers' meer gevoel moeten leggen in hun rede. Daar zou ik nog een topic over kunnen schrijven.....
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Kochimodo
Bevlogen

Re: Zelfbewustzijn

Bericht door Kochimodo » 12 mei 2010 00:18

Als puber, kwam ik er achter dat het christendom een grote show was.
Wat bedoel je met show? Het gedrag van de kerkgangers of de inhoud v/h christelijk geloof zelf?
Wel heb ik soms last van schuldgevoel en de 'eeuwige' verdoemenis. Onderschat deze hersenspoeling bij gristenen ( en moslims) nooit !!!!
Ik ben van mening dat je gelovig moet zijn geweest om je daar een voorstelling van te kunnen maken. In het begin na mijn geloofsafval had ik daar last van maar dat werd steeds minder. Nu ben ik daar "godzijdank" :wink: van bevrijd!

Ik denk dat vele 'freethinkers' hier te rationeel reageren op religieuzen. (sorry, ik moet even wat kritiek geven). Geloof is zo ongelooflijk subjectief, dan red je het niet om ze te overtuigen met 'rede'. Dat maakt religieuzen alleen maar 'sterker' . Om gristenen te 'overtuigen' ( Shitt, wat heb ik een hekel aan dat woord !), zouden 'freethinkers' meer gevoel moeten leggen in hun rede. Daar zou ik nog een topic over kunnen schrijven.....
Wellicht heb je daar een punt, maar wat is het beste wapen tegen religie? De rede imho. Geloof is idd héél érg subjectief en om daar doorheen te breken zal je toch gezond verstand en logica in moeten zetten, al was het maar om de zwaar overtuigde gristen te prikkelen danwel aan het denken te zetten.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 12 mei 2010 14:48

Kochimodo schreef: Wat bedoel je met show? Het gedrag van de kerkgangers of de inhoud v/h christelijk geloof zelf?
Het gedrag en de rituelen in de kerk en op bruiloften en begrafenissen. (Dominees zijn, m.i. , de beste toneelspelers ter wereld). Het Christelijk geloof is verder een 'mooi' verhaal. Een 'prachtig' epistel. Meer niet.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 12 mei 2010 15:02

Kochimodo schreef:Wellicht heb je daar een punt, maar wat is het beste wapen tegen religie? De rede imho. Geloof is idd héél érg subjectief en om daar doorheen te breken zal je toch gezond verstand en logica in moeten zetten, al was het maar om de zwaar overtuigde gristen te prikkelen danwel aan het denken te zetten.
M.i. worden er, in de discussies met gristenen/evangelisten, te snel met feiten gesmeten. Uit ervaring weet ik dat gristenen dan gelijk hun hakken in het zand zetten. Dan wordt het een oeverloze en frusterende discussie. ( zie o.a. het topic met Henoch). Laat ze beginnen met vertellen en raaskallen. Stel je (gespeeld) geinteresseerd op ! 'win' hun vertrouwen. Stel relevante vragen in de trant van. "Hoe denk je zus, hoe denk je zo ". Laat ze hun troeven uitspelen.....Draai langzaam het gesprek naar jouw kan toe, door te vragen; "Maar, zou het ook zo kunnen zijn" of' "waarom zou het niet anders kunnen zijn"
Kom pas later met keiharde feiten ( bv de onzin van de zondvloed). Passages in de bijbel die voor meerdere uitleg vatbaar zijn, houd ik me van buiten. Vaak is mijn opponent te goed op de hoogte en kent de teksten beter dan ik. Ik houd het dan liever algemeen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 sep 2010 07:57

biemer schreef:Ik denk dat vele 'freethinkers' hier te rationeel reageren op religieuzen. (sorry, ik moet even wat kritiek geven). Geloof is zo ongelooflijk subjectief, dan red je het niet om ze te overtuigen met 'rede'. Dat maakt religieuzen alleen maar 'sterker' . Om gristenen te 'overtuigen' ( Shitt, wat heb ik een hekel aan dat woord !), zouden 'freethinkers' meer gevoel moeten leggen in hun rede. Daar zou ik nog een topic over kunnen schrijven.....
Ik denk dat je hiermee wellicht gelijk hebt. Niet dat het gebruik van de rede niet een effectief wapen zou kunnen zijn om gelovigen op andere gedachten te brengen, integendeel, ik denk dat ik uiteindelijk voor de rede gezwicht ben om mijn geloof de rug toe te keren, ondanks mijn sterke emotionele voorkeur naar irrationeel geloof. Maar het geloof drijft in de eerste plaats op emotie, en dat moet men onderkennen. Zo zal een gelovige altijd het atheïsme beschuldigen 'kil, dor en doods' te zijn. Dit schrikbeeld is voor veel gelovigen genoeg om de gedachte het geloof op te geven maar ver van hun bed te houden, hoezeer men vaak ook best beseft hoe wankel het geloof staat.

Ik kijk uit naar wat je in de openingspost van je beloofde topic te zeggen hebt! :wink:
Born OK the first time

Plaats reactie