De Bijbel

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Stippie

De Bijbel

Bericht door Stippie » 05 mei 2017 14:50

Ik ben opgegroeid met de gedachte dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods woord is, en dat de enige juiste vertaling de S.V. is. Omdat God zichzelf niet tegenspreekt moet de Bijbel kloppen, geen twijfel mogelijk.
Laat ik nou ook nog eens het 'geluk' hebben gehad dat ik in de enigste echte juiste geloofsrichting van het christendom geboren ben, zodat ik verzekert kon zijn van de, uiteraard, echte enigste juiste theologische interpretatie van de Bijbel.
Eén van de dogma's is dat 'het' geloof een gave van God is, iets wat je nooit uit jezelf kunt doen.
Een ander dogma is dat geen enkel mens het evangelie aan wil nemen, God moet die 'wil' in je hart werken.
(alleen maar willen omdat je niet in de hel wilt komen telt niet, het moet om God zelf te doen zijn)
Toepassing: gebruik de middelen zoals Bijbellezen, bidden, kerkgang, want daardoor wil God die onmisbare dingen geven (aan de uitverkorenen, dat dan weer wel).
Dat heb ik jarenlang met grote ijver geprobeerd, echter zonder resultaat; totdat ik in aanraking kwam met de evangelischen. Dezelfde Bijbel, maar een andere theologie.
Geloven ging opeens heel makkelijk, en die 'wil' is alleen van toepassing op mensen die niet willen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Hoewel ik dolblij was met mijn 'nieuwe' geloof heb ik me wel voorgenomen geen enkele interpretatie van de Bijbel klakkeloos over te nemen.
Dus eerst had ik m'n handen vol aan het interpreteren, toen ging het over vertalingen, en daarop volgde de grondtaal.
Toen was de culturele historische context van belang om de bedoeling van bepaalde uitspraken te achterhalen.
En opeens bedacht ik me ''Waar ben ik nu eigenlijk mee bezig? M'n hele leven draait om één boek, maar wat als dat boek nou eens niet Gods woord is? Hoe is de Bijbel ontstaan?"
Toen ging ik me daar in verdiepen en werden m'n twijfels groter en groter en nog groter.
Aan de ene kant vond ik het eng, maar aan de andere kant ook heel bevrijdend want dan hoefde ik genocide, discriminatie van vrouwen, slavernij en andere moeilijke dingen ook geen plaatsje te geven in 'de wil van God'.
Maar goed, als die Bijbel niet betrouwbaar is, wat moet ik dan met 'God'? Als hij bestaat (wat ik wel geloof) wie is hij dan? Geloven zonder Bijbel, kan dat wel?
Ik heb daar wel wat gedachten over, maar ik wil eerst eens even zien of anderen hier iets op willen zeggen.

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Re: De Bijbel

Bericht door Rereformed » 05 mei 2017 15:04

Stippie schreef:Maar goed, als die Bijbel niet betrouwbaar is, wat moet ik dan met 'God'? Als hij bestaat (wat ik wel geloof) wie is hij dan? Geloven zonder Bijbel, kan dat wel?
Ik heb daar wel wat gedachten over, maar ik wil eerst eens even zien of anderen hier iets op willen zeggen.
Je schrijft

"als hij bestaat (wat ik wel geloof)...."

Je stelt dus eerst een vraag, maar geeft er zelf een antwoord op.

Je zit dus met een vraag die je in de eerste plaats zelf moet uitzoeken. Je komt ermee vooruit wanneer je exact gaat uitpluizen op basis waarvan je gelooft dat God bestaat. Ook exact uitpluizen wat je onder het begrip 'God' verstaat, wanneer je basis niet meer de God van de bijbel is. En wat de basis is voor dat nieuwe godsbeeld dat je hebt gecreëerd.

Toen ik zelf met deze kwestie in mijn leven bezig was ontdekte ik dat velen mij voor waren gegaan het te overdenken. :wink:
Hier heb je een tekst van de 18e eeuwer Thomas Paine, die ik ooit zo mooi vond om wat van te leren, dat ik die in het modern Nederlands vertaalde.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 mei 2017 15:05

Wat een herkenning.
Stukje bij beetje worden de dogma's, zoals ze in de loop der eeuwen zijn ontstaan, afgebroken.
Wat blijft er over?
Een hoop letters geschreven door een hoop mensen.

