Getuigenis van een afvallige

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Getuigenis van een afvallige

Bericht door lost and not found yet! » 23 nov 2018 18:55

Dag Marlies,

Indrukwekkend verhaal. Voor mij ook heel herkenbaar. Ik denk dat het enige verschil is dat ik niet de "bitterheid" ken of gekend heb wat ik proef in jou schrijven. Ik heb nog steeds een heel goed contact met mijn ouders en de rest van de familie. Ik ben er zelfs trots op dat ze ondanks het oud gereformeerd zijn, 12 kinderen op de wereld hebben gezet die allemaal super goed terecht zijn gekomen. Ik ben ook benieuwd, zoals al eerder gevraagt hoe je kinderen hierin staan. Verder kan ik je het boek van Albert zeker aanbevelen, dit is voor mij echt DE eye opener geweest. Veel succes verder met het vooral geloven in jezelf!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Marliesgld

Bericht door Marliesgld » 23 nov 2018 21:13

lost and not found yet! schreef:
23 nov 2018 18:55
Dag Marlies,

Ik denk dat het enige verschil is dat ik niet de "bitterheid" ken of gekend heb wat ik proef in jou schrijven. Ik heb nog steeds een heel goed contact met mijn ouders en de rest van de familie. Ik ben er zelfs trots op dat ze ondanks het oud gereformeerd zijn, 12 kinderen op de wereld hebben gezet die allemaal super goed terecht zijn gekomen. Ik ben ook benieuwd, zoals al eerder gevraagt hoe je kinderen hierin staan.
Hoi! Dank voor je reactie. Ik ben verbaasd bitter over te komen, het was eerder cynisch bedoeld .Ik heb gelukkig geen last van wrok. Wel vind ik het erg jammer dat mijn chr jeugd zo beschadigend is geweest en zoveel invloed heeft gehad.
Ik heb zeker ook heel goed contact met mijn ouders, gelukkig. Ze denken dat ik het moeilijk heb en god daarom kwijt ben, en ik ga met hen de discussie niet aan. Ik zet met liefde Johannes de Heer voor hen op en luister mee, ik zie dat zij gelukkig worden. Het is hun waarheid: prima.Ik moet er zelfs niet aan denken dat ze hun zekerheden op deze leeftijd nog kwijt zouden raken.
Mijn kinderen: heb ik in vorig stukje al beantwoord.

Goed terecht zijn gekomen, ik aarzel even wat dat is. Ze hebben een goede baan en zitten goed in hun vel, denk ik? Dat is idd hartstikke fijn.
Groet!

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 nov 2018 00:23

Marliesgld schreef:
23 nov 2018 21:13
lost and not found yet! schreef:
23 nov 2018 18:55
Dag Marlies,

Ik denk dat het enige verschil is dat ik niet de "bitterheid" ken of gekend heb wat ik proef in jou schrijven. Ik heb nog steeds een heel goed contact met mijn ouders en de rest van de familie. Ik ben er zelfs trots op dat ze ondanks het oud gereformeerd zijn, 12 kinderen op de wereld hebben gezet die allemaal super goed terecht zijn gekomen. Ik ben ook benieuwd, zoals al eerder gevraagt hoe je kinderen hierin staan.
Hoi! Dank voor je reactie. Ik ben verbaasd bitter over te komen, het was eerder cynisch bedoeld .Ik heb gelukkig geen last van wrok. Wel vind ik het erg jammer dat mijn chr jeugd zo beschadigend is geweest en zoveel invloed heeft gehad.
Ik heb zeker ook heel goed contact met mijn ouders, gelukkig. Ze denken dat ik het moeilijk heb en god daarom kwijt ben, en ik ga met hen de discussie niet aan. Ik zet met liefde Johannes de Heer voor hen op en luister mee, ik zie dat zij gelukkig worden. Het is hun waarheid: prima.Ik moet er zelfs niet aan denken dat ze hun zekerheden op deze leeftijd nog kwijt zouden raken.
Mijn kinderen: heb ik in vorig stukje al beantwoord.

Goed terecht zijn gekomen, ik aarzel even wat dat is. Ze hebben een goede baan en zitten goed in hun vel, denk ik? Dat is idd hartstikke fijn.
Groet!
Hoi Marlies,

Dank je wel voor je antwoord. Het woord cynisme is inderdaad beter op zijn plaats. En heel herkenbaar weer. Ik eet bijvoorbeeld elke maandagavond bij mijn ouders. Hardop gebed voor het eten, hoofdstuk uit de bijbel na het eten plus een dankgebed. Wie ben ik om dat te veranderen? En ik vind het prima, de bekeringsdrang is verdwenen, ze hebben zich erbij neergelegt dat hun oudste zoon zeer waarschijnlijk naar de hel gaat. Haha, jammer dan. En zoals je zelf zegt, met hun discussieren is not done, ze geloven en dat moeten ze vooral blijven doen. En als ik heel straight en eerlijk ben, heel af en toe ben ik jaloers op hun, in mijn ogen, simpele manier van nadenken. Maar het zij zo, leven en laten leven. En sorry, had het stukje over je kids gemist!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 nov 2018 01:36

Marliesgld schreef:
22 nov 2018 22:39
Ik kon er totaal niet tegenop.Ik kijk er met gene op terug.

Op een gegeven moment besloot ik: ik weet het gewoon niet meer. Ik wachtte gespannen op de Grote Leegte die mij nu zou overvallen, zo wist ik.Hm, er kwam eerder een enorm gevoel van bevrijding. Mooi! Ik ben zelf verantwoordelijk voortaan, en dat bevalt me prima.Ik noem mezelf geen atheist.Ik weet het gewoon niet, en daar kan ik goed mee leven.

Het gaat nu goed met me,en met de kinderen ook.Soms baal ik van al die verloren jaren, maar goed,, ik ben superblij dat ik nu hier sta en zo ver gekomen ben!
Wat een mooi en goed geschreven verhaal Marlies!
Ik ben niet gelovig opgevoed, eerder the opposite, dus ik kan er niet echt over meepraten.
Mijn gedachte; gene en balen van verloren jaren zijn doodzonde :wink: van je tijd. Helemaal als je bedenkt waar je terecht bent gekomen.
Mooi! Ik ben zelf verantwoordelijk voortaan, en dat bevalt me prima
Superblij..dat klinkt m.i. ook heel prima! .. Blik op vooruit knap je van op, is mijn motto. :)
Je weet nú dat je wel degelijk sterk genoeg bent. 8*)

Wat kroost betreft; Wat is een goede baan? Als ze maar goed in hun vel zitten vind ik het belangrijkst. Pas als je het niet hebt besef je hoe belangrijk dat is. Mijn jongste die zich een week wat terug voor het eerst in jaren weer helemaal goed in 't vel voelde, was een pak van m'n hart. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 nov 2018 05:34

Marliesgld schreef:
23 nov 2018 14:17
Rereformed schreef:
23 nov 2018 13:51

Ik kreeg het gevoel dat je het over de "Vergadering der Gelovigen" had.
Goed geraden :)
Daar ben jij dus ook mee bekend? Velen hebben er nooit van gehoord. Wel weer van WJOuweneel natuurlijk.
Ik was in de 70-er jaren (in mijn tienertijd) een fan van Ouweneel, en raakte via hem bekend met zijn geloofsgemeenschap in Utrecht.
Tien jaar geleden schreef ik een commentaar op het boek De God die is van Willem Ouweneel, misschien interessant voor je om wat in rond te snuffelen:
De God die ver te zoeken is

Overigens lach ik nog steeds om deze kostelijke zin van je: "...ik stelde me voor dat we later naar voren zouden worden geroepen door Paulus: "Kijk hemelingen, zó had ik het nou bedoeld! Volwassendoop, hoofdbedekking, lang haar, niet stemmen, vrouw onderdanig, ijverig zijn en je best doen en geen gelanterfant." 8*)
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 nov 2018 10:48

@Marliesgld,
Ja ook bij mij kwam meteen op; "de Vergadering der Gelovigen''.
In ons stadje is ook een vrij grote vergaderingsgemeenschap. Willem Ouweneel heeft hier een beetje afgedaan sinds hij zich bezig ging houden met charismatische genezingsdiensten.
Zo'n 20 jaar geleden was ik "fan'' van hem en wanneer hij bij ons sprak was de kerk afgeladen, men kwam uit de herv, gereformeerde en uit Luctor. Mooi vind ik het dat ze de schriftgeleerden van de evangelischen zijn, maar als je in die omgeving leeft is het misschien anders.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Marliesgld

Bericht door Marliesgld » 25 nov 2018 11:31

Storm schreef:
25 nov 2018 10:48
@Marliesgld,
Mooi vind ik het dat ze de schriftgeleerden van de evangelischen zijn, maar als je in die omgeving leeft is het misschien anders.
Geweldig: De Schriftgeleerden van de Evangelischen! Precies de goede omschrijving. Het was te rationeel he, alles was dichtgetimmerd.Ipv dat Johannes de Doper gezien werd als normaal twijfelend mens, idem Thomas, keken we een beetje op hen neer. IK dacht als tiener: ze hadden vast niet genoeg stille tijd gehouden, dan krijg je dat soort dingen.

Ja, wat heb ik er aan. Vreemde uitdrukkingen zoals je nieren proeven ken ik dankzij mijn achtergrond, maar ik neem aan meerderen hier.
Kun je je voorstellen dat wij wedstrijdje hadden in het de Bijbelboeken achterstevoren zo snel mogelijk opzeggen..:)

Ja, WJO heeft geen fans gemaakt met zijn geregeld veranderen van mening, ook mbt Joshua.

Marliesgld

Bericht door Marliesgld » 25 nov 2018 11:42

Rereformed schreef:
25 nov 2018 05:34

Ik was in de 70-er jaren (in mijn tienertijd) een fan van Ouweneel, en raakte via hem bekend met zijn geloofsgemeenschap in Utrecht.
Tien jaar geleden schreef ik een commentaar op het boek De God die is van Willem Ouweneel, misschien interessant voor je om wat in rond te snuffelen:
De God die ver te zoeken is

Overigens lach ik nog steeds om deze kostelijke zin van je: "...ik stelde me voor dat we later naar voren zouden worden geroepen door Paulus: "Kijk hemelingen, zó had ik het nou bedoeld! Volwassendoop, hoofdbedekking, lang haar, niet stemmen, vrouw onderdanig, ijverig zijn en je best doen en geen gelanterfant." 8*)
Aha!
Ik ga dat zeker eens bekijken, op DGV werd er ook geregeld iets van jou aangeraden of een stukje gekopieerd.

Ja joh, wij wisten zeker dat als Jezus nu op de aarde zou zijn, hij naar de VVG zou komen, 's zondags. geen twijfel mogelijk. Alleen al dat wij iedere week avondmaal vierden! 'Er staat geschreven: zo dikwijls gij samenkomt!! Dus niet twee keer per jaar zoals in de kerkelijke systemen' , en wij rechtten onze schouders.

Achteraf zijn er zoveel bizarre verhalen, he. De dienst werd geleid door de HGeest, dus een broeder mocht een lied opgeven dat hem te binnen werd gebracht door een engel, zo stelde ik me als kind voor. Iedereen zat dan in gewijd zwijgen, ik stelde me voor dat een engel naar br X fladderde en riep: 72! 72! 72! , Gehoorzame Br X gaf dan lied 72 op en ging vervolgens zelf snel bladeren om te zien welk lied hij had opgegeven. Wist ik als kind veel dat hij gewoon die liederen ook uit zijn hoofd kende.
Stel je mijn verwarring voor als er twee brs tegelijk een lied opgaven. Puberengelen? Een slechtontvangende broeder?
En als het een poos stil was kwam de HGeest natuurlijk niet goed door. Hadden ze soms allemaal hun Stille tijd verzaakt?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 nov 2018 12:56

Marliesgld schreef:
25 nov 2018 11:42
Stel je mijn verwarring voor als er twee brs tegelijk een lied opgaven. Puberengelen? Een slechtontvangende broeder?
En als het een poos stil was kwam de HGeest natuurlijk niet goed door. Hadden ze soms allemaal hun Stille tijd verzaakt?
Ik zie het helemaal voor me.
Met een kapotte koptelefoon en al draaiend aan de knoppen voor een betere ontvangst.
Of wsl. eerder, smoezen verzinnen (verklaringen zoeken).
:lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 nov 2018 16:28

Marliesgld schreef:

Ja joh, wij wisten zeker dat als Jezus nu op de aarde zou zijn, hij naar de VVG zou komen, 's zondags. geen twijfel mogelijk. Alleen al dat wij iedere week avondmaal vierden! 'Er staat geschreven: zo dikwijls gij samenkomt!! Dus niet twee keer per jaar zoals in de kerkelijke systemen' , en wij rechtten onze schouders.
Hoe kan dat nu?? Dat dachten de gereformeerd vrijgemaakten ook en die waren/zijn met veel meer. : :shock:
Marliesgld schreef:
Achteraf zijn er zoveel bizarre verhalen, he. De dienst werd geleid door de HGeest, dus een broeder mocht een lied opgeven dat hem te binnen werd gebracht door een engel, zo stelde ik me als kind voor. Iedereen zat dan in gewijd zwijgen, ik stelde me voor dat een engel naar br X fladderde en riep: 72! 72! 72! , Gehoorzame Br X gaf dan lied 72 op en ging vervolgens zelf snel bladeren om te zien welk lied hij had opgegeven. Wist ik als kind veel dat hij gewoon die liederen ook uit zijn hoofd kende.
Zelf kom ik niet uit de ''Vergadering'', maar ben wel 20 jaar lid geweest van de vrije evangelische gemeente. Af en toe ging daar een broeder of zuster staan omdat deze een gebed "op zijn/haar hart kreeg''. In het begin vond ik dat mooi -komend uit de vrijzinnige synodaal gereformeerde kerk''-later merkte ik dat wanneer er een dienst was met bidstonden en te weinig mensen die spontaan baden,er toch maar wat ouderlingen het gebed deden, anders was het zo kaal. Dus of ze de heilige geest zo vertrouwden? Of men vroeg iemand van te voren of deze een gebed wilde doen. Een oudere man liet niet zomaar zijn beurt voorbij gaan. En het begon vaak met; ~~goedemorgen Heer, hier ben ik weer~~. Ook wel weer schattig. :) Vergaderingsmensen gingen ook wel eens bij ons voor o.a Dato Steenhuis? Ik had niet zoveel met het Zoeklicht en die eindtijd sprekers. Vooral een klein groepje ouderen waren daarvan gecharmeerd. De jongeren gingen liever naar praise-diensten en celebrations. Maar ik ben inmiddels al weer een aantal jaren Kerkloos, maar Godloos is wat anders. Ik had Gereformeerd moeten blijven dan had ik nu nog lekker vrijzinnig gekerkt. En me fanatiek ingezet voor Amnesty en Wereldwinkel. Maar goed het is jouw verhaal,wat herinneringen kunnen doen.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 nov 2018 17:12

Storm schreef:
25 nov 2018 16:28
Ik had Gereformeerd moeten blijven dan had ik nu nog lekker vrijzinnig gekerkt. En me fanatiek ingezet voor Amnesty en Wereldwinkel.
Waarom doe je dat nu dan niet Storm?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 25 nov 2018 17:54

Storm schreef:

Hoe kan dat nu?? Dat dachten de gereformeerd vrijgemaakten ook en die waren/zijn met veel meer. : :shock:

De kwestie is heus niet zo moeilijk. In Math. 18:20 staat: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
Het aantal doet er dus niet toe en van welke sekte ook niet. Het gaat om dat vergaderd zijn in Mijn Naam. Dat is nergens gedefinieerd en als je beweert dat jouw sekte in Mijn Naam vergaderd is dat hoogmoed. En die komt weer voor de val!

En dat is denk ik het leuke van de bijbel. Dat boek kan best waar zijn, maar nooit als iemand zijn of haar uitleg er aan gaat geven.
Zelfs niet als je zelf degene bent die de uitleg geeft. Iedere vorm van uitleg resulteert in geloof en geloof is slavernij. Overigens is geloof niet alleen religieus van aard. Het communisme heeft bewezen dat er nog veel destructievere geloven zijn dan religieuze geloven.

Marliesgld

Bericht door Marliesgld » 25 nov 2018 18:12

Hopper schreef:
25 nov 2018 17:54

De kwestie is heus niet zo moeilijk. In Math. 18:20 staat: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
Het aantal doet er dus niet toe en van welke sekte ook niet. Het gaat om dat vergaderd zijn in Mijn Naam. Dat is nergens gedefinieerd en als je beweert dat jouw sekte in Mijn Naam vergaderd is dat hoogmoed. En die komt weer voor de val!

En dat is denk ik het leuke van de bijbel. Dat boek kan best waar zijn, maar nooit als iemand zijn of haar uitleg er aan gaat geven.
Zelfs niet als je zelf degene bent die de uitleg geeft. Iedere vorm van uitleg resulteert in geloof en geloof is slavernij. Overigens is geloof niet alleen religieus van aard. Het communisme heeft bewezen dat er nog veel destructievere geloven zijn dan religieuze geloven.
Jahaaa klopt, dat was ook dat eeuwige grapje wat zowel voor de vrijgememaakten als voor de VVG de ronde deed: Je komt in de hemel aan en Petrus leidt je rond. Op een gegeven moment zegt hij: Ssst, in deze zaal zitten de vrijgemaakten cq de Vergaderaars, die denken dat ze hier alleen zitten. Bekend grapje. Maar beide stonden bekend als behoorlijk overtuigd van eigen gelijk idd.

Nou ja, de discussie die ik dan meemaakte was: onze (VVG) cq onze (Vrijgem) samenkomst lijkt het meest op zoals Jezus/Paulus het bedoeld heeft. En ja, dan kon je eindeloos dicussieren. En net wat hierboven gezegd wordt: welke uitleg geef je.

Wat natuurlijk megaverwarrend was, was: wat geldt voor deze tijd en wat gold voor die tijd of was een Joodse overdrijving.Over oog uitrukken en andere wang letterlijk toekeren was iedereen het wel eens.
Maar lange haar? Zwijgteksten? Hoofdbedekking? Sieraden bij vrouwen? Onderdanigheid? Hele discussies over of dat alleen voor toen was ook ook voor nu. Kom je nooit uit.Je leest wat je wilt lezen.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 25 nov 2018 19:51

Marliesgld schreef:
25 nov 2018 18:12

Jahaaa klopt, dat was ook dat eeuwige grapje wat zowel voor de vrijgememaakten als voor de VVG de ronde deed: Je komt in de hemel aan en Petrus leidt je rond. Op een gegeven moment zegt hij: Ssst, in deze zaal zitten de vrijgemaakten cq de Vergaderaars, die denken dat ze hier alleen zitten. Bekend grapje. Maar beide stonden bekend als behoorlijk overtuigd van eigen gelijk idd.

Nou ja, de discussie die ik dan meemaakte was: onze (VVG) cq onze (Vrijgem) samenkomst lijkt het meest op zoals Jezus/Paulus het bedoeld heeft. En ja, dan kon je eindeloos dicussieren. En net wat hierboven gezegd wordt: welke uitleg geef je.

Wat natuurlijk megaverwarrend was, was: wat geldt voor deze tijd en wat gold voor die tijd of was een Joodse overdrijving.Over oog uitrukken en andere wang letterlijk toekeren was iedereen het wel eens.
Maar lange haar? Zwijgteksten? Hoofdbedekking? Sieraden bij vrouwen? Onderdanigheid? Hele discussies over of dat alleen voor toen was ook ook voor nu. Kom je nooit uit.Je leest wat je wilt lezen.
In grapjes zit vaak een enorme bevrijding en inzicht. Wie zich overgeeft aan sektarisch gedoe, die scheidt zich meteen af van alle andere sektes.
Dus mocht er een hel bestaan, dan bestaat die uit allerlei sektes die geïsoleerd van elkaar bestaan. (Oeps…die situatie is er al in het aardse leven) Ik zit wat te lezen in De God die ver te zoeken is. En wat ik daar lees over agnosticisme daar herken ik me wel in: de eerlijke mens kan onmogelijk kennis hebben van een God. Dat is toch weer wat anders dan een atheïst, helemaal eens ben ik het dus niet met Ouweneel. Die zegt dat een agnosticus in de praktijk een atheïst is. Ik hou het er op dat een opvatting een zienswijze representeert. Mijn opvatting is dat de mens onmogelijk kennis kan hebben van God. (Kennis in de gebruikelijke zin van het woord)

Mijn opvatting representeert een zienswijze en die is niet absoluut. De opvatting van een atheïst is wel absoluut. Net zoals die van een gelovige dat is. In de praktijk zal het weinig verschil maken, dus in die zin begrijp ik Ouweneel wel.

Om terug te komen op Math. 18:20. Wie onderscheid maakt, bijvoorbeeld dat vrouwen onderdanig moeten zijn, die is per definitie niet vergaderd in Mijn Naam. Als ik als man vergader met een vrouw, waarbij ik de lakens uit deel, dan is er geen sprake meer van een vergadering en is Jezus dus nergens te bekennen :) Wat ik bedoel is dat bijbel door de diverse sektes in bekennende zin wordt uitgelegd en dan in een warboel eindigt. Maar als je het in ontkennende zin uitlegt, dan lul je iedere gelovige van de sokken. Worden ze weer wel boos, dat dan weer wel.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 nov 2018 21:34

Hopper schreef:
25 nov 2018 17:54
Storm schreef:

@Hopper, ik had er een knipoog achter moeten zetten.
Bob Dylan

Plaats reactie