Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Storm » 24 okt 2016 10:43

Waarom? schreef:
Tja, en nu ben ik helemaal in de war.....Storm WAS de vorige avatar en omgekeerd......wat is er nu nog zeker in deze wereld....?
Je schreef : http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.ge ... 45#p153145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ar#p315555" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom? Zo zie je maar weer er is niets zeker. En om me te behoeden voor zendingsdrang van Rereformed was dit nodig. :)
Ik kwam er te kwetsbaar en zielig over, maar ik heb dat jochie nog lief dus...hij is opgeslagen. Ik vind het fijn dat jij meer zag dan een kwetsbaar jongetje, deze kleine strijder, deze quilcene boy.

@Waarom...luctor et emergo voor de Zeeuwen en (ex) gelovigen.
Laatst gewijzigd door Storm op 24 okt 2016 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 okt 2016 10:45

Waarom? schreef: Je schreef : http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.ge ... 45#p153145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ar#p315555" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet geregistreerden kunnen dit niet lezen.
http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.ge ... 45#p153145" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 okt 2016 10:47

@Maria,

Dat is maar goed ook. :(
Bob Dylan

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 okt 2016 11:05

Storm schreef: Waarom? Zo zie je maar weer er is niets zeker. En om me te behoeden voor zendingsdrang van Rereformed was dit nodig. :)
Tja , de nieuwe avatar roept bij mij juist zendingsdrag op....... :wink: Plaatjes waar creationisten mee strooien of als de deurbel gaat: staan twee net geklede mensen voor de deur met zo'n folder in de hand waar stapels van dit soort natuurplaatjes instaan...Ik wijs dan altijd op de sticker op mijn deur: Geen verkoop aan de deur..., beginnen ze altijd te zeggen dat ze niets verkopen....Oh, vraag ik dan?... Waarom bel je dan aan..
Totaal quote ingekort.
Nog maar weer eens: Snelcursus quoten
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 okt 2016 11:51

Waarom? schreef:
Tja , de nieuwe avatar roept bij mij juist zendingsdrag op....... :wink: Plaatjes waar creationisten mee strooien of als de deurbel gaat: staan twee net geklede mensen voor de deur met zo'n folder in de hand waar stapels van dit soort natuurplaatjes instaan...Ik wijs dan altijd op de sticker op mijn deur: Geen verkoop aan de deur..., beginnen ze altijd te zeggen dat ze niets verkopen....Oh, vraag ik dan?... Waarom bel je dan aan..
@Waarom ; hebben we dat weer! Nou ja dan blijf jij maar zending bedrijven. We blijven in ieder geval nu weer lekker on topic. Dit is nog steeds een storm, maar er gloort wat licht. Ik heb de storm omarmt. Hoe vindt je die. :)

Maar nu eens over jouw avatar; weet je waar ik dan aan denk? https://youtu.be/WUo7tQOvapE" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 okt 2016 12:08

@Iedereen,
Eigenlijk komt je nooit van je geloof af. In die zin, dat het meestal deel heeft uitgemaakt van het vroegste stadium in je leven. Bij de ene mens zal die imprint een grotere rol spelen dan bij de ander. Ik heb hier geleerd dat het bij een aantal mensen een heel nadrukkelijk effect heeft gehad en bij anderen (waaronder ik mijzelf reken), veel minder.
Ook het karakter van de godsdienst speelt een voorname rol. Bij de Katholieken houdt men de kinderen niet voor dat ze eigenlijk nooit iets goed kunnen doen, en er was altijd de ontsnappingsroute van de biecht. Dan kon je keer op keer opnieuw beginnen. Voor de rest was blijmoedigheid troef. Hoe anders was dat voor jonge mensen die in Calvinistische
traditie werden grootgebracht waar je eigenlijk nooit iets goed kon doen. Je was nu eenmaal een mens. En de mens was alleen maar tot het kwade geneigd. Deed je je per ongeluk toch iets goed, dan was dat geen verdienste maar genade.
En genade kwam van god.
Iedere opvoeder weet dat kinderen uitbundig geprezen moeten worden willen zij een gezonde dosis zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelen. Maar wat is het effect op een persoonlijkheid in ontwikkeling wanneer hem door iedereen wordt voorgehouden dat hij eigenlijk niet is staat is enig goed te doen?
Waar een katholiek licht gewond deze strijd overleeft, is een Protestant zwaar getroffen, en hoop je maar dat hij of zij, er ooit nog bovenop komt. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van je genetische erfenis. Ben je in aanleg een tobber
of een Jantje zonder zorg. Stel je prijs op een ruime mate van onafhankelijkheid, of ben je een volger?

Dus nee, ik denk niet dat je er helemaal van af komt. Imprint maak je niet ongedaan.
De vraag is meer, hou je er altijd last van. Wat ik zo heb gezien in deze topic ligt dat erg verschillend, maar mij is wel duidelijk geworden dat het geloof kan werken als nicotine. Je raakt er ongemerkt aan verslaafd, maar stoppen kan lastig zijn. Er is een voordeel, ben je eenmaal gestopt met geloven dan is er hoogst zelden sprake van een terugval.
Ik heb hier tenminste nog niemand gehoord die zei: Joehoe...Ik geloof weer hoor!

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 okt 2016 12:09

Waarom? schreef: Plaatjes waar creationisten mee strooien of als de deurbel gaat: staan twee net geklede mensen voor de deur met zo'n folder in de hand waar stapels van dit soort natuurplaatjes instaan....
Weer een schoolvoorbeeld van persoonlijke invullingen. :wink:
Zo gaat dat met cognities en associaties.

Dan ken jij de favoriete vakantie bestemmingen van Storm zeker niet?
Ook ik verblijf graag in en bij bergen.
Zeker als de sfeer zo overweldigend is door het geheel met de atmosfeer van bepaalde momenten.
Altijd weer verschillend.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 okt 2016 12:20

Waarom? schreef:

Code: Selecteer alles

Geen verkoop aan de deur..., beginnen ze altijd te zeggen dat ze niets verkopen....Oh, vraag ik dan?... Waarom bel je dan aan..
"Nou dat kunnen wij u vertellen. Wij komen u iets geven. Iets heel kostbaars. Mag ik u vragen Leest u wel eens?
Dan hebben wij hier een boek. Daar staat alles in"...

Je moet echt bij mij een stoomcursus "afpoeieren" gaan volgen. Want wat jij doet is een uitnodiging aanreiken om je voet tussen de deur te steken...

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 okt 2016 12:22

@Storm.
Prachtige avatar! daar wil ik wel wonen.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 okt 2016 12:29

@Gershom,

Fijn!
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 okt 2016 12:55

De uitweiding naar de aanpassing van de avatar van Storm is wel een deel van het verwerken, denk ik.
als dat anders is dan hoor ik het graag.

Maar zullen we niet te ver gaan afdwalen?
Over JG een nieuw topic openen?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 24 okt 2016 15:05

Waarom? schreef:....wat is er nu nog zeker in deze wereld....?
Dat je eens dood gaat en dat je voor die tijd belasting betaald. :wink:

En of je ooit helemaal van je geloof afkomt? Als je dood gaat denk. Ik geloof bijvoorbeeld allang niet meer maar ben nog steeds katholiek. Uitgeschreven, dat dan wel weer.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 okt 2016 15:25

Fish schreef: En of je ooit helemaal van je geloof afkomt? Als je dood gaat denk. Ik geloof bijvoorbeeld allang niet meer maar ben nog steeds katholiek. Uitgeschreven, dat dan wel weer.
Uitgeschreven Katholiek is nog steeds gedoopt...., ontdopen kan niet bij de RKK. Je krijgt een aantekening in het doopregister bij de parochie die je heeft gedoopt.
http://www.rkkerk.nl/info.php?id=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Totaal quote bij direct antwoord ingekort. Zie PB
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

rhabarber

Bericht door rhabarber » 24 okt 2016 20:58

Waarom? schreef:
Fish schreef: ...maar ben nog steeds katholiek. ...
Uitgeschreven Katholiek is nog steeds gedoopt....,
Daarvan trek ik me niets aan.
Ik ben ook ooit gedoopt, ik was een baby, had niets te zeggen, ben dus ook in geen opzicht verantwoordelijk.
Voor mijn gevoel zou dat de kerk te veel eer aan doen, als me hun handeling (die ik verwerpelijk vind) in welke opzicht ook 'achtervolgde'. Maar bij mij ging met die doop geen christelijke opvoeding gepaard

Anders - zo kan ik me voorstellen - zit het met de gelovige opvoeding die vaak de doop opvolgt. En kind dat met een vaste, van god gegeven moraal opgevoed is, heeft zeker als volwassene meer moeilijkheden dat kwijt te raken. Stel ik me als veel werk voor.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 okt 2016 21:23

Maakt het ook maar iets uit wat je op papier bent? Of je ooit een aantal spetters holy water over je voorhoofd gedruppeld hebt gekregen en nu ergens ingeschreven staat? Maar dat je katholiek?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie