"Dogma-vrij" het blog van Inge!!

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: "Dogma-vrij" het blog van Inge!!

Bericht door Maria » 11 aug 2016 19:19

HJW schreef: Tja, dat krijg je met die rationeel ingestelde mensen. :)
Het gaat wat mij betreft niet over waarheid en verbeelding.

Het verhaal laat zien wat liefde kan doen. Je geeft je eigen comfort op om bij je geliefde te kunnen zijn, ongeacht de omstandigheden. Onvoorwaardelijk.
Ik vind dit altijd een bijzonder interessant onderwerp.
Waard voor een eigen topic.

Als middelbare school scholier leerden we al over A en B georiënteerde mensen.
Niets meer of minder van elkaar, maar wel degelijk op andere manieren getalenteerd en ook vaak op het eerste ogenblijk anders waarnemend, observerend en denkend.
Voor op Freethinker interessant, omdat er in de loop van de tijd ook nogal wat dogma's en uitgesproken meningen aan opgehangen werden en nog worden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 aug 2016 19:59

HJW schreef:
Het verhaal laat zien wat liefde kan doen. Je geeft je eigen comfort op om bij je geliefde te kunnen zijn, ongeacht de omstandigheden. Onvoorwaardelijk.
Ja,onvoorwaardelijk!!
De vraag is wel eens aan mij gesteld; ''stel dat je gelooft in hemel en hel en jij zou naar de hemel gaan. Maar één van je dochters niet, zij gaat naar de hel.'' Een hel waar geween en tandengeknars is, een eeuwig vuur...... ik weet het zeker, ik zou haar achterna rennen. Nooit zou ik haar in die ellende alleen kunnen laten.

Het milieu waar veel van de mensen die op Inge's blogs reageren vandaan komen geloven dat wel zo. Het is Inge's achtergrond en daar wordt meestal zo over hemel en hel gedacht.
Je kunt je voorstellen dat dat daarom veel pijn en verdriet met zich meebrengt, wanneer je kind een andere weg gaat. Verdriet dus aan twee kanten. Het is goed dat Inge hier over schrijft als insider, ze kan meer los maken in de Gereformeerde gezindte.

@ PietV ik zal niet teveel complimenten meer geven anders gaat het jullie nog geld kosten. ;-)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 jun 2017 17:06

En Inge Boscha heeft de tweede prijs . Fem talks in Paradiso. :)
https://dogmavrij.nl/2017/06/26/verslag ... -paradiso/" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 jun 2017 17:18

Ik heb het gelezen en wilde het net gaan plaatsen.

https://dogmavrij.nl/2017/06/26/fem-tal ... mment-2669" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer een prachtige tekst, een hartekreet en een berusting.
Het vertalen naar een te behappen gevoel.

Velen van ons maken dit soort leerscholen door.
Hoeveel kunnen Inge nazeggen.
Dit ging niet vanzelf. Het was een lange weg. Ik ben erg boos geweest. Ik voelde me diep gekrenkt en vond het zo oneerlijk! Waarom moest ik al die moeite doen? Waarom vertaalde ze zelf niet? Het deed me pijn dat ze niet gewoon die moeite nam voor mij.

Tot ik me realiseerde dat mijn moeders geest veel minder vrij is dan die van mij. Zij mag niet eens kijken naar wat er door een andere ‘bril’ te zien is, want dat is niet de juiste ‘bril’! En dus kan ze het ook niet.

Mijn moeder doet wat zij kan. Ik doe wat ik kan. Ik voel me bevoorrecht omdat ik vertalen kan!
Mijn persoonlijke indruk:
Dit is het resultaat van een leerschool, zoals we zelden zien.
Een leerschool naar wijsheid.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie