Afvallige heiden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Afvallige heiden

Bericht door PietV. » 08 mei 2015 16:52

Berjan schreef:
De enige twee redenen waarom ik nog niet officieel vaarwel gezegd had waren "mijn familie" en "mijn hersenen, omdat als je niks meer met de kerk hebt je nog weleens vergeet dat je een brief of email moet sturen".
Ik heb teveel mensen ontmoet die ingeschreven bleven omdat ze niet uit de toon wilden vallen. Maar ik hoop dat je achter je keuze blijft staan.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 08 mei 2015 16:57

PietV. schreef:Ik heb teveel mensen ontmoet die ingeschreven bleven omdat ze niet uit de toon wilden vallen. Maar ik hoop dat je achter je keuze blijft staan.
Natuurlijk blijf ik nu achter mijn keuze staan, er is geen weg meer terug :)

Als ik dit topic nog eens overnieuw lees dan heb ik veelal dingen gedaan (zoals theosofie gevolg en spiritueel geweest) die ik nu niet meer kan doen vanwege te veel kennis van zaken (ahum). En dit geld ook voor christelijk geloof, nooit kan een ex christen meer zo luisteren naar een dominee als dat alles wat een dominee zegt waar is. Ik geloof niet eens meer in Jezus als historisch mens, dus wat te doen in een kerk?

Uit mijn neus eten kan ik thuis ook wel, of pepermuntjes eten.
Jin schreef:Gefeliciteerd.
Bedankt :D

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 08 mei 2015 17:17

Berjan schreef:Hallo allemaal,

weer even een update van mij
Het heeft bij mijn vrouw en ik wel tien jaar geduurd voor we ons uit lieten schrijven. Dan nog bekruipt je af en toe de twijfel. Die is ook verdwenen na een tijdje.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 mei 2015 17:25

Nog even een tip, naast uitschrijven uit het bestand van de kerkelijke gemeente waar je woont. Kun je ook nog even informeren of je nog in het SILA staat. Dus uitschrijven maar ondertussen zit je nog wel in het systeem met slechts de mutatie uitgeschreven achter je naam. In theorie is het dan een klein kunstje om dit opnieuw aan te klikken en je zit er weer in. Wil je er helemaal uit dan moet je dus het SILA nog even hiermee confronteren.

Wat ook een nare gewoonte is, waardoor velen het uitschrijven maar laten voor wat het is, is het plaatselijke publicatiebord het kerkblaadje. Hier staan dus de mutaties in en alle streekgenoten zijn weer op de hoogte. Wil je dit niet dan moet je even de redactie van dit blaadje vragen om het niet te vermelden. Anders gebeurt het automatisch en vraagt morgen de buurman : "Wat lees ik nu?" misschien een reden om even de volgende klaar te maken voor uitschrijving maar gemakshalve is het een privé aangelegenheid waar een ander niets mee te maken heeft. Helaas is dit een soort voorrecht van kerken dat ze dit kunnen vermelden tenzij je vooraf bezwaar maakt. Ze hoeven jou niet om toestemming te vragen. Net als het neuzen in de data van de gemeente om te kijken of er nog verse krachten zijn gearriveerd.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 08 mei 2015 17:45

Fish schreef:
Berjan schreef:Hallo allemaal,

weer even een update van mij
Het heeft bij mijn vrouw en ik wel tien jaar geduurd voor we ons uit lieten schrijven. Dan nog bekruipt je af en toe de twijfel. Die is ook verdwenen na een tijdje.

o dan valt het dus wel mee? Ik dacht altijd dat men sneller uitschreef? Als het maar gebeurd natuurlijk :)
PietV. schreef:Nog even een tip, naast uitschrijven uit het bestand van de kerkelijke gemeente waar je woont. Kun je ook nog even informeren of je nog in het SILA staat. Dus uitschrijven maar ondertussen zit je nog wel in het systeem met slechts de mutatie uitgeschreven achter je naam. In theorie is het dan een klein kunstje om dit opnieuw aan te klikken en je zit er weer in. Wil je er helemaal uit dan moet je dus het SILA nog even hiermee confronteren.

