Afvallige heiden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Berjan
Ervaren pen

Afvallige heiden

Bericht door Berjan » 28 mar 2010 17:41

Hallo allemaal,

jullie zullen wel weten (of niet natuurlijk) dat ik nog maar net op dit forum zit en een onsamenhangend verhaaltje had over mijn geloof. Zo erg zelfs, dat niemand mij nog begreep (ik zelf ook niet). Ik wilde geloven, maar ook weer niet.
Gisteren is er een verandering ingekomen, en ik heb mijn familie verteld van de kerk af te gaan, en ook niet meer naar een andere kerk. Het is (definitief) afgelopen.

Ik ben dus Christelijk opgevoed, en geloofde in hel en hemel. Op den duur liep ik krom van de spanning die dat met zich meebracht. Vooral omdat ik alleen maar ongelovige vrienden en vriendinnen heb die ik probeerde te overtuigen, zoals veel Christenen doen.

Nu laat ik ze in hun waarde, zoals zij mij ook in mij waarde laten, en dat voelt veel en veel beter.
Plus je kan elke zondag uitslapen en de koers kijken, ook een voordeel dus :)

Dit was het, voor vandaag..

LordDragon
Bevlogen

Re: Afvallige heiden

Bericht door LordDragon » 28 mar 2010 17:50

proficiat, het getuigd van heel wat moed als je die stap hebt genomen tov je familie, maar vooral voor jezelf :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 28 mar 2010 17:51

De koers kijken. Zolang het niet om dit blad gaat ben je al een heel eind op de goede weg. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

free rebel
Geregelde verschijning

Bericht door free rebel » 28 mar 2010 18:53

Berjan schreef: Ik ben dus Christelijk opgevoed, en geloofde in hel en hemel. Op den duur liep ik krom van de spanning die dat met zich meebracht. Vooral omdat ik alleen maar ongelovige vrienden en vriendinnen heb die ik probeerde te overtuigen, zoals veel Christenen doen.

Nu laat ik ze in hun waarde, zoals zij mij ook in mij waarde laten, en dat voelt veel en veel beter.

Iedereen in zijn waarde laten,daar gaat het om Berjan.Religies zijn niet goed,maar de mensen in de religies zijn meestal wel goed.
En als een religie niet goed voeld,is het voor jou geen Natuurwet.Dan is het verstandig er mee te kappen,anders krijg je steeds meer lichamelijke en vooral psychische problemen.

Petje af voor jou,dat je ondanks je familie,voor je zelf heb gekozen.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 28 mar 2010 20:55

Kitty schreef:De koers kijken. Zolang het niet om dit blad gaat ben je al een heel eind op de goede weg. :)
:lol:

Nee, gelukkig niet :wink:

Destinesia

Bericht door Destinesia » 28 mar 2010 21:31

Berjan. Als je vragen hebt over je klagende amygdala dan hoor ik het wel. Ik ben ervaringsdeskundige.
Maar het valt bij jou wel mee denk ik.

Proficiat! :D

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 28 mar 2010 23:13

Ik wens je een mooie toekomst toe, die je helemaal zelf kan invullen. (Binnen alle grenzen die de wereld nu eenmaal aan ons mensen stelt natuurlijk)
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 29 mar 2010 08:51

Berjan schreef: Gisteren is er een verandering ingekomen, en ik heb mijn familie verteld van de kerk af te gaan, en ook niet meer naar een andere kerk. Het is (definitief) afgelopen.
moedige stap :thumbup:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 29 mar 2010 10:50

Dus:
1] God bestaat niet.
Vanzelfsprekend ook: Goden bestaan niet.
2] De dood is het absolute einde van jouw leven.
Helaas! Maar dat geldt dus voor elk leven.

Meer heb je niet nodig om religievrij als realist verder te leven.
Je hebt ook geen vage boekjes nodig om de ontstane leegte in te vullen.
Dat is zelfs af te raden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 mar 2010 11:12

Berjan schreef:Hallo allemaal,

jullie zullen wel weten (of niet natuurlijk) dat ik nog maar net op dit forum zit en een onsamenhangend verhaaltje had over mijn geloof. Zo erg zelfs, dat niemand mij nog begreep (ik zelf ook niet). Ik wilde geloven, maar ook weer niet.
Gisteren is er een verandering ingekomen, en ik heb mijn familie verteld van de kerk af te gaan, en ook niet meer naar een andere kerk. Het is (definitief) afgelopen.

Ik ben dus Christelijk opgevoed, en geloofde in hel en hemel. Op den duur liep ik krom van de spanning die dat met zich meebracht. Vooral omdat ik alleen maar ongelovige vrienden en vriendinnen heb die ik probeerde te overtuigen, zoals veel Christenen doen.

Een cold turkey. Maar een gedurfde stap. Hier lopen veel mensen rond die jaren hebben geduwd en getrokken en uiteindelijk de sprong zonder zwembandjes hebben gewaagd. Dat proces bespaar je jezelf en bent gelijk in het diepe gesprongen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke » 29 mar 2010 12:47

Berjan, ik geloof graag dat deze stap een meerwaarde zal brengen in je leven... voortaan zal je alles kunnen aanschouwen zònder er een god bij te betrekken. Dat maakt het enkel boeiender.

En ook: op een vraag (nog) geen antwoord hebben kàn.

In ieder geval: proficiat :wink:

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 mar 2010 13:43

Succes ermee, Berjan. Gewoon je eigen leven leiden en je niet laten inpakken door mooie verhaaltjes.

Overigens: heiden <> ongelovige. Dit wordt door veel gelovigen wel zo gebruikt, maar in werkelijkheid zijn heidenen (pagans) polytheisten, meestal gebaseerd op natuurgodsdienst. Atheisten zijn dus geen heidenen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Paganism#Neopaganism
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 29 mar 2010 13:50

Goed gedaan Berjan.
Zelf (na)denken vergt misschien veel energie, maar geeft ook enorm veel voldoening. Het is uiteindelijk jouw leven, dat alleen door jou geleefd wordt.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 29 mar 2010 19:39

Toppie Berjan! Heeft het je een lange tijd gekost, of was het echt een cold turkey, zoals eerder genoemd? Ik had er een jaartje of 3 voor nodig maar ben tegenwoordig virusresistent. Ik ga nog wel eens naar een kerk, op uitnodiging, een doopdienst of trouwerij, maar zie de religie nu als hobby! Veel succes verder! :thumbup:
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 30 mar 2010 19:40

Als de vraag van Lost and not found yet is of het lang geduurd heeft voor ik van mijn geloof afgevallen ben dan is het antwoord: een half jaar.

Maar het kan ook zo snel omdat ik me toch al niet thuis voel in grote groepen, en daarom daar geen vriendengroep had, dus ook lekker makkelijk. Makkelijker dan wanneer je alleen in de kerk vrienden/vriendinnen hebt.
1] God bestaat niet.
Vanzelfsprekend ook: Goden bestaan niet.
2] De dood is het absolute einde van jouw leven.
Helaas! Maar dat geldt dus voor elk leven.
1. Dat weet ik niet ik ben een agnost nu

2) nee, ik geloof in een cyclus van het leven. Zeg maar reïncarnatie, maar hoe en wat dat weet ik niet.

Momenteel verdiep ik me in het boeddhisme, en ga die regeltjes proberen te volgen. Waarom? Omdat ik persoonlijk een soort regels nodig heb om niet compleet dingen te doen die ik niet wil. En Boeddhisme is in feite een leefwijze, geen georganiseerde kerk al kun je ook daarvoor kiezen. Die hebben ook niet de enige waarheid, daar voel ik me dus wel in thuis [-o<

Plaats reactie