Afvallige heiden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Destinesia

Re: Afvallige heiden

Bericht door Destinesia » 01 jul 2012 00:05

Berjan schreef:Tegenwoordig denk ik nergens meer zo over na, dus ik erger me ook niet meer. Zelfs nu ik discussies lees tussen gelovigen en ongelovigen voel ik mij meer een buitenstaander. "Ach, laat gaan joh" denk ik nu vaak bij dit soort dingen. De tijd die mensen nu, zinloos, in discussies steken kunnen ze beter aan leuke dingen besteden.
Wat relaxt voor je dat je je niet meer zo druk maakt. Ik zou wel willen dat ik dat ook had. Ik denk juist helemáál niet: "laat gaan joh". Was dat maar waar.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 02 jul 2012 19:58

biemer schreef:Welkom terug berjan !

Je hebt je harde schijf opgeschoond en ontdaan van chr . virussen e.d. tijd voor nieuwe software :wink:
Bedankt Biemer..

Ik ben al aan het denken over een mooi onderwerp waar ik meer over wil weten. Dat is dan mijn nieuwe software. Evolutietheorie, daar weet ik verrekt weinig van. Nog mooie boeken die ik kan lenen bij mijn bibliotheek? Alhoewel: Dat is een christelijke bib, ik weet niet of ze die daar hebben al hadden ze wel gnostische literatuur.
Destinesia schreef:Wat relaxt voor je dat je je niet meer zo druk maakt. Ik zou wel willen dat ik dat ook had. Ik denk juist helemáál niet: "laat gaan joh". Was dat maar waar.
Het is meer een soort van egoistisch, van mijn kant bezien. Wat zij doen moeten ze maar mooi zelf weten, ik ga mijn eigen gang. Wel jammer voor die inboorlingen die van het ene geloof naar het andere gaan, en meestal nog een achteruitgang, maar daar kan ik op dit moment niet mee zitten.
En de meeste mensen luisteren niet naar rede als het op geloof aankomt. Behalve dan als het om andere religies gaat, valt mij altijd op.

En hoe meer ik nadenk over "wij stammen van de apen af, of hebben dezelfde voorouders", "na dit leven houdt het op", "karma en vergelding bestaan niet" hoe meer ik er blij van word.

Ik heb na mijn christelijke tijd gnostische literatuur gelezen, theosofische, boeddhistische en new age. Maar waarom zou het om de mens draaien? Zijn wij niet gewoon dieren, net als apen? Als ik om mij heen kijk en ik zie hangjongeren, dan weet ik zeker dat wij gewoon dieren zijn. Enkel het vlooien ontbreekt, voor de rest is het apengedrag.
Via de new age kwam ik bij termen als spiritueel. Maar wat is dat? Het zien van eenheid van alles. Maar is dat er wel? Via de theosofie en boeddhisme kwam ik bij termen als karma en reincarnatie. Maar waarom zou er karma bestaan? Is dat niet iets dat de gelukkigen de ongelukkigen voorhielden? Als je nu braaf je best doet en mij niet vermoord dan wordt je in een volgend leven net zo gelukkig en rijk als ik ben. Dus ga maar braaf voor mij blijven werken. En waarom zou er reincarnatie zijn? Kan je niet beter eeuwige rust hebben als je 80-90 jaar geleefd hebt? Zo'n lolletje is het leven niet, als je per ongeluk in een verkeerd land geboren wordt. Via new age kwam ik weer in aanraking met een ideaal universum dat precies teruggeeft wat jij uitzend. Wet van aantrekking noemen ze dat. Het is zo op de mens gericht, niet te geloven eigenlijk. Dat ik dit ooit geloofd hebt, het was zeker tegen beter weten in?

En met verandering van zienswijze komt ook een verandering van moraal, bij mij althans wel. Vroeger keek ik niet naar vrouwen die weleens getrouwd kunnen zijn. Maar monogamie is een menselijke bedacht iets, in de dierenwereld komt het zelden voor. Vooral niet bij apen, waar het alpha mannetje met alle vrouwtjes mag paren.
Iedereen liefde geven, iets wat ik deed toen ik boeken las van een lichtwerker? Dat ga ik dus echt niet meer doen. Mag ik iemand, dan wel. Mag ik iemand niet, dan heeft degene pech gehad. In de dierenwereld laat men ook niet over zich heenlopen, omdat men liefde wil uitstralen (wat dat ook maar mag betekenen).

Voor de rest is het pluk de dag, want na dit leven is er niks meer om je over te verheugen.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 02 jul 2012 20:02

=D> =D> =D>
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Destinesia

Bericht door Destinesia » 02 jul 2012 21:19

Mooi verhaal Berjan. Ik snap het precies. Ik beschouw mijzelf als atheïst maar mijn nieuwsgierigheid doet mij altijd op vreemde onderwerpen belanden waar ik nog wel eens van op m'n hoofd moet krabben.

Van alle conspiracy's en hoaxes (?) (er wordt je wat voorgeschoteld immers) is dit wel de meest bizarre die ik ooit gezien heb.

The Disclosure Project

Misschien moet ik niets meer kijken op YouTube en wat vaker naar de kroeg .. hahaha.
Ik wil nu toch ook wel eens een UFO zien!! :)

zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel » 02 jul 2012 23:35

Berjan schreef:Dat ik dit ooit geloofd hebt, het was zeker tegen beter weten in?
was een wensgedachte
Berjan schreef:......, want na dit leven is er niks meer om je over te verheugen.
ook een wensgedachte als je het mij zou vragen.

Wel leuk om te lezen dat je je in veel hebt verdiept.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 jul 2012 23:12

Berjan schreef: Ook geen enkele behoefte meer aan. Zo heb ik al mijn theologische boeken aan mijn familie gegeven, zijn ze blij mee.
Ik begin toch te geloven dat je al aardig wat hebt verwerkt en al midden in je vernieuwde leven zit.
Echt bekeert :angel12:
En nu zalig. (gelukkig)
Tegenwoordig denk ik nergens meer zo over na, dus ik erger me ook niet meer. Zelfs nu ik discussies lees tussen gelovigen en ongelovigen voel ik mij meer een buitenstaander. "Ach, laat gaan joh" denk ik nu vaak bij dit soort dingen. De tijd die mensen nu, zinloos, in discussies steken kunnen ze beter aan leuke dingen besteden.
Wat klinkt dat heerlijk ontspannen
Misschien ben ik wel een nihilist in wording, al moet ik daar wat meer over lezen.
:D :D :D
Je kunt het toch niet laten hè?
Prachtig.
Helemaal veranderd, maar toch jezelf en de oude gebleven. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 01 aug 2012 20:59

Mariakat schreef:Ik begin toch te geloven dat je al aardig wat hebt verwerkt en al midden in je vernieuwde leven zit.
Echt bekeert :angel12:
En nu zalig. (gelukkig)
Dat heeft mijn inziens te maken met "weten". Ik "weet" nu dat het christendom niet waar is, en als iets niet waar is dan kun je er snel afstand van nemen. Veel mensen geloven niet meer, maar in hun achterhoofd denken ze nog vaak "stel dat het toch zo is". Dan gaan ze zichzelf overschreeuwen en heb je er uiteindelijk meer last van dan baat bij. Dat was bij mij ook het geval, totdat ik alles van het christendom weggooide. Nu heb ik al maanden geen boek van het christendom gelezen.
Ik kan nu zelfs voor christenen opkomen, als atheïsten er te makkelijk overheen walsen. Persoonlijk vind ik dat nog de mooiste en grootste verandering :D

Wat klinkt dat heerlijk ontspannen
Is het ook. Op internet kom ik weleens op cip. Maar voor de rest laat ik ze blauw blauw.
:D :D :D
Je kunt het toch niet laten hè?
Prachtig.
Helemaal veranderd, maar toch jezelf en de oude gebleven. :)
Bedoel je met lezen, of met mijzelf in een hokje plaatsen? Want met beiden heb je gelijk. Ik lees graag wat van andere zienswijzen en ik plaatste mijzelf in een hokje, zonder het te willen overigens.
We weten wat we zien, en de rest is maar gokken. En gokken mag ik niet, dus doe ik daar niet meer aan mee.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 aug 2012 22:57

Dat je jezelf in een hokje wil plaatsen is misschien wat teveel gezegd.
Maar je blijft blijkbaar dit soort dingen bestuderen, omdat het je toch bezighoudt.
Misschien in een zoektocht naar jezelf, nu je zoveel hebt afgewezen, wat er overblijft om mee verder te gaan.
Zie het maar zo, dat ik denk te zien, dat je gewoon kennis wil opdoen, gewoon "wil weten".
Maar dat is mijn interpretatie.
En dat vind ik allemaal prachtig. :D

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 01 aug 2012 23:18

berjan schreef:Ik kan nu zelfs voor christenen opkomen, als atheïsten er te makkelijk overheen walsen. Persoonlijk vind ik dat nog de mooiste en grootste verandering :D
Kun je dit verduidelijken a.u.b.? Kon dat eerder, als medechristen, niet dan? Ik kan de logica niet vinden in je uitspraak.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 02 aug 2012 17:44

Fjedka schreef: Kun je dit verduidelijken a.u.b.? Kon dat eerder, als medechristen, niet dan? Ik kan de logica niet vinden in je uitspraak.
Nee, zo bedoel ik het niet. Maar in mijn fase na het christendom wilde ik nog weleens alles wat een christen zei belachelijk maken en die mensen de grond in boren. Maar nu kan ik zeggen: "die christen heeft daarin wel een punt". En vervolgens denk ik dan bij mij zelf: Maar met een punt win je de tennis wedstrijd niet, want voor de rest heeft de christen wel ongelijk.

Op de een of andere manier ben ik zeker(der) van het ongelijk van het christendom en daarom sta ik meer open voor de punten waar ze wel gelijk in hebben. Want het christendom heeft ook wel goede punten, die de christen doet omdat zij geloven en die een atheïst doet omdat het goed is.

Dat je jezelf in een hokje wil plaatsen is misschien wat teveel gezegd.
Maar je blijft blijkbaar dit soort dingen bestuderen, omdat het je toch bezighoudt.
Misschien in een zoektocht naar jezelf, nu je zoveel hebt afgewezen, wat er overblijft om mee verder te gaan.
Zie het maar zo, dat ik denk te zien, dat je gewoon kennis wil opdoen, gewoon "wil weten".
Maar dat is mijn interpretatie.
En dat vind ik allemaal prachtig.
O zo ja. Ja, af en toe heb ik van die buien. Zo heb ik van de week "ecce homo" geleend van de bibliotheek. Gewoon om te weten waarom mensen Nietzsche zo'n goede filosoof vinden.
Op andere dagen denk ik dan weer: "krijg toch allemaal wat met jullie semi intellectueel gebrabbel. Ik leef maar een keer en als ik nu tot mijn 65e boeken lees en wil groeien, heb ik daar na mijn dood toch niks meer aan. Ik kan beter leuke dingen doen".

Zolang ik dat afwissel, is er niks aan de hand.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 aug 2012 22:42

Berjan schreef:Op andere dagen denk ik dan weer: "krijg toch allemaal wat met jullie semi intellectueel gebrabbel.
:D
Ik leef maar een keer en als ik nu tot mijn 65e boeken lees en wil groeien, heb ik daar na mijn dood toch niks meer aan. Ik kan beter leuke dingen doen".
Je leest toch ook omdat je er plezier in hebt?

Maar inderdaad gaat dat bij mij ook in vlagen.
Perioden van heel veel behoefte aan geestelijk voer.
En perioden, waarin ik dat eerst allemaal wat moet herkauwen en liever een computerspelletje ga zitten doen.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 02 aug 2012 23:45

@ Berjan. Duidelijk. Dank voor de toelichting.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 aug 2012 06:32

Berjan schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Maar in mijn fase na het christendom wilde ik nog weleens alles wat een christen zei belachelijk maken en die mensen de grond in boren. Maar nu kan ik zeggen: "die christen heeft daarin wel een punt". En vervolgens denk ik dan bij mij zelf: Maar met een punt win je de tennis wedstrijd niet, want voor de rest heeft de christen wel ongelijk.

Op de een of andere manier ben ik zeker(der) van het ongelijk van het christendom en daarom sta ik meer open voor de punten waar ze wel gelijk in hebben. Want het christendom heeft ook wel goede punten, die de christen doet omdat zij geloven en die een atheïst doet omdat het goed is.

O zo ja. Ja, af en toe heb ik van die buien. Zo heb ik van de week "ecce homo" geleend van de bibliotheek. Gewoon om te weten waarom mensen Nietzsche zo'n goede filosoof vinden.
Op andere dagen denk ik dan weer: "krijg toch allemaal wat met jullie semi intellectueel gebrabbel. Ik leef maar een keer en als ik nu tot mijn 65e boeken lees en wil groeien, heb ik daar na mijn dood toch niks meer aan. Ik kan beter leuke dingen doen".

Zolang ik dat afwissel, is er niks aan de hand.

Berjan, ik ben erg onder de indruk van je ontwikkeling en stem volledig in met je huidige levensinstelling. Volgens mij sta je nu hoog en droog boven alle worstelingen waar je mee gezeten hebt. Proficiat.
Born OK the first time

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 08 mei 2015 14:39

Hallo allemaal,

weer even een update van mij aangezien er een symbolische daad is gesteld: Afgelopen woensdag werd ik gebeld door een ouderling van mijn voormalige kerk. Ik had al vaak gesprekken met ze gehad en ze wilden mij weer naar de kerk krijgen. Nu belde hij en stelde een "ultimatum": Blijf je bij de kerk, of stuur je een email dat je ervan af wil?

Nou, drie kraaien wat ik gedaan heb?

Meteen een mailtje gestuurd en ze gaan het bespreken in een vergadering. Dan word ik ooit eens afgelezen "met spijt delen wij u mee dat...." en is het officieel voorbij. Al vijf jaar gewoon voorbij uiteraard, maar nu eindelijk officieel.

"praise the lord for internet" zullen we maar zeggen :)

De enige twee redenen waarom ik nog niet officieel vaarwel gezegd had waren "mijn familie" en "mijn hersenen, omdat als je niks meer met de kerk hebt je nog weleens vergeet dat je een brief of email moet sturen".

En nog een derde, maar dat had niets te maken met mijzelf en dat was dat ouderlingen de neiging hadden om na een gesprek te zeggen "blijf nog maar even bij de kerk, misschien verander je wel van gedachten". Terwijl dit godsonmogelijk is aangezien je kennis die je bij bent gebracht niet meer kan vergeten (of je moet een hersenaandoening krijgen). Van geloof naar ongeloof is geen kwestie van een knop omzetten, en hetzelfde geldt voor van ongeloof naar geloof. Maar dat schijnen ze daar niet te begrijpen.

Jinny

Bericht door Jinny » 08 mei 2015 16:36

Gefeliciteerd.

Plaats reactie