Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Jan van Lennip » 20 aug 2015 23:05

Wat geloof jij?
Kan je helemaal vrij zijn van het geloof? Kan je volledig vrij zijn van de angsten en dreigingen waar je zelf onbewust in bent gaan geloven?
Ik meen dat 'het geloof' nooit helemaal uit het beestje verdwijnen zal. Echter, ik zie het juist door middel van evolutie veranderen in een blijvend fenomeen. Bij mij staat het geloof (geloven of religie) trouwens niet centraal. De tradities niet. Het heeft nooit echt zijn wortels weten te schieten. Vanaf jongs af aan heb ik wat afstandelijk toegekeken. Ik ben gedoopt en gevormd. Dat zegt mij tegenwoordig niets meer, al hoewel het wel een wezenlijk verschil heeft gemaakt in mijn opvattingen. Het zijn je roots hé. Toch heeft deze domesticatie ervoor gezorgd dat het mij heeft geboeid. Zoals met Rome waar vele wegen naartoe leiden. Het is de stad die al die wegen er naartoe heeft doen aanleggen. Ik heb ervoor gekozen om te achterhalen wat men zo bezig houdt binnen geloof,ik zelf vind beter omschreven religie. Geloof is eerder vanuit overtuiging voortkomend en ik ben dat niet. Ik ben sowieso moeilijk te overtuigen. En al heeft het mij nooit kunnen aanzetten een wezenlijk deel van mijn dagelijks bestaan te bezielen, ben ik er wel elke dag mee bezig. Ik zal er ook altijd mee bezig blijven. Niet uit respect of angst voor het dogma, maar door de vruchten die het mij levert.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 21 aug 2015 12:33

Ik kan me vinden in de meeste antwoorden in dit topic. Voor veel mensen is het zo dat je ex-christen blijft, zeker de eerste jaren na het afzweren van je geloof. Een atheïst van huis uit zal veel zaken dan ook niet echt begrijpen, niet kunnen aanvoelen wat een ex-gelovige wel heel diep van binnen kan beroeren.

De twijfel slaat heel soms nog toe, vooral als je anderen ziet die toch zo zeker van zichzelf zijn en je het idee hebt, hoe kán wat zij zeggen nu niet waar zijn, zoveel mensen geloven het? Maar ook steeds vaker lees ik iets over het christendom en dan is er ook de verbazing dat je dat hebt geloofd, omdat je nu zo helder ziet dat het gewoon niet waar is.

Ik lees nu een kort e-bookje van Fitzgerald, 10 beautiful lies about Jesus. En tijdens het lezen heb ik steeds het gevoel van: ja, zo is het, zo simpel is het, als je eindelijk die bril afzet die alles filtert zoals je op al het christelijk onderwijs en de vele zondagen hebt geleerd, dan is het o zo duidelijk en is de bijbel o zo menselijk.

Dagelijks ben ik er nog mee bezig, maar op een veel relaxtere manier dan in de tijd dat je net begon te twijfelen. De eerste periode is heftig, zie ook wat Der tolle Mensch en Inge B. daarover schrijven.

Het christendom boeit me nog steeds, voornamelijk het ontstaan ervan, de logische uitleg achter dit alles is zoveel mooier dan het inroepen van bovennatuurlijke krachten in de geschiedenis. Er is geen goddelijk plan, dat realiseer ik me nu soms opeens heel indringend. Het is écht zo, het was allemaal maar make-believe.

Existentiële vragen houden me ook nog dagelijks bezig. Ik ervaar het als bijzonder moeilijk om nu zonder plan, zonder voorgekauwd doel te leven en zonder de verzekering je familie weer te zien. Rationeel kan ik het verklaren, maar emotioneel ben ik nog niet zo ver.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 21 aug 2015 12:41

