Brief aan mijn ouders

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Brief aan mijn ouders

Bericht door EJ_81 » 19 okt 2015 19:06

freebee schreef: Dat verdriet is denk ik wel echt, want zij voelen dat als verlies, verlies van een gelovige in hun gemeenschap, en voor diegene verlies van de redding/uitzicht op het eeuwige leven.
Het is wel oprecht verdriet om de situatie. De meesten zullen denken dat ik toch ergens misleidt ben en dat ik ergens een verkeerde keus heb gemaakt (alhoewel niemand hem aan kan wijzen).

Maar vooral dat het lastig is in een gezin, en dat is het ook, en daar hebben vrienden terecht zorgen.
Valt de geloofsgemeenschap niet over het gescheiden van tafel&bed zijn, EJ?
Dat weet men niet, behalve familieleden. Ik neem een zeker risico dat dus hier wel neer te zetten, maar mochten vrienden/kennissen er wel achter komen is het geen ramp. Slechts een wat rare manier om erover te horen..
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 okt 2015 13:11

https://losingyourbff.wordpress.com/201 ... immigrant/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als antwoord op een reactie.
Je schreef:losingyourbff · 3 Days Ago
Hi Jan, thank you. I am very open to a new revelation from God, seriously. Please tell Him to do it in a way that is clearly supernatural, as that should be easy (I don’t mean this sarcastic). Any angel appearing by lightning flash before me would do. He has legions full of them. Please. I would be delighted at good proof. So far I have found none, also after reflecting on 30 years of being a born again Christian. Nothing really demanded a supernatural explanation.
Zo eerlijk om te melden, dat je eigenlijk weer zou willen geloven maar het eenvoudig weg niet meer kunt.
Wanneer zouden "achterblijvers" dit nu eens gewoon aannemen, ook al is het niet hun belevingswereld?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 02 nov 2015 13:47

Zat even twee weken in het buitenland.
Lees je blog.

Aanbod blijft staan als je terug ben in nederland en je wat sociale contacten zoekt, de deur staat open.
liefde doet pijn

Viktor

Bericht door Viktor » 06 nov 2015 09:51

Dag EJ.

Ik heb je Brief aan mijn ouders met interesse gelezen.

Voor een overheidscampagne over zelfbeschikkingsrecht ben ik op zoek naar een geloofsafvallige jongere. Zou jij hieraan mee willen werken?

Het zou betekenen dat je geïnterviewd wordt door een professionele filmploeg voor een kort filmpje dat online verschijnt.

Mocht je niet in beeld willen komen, dan zou ik je alsnog willen spreken voor een (anoniem) interview dat als tekst op de website komt.

Mjn email is frolke@hotmail.com.

Laat je iets van je horen?

Mijn dank is groot!

Viktor

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 nov 2015 09:55

Welkom Victor op freethinker. Kun je iets meer vertellen over dit filmpje bijvoorbeeld waar de vraagstelling vandaan komt en wat jullie er mee willen bereiken. Hoe de campagne verder in zijn werk gaat? Dit mag hier en dan zet ik het eventueel over naar een andere plek. Ik heb de reactie van Inge B ondertussen gelezen heb je daar nog aanvullingen op?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 nov 2015 13:22

Bileam Faustina schreef:EJ...
Bijdrage verwijderd.
Lees even Forumregel E10 over evangelisatie, maar vooral in dit geval de regels voor Forum Persoonlijk Maria

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 nov 2015 14:50

Dag EJ,
Het doet me pijn te lezen dat je geloofsafval nu ook leidt tot uiteengaan in je huwelijk. Ik heb deze zelfde dingen meegemaakt in mijn eigen leven.
Het opzetten van je blog is goed. Het helpt wanneer je er al schrijvend mee bezig bent. Ik schreef het ook van me af indertijd, hetgeen tot een heel boek uitgroeide. Je bent het misschien wel eens tegengekomen bij het rondsurfen ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ). Zie ook Het verhaal van Rereformed.

Ben je overigens bekend met The Clergy Project? Dat is beslist een goede plek voor je om ook bij te horen. Lees je in indien je er niet mee bekend bent. Voor de duidelijkheid: dit is niet enkel bedoeld voor 'dominees, priesters en rabbis', maar voor iedereen die religie-professional is of is geweest en met het geloof klem zit of ervan is afgevallen.
Voor getuigenissen van zulke personen die hun geloof verloren (zeer behulpzaam omdat je zoveel herkent tijdens het lezen), zie ook:

Leaving the fold (1995) en het recente: Caught in the Pulpit: Leaving Belief Behind
Born OK the first time

Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina » 06 nov 2015 14:53

O... en opnieuw ga ik de fout in, ik heb nog zo veel over de regels te leren hier!

Beste EJ, voor nu veel succes met je weg. ik schijn je hier niet al te concreet te mogen aanmoedigen of te ontmoedigen voor je gekozen weg. Dus ik doe dat maar niet meer, wat ik wil zeggen is dat de twijfel heel herkenbaar is en als je er ooit een vruchtbaar gesprek over wilt hebben dan ben je vrij om me een pb-tje sturen.

Met vriendelijke groet,
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 » 08 nov 2015 08:53

Viktor schreef: Voor een overheidscampagne over zelfbeschikkingsrecht ben ik op zoek naar een geloofsafvallige jongere. Zou jij hieraan mee willen werken?
34 jaar, 3 kinderen, en dan aangesproken worden als jongere. Ik ben vereerd :)

En ik heb je gemaild.
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 » 08 nov 2015 09:00

Rereformed schreef: Het opzetten van je blog is goed. Het helpt wanneer je er al schrijvend mee bezig bent. Ik schreef het ook van me af indertijd, hetgeen tot een heel boek uitgroeide. Je bent het misschien wel eens tegengekomen bij het rondsurfen ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ). Zie ook Het verhaal van Rereformed.
Thanks, ik was het nog niet tegengekomen. 750+ pagina's? Ja, ik heb onderhand ook al een aardig stapeltje onderwerpen maar probeer het toch in blog-stijl te houden. Aandachtspanne is niet zo lang meer tegenwoordig :-)

Wat wel razend interessant is aan de processen rondom mijn blog is dat de meeste bezoekers missionarissen zijn, of ik samen mee missiologie heb gestudeerd. Dat maakt alles wel een beetje heftiger en op het scherpst van de snede. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ik straks nog iemand overtuig, met alle (relationele) gevolgen vandien. Ik verdedig me maar met de gedachte dat de waarheid uiteindelijk belangrijker is, en ze gemiddeld nog jong genoeg zijn om een mooi seculier leven op te bouwen mocht deze blog hun een duw in die richting geven.
Ben je overigens bekend met The Clergy Project?
Daar werd ik binnen een week na mijn deconversion lid van. Fantastische groep mensen, ik log er dagelijks op in! Boek heb ik ook (bijna) helemaal gelezen. Wel goede tips inderdaad :-)

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 » 08 nov 2015 09:05

Bileam Faustina schreef:Beste EJ, voor nu veel succes met je weg. ik schijn je hier niet al te concreet te mogen aanmoedigen of te ontmoedigen voor je gekozen weg. Dus ik doe dat maar niet meer, wat ik wil zeggen is dat de twijfel heel herkenbaar is en als je er ooit een vruchtbaar gesprek over wilt hebben dan ben je vrij om me een pb-tje sturen
Als je een 'gesprek' aan wilt gaan dan ben je welkom op mijn blog :)

Momenteel al best wel wat werk om dat allemaal in goede banen te leiden.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 nov 2015 10:28

EJ_81 schreef:
Bileam Faustina schreef: ik schijn je hier niet al te concreet te mogen aanmoedigen of te ontmoedigen voor je gekozen weg. Dus ik doe dat maar niet meer,
Voordat dit "hier" een eigen leven gaat leiden.
Het hele forum is er voor iedereen die "vruchtbare gesprekken" wil voeren.
Graag zelfs.

Alleen "hier" in het forum "Persoonlijk" gelden andere regels.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 20#p487720" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht dat dit duidelijk was. :!:

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 20 dec 2015 09:35

Hoi EJ, super veel sterkte gewenst. Ik hoop dat je er sterker uit komt, samen met je vrouw, en dat je alles een klein beetje een plek kunt geven.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 dec 2015 10:04

Ik heb even de tijd genomen om je engelstalige blog te bekijken en door te lezen. Ziet er goed uit e je hebt er enorm veel energie in gestoken. Mijn complimenten.
Born OK the first time

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 08 jan 2016 11:47

mooi site , duidelijk opgezet. complimenten
hoe gaat het met je?
liefde doet pijn

Plaats reactie