Wat ook een nare gewoonte is, waardoor velen het uitschrijven maar laten voor wat het is, is het plaatselijke publicatiebord het kerkblaadje. Hier staan dus de mutaties in en alle streekgenoten zijn weer op de hoogte. Wil je dit niet dan moet je even de redactie van dit blaadje vragen om het niet te vermelden. Anders gebeurt het automatisch en vraagt morgen de buurman : "Wat lees ik nu?" misschien een reden om even de volgende klaar te maken voor uitschrijving maar gemakshalve is het een privé aangelegenheid waar een ander niets mee te maken heeft. Helaas is dit een soort voorrecht van kerken dat ze dit kunnen vermelden tenzij je vooraf bezwaar maakt. Ze hoeven jou niet om toestemming te vragen. Net als het neuzen in de data van de gemeente om te kijken of er nog verse krachten zijn gearriveerd.
Bedankt voor de tips.
Vooral dat van SILA is erg handig, dat wist ik namelijk niet. Van dat blaadje vind ik niet erg, aangezien iedereen het op den duur toch wel weet bij ons in de stad/dorp.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 17 okt 2015 18:41

Berjan schreef:Natuurlijk blijf ik nu achter mijn keuze staan, er is geen weg meer terug :)

Als ik dit topic nog eens overnieuw lees dan heb ik veelal dingen gedaan (zoals theosofie gevolg en spiritueel geweest) die ik nu niet meer kan doen vanwege te veel kennis van zaken (ahum).
Dit was niet helemaal waar helaas :(

Want ik kende te weinig van theosofie om mij volledig van die sekte te onttrekken. Steeds bekroop mij een gevoel "wat als het wel waar is, wat als de mensen alhier en ikzelf toch te weinig verstand van zaken hadden" daarom kocht ik Isis ontsluierd en De dialogen van g de purucker. Gewoon omdat het kon.