MoreTime schreef: ....Ik lees nu een kort e-bookje van Fitzgerald, 10 beautiful lies about Jesus. En tijdens het lezen heb ik steeds het gevoel van: ja, zo is het, zo simpel is het, als je eindelijk die bril afzet die alles filtert zoals je op al het christelijk onderwijs en de vele zondagen hebt geleerd, dan is het o zo duidelijk en is de bijbel o zo menselijk.....
Ik heb al zoveel gelezen en elke denk ik weer het ultieme bewijs tegen gekomen te zijn dat de God uit de bijbel niet bestaat.
Maar er zijn zoveel aanwijzingen in die richting dat je bezig blijf alles op een rijtje te zetten in volgorden van belangrijk naar minder belangrijk.
Ik vraag me af of elke ex-gelovige een dergelijk lijstje in zijn hoofd heeft en dat misschien zelfs wilt vasthouden
voor periodes van twijfel.
NB: Doe wel en zie niet om.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 21 aug 2015 13:25

laat ik het zo beschrijven zoals ik je stelling in eerste instantie lees, zoals ik in een stukje schreef over een vergelijking als een boom gegroeid in een raster....

ik ben zo gegroeid, misvormd, maar nu wel in staat overeind te blijven zonder raster....

kom je er vanaf....nee natuurlijk niet...net zo min je niet van een opgelopen besmetting als polio afkomt....
je bent al dan niet ziek geworden en vertoont al dan niet uiterlijke kenmerken maar de stoffen zitten in je bloed....

dus de vraag is eerder... beïnvloed het geloof je nog steeds negatief....en dat is een proces om hetgene wat je heeft gevormd.. zo te integreren... dat het juist positief medewerkt ten goede ;)

en ik denk dat ik daar ja tegen kan zeggen....ik laat mijn oude geloof mij niet klein houden of mijn leven negatief beïnvloeden...ik zal ervoor zorgen dat hetgene wat mij zo heeft vergiftigd .....een anti serum wordt en mij immuniteit geeft waardoor ik er beter uit kom.....uiteindelijk zal ik beseffen dat het mijn leven verrijkt ......ik meer geleerd zal hebben en ik van mijzelf houdt en mijzelf accepteer met mijn misvormingen.......dus misschien wil ik het dan zelf niet meer missen.. wil ik niet meer van het geloof af....

als je het hebt over.... blijf je niet altijd nog een klein stukje geloven.........kan ik volmondig en vol van hart op zeggen...nee ik geloof absoluut niet meer , 0% geloof ik in een jezus die als gezonden zoon van God voor de zonden van de mens aan een kruis stierf!!!!
Martim Cymbron -

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 21 aug 2015 15:55

writer schreef:Ik heb al zoveel gelezen en elke denk ik weer het ultieme bewijs tegen gekomen te zijn dat de God uit de bijbel niet bestaat.
Maar er zijn zoveel aanwijzingen in die richting dat je bezig blijf alles op een rijtje te zetten in volgorden van belangrijk naar minder belangrijk.
Ik vraag me af of elke ex-gelovige een dergelijk lijstje in zijn hoofd heeft en dat misschien zelfs wilt vasthouden
voor periodes van twijfel.
Dat had ik heel sterk in het begin. Maar nu is het meer de enorme omvang van allerlei bewijzen samen. Het gaat niet om 1 dingetje. Om 1 bijbeltekst. Als je afzonderlijke zaken bekijkt, zoals de geboorte van Jezus, het verhaal van genesis, de tegenstrijdigheden tussen de evangeliën etc, dan zie je dat na 2000 jaar christendom men overal een antwoord op heeft. Dat heeft mij vroeger ook erg geïnteresseerd. Ik wilde weten wat ik geloofde en las veel apologetiek. Allerlei vooral Amerikaanse websites hebben de meeste hangijzers wel beschreven. Men loopt tegenwoordig ook niet meer om de problemen heen, maar probeert wel met antwoorden te komen (denk aan Peels, of het boek van Keller). Het punt is dat veel van die bewijzen bij nader inzien geen hout snijden en er op een bepaald moment zoveel barstjes in het gebouw komen, dat zoveel fundamenten rot blijken te zijn, dat alles instort.

Zo'n lijstje is wellicht handig, zelf heb ik dat niet. Alleen wat ik net schreef: er is teveel mis, teveel zaken die aan alle kanten rammelen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Octo
Forum fan

Bericht door Octo » 21 aug 2015 17:55

writer schreef: Die is haar hele leven bang voor de hel geweest.
Twijfelde ze dan misschien stiekem? Als je J.C. als heer en redder hebt geaccepteerd ben je toch sowieso gered? Bij mijn weten is het alleen bij de zwaar gereformeerde kant lang niet gegarandeerd dat je daar niet terecht komt....
writer schreef: Van haar zou ik graag willen horen dat ik gelijk had, dat er inderdaad geen hel bestaat, dat dood dood is.
Dan zou ik het pas echt zeker weten.
En áls er een hel bestaat is het nog maar de vraag welke dat is. Er zijn nogal wat varianten van.
Eén ding is zeker: als er een hel bestaat, bestaat er geen goede god.
Als je je in het onderwerp verdiept is het concept van de hel overigens aardig te reconstrueren en dit maakt het geheel een stuk minder aannemelijk :)
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 aug 2015 06:23

Wat een mooi topic en bijzondere reacties.
Een verzameling van antwoorden/getuigenissen opgeroepen door een vraag die een wezenlijk geïnteresseerd verlangen laat zien de ander te leren kennen.
Reacties geschreven in de eerlijkheid en emotie van het moment.

Meestal gaan we ervan uit dat dit het subforum is voor de persoonlijke getuigenis van de auteur en dat de inhoud daar over gaat, maar door deze oprecht geïnteresseerde vraag zijn er zo veel mooie en eerlijke reacties gekomen, ieder voor zich persoonlijk en zonder discussie over de ander, slechts belangstelling en meedenken, dat ik dit als een pilot wil zien voor de rest van dit subforum en het topic een sticky status wil geven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 22 aug 2015 07:00

Octo schreef:
Eén ding is zeker: als er een hel bestaat, bestaat er geen goede god.....
Men noemt die God een rechtvaardige God, die God is zo heilig dat Hij geen zondaren in zijn omgeving kan verdragen, dat zou Hem omlaag halen.
De zondaren hebben in Adam gekozen voor de satan, zij hebben zijn zondige natuur zo wordt geleerd.
In de discussies met (..*..) werd duidelijk dat hoewel hij niet tot die strenge groep behoort toch in een hel gelooft.
Niet zozeer een plaats waar je door duivels met 3-tanden achterna gezeten wordt en de vlammen om je heen slaan zonder ooit verbrand te worden, dag en nacht gekweld wordt door dorst en constant roept "Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons" maar een wat menslievender plek, een plek waar God niet is.
En om eeuwig zonder God te moeten leven is in zijn optiek even vreselijk.
Al die verschillende theorieën houden mij zo af en toe nog wel eens bezig.
Meer uit nieuwsgierigheid dan angst.
En dan vind ik het jammer dat wij na onze dood nooit met mensen als (..*..) om de tafel kunnen gaan zitten voor een nabeschouwing.
Dat hij dan moet zeggen dat ongelovigen toch gelijk hadden, dat mens en dier gelijk waren, dat na de dood nergens in het heelal een God met een Zoon te bekennen is.
Geen Abraham met in zijn schoot een arme Lazarus, geen koning David die zo op zijn God vertrouwde, geen evangelisten die alles over Jezus wisten, geen Paulus die dacht door het bloed Van J.C ook in de eeuwige heerlijkheid opgenomen te zullen worden.
Ze zijn dan allemaal dood, ze blijken dan allemaal iets nagejaagd te hebben wat niet bestond.
En ik zou dan ook mijn laatste restjes twijfels van "Stel dat er toch....." eindelijk naast me neer kunnen leggen.
Maar zowel (..*..) als wij zijn dan dood en kunnen niet meer spreken en niet meer denken.
En op aarde zullen de discussies over het geloof gewoon doorgaan.
(..*..) Geen namen of aanduidingen over mede-users hebben we elders al over gehad. Hier verder over jezelf in antwoord op de topic vraag. Maria

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2015 07:39

Beste Writer,
Je bent duidelijk niet van je geloof af. Alles wat je in je laatste bericht noemt heeft geen enkele zinvolle betekenis zonder dat absurde geloof. Ik tracht mijn vroegere geloof volledig te laten vallen door in het geheel niet aan deze fantasiën te refereren, als dat maar enigzins mogelijk is. Dan nog wordt ik wel beïnvloed door mijn aannames van vroeger, maar in elk geval niet zo veel.
Ik wens u alle goeds

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 22 aug 2015 07:49

Peter van Velzen schreef:... Ik tracht mijn vroegere geloof volledig te laten vallen door in het geheel niet aan deze fantasiën te refereren....
Zolang je de werkelijkheid niet uit het oog verliest kan fantaseren heel leuk zijn hoor.
Afbeelding

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 aug 2015 08:43

Maar het tekent wel degelijk waar de gedachten nog steeds vaak om draaien.
En dat is bij de meesten hier op dit forum, want waarom zouden we anders hier meer of minder tijd verblijven, lezen en schrijven. :wink:

Bij mij persoonlijk zijn dit soort gedachten in het verleden nog flinke perioden geweest.
Maar vooral gevoed door de vraag, waarom mensen en ook ik geloven of geloofden wat ze geloven.
Hele perioden ben ik het ook volledig kwijt geweest.

Totdat ik, met het ouder worden en meer lezen op internet er weer op gericht werd.
En nu vooral op FT herkenning en aansluiting heb gevonden en zoveel mensen lees die dat ook zoeken.
Het zijn die mensen nu en hun gedachtengangen, die me het meest interesseren .
Dat is geen leven in het verleden in mijn eigen geloof, maar in het nu om te doen wat ik kan voor anderen, die hetzelfde nog doormaken als restverschijnsel of er nog middenin zitten.

Maar in het gewone dagelijkse bestaan ben ik het bijna volledig kwijt, op mijn verbazing na dat ik nog gelovige familie heb, soms als het ter sprake komt door hun verhalen over hun leven, dat nog nauw verweven zijn met de kerk.
Maar dan vooral het sociale leven met "hun vrienden en kennisen van bij de kerk" en wat ze samen beleven en organiseren.
Geloofsinhoudelijk heb ik bijna nooit gesprekken.
Ik begin er niet over en zij niet, omdat ze weten dat ik niet meer geloof.

Octo
Forum fan

Bericht door Octo » 22 aug 2015 12:32

Berjan schreef:
Zelfs hoop ik dat reincarnatie bestaat, en zou ik dit ooit hopen als ik atheïstisch geboren was? Als ik al vroeg in aanraking was gekomen met evolutietheorie, hersenonderzoek etc?
Dat ligt er aan of je je op zeker moment in religie of spiritualisme gaat interesseren. Ik heb nooit geloofd, maar vind het de laatste tijd enorm boeiend om me erin te verdiepen. Ergens hoop ik ook dat reïncarnatie bestaat. De gedachte dat ik misschien ooit ergens in de middeleeuwen heb rond gelopen is enorm intrigrerend. En dat ik na dit leven in de (verre?) toekomst weer op aarde rondloop om in de tijd die dan is aangebroken mijn leven te leiden.

Het is meer fantaseren en wensdenken dan dat ik het echt geloof. Overigens vind ik dat wel een sterke verklaring voor geloof. Kijk naar alle andere dieren. Die beseffen niet dat ze ooit sterven. Dus die doen elke dag geheel zorgenloos hun ding en maken zich nergens druk om. De mens, vooral de mens die een vrij comfortabel leven leidt, wil niet dood, maar weet dat dit ooit gaat gebeuren.

Dan gaat de mens al snel fantaseren over eeuwig leven en een wereld waar er geen dood bestaat. Dat fantaseren wordt dan wensdenken en voor je het weet ga je in je eigen fantasie geloven. En zo ontstaan religies, al naar gelang de aard van het volk waar het gebeurd. Het bijbelse volk was tamelijk primitief, dus hun god ook. Als je god nou uit de hemel haalt en hem zijn acties op aarde laat uitvoeren, dan zie je opmerkelijke parallellen met de geschiedenis.

God zegt: "okee, je hebt een vrije wil, maar als je niet doet wat ik zeg dan krijg je een gruwelijke straf." Dit is uiteraard geen vrije wil. Er zijn nu nog steeds samenlevingen waar dit bijbelse principe op gaat. Er bestaat een woord voor zo'n samenleving: een dictatuur. En daar is weinig goddelijks aan.

Tegenwoordig zijn de meeste mensen wat minder barbaars en nu hebben we New Age en het principe van de Nieuwetijds kinderen. Het watermantijdperk is aangebroken en de mens gaat naar een nieuwe dimensie zodat wij verder evolueren naar wezens die enkel liefde kennen. En ja, dat vind ik een mooie gedachte en ik zou best willen dat dit ook zo is.

Maar... Dan wil ik wel in een volgend leven als Nieuwetijds kind geboren worden. Dit leven wil ik (heel egoïstisch) gewoon doorleven zoals ik dat altijd al gewend ben :)
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 aug 2015 12:53

Octo schreef: Tegenwoordig zijn de meeste mensen wat minder barbaars en nu hebben we New Age en het principe van de Nieuwetijds kinderen. Het watermantijdperk is aangebroken en de mens gaat naar een nieuwe dimensie zodat wij verder evolueren naar wezens die enkel liefde kennen. En ja, dat vind ik een mooie gedachte en ik zou best willen dat dit ook zo is.

Maar... Dan wil ik wel in een volgend leven als Nieuwetijds kind geboren worden. Dit leven wil ik (heel egoïstisch) gewoon doorleven zoals ik dat altijd al gewend ben :)
Wordt veel over geschreven.
Interessant onderwerp voor een apart topic in subforum voor New Age gedachten?

beforethefact

Bericht door beforethefact » 04 sep 2015 10:01

Oi Allemaal. Heb even een poosje heerlijk vakantie gehad en ben naar een geweldig festival geweest. Nu even een paar daagjes landen en dan reageer ik op jullie geweldige reactie. :D
'Thought creates the world and then says: "I didn't do it"' - David Bohm

beforethefact

Bericht door beforethefact » 10 sep 2015 10:32

@writer

Oprechte dank voor jouw mooie reacties. Eerst schrijf je dat je gelooft geen 'last' meer te hebben van het geloof. Daarna schrijf je ineens zo fel en met boosheid. Dat is een prachtig signaal van jezelf aan jezelf. Ik vind het ook heel mooi dat daar de ruimte voor is op dit forum, zonder dat je er meteen op wordt aangevallen.

Uit eigen ervaring weet ik namelijk dat ik op een moment ook verstandelijk 'geloofde' helemaal van het geloof af te zijn. Dat was geen kul, daar was ik helemaal oprecht in naar mezelf, maar diep daaronder verstopt zaten nog allemaal angsten. Ik merkte dat vooral door enorme spanning in mijn lijf die steeds verder opbouwde en een door alles heen sijpelende onzekerheid waar ik niet vanaf kwam, ondanks alles wat ik ervoor deed ervanaf te komen. Bij iedereen is dat weer anders en uit zich dat weer anders.

Ik denk dat het een geweldig cadeau is dat dingen die onder de oppervlakte borrelen soms zo ineens naar boven komen. Want dat betekent dat je daar klaar voor bent. Dan mag ´het´ er iets meer zijn dan ervoor. De reden dat associaties met het geloof zo plakkend zijn in het leven van zoveel mensen, is dat sommige gedachten en gevoelens die daarbij verschijnen er absoluut niet mogen zijn. Die willen we wegdrukken, daar willen we vanaf. En precies dát weerhoudt ons ervan onszelf helemaal te bevrijden, want daardoor kunnen we het niet zien voor wat het echt is en blijven we er op een bepaalde manier bang voor.

Ik hoop dat dit niet te persoonlijk is, anders haal ik het bericht weg writer.
'Thought creates the world and then says: "I didn't do it"' - David Bohm

Plaats reactie