Stoppen met geloven was een bevrijding

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Stoppen met geloven was een bevrijding

Bericht door PietV. » 26 sep 2017 16:32

Aldus het verhaal van Remco en Sandra in het AD.

https://www.ad.nl/binnenland/stoppen-me ... ~ad532d4f/
In de jaren die volgden sloop er onbehagen in ons geloof. We gingen steeds minder vaak naar de kerk, want we hadden alles al honderden keren gehoord. De Bijbel kenden we uit ons hoofd, we hadden geen zin meer in die verhalen. Maar de existentiële twijfel sloeg pas echt toe toen we ons eerste kindje laat in de zwangerschap verloren. Na heel veel praten kwamen we tot de conclusie dat er niet zoiets als een plan bestaat. Er is alleen pech en geluk. En toen we God als misvatting van evolutiebioloog Richard Dawkins lazen, draaide onze blik 180 graden. Vanaf dat moment konden we niet meer terug. We gingen nog twee keer naar de kerk, daarna zijn we gewoon gestopt met geloven. Een onwijze bevrijding, die ook veel ontspanning in onze relatie heeft gebracht.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

worteltje
Geregelde verschijning

Re: Stoppen met geloven was een bevrijding

Bericht door worteltje » 06 okt 2017 17:14

Mooi verhaal.
Harry potter keek ik al wel voor de 180 graden draai, maar dan wel stiekem :)
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 06 okt 2017 19:52

Geloven zit in de aard van het beestje. Mensen zullen altijd wel weer iets nieuws bedenken om in te geloven.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 okt 2017 10:15

Jan van Lennip schreef:
06 okt 2017 19:52
Geloven zit in de aard van het beestje. Mensen zullen altijd wel weer iets nieuws bedenken om in te geloven.
Dat vrees ik ook.

Mensen zullen altijd blijven vluchten in schijn waarheden omdat ze de werkelijkheid niet aan kunnen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 07 okt 2017 12:39

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
07 okt 2017 10:15
Jan van Lennip schreef:
06 okt 2017 19:52
Dat vrees ik ook.

Mensen zullen altijd blijven vluchten in schijn waarheden omdat ze de werkelijkheid niet aan kunnen.
De werkelijkheid die we momenteel kennen vind ik te beperkt. Ik denk dat we in de toekomst meer gaan ontdekken. Zo bestaat er in onze huidige werkelijkheid geen buitenaardse beschaving, maar is de kans aanwezig dat we die in de toekomst wel gaan ontdekken (of zij ontdekken ons).
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 okt 2017 09:49

Samante schreef:
07 okt 2017 12:39
De werkelijkheid die we momenteel kennen vind ik te beperkt. Ik denk dat we in de toekomst meer gaan ontdekken. Zo bestaat er in onze huidige werkelijkheid geen buitenaardse beschaving, maar is de kans aanwezig dat we die in de toekomst wel gaan ontdekken (of zij ontdekken ons).
In onze werkelijkheid is er alle ruimte voor dat soort beschavingen, dus dat gaat niet op.

Je redenering is een hele oude:
''Er moet wel wel meer zijn, dit kan niet alles zijn."

Meestal gaat men daarna allerlei verzinsel voor waar verklaren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 08 okt 2017 10:24

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
08 okt 2017 09:49
Samante schreef:
In onze werkelijkheid is er alle ruimte voor dat soort beschavingen, dus dat gaat niet op.

Je redenering is een hele oude:
''Er moet wel wel meer zijn, dit kan niet alles zijn."

Meestal gaat men daarna allerlei verzinsel voor waar verklaren.
Ik heb ook mijn vermoedens en heb interesse in die van anderen, noem ze gerust verzinsels, maar zal ervoor passen ze voor waar te verklaren. Daar gaat het meestal mee fout, dat gefabriceerde geloofssystemen als de waarheid worden gezien of als heilig worden gekenmerkt.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 08 okt 2017 10:31

Samante schreef:
Mijn woordverkrachtings-alam gaat af.
Het weten domweg niet of er buitenaardse beschavingen zijn.
De zin "ze bestaan in onze werkelijkheid niet" is een nietszeggende zin.
"Mijn kennis" en "de werkelijkheid" zijn 2 verschillende begrippen die je hier door elkaar gebruikt.
Er zijn ontstellend veel zaken werkelijkheid die jij niet kent.
Vriendelijk verzoek om normaal Nederlands te schrijven en niet van die vage bullshit.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 08 okt 2017 10:44

Dat beloof ik schreef:
08 okt 2017 10:31
Samante schreef:
Mijn woordverkrachtings-alam gaat af.
Het weten domweg niet of er buitenaardse beschavingen zijn.
De zin "ze bestaan in onze werkelijkheid niet" is een nietszeggende zin.
"Mijn kennis" en "de werkelijkheid" zijn 2 verschillende begrippen die je hier door elkaar gebruikt.
Vriendelijk verzoek om normaal Nederlands te schrijven en niet van die vage bullshit.
Alam? Het weten domweg niet....

Ik vind dat een beetje vage bullshit. Geen normaal Nederlands.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 08 okt 2017 10:54

Mijn excuus, dit kwam doordat ik mijn tekst iets aanpaste nadat ik ze had gepost en halverwege werd weg geroepen.
Ik bedoelde dus "alarm" en "We" ipv "Het".
Bedankt voor het attenderen.
Wellicht ook nog iets inhoudelijks?
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 08 okt 2017 13:48

Dat beloof ik schreef:
08 okt 2017 10:54
Mijn excuus, dit kwam doordat ik mijn tekst iets aanpaste nadat ik ze had gepost en halverwege werd weg geroepen.
Ik bedoelde dus "alarm" en "We" ipv "Het".
Bedankt voor het attenderen.
Wellicht ook nog iets inhoudelijks?
Je zat te haarvlooien op 2 begrippen die ik door elkaar zou halen.
Je hebt het dan over 'die vage bullshit'. Geen idee waar je je zo druk om maakt.
En dan, na het zelf begaan van tik- en spelfouten ga je mij vriendelijk verzoeken om normaal Nederlands te schrijven.
Je kent mij bovendien kennelijk beter dan ik mezelf ken, als je stelt dat er ontstellend veel zaken werkelijkheid zijn die ik niet zou kennen.

Kun je de conclusies in die eerste, ietwat vijandige post, misschien onderbouwen met wat argumentatie?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2017 17:14

Samante schreef:De werkelijkheid die we momenteel kennen vind ik te beperkt. Ik denk dat we in de toekomst meer gaan ontdekken. Zo bestaat er in onze huidige werkelijkheid geen buitenaardse beschaving, maar is de kans aanwezig dat we die in de toekomst wel gaan ontdekken (of zij ontdekken ons).
In de werkelijkheid zoals de meeste mensen die kennen hebben buitenaardse beschavingen een redelijk hoge waarschjinlijkhied. Alleen "kennen" we er niet een, en het is goed mogelijk dat dat altijd zo blijft. Het is niet "te beperkt" om dingen die we nog in geen vijfduizend jaar kunnen bereiken niet te kennen, als je zelf maar hoogstens 100 jaar te leven hebt.
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 08 okt 2017 19:49

Samante schreef:
08 okt 2017 13:48
......

Kun je de conclusies in die eerste, ietwat vijandige post, misschien onderbouwen met wat argumentatie?
Nee, want die spreken voor zich.
Wat is er te onderbouwen aan :
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie