"Dogma-vrij" het blog van Inge!!

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Re: "Dogma-vrij" het nieuwe blog van Inge!!

Bericht door Inge B » 31 jan 2016 20:50

Dank je wel, PietV! Ik ben ook benieuwd... Er druppelt al wat binnen... Interessant! :)
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 01 feb 2016 09:34

Ik heb gisteravond wat zitten lezen in de rubriek "Laten we het gezellig houden"
Tot mijn grote verassing kwam ik daar Henk K. uit A. tegen die ook op dit forum maanden lang heel actief is geweest.
En het viel mij op dat hij zich nog steeds niet kan voorstellen dat iemand na een christelijke opvoeding het geloof heeft losgelaten. Wanneer een ex-gelovige over die bekrompen tijd wat zegt ziet hij dat nog steeds als een bewijs dat zo iemand het geloof nog niet heeft losgelaten en ziet hij het als zijn plicht zo iemand op de wel mooie dingen van het geloof te wijzen. Hij ziet een leven zonder zijn God blijkbaar nog steeds als hoogst ongelukkig ondanks alle uitleg op het Freethinkersforum, hij weigert te accepteren dat een ex-gelovige zich wel gelukkig zonder God kan voelen. En waarom? Het enige wat ik kan bedenken is dat een ex-gelovige zich los van God niet gelukkig mag voelen omdat dan zijn eigen godsgeloof in gevaar zou kunnen komen. Het zou best kunnen dat hij meer twijfels over het bestaan van zijn God heeft dan hij laat merken maar dat de kop indrukt door ex-gelovigen weer bij de club proberen te krijgen.
Desalniettemin een goede blog met veel info voor twijfelaars.
Laatst gewijzigd door writer op 01 feb 2016 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 01 feb 2016 09:45

Ja, de motieven van Henk K. zijn mij (en mss hemzelf ook) een raadsel. In elk geval heb ik hem inmiddels ook geblokkeerd op Dogmavrij.
Dank je wel voor je reactie en belangstelling! :)
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 feb 2016 11:53

Even ter info: (Elke) zondagavond om 19.00 uur komt er een nieuw artikel. Omdat ik op de lijst sta van genodigden komt het in mijn postvak terecht. Voor de lezers op dit forum die het ogenschijnlijk kan ontgaan, hou dit even in je achterhoofd.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 14 feb 2016 12:10

Dank je wel, PietV! :)

Op http://dogmavrij.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan iedereen die dat wil zich aanmelden om per mail op de hoogte gesteld te worden wanneer de nieuwste blog verschenen is. Hoef je zelf nergens aan te denken en mis je niks. :)

Afmelden kan uiteraard altijd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 feb 2016 22:10

Stipt op tijd, al 6 reageerders hebben hun mening gegeven.

http://dogmavrij.nl/2016/02/21/mama-kijk-eens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 feb 2016 21:16

http://dogmavrij.nl/2016/02/21/mama-kij ... mment-1405" onclick="window.open(this.href);return false;
Inge schreef:De afgelopen tijd word ik soms geconfronteerd met gevoelens van miskenning en verdriet. Mijn intenties om met mijn website een bijdrage te leveren aan gezondere groepsculturen, door de vinger op de zere plek te leggen, worden door enkele groepsleden niet als zodanig herkend. Ik word genegeerd, besproken en beschuldigd, zonder dat er wordt geluisterd. Waar ik ruimte probeer te maken voor gesprekken, gooien zij juist alles dicht met hun vooroordelen, slachtofferrollen en taboes.
Gelukkig schrijf en leef ik niet voor hen, maar voor mezelf. En deel ik mijn stukjes met mensen die dat weten te waarderen. Toch is het soms wrang.
Vooral blijven doorgaan Inge.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 25 feb 2016 21:49

Doe ik! Het is nodig!

Dank je wel voor je steun, PietV!

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 feb 2016 17:05

Gewoon doorgaan Inge. Je doet goed werk. Houd je taai!
Hallo meneer God, met Anna.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 feb 2016 03:55

:)
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 feb 2016 10:28

Inge schreef:De afgelopen tijd word ik soms geconfronteerd met gevoelens van miskenning en verdriet.
Steeds weer zal je verleden toch weer de kop opsteken, zeker met de bekende emotionele reacties.
Mijn intenties om met mijn website een bijdrage te leveren aan gezondere groepsculturen, door de vinger op de zere plek te leggen, worden door enkele groepsleden niet als zodanig herkend.
Misschien voelen en herkennen ze alleen de zere plek?
Ik word genegeerd, besproken en beschuldigd, zonder dat er wordt geluisterd. Waar ik ruimte probeer te maken voor gesprekken, gooien zij juist alles dicht met hun vooroordelen, slachtofferrollen en taboes.
Je kent toch je pappenheimers? :angel12:
Die zijn er eeuwig.
Gelukkig schrijf en leef ik niet voor hen, maar voor mezelf. En deel ik mijn stukjes met mensen die dat weten te waarderen.
That's the spirit.
Maar ook van de anderen die het lezen zullen er misschien bij zijn, die dit eens zullen weten te herinneren in een periode dat zij het nodig hebben.
Toch is het soms wrang.
:cry:

Klopt en je krijgt hier geen troost van me.
Dat zul je steeds weer tegenkomen, zolang je aan de weg blijft timmeren.
En dat is wat je blijft doen.
Met of zonder onze steun, want dat is wat je nu moet doen van jezelf.
En dat is het enige belangrijke nu.

Jou langzamerhand kennende, kom je er steeds weer bovenuit.
Wat je ooit geleerd hebt, verleer je niet meer, ook al zijn er nog altijd de bekende dips.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 27 feb 2016 11:15

Ja, ik herken in mezelf ook een drive die los staat van anderen. Ik wil dit delen. Juist de pijn die erin zit. Omdat het voor veel mensen herkenbaar is EN omdat het een taboe is om te praten over moeilijke dingen. Ik deel expres zoveel mogelijk. Niet omdat ik op dat moment altijd zelf die gevoelens heb, maar omdat er mensen zijn die het zo voelen en geen gehoor (en soms ook geen woorden) vinden.

Blog van morgenavond gaat over het verband tussen een aangeleerde onderdanige levenshouding (met name bij vrouwen) en de 'foute man'.
Rond 19 uur komt 'ie weer online. :)

Dank voor jullie steun!

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 mar 2016 21:45

Geen paasvakantie voor Inge. Er is weer een nieuw item gelanceerd. http://dogmavrij.nl/2016/03/27/hoe-door ... #more-2065" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd leuk om te lezen want het geeft toch een andere dimensie aan het verhaal. Over de kruiswoorden valt uiteraard door de kenners wel meer te vertellen, waar ze vandaan komen uit het Oude Testament en de tegenstellingen bij de auteurs rond deze zinnen en het uitspraken van deze zinnen door iemand die in shock raakt. Maar daar gaat de discussie denk ik niet over :)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 mar 2016 22:40

Als ik om me heen kijk (schoonfamilie) denk ik: Er is hoop! De opvoeding van de 5 kinderen van mijn schoonouders komen voor een groot gedeelte overeen met de blog van Inge. Echter, er heeft zich een scheuring voorgedaan in de familie. 2 van de 5 geloven nog als de ouders en zijn trouwe kerkganger, maar(!) voeden de kinderen meer naar huidige maatstaven op.
Maar dit is een vreemde situatie.
1 Gezin heeft te kampen met (2) ontspoorde kinderen die zich dan ook absoluut niet thuis voelen bij de kerk (of zelfs het geloof) waarin ze opgevoed zijn. 1 Kind hiervan is aan de drugs geweest en of dit was om zich af te zetten tegen deze opvoeding weet ik uiteraard niet.
Van het andere gezin heeft 1 kind een zeer gelovig meisje gevonden (en is er mee getrouwd) en heeft nog uiterst orthodoxe ideeën. Hier vrees ik dat Inges blog nog actueel is. Bij de andere 2 kinderen zie je 'roede'-opvoeding ook niet meer terug. Puntje bij paaltje: Van de 5 kinderen is er 1 die de ouders geprobeerd heeft te kopiëren en ook dit is weer gelukt bij 1 kind. De strenge orthodoxie lijkt haar greep te gaan verliezen.
Ik denk (hoop) dat de tijd zich niet meer leent om op te voeden zoals (streng christelijke) ouders dit hebben gedaan. Ze zijn er nog, maar ik denk dat het een minderheid gaat worden. Was 30 jaar terug dit dorp op zondag in het zwart gehuld, ook dit zie je bijna niet meer terug anno 2016.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 mar 2016 23:33

PietV. schreef:Geen paasvakantie voor Inge. Er is weer een nieuw item gelanceerd. http://dogmavrij.nl/2016/03/27/hoe-door ... #more-2065" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd leuk om te lezen want het geeft toch een andere dimensie aan het verhaal.
Frappant dat Inge schreef over de kruiswoorden.
Net nadat ik hier schreef over hetzelfde onderwerp.

Ik heb het ook daar geplaatst met een link hierheen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p498290" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie