Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

HarrieMe
Ervaren pen

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door HarrieMe » 27 jan 2018 22:25

In elk geval kan ik beweren al zeer lang helemaal van het geloof in een entiteit die gelovige god met een hoofdletter G noemen, af ben.
Dat ik soms op vakantie een kerk of kathedraal op de foto zet, van binnen en of van buiten, komt gewoon omdat ik het imposante gebouwen vind. Niet omdat ik denk dat die gebouwen iets met de genoemde en niet bestaande entiteit te maken hebben.

Ik vind het dan triest te weten, dat de meeste van die inposante gebouwen gebouwd zijn door gelovigen, die vaak weinig of geen geld daarvoor ontvingen, omdat hen beloofd was dat ze zeker het eeuwige leven dicht bij god mochten doorbrengen.
Jammer dat we niet kunnen zien wat Leonardo da Vinci gebouwd en geschilderd zou hebben als niet de geestelijkheid maar een grote verzekeringsmaatschappij of multinational hem betaald zou hebben.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 27 jan 2018 22:49

HarrieMe schreef:
27 jan 2018 22:25
In elk geval kan ik beweren al zeer lang helemaal van het geloof in een entiteit die gelovige god met een hoofdletter G noemen, af ben.
Dat ik soms op vakantie een kerk of kathedraal op de foto zet, van binnen en of van buiten, komt gewoon omdat ik het imposante gebouwen vind. Niet omdat ik denk dat die gebouwen iets met de genoemde en niet bestaande entiteit te maken hebben.

Ik vind het dan triest te weten, dat de meeste van die inposante gebouwen gebouwd zijn door gelovigen, die vaak weinig of geen geld daarvoor ontvingen, omdat hen beloofd was dat ze zeker het eeuwige leven dicht bij god mochten doorbrengen.
Jammer dat we niet kunnen zien wat Leonardo da Vinci gebouwd en geschilderd zou hebben als niet de geestelijkheid maar een grote verzekeringsmaatschappij of multinational hem betaald zou hebben.
Dat zal verschillen per situatie en per individue, hoe streng het geloof was, of hoe tolerant en last not least ook hoe krachtig, sterk en hoe "eigenwijs" je zelf bent door het van huis mee gegeven geloof te gaan onderzoeken en uiteindelijk te laten voor wat het is.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 28 jan 2018 09:56

Kort gezegd het ligt er aan hoe sterk je geïndoctrineerd bent.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 05 feb 2018 21:39

Zelf was ik al meteen van mijn geloof af toen ik een aantal boeken las over wetenschap en de geschiedenis van de kerk (dat het evangelie met bloedvergieten is verspreid zeg maar). Maar ik merkte nog wel een moeite met materialisme of nihilisme. Nog steeds heb ik hier weleens moeite mee. Zo kwam ik in aanraking met esoterie en dat leek mij wel een zinvolle religie. Totdat ik besefte dat esoterie zo vaag is als het maar zijn kan, en er van alles gezegd wordt maar niks mee bedoeld. Toen kwam het zinvollere wetenschappelijk denken om de hoek kijken.

En ik denk dat veel mensen dezelfde gang maken. Van orthodox gelovig, naar een bepaalde spiritualiteit tot een meer gangbare atheïsme. Ik kan mij nog wel herinneren dat mensen als Rereformed dit al eens voorspelden voor mij "je zal weleens naar het atheïsme gaan". Boos dat ik toen was. En nu bleek hij toch wel gelijk te hebben :D

Heel af en toe neig ik nog naar iets als theosofie, maar als ik een aantal boekjes ervan gelezen heb en de vaagheid weer de kop op steekt dan is dat snel over. Spiritualiteit heeft nog nooit mensen beter gemaakt, wetenschappelijk denken wel. En je verdiepen in laylijnen, energieen en dergelijke is net zo zinvol als de Bijbel lezen. Namelijk niet.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 feb 2018 15:39

Berjan schreef:
05 feb 2018 21:39
Maar ik merkte nog wel een moeite met materialisme of nihilisme. Nog steeds heb ik hier weleens moeite mee. Zo kwam ik in aanraking met esoterie en dat leek mij wel een zinvolle religie. Totdat ik besefte dat esoterie zo vaag is als het maar zijn kan, en er van alles gezegd wordt maar niks mee bedoeld. Toen kwam het zinvollere wetenschappelijk denken om de hoek kijken.

