Ik zal voor je bidden

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Studentvanhetleven

Ik zal voor je bidden

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 11:44

Floris1976 schreef:Heb dit topic aan 1 stuk doorgelezen. Het gaf een fijn gevoel. Wat ik hier ervaar, het menselijke, het delen en het geven om de medemens uit vrije wil. Het eerlijk zijn over gevoelens. Dat is wat voor mij zo belangrijk is. Dat is voor mij de essentie van het mens zijn en dat is precies wat ik mis in het christelijke geloof. Ik ben nog regelmatig bang voor de hel als ik me eraan toegeef. Redeneren volgens feiten en wetenschaphelpt. En geloof me ik laat me niet meer degraderen in mijn mens zijn, ook niet als de prijs daarvoor zou zijn naar de hel te moeten. Net zoals het niet in mij zou hebben gezeten om Hitler te volgen zou ik ook nooit meer de god van de bijbel kunnen volgen. Ze zijn voor mij beiden de verpersoonlijking van het kwaad.
Jammer dat je de Bijbel en t geloof niet anders hebt kunnen ervaren. Ik zal voor je bidden.
Afgesplitst van Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af? . Is of topic en tegen de regels voor dit forum. Maria

Peter van Velzen
Moderator

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2016 11:52

Studentvanhetleven schreef: Jammer dat je de Bijbel en t geloof niet anders hebt kunnen ervaren. Ik zal voor je bidden.
Had dat nou niet gezegd! Uit onderzoek blijkt dat bidden geen effect heeft, maar als iemand weet dat er voor hem gebeden wordt, dan kan dat nadelig uitpakken!
Ik wens u alle goeds

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 12:18

Blabla, wat een bord voor je kop zeg. Gewoon even wat metastudies lezen ipv die ene overbekende door jeuk hebbende atheisten continue aangehaalde studie aandragen.

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 02 apr 2016 12:39

Studentvanhetleven schreef:Blabla, wat een bord voor je kop zeg. Gewoon even wat metastudies lezen ipv die ene overbekende door jeuk hebbende atheïsten continue aangehaalde studie aandragen.
Voor een nieuwkomer blaas je nogal hoog van de toren met je impliciete gescheld. Iets beschaafder mag wel.
Maar als jij kunt aantonen dat bidden wel helpt dan zal je velen hier verrassen.
Dus kom maar op met het bewijs dat bidden helpt.
Ik vind het a priori nogal flauw dat je eerst bij god moet soebatten om iets, waarom doet die god niet de dingen die je als gelovige wenst zonder dat je er eerst aandacht voor moet vragen.

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 12:49

Wim_1946 schreef: Voor een nieuwkomer blaas je nogal hoog van de toren met je impliciete gescheld. Iets beschaafder mag wel.
Dus oudgedienden mogen wel hoog van de toren blazen? :? Wat heeft mijn status als nieuwkomer er mee te maken? Ik vind als je één overbekend onderzoek als de waarheid presenteert en je alle andere studies en metastudies naast je neerlegt dat je een bord voor je kop hebt ja. Ik had dat idd wat vriendelijker kunnen verwoorden.
Wim_1946 schreef:Maar als jij kunt aantonen dat bidden wel helpt dan zal je velen hier verrassen.
Dus kom maar op met het bewijs dat bidden helpt.
Waarom zou ik? Waar beweer ik dat dan? :?
Wim_1946 schreef:Ik vind het a priori nogal flauw dat je eerst bij god moet soebatten om iets, waarom doet die god niet de dingen die je als gelovige wenst zonder dat je er eerst aandacht voor moet vragen.
Oke, 'soebatteb', mooie gekleurde woorden gebruik je.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 apr 2016 13:03

Studentvanhetleven schreef:Blabla, wat een bord voor je kop zeg. Gewoon even wat metastudies lezen ipv die ene overbekende door jeuk hebbende atheisten continue aangehaalde studie aandragen.
Bidden helpt de bidder aan gemoedsrust net als gebedskralen tellen, jojoen, meditatie, rituelen. Ga gewoon even nadenken dat is pas zinvol. Het magisch denken is een vorm van escapisme en infantiel gedrag.
Bidden voor een zieke bijvoorbeeld helpt deze precies even goed als homeopatische watertjes. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 13:20

doctorwho schreef:
Studentvanhetleven schreef:Blabla, wat een bord voor je kop zeg. Gewoon even wat metastudies lezen ipv die ene overbekende door jeuk hebbende atheisten continue aangehaalde studie aandragen.
Bidden helpt de bidder aan gemoedsrust net als gebedskralen tellen, jojoen, meditatie, rituelen. Ga gewoon even nadenken dat is pas zinvol.
Waarom is bidden niet nadenken dan? Ik denk dat één van de aspecten van bidden het nadenken is, zeker zoals veel moderne christenen bidden, die zetten tijdens t bidden gewoon hun gedachten goed op n rijtje. Grappig overigens dat jullie zo vallen over dat ik voor iemand ga bidden, maar voor zover ik weet niet vallen over een forummer die 'ik wens je alle het goeds' oid in zijn signature heeft staan.
doctorwho schreef:[Het magisch denken is een vorm van escapisme en infantiel gedrag.
Escapisme? Zegt denk ik vooral wat over jou.
doctorwho schreef:[Bidden voor een zieke bijvoorbeeld helpt deze precies even goed als homeopatische watertjes. :wink:
Zou kunnen. Denk ik te weinig gegevens voor om een mening over te vormen. MAar jij hebt je mening al klaar zie ik.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 apr 2016 13:37

Studentvanhetleven schreef:
doctorwho schreef:[Bidden voor een zieke bijvoorbeeld helpt deze precies even goed als homeopatische watertjes. :wink:
Zou kunnen. Denk ik te weinig gegevens voor om een mening over te vormen. MAar jij hebt je mening al klaar zie ik.
Precies sinds ik 45 jaar geleden ondanks zeer vurig bidden geen nieuwe fiets voor mijn verjaardag kreeg heb ik god ter verantwoording geroepen. Nooit meer iets van vernomen natuurlijk. Maar alle gekheid op een stokje als bidden hielp dan impliceert dit dat gedrag van de vermeende schepping het handelen van de almachtige kan beïnvloeden. Dat is merkwaardig, omdat de almachtige alles al weet ook dat je gaat bidden en welke neuronen en synapsen in welke volgorde bij deze bid-beleving betrokken zullen zijn. Je bent in casu almacht en bidden een soort marionet zonder dat je dit doorhebt. Kan ook zijn dat er geen almachtige is en je enkel een ritueel uitvoert met het idee een lijntje naar onze lieve heer te hebben. Het kan natuurlijk ook dat ik dit van de almachtige moest typen :)

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 13:49

doctorwho schreef: Precies sinds ik 45 jaar geleden ondanks zeer vurig bidden geen nieuwe fiets vodie jij er aan plakt.or mijn verjaardag kreeg heb ik god ter verantwoording geroepen. Nooit meer iets van vernomen natuurlijk. Maar alle gekheid op een stokje
Idd, gekheid. Laten we daar van uitgaan, en dat er niet stiekem toch al dan niet bewust een soort van boodschap in zat. Want aan anecdotisch bewijs hebben scientisten als wij hier niets toch?
doctorwho schreef:als bidden hielp dan impliceert dit dat gedrag van de vermeende schepping het handelen van de almachtige kan beïnvloeden. Dat is merkwaardig, omdat de almachtige alles al weet ook dat je gaat bidden en welke neuronen en synapsen in welke volgorde bij deze bid-beleving betrokken zullen zijn
Dus?
doctorwho schreef:Je bent in casu almacht en bidden een soort marionet zonder dat je dit doorhebt
Dat is jouw mening, geen als ware t door predicatenlogica geconcludeerd feit. Soms weet een mens ook wel wat de ander nodig heeft, maar moet ie t toch even van die ander horen, en daar kunnen legio redenen voor zijn. Maar sla gerust alles plat tot binaire uitspreaken.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 apr 2016 14:56

Studentvanhetleven schreef:
doctorwho schreef:als bidden hielp dan impliceert dit dat gedrag van de vermeende schepping het handelen van de almachtige kan beïnvloeden. Dat is merkwaardig, omdat de almachtige alles al weet ook dat je gaat bidden en welke neuronen en synapsen in welke volgorde bij deze bid-beleving betrokken zullen zijn
Dus?
Dus bidden heeft geen zin als dat de god waarheen je bidsignalen uitzend almachtig is. Jij poneert een god die je meent te kunnen beïnvloeden middels vormen van communicatie in dit geval bidden. Dit mijn beste is niets anders dan een vorm van magisch denken. In sommige gevallen kan dit uitmonden in dwangneurosen of niet zonder meer durven beginnen met de maaltijd.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2016 16:30

Hoe weet jij dat ik jeuk heb?
Meta-studies zijn niets anders dat een verzameling van eerder onderzoek.
Waar het mij op gaat is dat uit de enige dubbelblind uitgevoerde studie is gebleken dat bij mensen tegen wie gezegd werd dat er voor ze gebeden werd, meer complicaties optraden. Misschien dat dit resultaat niet repliceerdbaar is maar ondertussen het onverstandig om tegen iemand te zeggen dat je voor hem bidt. Ik vindt het vrij harteloos om dit te negeren.
Ik wens u alle goeds

Studentvanhetleven

Re: Ik zal voor je bidden

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 16:32

@doctorwho: Je gebrekkige logica is amusant maar niet interessant. Maar je hebt gelijk dat t kan uitmonden in een dwangneurose, net zoals zoveel dingen dat kunnen. Ik geloof overigens best dat sommige mensen makkelijker vanuit religie de grens met bijv n dwangneurose overschrijden ja.

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 16:34

Peter van Velzen schreef:
Hoe weet jij dat ik jeuk heb?
Meta-studies zijn niets anders dat een verzameling van eerder onderzoek.
Waar het mij op gaat is dat uit de enige dubbelblind uitgevoerde studie is gebleken dat bij mensen tegen wie gezegd werd dat er voor ze gebeden werd, meer complicaties optraden. Misschien dat dit resultaat niet repliceerdbaar is maar ondertussen het onverstandig om tegen iemand te zeggen dat je voor hem bidt. Ik vindt het vrij harteloos om dit te negeren.
ik weet wat n metastudie is, zou ik je anders adviseren er één of meerdere te lezen? Ik adviseer je nog steeds er een paar te lezen, dan kom je er achter dat andere onderzoeken niet de negatieve correlatie aantonen.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 02 apr 2016 16:44

Waarom presenteer jij hier die studies niet dan, Studentvanhetleven?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 apr 2016 17:30

Studentvanhetleven schreef:@doctorwho: Je gebrekkige logica is amusant maar niet interessant. Maar je hebt gelijk dat t kan uitmonden in een dwangneurose, net zoals zoveel dingen dat kunnen. Ik geloof overigens best dat sommige mensen makkelijker vanuit religie de grens met bijv n dwangneurose overschrijden ja.
Kan je dan even het gebrek in de logica die ik je oplepelde op tafel leggen? Ik gaf slechts een consequentie van almacht ten beste. Als bidders het gedachtenlezen en handelen van de almachtige kunnen beïnvloeden is deze niet almachtig. Denk maar eens rustig over de implicaties die almacht met zich meebrengt(analoog aan de demon van Laplace). Ook hoef je een algoede goed niet te prijzen voor het goed zijn want een algoede god kan niet anders.

Gesloten