divinedecayblog.wordpress.com

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arjen2015
Ervaren pen

divinedecayblog.wordpress.com

Bericht door Arjen2015 » 16 feb 2016 17:39

Vond dit zo'n goede blog dat ik hem graag even onder de aandacht breng.

https://divinedecayblog.wordpress.com/2 ... -ontbindt/" onclick="window.open(this.href);return false;
liefde doet pijn

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: divinedecayblog.wordpress.com

Bericht door Dat beloof ik » 16 feb 2016 18:16

Apart, het vergaan van een godsbeeld vergelijken met het rotten van een lijk.
Ik snap hem, christenen zullen zich beledigd voelen, vrees ik.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 feb 2016 18:59

Toch aardig van Grobbo om mensen hier naar toe te verwijzen. Grobbo als je dit leest, jij komt er wel :wink: !
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Divine Decay

Bericht door Divine Decay » 17 feb 2016 23:10

Zie nu dat ik hier al bestond voor ik het zelf wist.

Ik begrijp de opmerking over beledigen... de blog is mijn poging om er woorden aan te geven voor mezelf. Niet om op anderen te plakken! Laat staan anderen te beledigen...

Dank Arjen voor het hier delen.
Bedankt GROBBO voor het verleiden om hier te komen en aanmelden.
Lees meer van Divine Decay hier
https://divinedecayblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 » 18 feb 2016 10:12

Hey, jij ook hier? :)
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 18 feb 2016 10:21

Eckhart Tolle schreef:Het woord ‘God’ is door duizenden jaren misbruik betekenisloos geworden. Ik gebruik het soms, maar ben er spaarzaam mee. Met misbruik bedoel ik dat mensen die nooit ook maar een glimp hebben opgevangen van het rijk van het heilige, de oneindige grootsheid van dat woord, het met veel overtuiging gebruiken alsof ze weten waar ze het over hebben. Of ze gaan ertegenin, alsof ze weten wat ze ontkennen. Dat misbruik leidt tot absurde opvattingen, beweringen en zelfbedrog, zoals ‘ Mijn of onze God is de enige ware God en die van jullie is niet echt’ en de beroemde uitspraak van Nietzsche: ‘God is dood.’
Het woord ‘God’ is een gesloten concept geworden. Op het moment dat het woord valt, komt er een mentaal beeld bij je op; misschien wel niet meer dat van een oude man met een witte baard, maar toch een mentale voorstelling van iemand of iets buiten je, en inderdaad, bijna onontkoombaar een mannelijk iemand of iets. ‘God’, noch ‘Zijn’ of een willekeurig ander woord kan de onuitsprekelijke waarheid achter het woord omschrijven of verklaren. Dus is de enig belangrijke vraag, of dat woord je helpt of hindert bij het ervaren van Dat waarnaar het verwijst. Wijst het naar iets boven zichzelf, naar die transcendente werkelijkheid, of leent het zich er wat al te makkelijk voor om niet meer dan een idee in je hoofd te worden om in te geloven, een mentale afgod?
Het woord ‘Zijn’ verklaart niets, maar dat doet ‘God’ ook niet. ‘Zijn’ heeft echter het voordeel dat het een open concept is. Het brengt het oneindige onzichtbare niet terug tot een eindige entiteit. Het is onmogelijk je er een mentaal beeld van te vormen. Niemand kan het exclusieve bezit van Zijn opeisen. Het is je hele wezen en is onmiddellijk toegankelijk voor je als het gevoel van je eigen aanwezigheid, het besef ik ben dat voorafgaat aan het ik ben dit of ik ben dat. Het is dus maar een kleine stap van het woord ‘Zijn’ naar de ervaring van Zijn.
Ik vond zelf deze beschrijving uit 'De Kracht van het Nu' enorm duidelijk.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 feb 2016 18:11

Het woord God is uitstekend te gebruiken voor alles waar mensen respect voor tonen terwijl het helemaal niet bestaat. Maar de blog heeft groot gelijk, het godsbeeld begint aadig te ontbinden. . .
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 29 mar 2016 21:50

https://divinedecayblog.wordpress.com/2 ... -pasen-22/" onclick="window.open(this.href);return false;

geweldige blog. bedankt
liefde doet pijn

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 30 mar 2016 09:22

Peter van Velzen schreef:Het woord God is uitstekend te gebruiken voor alles waar mensen respect voor tonen terwijl het helemaal niet bestaat. Maar de blog heeft groot gelijk, het godsbeeld begint aardig te ontbinden. . .
Natuurlijk kan dat, maar het Godsbeeld is een invulling van iets ongrijpbaars. De volgende stap is het uitsluiten van alles wat niet binnen deze invulling past. Ik bedoel dat je prima kunt zeggen dat God wil dat een man en een vrouw een gelofte mogen afleggen om hun leven te delen. Maar de volgende stap is dat iedereen die dit niet wil, meteen wordt veroordeeld als zij dit niet zo wensen te doen. Zo wordt een 'zegen' een 'vloek'
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 mar 2016 14:56

Henry II schreef: Natuurlijk kan dat, maar het Godsbeeld is een invulling van iets ongrijpbaars. De volgende stap is het uitsluiten van alles wat niet binnen deze invulling past. Ik bedoel dat je prima kunt zeggen dat God wil dat een man en een vrouw een gelofte mogen afleggen om hun leven te delen. Maar de volgende stap is dat iedereen die dit niet wil, meteen wordt veroordeeld als zij dit niet zo wensen te doen. Zo wordt een 'zegen' een 'vloek'
Je kunt prima zeggen dat God iets wil, maar de enige die dat wil is degene die dat bedacht heeft, meestal ben je dat zelf. soms is het een schrijver die al millenia dood is. Goden hebben er nooit wat aan bijgedragen, net zo min als kabouters.
Ik wens u alle goeds

Divine Decay

Bericht door Divine Decay » 30 mar 2016 19:02

Dankjewel Arjen!
Lees meer van Divine Decay hier
https://divinedecayblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 mar 2016 19:56

Arjen2015 schreef: https://divinedecayblog.wordpress.com/2 ... -pasen-22/" onclick="window.open(this.href);return false;

geweldige blog. bedankt
De commentatoren komen me bekend voor, ze lepelen ook hetzelfde op als hier.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 24 jul 2016 13:09

Mooi blog! Bedankt voor de tip.

Plaats reactie