En ik denk dat veel mensen dezelfde gang maken. Van orthodox gelovig, naar een bepaalde spiritualiteit tot een meer gangbare atheïsme. Ik kan mij nog wel herinneren dat mensen als Rereformed dit al eens voorspelden voor mij "je zal weleens naar het atheïsme gaan". Boos dat ik toen was. En nu bleek hij toch wel gelijk te hebben :D

Heel af en toe neig ik nog naar iets als theosofie, maar als ik een aantal boekjes ervan gelezen heb en de vaagheid weer de kop op steekt dan is dat snel over. Spiritualiteit heeft nog nooit mensen beter gemaakt, wetenschappelijk denken wel. En je verdiepen in laylijnen, energieen en dergelijke is net zo zinvol als de Bijbel lezen. Namelijk niet.
Ik herinner me de discussie, en heb het nog eens teruggezocht en opnieuw gelezen: vanaf hier. 't Is alweer zo'n lange tijd geleden. We waren er heel intensief mee bezig. Ellenlange reakties op elkaar. :)
En ook interessant het eind van de discussie door te lezen: je komt na een jaar nog eens terug om te vertellen wat er allemaal gebeurd is. Het proces van hoe men uit het geloof groeit blijft altijd interessant.
Born OK the first time

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 07 feb 2018 17:24

Rereformed schreef:
06 feb 2018 15:39

Ik herinner me de discussie, en heb het nog eens teruggezocht en opnieuw gelezen: vanaf hier. 't Is alweer zo'n lange tijd geleden. We waren er heel intensief mee bezig. Ellenlange reakties op elkaar. :)
En ook interessant het eind van de discussie door te lezen: je komt na een jaar nog eens terug om te vertellen wat er allemaal gebeurd is. Het proces van hoe men uit het geloof groeit blijft altijd interessant.
Hallo,

net ook weer de hele geschiedenis herlezen. Soms met schaamrood op de kaken. Wel grappig dat de zaken die jij en anderen vertellen mij nu zo logisch lijken terwijl het daarvoor dus niet zo was. En dat ik nu ook door heb dat ik de ene religie inruilde voor een andere. Waar ik dacht dat het minder streng was, maar het feitelijk strenger was dan het gewone geloof.

Ik heb nog wel wat dingen te melden, over vallen en opstaan. Maar dat doe ik wel in dat ene topic, om deze niet te vervuilen. Dus als mensen geinteresseerd zijn kunnen ze daarheen.

Groeten

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 feb 2018 14:30

Berjan schreef:
07 feb 2018 17:24
Rereformed schreef:
06 feb 2018 15:39
Het proces van hoe men uit het geloof groeit blijft altijd interessant.
Hallo,

net ook weer de hele geschiedenis herlezen. Soms met schaamrood op de kaken. Wel grappig dat de zaken die jij en anderen vertellen mij nu zo logisch lijken terwijl het daarvoor dus niet zo was. En dat ik nu ook door heb dat ik de ene religie inruilde voor een andere.
Wat betreft die schaamte: onnodig. We zijn gewoon allemaal menselijk, en het proces van overtuigd gelovige tot atheïst is een gigantische geestelijke reis. Bijgevolg een moeizaam proces van vallen en opstaan. Grijparmen die je proberen terug te halen, angst in een zwart gat te vallen, je in een innerlijke opstand gewikkeld voelen waardoor je je gedwongen weet te moeten veranderen van opvattingen, terwijl je tezelfdertijd door de religie vakkundig bent afgericht om jezelf te veroordelen voor "menselijke hoogmoed en arrogantie". Je mislukt voelen, nieuw respect voor jezelf moeten vinden. Agressie die de kop opsteekt. En ga zo maar door. Een enorme kluwen van zaken die wanneer je er midden in zit kunnen toeschijnen alsof ze onoplosbaar zijn.
Voor iemand die dit proces doormaakt is het juist waardevol om iets van de worstelingen, buitelingen en jongleurstechnieken van anderen te lezen en dingen te herkennen.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 mar 2018 18:33

Bijdrage waar volgende opmerking naar verwijst is inmiddels verplaatst naar eigen topic:
viewtopic.php?f=43&t=17255

Jouw verhaal verdient een eigen topic in de afdeling persoonlijke getuigenissen, Giovedico. :)
Geef maar een topic titel.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 mar 2018 19:09

Maria schreef:
09 mar 2018 18:33
Jouw verhaal verdient een eigen topic in de afdeling persoonlijke getuigenissen, Giovedico. :)
OK, wordt mijn verhaal daar dan goed gelezen?
Een goede titel zou kunnen zijn: "Geen God, beter Bach!"

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 mar 2018 21:00

Giovedico delle Fate schreef:
09 mar 2018 19:09
Maria schreef:
09 mar 2018 18:33
Een goede titel zou kunnen zijn: "Geen God, beter Bach!"
Ik heb je bijdrage verplaatst en de door jou opgegeven titel gegeven:
viewtopic.php?f=43&t=17255
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 mar 2018 21:23

Giovedico delle Fate schreef:
09 mar 2018 19:09
Voor de eerste keer zal het niet veel uitmaken, maar een eigen topic kan gelezen en herlezen worden, als je in de aandacht bent en kan op aangevuld worden in de loop van de tijd door jezelf of door anderen.
Hier raakt het in de massa verloren.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 mar 2018 10:17

@ Sofia en anderen.
Lees nog eens de Forumregels voor deze afdeling Persoonlijk.
Andere berichten en daaruit voortvloeiende discussie dan een persoonlijk antwoord op de vraag waar dit forum en topic voor bedoeld is, worden verwijderd of verplaatst.
In dit geval verplaatst naar Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Plaats reactie