Isis ontsluierd heb ik ontsluierd als veelal geouwehoer en ook alsof het door een iemand in een dronken bui is opgeschreven. Allerlei citaten komen tot de mens, die daardoor denkt "zo interessant" terwijl het niks zegt.
Maar de grootste problemen had ik wel met de dialogen. Dat waren letterlijke teksten die g de purucker gezegd heeft tijdens scholingen en trainingen (we zouden nu zeggen indoctrinatie) van zogenoemde esoterische mensen. Ik ben nog nooit zo geschrokken als toen ik dat boek las. Ten eerste veelal drogredeneringen, ten tweede arrogantie en ten derde (en het belangrijkste)racisme!
Negers
De negers staan als enige menselijke stam of familie op dit moment niet lager dan het zogenaamde blanke ras, maar hebben als ras een toekomst, hoewel dat nu in een jeugdstadium verkeert. Aan de andere kant zijn er gedegenereerde rassen die aan het uitsterven zijn, zoals de Veddahs. De negers stammen evenals wij af van de Atlantiërs, maar in evolutie lopen ze bij ons achter, omdat we hen zijn voorbijgestreefd. Maar nu beginnen ze naar voren te komen. In het algemeen zijn ze in begripsvermogen en wilskracht, natuurlijk met veel opvallende uitzonderingen, op dit moment niet geheel onze gelijken, maar dit komt eenvoudig omdat ze jonger zijn. De bestemming van de negers is een ras van de toekomst te zijn. Ze zijn een jong ras, niet een gedegenereerd uitstervend ras, en ze bewijzen dit door hun vermogen zelfs samen met de blanken te leven, zonder volkomen door hen te worden overrompeld. Ze kunnen de druk weerstaan. Men moet diep medelijden met de negers hebben, want het ongelukkige voor hen is dat ze in de positie zijn van een jonger, kinderlijker ras, overheerst door een sterker, meer gevorderd ras dat niet volkomen de morele verplichtingen begrijpt tegenover deze jongere kinderen van de mensheid. Het is volkomen waar dat ze ten opzichte van de blanken in het nadeel zijn. Maar spiritueel zijn ze zeker onze gelijken. Evenals wij zijn ze monaden. Gezien als ras zijn ze echter jonger dan wij, minder ver geëvolueerd dan wij, kinderlijker dan wij. Ze zijn bezig van ons te leren, maar met ongelofelijke snelheid. Over ongeveer 100.000 jaar zullen ze niet langer een zuiver negerras zijn, want ze zullen zich met alle andere sterke rassen van de aarde hebben vermengd. Het negerelement zoals wij het kennen zal praktisch zijn verdwenen en ze zullen een geelbruin tot bruin ras zijn, en dan zullen ze een van de sterke rassen van de aarde zijn omdat ze snelle vooruitgang boeken. Dat is de hele waarheid over de negers. Theosofen met een ruim
KTMG-VERSLAGEN 2 73
hart dienen hun verantwoordelijkheid voor hun jongere broeders te beseffen. Aan de andere kant zou het belachelijk zijn de neger op een voetstuk te plaatsen en een soort halfgod van hem te maken, want dat is even verkeerd als te denken dat hij van nature of in zijn karaktertrekken minderwaardig is. Beide houdingen zijn verkeerd. Hij is jonger, minder ver geëvolueerd, moet nog groeien naar de positie die wij nu innemen. Hij is intellectueel nu nog niet de gelijke van de blanke omdat hij nog niet zover is – niet uit gebrek aan intellectuele vermogens, maar door onvoldoende training daarvan. Hij gaat snel vooruit. Ik hoop dit duidelijk te hebben gemaakt. Verder vertonen de negers zelf belangrijke verschillen in hun kenmerken omdat er rasverschillen zijn, die bijvoorbeeld heel opvallend zijn tussen de Zoeloes en de negers van de kust van Guinea. De tijd komt, karma zorgt daarvoor, dat de negers zullen worden opgenomen in wat nu de sterkere stromingen zijn, en ze zullen een bepaalde frisheid en een eigen karakteristieke svabhåva toevoegen aan de stroom van het menselijk leven die daaruit ontstaat. In sommige Zuid-Amerikaanse landen, bijvoorbeeld, worden de miljoenen negers, afstammelingen van hen die in de laatste 300 jaar uit Afrika daarheen zijn overgebracht, snel opgenomen in de bevolking. Overal vermengen ze zich door het huwelijk. Deze ZuidAmerikaanse volkeren zijn opvallend wakker voor de krachten en beginselen van beschaving, en gaan heel snel vooruit in een hoge cultuur. Zuid-Amerikaanse steden worden even goed bestuurd, zo niet beter, dan sommige van onze steden; ze hebben prachtige gebouwen, mooie straten, alle moderne voorzieningen, en hun bewoners wijden zich aan wetenschap en onderwijs. Het is een ervaring die zeer de moeite waard is om in deze Zuid-Amerikaanse landen te reizen en de vooruitgang die daar wordt gemaakt waar te nemen.
Bah....

Ik bedacht me toen: Wat als je als theosoof geboren wordt (ik bedoel dus in een theosofisch gezin), dan ga je echt denken dat er rassen bestaan en dat negers (gekleurde mensen dus!) minder zijn dan blanke mensen. Dan mag je blij zijn dat er nu boeken zijn waarin wetenschappelijke kennis gedeeld wordt.

Nog een pareltje:
Ik doe niet vaak een uitspraak zoals de volgende omdat het egoïstisch en bombastisch klinkt, alsof theosofen, hoewel we spirituele arrogantie van anderen afkeuren, zelf erdoor zouden zijn aangestoken, en dat moeten we vermijden. Maar toch is het absoluut waar dat theosofen de allereerste zaden zijn, als ik het zo kan uitdrukken, van de komende rassen, de zaden van het zesde wortelras. Er zijn in de wereld anderen die om verschillende redenen nog geen theosofen zijn geworden, redenen die karmisch kunnen zijn – misschien is het een tijdelijke mentale of geestelijke sluier, hun ogen zijn nog niet voldoende open – maar die evenzeer gereed zijn als wij. Maar wij zijn in het vijfde wortelras het prototype van wat het eerste grote onderras van het zesde wortelras zal zijn, alleen zullen we in de loop van de tijd meer verfijnd worden en meer geëvolueerd om de werkelijke pioniers van het zesde wortelras te worden. Ziet u wat ik bedoel? We zijn nog maar in het vierde grote onderras van het vijfde; dus zijn we, terwijl we nog tot het vijfde behoren, de zaden voor het zesde, vooral de theosofen. We staan in de voorhoede. Dat is de zuivere waarheid; maar zoals ik al zei, ik houd er niet van zo te spreken. Het publiek zou zeggen: Kijk die lui eens, ze matigen zich aan de leiders van de mensheid te zijn. En dat is niet waar, zo denken we niet. Maar het feit in die bewering is waar

Bah, kippenvel kreeg ik toen ik het voor het eerst las. Ooit las ik dit op een christelijke site die tegen theosofie gericht was. Ik dacht dat het duimzuigerij was, maar niks is minder waar! We denken zo niet, maar het is waar. Nog nooit zo'n drogreden gehoord/gelezen.

En dan nog iets dat al heel snel door sommigen alhier opgemerkt is. De term goden, voor de theosofie in vergelijking met de bedoeling van hindoes en boeddhisten.
Wie zijn de goden? 28 januari 1941
GdeP – We zijn nu aangekomen bij het onderwerp: de goden. Wie zijn de goden? We gebruiken dat trefwoord als een substituut voor veel verschillende woorden die HPB gebruikte. Zij noemt ze soms adems, dan weer kosmische geesten; ook wel dhyåni-chohans, een woord dat de hele verscheidenheid van dhyåni-chohans omvat, niet alleen de drie dhyåni-chohanische rijken boven het mensenrijk, gerekend als drie in getal omdat ze behoren tot onze keten, maar ik bedoel al die andere, nog hogere dhyåni-chohanische hiërarchieën buiten deze drie die tot onze keten behoren en hoger staan dan de mens. Ze zijn in feite de geëvolueerde of volkomen ontwikkelde monaden uit vroegere kosmische manvantara’s, en in hun jîva of jîva’s, in hun leven, leven we, bewegen we ons en hebben we ons bestaan; evenals de entiteiten, de monaden van de cellen van mijn lichaam of van uw lichaam, nu in mij leven, zich bewegen en hun bestaan hebben. Ik ben voor hen een god. De halfgoden behoren, voorzover het deze keten van ons mensen betreft, tot het middelste van de drie dhyån-chohanische rijken net boven ons. Het dhyån-chohanische rijk direct boven ons, het derde of laagste van de dhyån-chohanische rijken van deze keten, is de eerstvolgende stap boven de mensheid. De mahåtma’s gaan dit rijk juist binnen. De hogere mahåtma’s behoren tot dit laagste dhyånchohanische rijk. De halfgoden vormen het tussenliggende van deze drie rijken, en de volledig geëvolueerde of kosmische boeddha’s zijn de hoogste van de drie rijken boven ons op onze keten. Dan zijn er natuurlijk, zoals gezegd, de kosmische geesten of de dhyån-chohans van het hele zonnestelsel. De zonnelogoi zijn hoogontwikkelde dhyån-chohans. Maar er zijn ook dhyån-chohans of ah-hi of adems of kosmische geesten met een galactisch bereik, dat wil zeggen nog hogere reeksen. Wanneer we dus spreken over ‘goden’, is dat een algemene term
die naar al deze reeksen kosmische geesten boven de mens verwijst, die beginnen bij de laagste van de drie dhyån-chohanische rijken op onze bol, of beter gezegd keten, en opklimmen via het zonnestelsel tot in de melkweg en zelfs nog verder. Zij die nog verder zijn noem ik altijd supergoden, supergoddelijk.

Ik kan nog veel meer schrijven, maar doe het niet. Deze drie quotes moeten duidelijk maken dat theosofie a)racistisch, B)arrogant en C) vaag is. En dat een leider dit zegt die naar buiten toe hele aardige (aardig, niet waar) boeken heeft geschreven, maar die intern dus een ander idee erop na houdt. Iedere keer wanneer ik een terugval dreig te krijgen hoef ik enkel dit topic te lezen en die drie quotes en dan zal de dreiging waarschijnlijk wijken.
Wetenschappers kunnen ook racistisch zijn maar wetenschap zelf niet. Vandaar dat het beter is dat te volgen dan een leer die in zichzelf al racistisch is.

Wat mij overigens ook opvalt aan mijzelf is dat ik vaak in de herfst/winter weer naar theosofie of spiritualiteit neig, terwijl in de lente en zomer dat gevoel veel minder is. Misschien dat de mens zich van zijn sterfelijkheid bewust wordt als de blaadjes vallen, en dat ik daarom dan pas die neiging voel? Of misschien zijn de herfst en winter ideale tijden om een boek te lezen thuis bij de verwarming?

o ja, nu is het dus officieel. Al vele maanden geleden heb ik de dienst gehoord via internet waarin mijn naam werd afgeroepen in de kerk. Was ook de enige keer dat ik nog eens een kerkdienst bijwoonde via internet ( en dan enkel de eerste twee minuten tot de omroepingen gedaan waren). Is wel ego opwekkend moet ik zeggen. "met groot verdriet delen wij u mede....". Als ik mijn VI opzeg zeggen ze dit niet :)

Dit was het weer voor nu,

groetjes

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 07 feb 2018 18:27

Weer even een update, het is immers al bijna drie jaar geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb (dat mensen niet denken dat ik aandachtsgeil ben :) ), en het posten van een update wil nog wel eens verhelderend en helend werken.

Er is de laatste tijd nogal veel veranderd. Zo heb ik vorig jaar een depressie gehad, waar ik nog steeds aan lijd maar waar ik gelukkig medicijnen voor gekregen heb (meditatie of andere spirituele dingen hebben geen nut gehad). Met ups en downs gaat het nu beter. Als mensen het liedje van Billy Joel "i go to extremes" kennen dan weten ze een beetje mijn gevoel.

Op spiritueel gebied ben ik helemaal met de voeten op de grond beland. Maar dan ook helemaal. Zo heb ik mijn pc op die manier ingericht dat ik geen theosofie meer kan lezen (die sites worden geblokkeerd), geen discussies meer kan hebben met gelovigen, etc. Gewoon om mij te beschermen tegen de verleidingen. Ik lees enkel nog boeken over de oorlog, of spannende thrillers. Geen theologisch geneuzel meer, of iets over energie. Wetenschappelijke boeken wil er ook nog weleens ingaan, maar op het gebied van kosmologie ben ik opgehouden. Is mij ook iets te vaag namelijk, ik wil iets concreets hebben. Een middeltje tegen lepra, of wetenschappelijke feiten over het brein. Iets dat tastbaar is. Komt ook door mijn handicap, vorig jaar is er bij mij een vorm van autisme geconstateerd. Al is die waaier zo breed dat iedereen wel iets autistisch heeft. Mijn vorm is dat ik geen vage dingen kan begrijpen. Al lees ik er nog zoveel over. Zo lees ik de religieuze boeken ook. OF het is letterlijk zo gebeurd, of het heeft geen nut. En vandaar ook dat wereldbeelden zoals de theosofie niet blijven hangen. Dat merk ik ook als ik dit topic nalees. Ik schreef wel veel over theosofie, maar begrijpen deed ik het niet. Overschrijven wel.

Maar het mooiste moet nog komen:

Toen ik ongelovig werd en later zelfs atheist kwam ik al snel op het spoor van nihilisme. Een beetje zoals van der Gijp de wereld beziet (die van Voetbal Inside). Maar hierin vond ik geen enkele troost of wat dan ook. Vandaar ook mijn depressie. Ik uitte me als een clown, maar van binnen wilde ik een hoger doel. Vandaar ook mijn aandacht voor theosofie en esoterie. Totdat ik ging beseffen wat veel mensen al veel eerder zijn gaan beseffen en wat ze hier schreven maar aan mij voorbij ging. Een hoger doel komt vanuit jezelf. Jezelf ontwikkelen gaat je leven door. Je hoeft niet tevreden te zijn met je leven zoals je leven is. Er is geen lot waar je je als mens voor moet buigen. Tenminste, in dit gedeelte van de wereld. Waar je van alles kan studeren, waar je je kan inzetten voor anderen etc. We hebben relatieve vrije wil. Toen ik dit begreep ging ik studeren, en een hobby uitkiezen. In mijn geval dan keyboard spelen. En ik werd lid van een polititieke partij. Waar ik ook nog voor op de lijst sta voor mijn gemeente.

Hiermee probeer ik gewoon te groeien, waardoor mijn depressie minder word en misschien zelfs weggaat.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 feb 2018 19:09

Ja, waardeloos depressief zijn niet alleen voor jou, ook je omgeving lijd mee. Ik hoop dat je op de weg terug bent.
Om het gat dat geloof achterlaat op te vullen hielp bij mij lezen over geologie en biologie. Helpt ook nog eens tegen terugval. :wink:

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 07 feb 2018 19:42

Fish schreef:
07 feb 2018 19:09
Ja, waardeloos depressief zijn niet alleen voor jou, ook je omgeving lijd mee. Ik hoop dat je op de weg terug bent.
Om het gat dat geloof achterlaat op te vullen hielp bij mij lezen over geologie en biologie. Helpt ook nog eens tegen terugval. :wink:
Mocht je af en toe verveeld raken door geologie en biologie (dat is al nauwelijke mogelijk) dan kan ik astronomie aanbevelen. Meer wonderbare schoonheid dan de Bijbel, de Koran en de Bhagavad Gita bij elkaar. Kijk maar.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 feb 2018 20:05

De Encyclopedist schreef:
07 feb 2018 19:42
[
Mocht je af en toe verveeld raken door geologie en biologie (dat is al nauwelijke mogelijk) dan kan ik astronomie aanbevelen.
Ik zit nogal eens met NASA's eyes vizualization te spelen. Als een kind in de zandbak. :)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 feb 2018 01:05

@Berjan,
Rot om te lezen dat je een depressie hebt/had. Twee keer 2 jaar heb ik ook in zo'n hel geleefd, maar er is hoop. Je krabbelt eruit met medicatie, persoonlijk vind ik dat een verstandige beslissing. Ik wens je alle goeds, wie je bent,wat je wel of niet gelooft heeft daar m.i niets mee te maken.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 feb 2018 03:18

Met een plaats op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen heb je in elk geval al iets bereikt dat de meesten van ons niet hebben bereikt. (ik in elk geval niet) Je bent in zekere zin al eens succes! Ga zo door
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 feb 2018 06:19

Berjan schreef:
07 feb 2018 18:27
Een hoger doel komt vanuit jezelf. Jezelf ontwikkelen gaat je leven door. Je hoeft niet tevreden te zijn met je leven zoals je leven is. Er is geen lot waar je je als mens voor moet buigen. Tenminste, in dit gedeelte van de wereld. Waar je van alles kan studeren, waar je je kan inzetten voor anderen etc. We hebben relatieve vrije wil. Toen ik dit begreep ging ik studeren, en een hobby uitkiezen. In mijn geval dan keyboard spelen. En ik werd lid van een polititieke partij. Waar ik ook nog voor op de lijst sta voor mijn gemeente.

Hiermee probeer ik gewoon te groeien, waardoor mijn depressie minder word en misschien zelfs weggaat.
=D> Mooi!

Mijn visie; je hoeft niet tevreden te zijn, je mag wel tevreden zijn.
Zolang het maar uit jezelf komt ben je goed genoeg.

Eerlijk gezegd is het precies dat wat mij zo stoort aan elke vorm van religie of levensfilosofie met zendingsdrang (lichtwerkers e.d.).
Altijd en immer maar het opleggen van overtuigingen/normen/eisen en heel veel 'moetjes', om je te vertellen dat je het allemaal nóg beter moet doen. Helaas is er geen enkele die je zegt 'maak je niet druk, werp al die boeken aan de kant en enjoy want je bent al goed genoeg.'
Ik heb eens aangeboden, maar geen uitgever ziet er brood in. :wink:

P.S.
Het is mij opgevallen dat de grote gemene deler bij de schrijvers van al die zgn. zelfhulpboeken en zelfverklaarde levensgoeroes depressie is.
Meestal kwam 'het inzicht' tijdens het diepste dal of de ergste wanhoop e.d. waarna ze dit wereldkundig wilden maken zodat jij dat niet hoeft mee te maken. Dat bevreemdt mij dan weer. Als dat moment van inzicht zo belangrijk voor ze was waarom zouden ze dat dan een ander dan willen ontnemen?
Die depressie heeft blijkbaar een functie; geeft een inzicht, of een roer om of whatever, en ik denk dat je dat alleen kunt krijgen door het te 'beleven'; het is die ervaring die telt, kan geen boek tegenop.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 feb 2018 16:43

Berjan schreef:
07 feb 2018 18:27
Maar het mooiste moet nog komen:

Toen ik ongelovig werd en later zelfs atheist kwam ik al snel op het spoor van nihilisme. Een beetje zoals van der Gijp de wereld beziet (die van Voetbal Inside). Maar hierin vond ik geen enkele troost of wat dan ook. Vandaar ook mijn depressie. Ik uitte me als een clown, maar van binnen wilde ik een hoger doel. Vandaar ook mijn aandacht voor theosofie en esoterie. Totdat ik ging beseffen wat veel mensen al veel eerder zijn gaan beseffen en wat ze hier schreven maar aan mij voorbij ging. Een hoger doel komt vanuit jezelf. Jezelf ontwikkelen gaat je leven door. Je hoeft niet tevreden te zijn met je leven zoals je leven is. Er is geen lot waar je je als mens voor moet buigen. Tenminste, in dit gedeelte van de wereld. Waar je van alles kan studeren, waar je je kan inzetten voor anderen etc. We hebben relatieve vrije wil. Toen ik dit begreep ging ik studeren, en een hobby uitkiezen. In mijn geval dan keyboard spelen. En ik werd lid van een polititieke partij. Waar ik ook nog voor op de lijst sta voor mijn gemeente.

Je maakt een lange geestelijke reis. Je bent intelligent en wijs.
Ik vind het bijzonder dat je alles wat je opnoemt onder het kopje "het mooiste moet nog komen" zet. Het laat zien dat je mentaal heel sterk bent.
Petra schreef:Die depressie heeft blijkbaar een functie; geeft een inzicht, of een roer om of whatever, en ik denk dat je dat alleen kunt krijgen door het te 'beleven'; het is die ervaring die telt, kan geen boek tegenop.
Ik denk dat je gelijk hebt hier.
Born OK the first time

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 09 feb 2018 21:14

Storm schreef:
08 feb 2018 01:05
@Berjan,
Rot om te lezen dat je een depressie hebt/had. Twee keer 2 jaar heb ik ook in zo'n hel geleefd, maar er is hoop. Je krabbelt eruit met medicatie, persoonlijk vind ik dat een verstandige beslissing. Ik wens je alle goeds, wie je bent,wat je wel of niet gelooft heeft daar m.i niets mee te maken.
Bedankt. Ja, vroeger was ik veelal bang voor medicatie en de werking op de hersenen en de gedachten die je krijgt. Zo scheen mijn antidepressiva veel bij te dragen aan huiselijk geweld en familiare drama. Maar zelf heb ik enkel maar positieve dingen ondervonden. Eerst nog wennen, maar als ik eenmaal gewend was dan was het prima te doen. Helaas heb ik mij niet zo goed gehouden aan het schema (heb nog vier pillen terwijl ik feitelijk eind december al een leeg potje moest hebben) vandaar dat ik nu weer helemaal overnieuw begin. Veel in bed liggen overdag en smiddags en savonds en snachts niet kunnen slapen. Eigen schuld dikke bult?
Peter van Velzen schreef:
08 feb 2018 03:18
Met een plaats op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen heb je in elk geval al iets bereikt dat de meesten van ons niet hebben bereikt. (ik in elk geval niet) Je bent in zekere zin al eens succes! Ga zo door
Bedankt. Het was wel vaag eigenlijk. In December mij aangemeld en in Januari sta ik al op de lijst. Ze hadden jonge mensen nodig :D
Voor de rest stelt het nog niet veel voor, sta op nummer elf en we hebben 1 zetel in de gemeenteraad.
Misschien later wel.
Petra schreef:
08 feb 2018 06:19
=D> Mooi!

Mijn visie; je hoeft niet tevreden te zijn, je mag wel tevreden zijn.
Zolang het maar uit jezelf komt ben je goed genoeg.

Eerlijk gezegd is het precies dat wat mij zo stoort aan elke vorm van religie of levensfilosofie met zendingsdrang (lichtwerkers e.d.).
Altijd en immer maar het opleggen van overtuigingen/normen/eisen en heel veel 'moetjes', om je te vertellen dat je het allemaal nóg beter moet doen. Helaas is er geen enkele die je zegt 'maak je niet druk, werp al die boeken aan de kant en enjoy want je bent al goed genoeg.'
Ik heb eens aangeboden, maar geen uitgever ziet er brood in. :wink:
Ben je niet bekend met UG Krishnamurti? Dat is een naamgenoot van J.K Krishnamurti maar eentje met een totaal andere kijk op het leven. Schijnt erg interessant te zijn.

En wat je zegt over lichtwerkers, dat zijn ook een stel mensen. Duizenden euro's ben je kwijt voor een stilteretraite of zo. Zelf heb ik mij eens verdiept in mensen die gechanneld menen te worden. Ook je reinste geldklopperij. Die komen een paar dagen naar Nederland, voor hun fans en wonen zelf in prachtige huizen. Gekocht van het geld van hun fans. Maar wat ze precies doen? Geen idee. Zelfde idee wat ze bij reiki ook doen denk ik. Aandacht geven.
P.S.
Het is mij opgevallen dat de grote gemene deler bij de schrijvers van al die zgn. zelfhulpboeken en zelfverklaarde levensgoeroes depressie is.
Meestal kwam 'het inzicht' tijdens het diepste dal of de ergste wanhoop e.d. waarna ze dit wereldkundig wilden maken zodat jij dat niet hoeft mee te maken. Dat bevreemdt mij dan weer. Als dat moment van inzicht zo belangrijk voor ze was waarom zouden ze dat dan een ander dan willen ontnemen?
Die depressie heeft blijkbaar een functie; geeft een inzicht, of een roer om of whatever, en ik denk dat je dat alleen kunt krijgen door het te 'beleven'; het is die ervaring die telt, kan geen boek tegenop.
Ik denk persoonlijk dat depressie voor verschillende mensen verschillend is. De een heeft een slechte jeugd gehad, de ander heeft met drugs of drank te maken. En zelf denk ik dat mijn depressie kwam uit het feit dat ik vanaf mijn zeventiende de ene slechte keuze na de andere heb gemaakt. Zo ging ik van school af, kreeg ik werk dat niet bij mij paste (zo krijgen mensen die moeten integreren in de werkomgeving enkel keuze uit werk dat je met je handen doet, terwijl ik theoretisch geschoold ben en dat leuk vind) en rolde van de ene dommigheid in de andere. Dankzij die depressie weet ik wel dat ik weer iets wil doen dat meer bij mij past. Plus dat ik werk met mensen die niet heel goed zijn voor iemand met ambitie.
Rereformed schreef:
08 feb 2018 16:43
Je maakt een lange geestelijke reis. Je bent intelligent en wijs.
Ik vind het bijzonder dat je alles wat je opnoemt onder het kopje "het mooiste moet nog komen" zet. Het laat zien dat je mentaal heel sterk bent.
Of ik intelligent en wijs ben moet de toekomst uitwijzen :D

En dat mentale is meer een komen en een gaan. De ene keer lijk ik sterk en de andere keer lijkt een ander sterker.

Plaats reactie