Vrij en gevangen - Wat je op moet geven om iets te veroveren

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Case closed

Re: Vrij en gevangen - Wat je op moet geven om iets te verov

Bericht door Case closed » 31 dec 2015 00:02

Dat zijn een paar interessante vragen die je daar zo stelt. Ik kan er op in gaan, maar het antwoord heb ik ook niet meteen klaar. Om te beginnen deel ik dat wat jij ook al had gezien dat intelligentie niet een doorslaggevende factor is. Mijn beide zussen hebben ook gestudeerd en zijn zeker niet gek.

Emotionele intelligentie is een factor die meer speelt bij het begrijpen van emoties en gevoelens die schuilen achter gedragingen van anderen. Mensen met een laag EQ, bijvoorbeeld mensen ergens in het autistische spectrum, zijn niet meer geneigd tot religie dan mensen met een hoog ontwikkelde emotionele intelligentie. Wel is het zo dat een laag EQ resulteert in beperkte gevoeligheid voor sociale druk.

Met betrekking tot IQ valt nog te zeggen dat er wel degelijk een correlatie is tussen landen met gemiddeld hoge IQ scores en het percentage van de bevolking dat zich atheïst noemt. Maar dit is niet terug te voeren tot individuele gevallen.

Wel zou je kunnen zeggen dat een hoog IQ en een beperkt ontwikkelde emotionele intelligentie bevorderende factoren zijn om van het geloof te vallen. (ik weet niet wat dit over mij zegt :P).

Wat betreft de grote verschillen tussen mij en de anderen uit het nest is het meest in het oogspringende dat ik mijzelf bewust heb losgemaakt van mijn omgeving. Door lange tijd niet te worden blootgesteld aan bijvoorbeeld de wekelijkse dosis religie, het zien van andere religies en andere werelden hopen zich steeds meer vragen op, met steeds onhoudbaardere antwoorden. Ik denk dat door isolatie van de groep het eenvoudiger wordt om je los te maken. Ik heb hier voor gekozen uit een soort van avonturierschap, niet vanuit een religieuze quest. Althans niet dat ik mij bewust ben.

De spijker in mijn hersens is iets dat ik lastig kan duiden. Wel interessant dat je dat er uit pikt, want ja, wat is dat precies? Toch een soort gevoel van onbehagen over religie. Eigenlijk was ik al best vroeg bezig met mijn eigen ongeloof. Ik herinner me nog dat ik vroeger mijn middelvinger wel eens opstak omhoog, gewoon om te kijken of ik door de bliksem zou worden getroffen (of zoiets), blijkbaar durfde ik dat wel aan, haha.

Ik hoor je verder met enig dedain spreken over het plooien van een geest en het klimaat in de biblebelt. Ik snap het ook helemaal, maar in de kringen waarin ik heb gezeten was het altijd wel oprecht. Een deel van mij zou ook graag meedoen aan het afbranden van de cultuur en voor een deel doe ik dat natuurlijk ook met mijn relaas. Anderzijds zie ik ook lieve mensen die oprecht doen wat ze denken dat goed is.

Mijn ouders zijn ooit ook 7 jaar geweest, kwetsbaar en gevormd in een maatschappij waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken. Zij leven de idealen na die zij als oprechte idealen ervaren. Daar hoort voor hen het Christelijk geloof bij. Hetzelfde heb ik gezien bij Boedhisten, Moslim, Joden en Hindu's. Volwassen mannen die bidden voor een blauw olifantje, voor ons is het makkelijk om dat af te doen als onzin.

Hoe verder je ergens vanaf staat, hoe makkelijker het is om het te verwerpen. Of zoals Dawkins het zegt: “We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 31 dec 2015 07:26

Op de homepage van het forum staat een artikel dat verwijst naar Religion explained van Pascal Boyer die je ook nog kunt downloaden om het te lezen, het is zo'n beetje het standaardwerk over waarom mensen gelovig zijn en opgaan in religie. Misschien heb je daar wat aan.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 06 jan 2016 21:46

Erg goed geschreven, mijn complimenten, ik wens je alle goeds.
Erg herkenbaar ook, gelukkig heb ik het een stuk beter met mijn familie.
Oh wat vreselijk steeds die speldenprikjes tijdens bidden en zelfs sinterklaasgedicht!! Het idee ook dat deze hints iets kunnen bewerkstelligen...
Er wordt ook voor mij gebeden uiteraard, maar weet gelukkig niet precies hoeveel en ik denk dat het onderhand wel een beetje geaccepteerd is, emotioneel gezien.

Tja die spijker, die had ik ook, ik was er ook al zeer vroeg mee bezig, in mijn tienerjaren naar achteren gedrukt maar bij het volwassen worden kwam die spijkerhard terug en was er geen houden aan..

Ik heb ook geen domme familie. Het is echt lastig te verklaren waarom sommige mensen wel blijven geloven en anderen niet. Fascinerend ook.

Mijn theorietje...:
Waar het denk ik op neerkomt is hoe je als mens in elkaar zit. Dat wij vroeger die 'spijker' hadden zegt eigenlijk al wel dat we van nature erg nieuwsgierig zijn, op zoek zijn naar wat waarheid is, koste wat het kost. Plus niet zomaar aannemen wat ons geleerd wordt. We zijn een stuk onafhankelijker van mensen en sociale druk etc. (en ja dat komt dan waarschijnlijk overeen met een laag EQ, maar dat kun je dus ook als een voordeel zien ;p). Maar wat ook belangrijk is, is dat het geloof voor ons niet perse noodzakelijk is, we zaten er niet emotioneel aan vast. Een wereld zonder een God die hen helpt en zonder hemel blijkt erg lastig te accepteren. En dat geldt voor heel veel christenen. Dat gebeurt onbewust en daardoor houdt hun onderbewustzijn hen voor de gek (zonder dat ze het zelf doorhebben), want zo moeilijk is het toch niet om te zien dat er iets niet klopt? De rede heeft dan geen vat meer.

Zoiets denk ik. Uiteraard heb je in zwaardere kringen juist de angst die christenen vasthoudt, in plaats van of in combinatie met het emotionele.
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 15 jan 2016 14:49

Goed verhaal Case Closed. Ook herkenbare elementen voor mij. Ik kan alleen zeggen; neem de tijd. Dat is iets wat ikzelf altijd zo lastig vind/vond. Zelf ben je veranderd, en dat kostte tijd, maar je omgeving mee veranderen gaat nog veel trager.
Soms is dat ook gewoon niet mogelijk, als de omgeving, familie bijvoorbeeld star is en niet wil meedenken.
Dan kun je niets anders dan afstand nemen, en eventueel 'ja zeggen en je eigen gang gaan'.

The person you will always have with you is yourself. So be true to yourself. It's your right.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 18 jan 2016 20:38

lees nu net je verhaal. Bedankt, respect.
prettig in me vel

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 30 jan 2016 10:07

Het is allereerst heel herkenbaar Arjen en het is o zo lastig...
Je zou bijna jezelf verloochenen en doen alsof je het met je familie eens bent, omdat je weet dat er anders toch een soort van conflict ontstaat. Maar nu mag je toch echt aan jezelf denken en voor jezelf kiezen...ook al voelt dat egoïstisch. Ik hoop dat jouw familie je uiteindelijk ook zal accepteren zoals je bent en niet om wat je wel/niet gelooft.

Plaats reactie