Nu is mijn vraag:
Geen discussies hierover, want dat doen we niet op dit subforum.
Wat is het, denk je, dat je toch nog in God doet geloven?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 05 mei 2017 15:51

Stippie schreef: M'n hele leven draait om één boek, maar wat als dat boek nou eens niet Gods woord is? Hoe is de Bijbel ontstaan?"
Toen ging ik me daar in verdiepen en werden m'n twijfels groter en groter en nog groter.
Aan de ene kant vond ik het eng, maar aan de andere kant ook heel bevrijdend want dan hoefde ik genocide, discriminatie van vrouwen, slavernij en andere moeilijke dingen ook geen plaatsje te geven in 'de wil van God'.
En de hel en de duivel kun je loslaten.
En het oordeel. En de erfzonde en je zondaarschap.
Maar goed, als die Bijbel niet betrouwbaar is, wat moet ik dan met 'God'? Als hij bestaat (wat ik wel geloof) wie is hij dan? Geloven zonder Bijbel, kan dat wel?
Ja, dat kan heel goed.
Als je beseft dat de bijbel door mensen is gemaakt met hun gedachten van die tijd, dan krijgt de bijbel een ander perspectief.
Dat er meer zou zijn tussen hemel en aarde kan heel goed onafhankelijk zijn van de bijbel.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 05 mei 2017 16:42

Stippie schreef:Maar goed, als die Bijbel niet betrouwbaar is, wat moet ik dan met 'God'? Als hij bestaat (wat ik wel geloof) wie is hij dan? Geloven zonder Bijbel, kan dat wel?
De eerste stap, inzien dat de bijbel door mensen is geschreven, oftewel de inhoud van de bijbel is ontsproten aan de menselijke fantasie, heb je gemaakt.
De volgende stap is inzien dat god ook door mensen is bedacht, net als de bijbel dus. Sterker nog, de mens heeft in de loop der tijden, ontelbare godjes bedacht.
Het geloven dat er een god bestaat is derhalve een menselijk verzinsel. Er is namelijk geen enkel bewijs, zelfs niet de geringste aanwijzing dat er een god bestaat. Eeuwenlang hebben theologen en "aanverwante artikelen" geprobeerd het bestaan van een god aan te tonen. Dat is nooit gelukt.
Er zijn hier mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Er wordt dan niet bijgezegd wat dat dan is. Dat is niet vreemd want als er meer zou zijn tussen hemel en aarde bestaat daar nul komma nul kennis over.
Het "er is meer tussen hemel en aarde" is dan ook opnieuw niets anders dan menselijke fantasie, het is op precies niets gebaseerd.
Let wel, atheïsten stellen niet dat het 100% zeker is dat er geen god of iets dergelijks bestaat. Zij zien alleen in dat er geen enkele aanleiding is dat te denken. Geloven dat er "iets" is, is opnieuw menselijke fantasie, omdat het nergens op gestoeld is.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 05 mei 2017 16:48

Het is zowaar al een hele stap van :
Ik ben opgegroeid met de gedachte dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods woord is, en dat de enige juiste vertaling de S.V. is. Omdat God zichzelf niet tegenspreekt moet de Bijbel kloppen, geen twijfel mogelijk.
naar:
Het is al een hele weg die je bent gegaan, en op elke kruising krijg je ineens weer zicht op een andere weg.
Gelukkig hebben we in dit land godsdienstvrijheid, en is iedereen vrij om te geloven wat hij of zij wil.
En zo die je dat er heel veel mensen zijn die, na de conclusie zoals jij die trekt ( de bijbel is niet betrouwbaar) hun eigen (of soms uiteindelijk geen) invulling aan het geloof gaan geven.
En daar is niets mis mee.
Iedereen mag geloven wat hij of zij wel wil.
Jij ook !
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 mei 2017 18:32

Het is niet de vraag of er meer is tussen hemel en aarde. Het is de vraag of een bovennatuurlijk wezen ingrijpt op de gebeurtenissen op aarde. Als hij dat niet doet, waarom zouden we dan over hem blijven praten.
Maar als ie ingrijpt, zouden we dat merken. Niet op één of andere vage manier, maar duidelijk.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 05 mei 2017 19:18

Stippie schreef: Laat ik nou ook nog eens het 'geluk' hebben gehad dat ik in de enigste echte juiste geloofsrichting van het christendom geboren ben.
Welk kerkgenootschap is dat?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 05 mei 2017 20:39

collegavanerik schreef:
Stippie schreef: Laat ik nou ook nog eens het 'geluk' hebben gehad dat ik in de enigste echte juiste geloofsrichting van het christendom geboren ben.
Elk kerkgenootschap. Leden van kerkgenootschap X denken namelijk dat alleen kerkgenootschap X het juiste geloof predikt.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 05 mei 2017 20:41

Wim_1946 schreef:
collegavanerik schreef:
Elk kerkgenootschap. Leden van kerkgenootschap X denken namelijk dat alleen kerkgenootschap X het juiste geloof predikt.
Niet zo bijdehand graag.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 mei 2017 23:55

Stippie schreef:Ik ben opgegroeid met de gedachte dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods woord is, en dat de enige juiste vertaling de S.V. is.
Dat staat bij mij bekend onder de noemer: indoctrinatie.
Omdat God zichzelf niet tegenspreekt moet de Bijbel kloppen, geen twijfel mogelijk.
Laat ik nou ook nog eens het 'geluk' hebben gehad dat ik in de enigste echte juiste geloofsrichting van het christendom geboren ben, zodat ik verzekert kon zijn van de, uiteraard, echte enigste juiste theologische interpretatie van de Bijbel.
Fijn dat je dit bent gaan inzien. Je zal maar Fatima hebben geheten en in Iran geboren....
Eén van de dogma's is dat 'het' geloof een gave van God is, iets wat je nooit uit jezelf kunt doen.
Een ander dogma is dat geen enkel mens het evangelie aan wil nemen, God moet die 'wil' in je hart werken.
(alleen maar willen omdat je niet in de hel wilt komen telt niet, het moet om God zelf te doen zijn)
Toepassing: gebruik de middelen zoals Bijbellezen, bidden, kerkgang, want daardoor wil God die onmisbare dingen geven (aan de uitverkorenen, dat dan weer wel).
Brrrr.....Wat een nare immorele god is dat!
Hoewel ik dolblij was met mijn 'nieuwe' geloof heb ik me wel voorgenomen geen enkele interpretatie van de Bijbel klakkeloos over te nemen.
Een uitstekende keuze. Je zou al snel in het gevang geraken.
Maar goed, als die Bijbel niet betrouwbaar is, wat moet ik dan met 'God'?
:brave:
Als hij bestaat (wat ik wel geloof) wie is hij dan? Geloven zonder Bijbel, kan dat wel?
Je zou eens moeten weten waar mensen allemaal in geloven zonder bijbel. Bezoek http://www.skeptic.com/" onclick="window.open(this.href);return false; maar eens.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 mei 2017 05:35

Je moet niks met God. Of hij nu bestaat of niet. Je moet slechts iets met je medemensen. Die bestaan in elk geval, en je kunt met ze spreken, en ze geven je nog antwoord ook.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 mei 2017 06:09

Bonjour schreef:Het is niet de vraag of er meer is tussen hemel en aarde. Het is de vraag of een bovennatuurlijk wezen ingrijpt op de gebeurtenissen op aarde. Als hij dat niet doet, waarom zouden we dan over hem blijven praten.
Maar als ie ingrijpt, zouden we dat merken. Niet op één of andere vage manier, maar duidelijk.
Je opmerking doet me denken aan het gesprek dat ik had toen ik op de parkeerplaats van het concentratiekamp Treblinka een Israëlische officier tegenkwam. Ik vroeg hem heel direct "Kun je na de holocaust nog geloven in God?" Hij antwoordde "Believing in God is easy, but does he care, that's the question."

Tegenwoordig wordt de kern van geloof vaak uitgelegd als dat de religie je altijd uitdaagt om het goede te doen. Kuitert komt hier bijvoorbeeld altijd op terug. De oerzin "Waar is Abel, uw broeder?" is wat ons wakker schudt en wat men vroeger 'het woord Gods' noemde.
Maar in het licht van de holocaust is er in feite geen onverschilliger karakter dan God. Geen wonder dat een gelovige de gedachte krijgt 'wat moet ik dan met God?'
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2017 11:15

@stippie,

Je hebt al een hele weg afgelegd en nu is er grote twijfel. Maar heb je ooit gedacht dat alles God's wil was? Ik herken me in jouw weg alleen ik ben blijven hangen in: geloven zonder kerk en met weinig Bijbel. En God's wil?? Neuh dat geloof ik ook niet.
Waarom ben ik blijven hangen?? Ik denk dat wat hier existentiële benauwdheid genoemd wordt daar wel mee te maken heeft.
Maar als het bevrijding betekend dan zal dat proces waarschijnlijk anders wezen. Succes ermee. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2017 11:25

Bonjour schreef:Het is niet de vraag of er meer is tussen hemel en aarde. Het is de vraag of een bovennatuurlijk wezen ingrijpt op de gebeurtenissen op aarde. Als hij dat niet doet, waarom zouden we dan over hem blijven praten.
@Bonjour,
Ja dat is het antwoord van een atheïst, rationeel klopt het. Maar dagelijks kom ik mensen tegen die de grootste ellende mee maken en waar God niet voor een ieder zichtbare verbetering zorgt. Toch zeggen ze dat ze "ervaren" dat ze gedragen worden. Het geeft hen kracht, ook wordt er gezegd; "jij bent het zelf, je bidden tot God geeft je rust''. Dan nog zullen ze dat anders zien. Psychologisch is het allemaal verklaarbaar, rationeel niet. Dat er na de WO 2 nog Joden zijn blijven geloven is rationeel onverklaarbaar.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie