Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Wim_1946
Forum fan

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Wim_1946 » 22 okt 2016 21:17

Gershom schreef: Daar stapten heel grote gezinnen uit, en eenmaal buiten deden alle meiskes een hoedje op. Ik vond dat iets feestelijks hebben, die kinderen in hun mooiste jurkjes en het manvolk in zwarte of zeer donkerblauwe kostuums. Ze hadden zich allemaal mooi gemaakt voor de aanvang van de dienst.
Hopelijk bedoel je dat "Ik vond dat iets feestelijks hebben, " min of meer ironisch. Een paar km van mijn huis is ook zo'n zwarte kousenkerk. De avonddienst begint daar om kwart over zes.
Afgelopen zomer ben ik daar naar toe gegaan zo'n kwartier voor aanvang, dat wil zeggen, tegenover de kerk is een mooi park en daar ben ik gaan zitten om de aankomst van de gelovigen (ja, ook daar de vrouwen met hoedjes) te aanschouwen.
Ik vond het niets feestelijks hebben, ik vond het huiveringwekkend. Volwassen intelligente mensen die als een kudde naar de kerk gaan, de vrouwen met hoedjes, kuddegedag dus, en de mannen in het donker gekleed. Het ergste vond ik nog de kinderen die erbij waren, die zag ik als slachtoffer van de waanzin die zich voor mijn ogen afspeelde.
Vanaf de plek waar ik zat kon ik het gegalm van de psalmen die de kudde ten gehore bracht horen. Ik werd er koud van en weer drong het beeld zich bij me op van totale waanzin en krankzinnigheid.
Ik vind het moeilijk om bij mezelf vast te stellen wat mijn drijfveren zijn om dit soort taferelen te aanschouwen en aan te horen. Ik weet wel dat er een intens gevoel van dankbaarheid door me heen stroomde dat ik niet deel hoefde uit te maken van wat ik zag. Een soort geluksgevoel dat ik helemaal vrij was en niet besmet was door die gestoordheid die bezit had genomen van die gelovigen.
Maar ik weet niet zeker dat dit mijn enige drijfveren waren om dit te doen.
Het deed me ook terugdenken aan de tijd dat ik zo'n elf, twaalf jaar was. Ik had geen enkele kennis van het christendom en ik begon uit nieuwsgierigheid te lezen in de bijbel, die bij ons thuis aanwezig was, ondanks dat mijn ouders niet gelovig waren.
Ik weet nog goed hoe geschokt en verbijsterd ik was door de teksten in de bijbel. Voor mijn gevoel spatte de waanzin, de meedogenloze bruutheid, de moordzucht en bloeddorst van elke bladzijde af. Ik ben na korte tijd gestopt met lezen, omdat ik het niet meer goed kon verwerken, ik was nog een kind.
Maar ook toen voelde ik diezelfde opluchting dat ik er niet aan mee hoefde te doen, dat ik vrij was en niet gedwongen zou worden opgenomen te worden in die wereld van bloeddorstige gekte.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 okt 2016 00:09

Rereformed schreef:
OK Storm, de boodschap is duidelijk. Je oude Avatar wint.
En het helpt enorm dat ik nu eindelijk weet dat het een foto van een Native American is. Mensen met hun volkomen eigen cultuur. Daar zou ik echt niet mee aan de praat gaan om ze ergens van te verlossen, enkel naar luisteren.
Vandaag heb ik de hele dag met een scratchkoor gezongen, zó geweldig maar ook zó vermoeiend.
En heerlijk om jullie berichten te lezen.

@Maria en Rereformed jullie hebben gelijk, mijn avatar mag wel een beetje aangepast, er is meer rust in mij. Minder geworstel, minder geen raad weten.
Dat ik vandaag kon zingen in die prachtige Sint-Joriskerk in A'foort. Uit volle borst; Laudate omnes gentes. Gewoon omdat ik het mooi vind en het me raakt zonder schuldgevoelens.

Rereformed; mooi huis, mooie piano; Freethinkers, zullen we eens een reisje Finland organiseren, Gershom zie jij dat nog zitten? Ik meld me aan als jouw persoonlijke verzorgster. ;-)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 okt 2016 13:49

Storm schreef;
Rereformed; mooi huis, mooie piano; Freethinkers, zullen we eens een reisje Finland organiseren, Gershom zie jij dat nog zitten? Ik meld me aan als jouw persoonlijke verzorgster.
Wat fijn voor je dat je een leuke dag hebt gehad met het zangkoor.
Ik hoop dat het steeds beter met je zal gaan, en wat ik las over de rust die je hebt verworven, zal dat ook lukken.

Een reisje lijkt me leuk, ik droom er wel eens van.
Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...(W. Elsschot)
Ik heb hondjes.
Als ik zou kunnen reizen dan toch liever in de tegenovergestelde richting. Naar Rome. Daar waar Rereformed woont is het zo koud. Ik haat kou. En het is er zo kort dag. Ik haat duisternis. In de jaren 60 zag ik een film van Ingmar Bergman.
het was gefilmd in Zweden. Het was koud, naargeestig en duister, en gefilmd in een desolate met sneeuw en ijs bedekte vlakte. Met duistere personages die in sombere slecht verlichte blokhutten leefden. Ik weet niet meer waar de film over ging, maar wel dat ik gedeprimeerd uit de bioscoop kwam. Vanaf die tijd heb ik een zekere afkeer van Scandinavische landen, waar ze tot overmaat van ramp een zeer onwelluidende taal spreken. Althans in Zweden. De Finse taal is mij alleen maar bekend van rare namen bij olympische winterspelen. Iedereen heet daar "klonen" ; Kekk, puyk, en daar dan Klonen achter...

Ik moet gewoon niet denken aan een opera van Puccini vertaald in het Zweeds. Ook niet in het Nederlands trouwens.
Hoe het ook zij; Die meneer Bergman was plotseling erg populair bij het existentialistische jongvolk. Dus je moest hem gezien hebben anders was je gewoon een stompzinnige cultuurbarbaar.

Ach, wat jammer...nu heb ik het jullie tegen gemaakt...Maar kop op, misschien is Finland wel heel anders. Zonovergoten en met van die leuke ijsbeertjes die stoeien in de bloeiende macaroni-velden. Dan is het ook niet zo erg dat ze daar allemaal Plükklonen heten. En s'nachts wordt alles helder verlicht door de aurora borealis dan smelt je toch van de romantiek bij min 40?

Terzijde;
Maar ik weet wel hoe de naamgeving is geregeld in Finland. Finnen worden niet geboren zoals bij ons. Zij worden gekloond. Het is daar zo godvergeten koud dat niemand zich daar op de gebruikelijke manier kan voortplanten...Met die massa nieuwe klonen die er elk jaar bijkomen moet je de naamgeving in de burgerlijke stand wel vereenvoudigen, anders wordt het chaos
Waarmee ik maar heel in het kort heb aangegeven waarom ik niet met jullie mee ga.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 okt 2016 14:49

Storm schreef:Rereformed; mooi huis, mooie piano; Freethinkers, zullen we eens een reisje Finland organiseren, Gershom zie jij dat nog zitten? Ik meld me aan als jouw persoonlijke verzorgster. ;-)
Gershom schreef:Een reisje lijkt me leuk, ik droom er wel eens van.
Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...(W. Elsschot)
Ik heb hondjes.
Als ik zou kunnen reizen dan toch liever in de tegenovergestelde richting. Naar Rome. Daar waar Rereformed woont is het zo koud. Ik haat kou. En het is er zo kort dag. Ik haat duisternis. In de jaren 60 zag ik een film van Ingmar Bergman.
Wel, bij deze zijn jullie, en anderen op het forum die er voor voelen, en alle honden, uitgenodigd voor een vleugje Finse winter. Ik woon in een groot huis met veel slaapkamers.
Uiteraard is het koud, het is nu al net boven het vriespunt, en de eerste sneeuw wordt aanstaande dinsdag verwacht. Maar de temperatuur binnenshuis is altijd een graad of drie tot zes hoger dan in Nederland. Enkel wanneer ik naar Nederland kom heb ik altijd last van kou.
En inderdaad is het van november tot maart heeeeel donker. Maar kou en duisternis is er om die te leren liefhebben. Ik heb bijvoorbeeld een jacuzzi in de tuin, en het leukste is daar in te gaan wanneer het twintig graden vriest en er een meter sneeuw ligt.
Bergman is zoals iedereen weet heeeel depressief, maar Finse films doen altijd hun best hem te overtreffen. De Zweedse depressiviteit is tenslotte kinderspel en kitsch vergeleken bij de Finse. Iedereen die naar Skandinavië komt moet natuurlijk wel leren dat wat men depressief noemt eigenlijk diepzinnig is. Uiteraard spreekt het ook vanzelf dat het bijzonder gezondmakend is je in Europa zover mogelijk van Rome, het centrum Europa's bijgeloof, te verwijderen. Nederlanders gaan in de regel geheel herboren weer terug naar hun mierenhoop (tenzij ze door een Lapse sjamaan zijn behandeld natuurlijk). :D

Huiswerk voordat men het besluit neemt naar Finland te komen:

https://www.youtube.com/watch?v=ijWZA-7uHLk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=UzyK-2SnRKQ" onclick="window.open(this.href);return false; (Ontvangst van buitenlanders in Finland)

Welkom in Tampere

Winter Wonderland
Born OK the first time

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 okt 2016 16:14

Gershom schreef: In de jaren 60 zag ik een film van Ingmar Bergman.
het was gefilmd in Zweden. Het was koud, naargeestig en duister, en gefilmd in een desolate met sneeuw en ijs bedekte vlakte. Met duistere personages die in sombere slecht verlichte blokhutten leefden.
Wij gingen regelmatig naar Zweden op vakantie maar dan in de zomer, heerlijk de ruimte en de rust.
En ook bijna altijd mooi weer en hele lange dagen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 okt 2016 20:14

@Rereformed,
Ziet er best goed uit, in de zomer zou het nog wel wat wezen. :)

Moeten we nog niet naar de babbelbox? Gerust zeggen hoor gaan we daar verder. Ik hou van babbelboxen . :)

@Gershom,

Ja Rome lijkt me ook wel wat, woont daar één van de forum leden? Liefst in een groot huis. Scandinavische boeit me zonder het te kennen, komt door de goede crimes. Alleen in Denemarken geweest, maar ik noem mijn kleindochter steevast skatt.
Bob Dylan

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 23 okt 2016 20:45

Storm schreef: Ja Rome lijkt me ook wel wat, woont daar één van de forum leden?
Jazeker woont er daar één. Hij wordt doorgaans "de Paus" (nick name) genoemd .
Storm schreef: Liefst in een groot huis..
Hij woont inderdaad in een heel groot huis. :)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 okt 2016 21:05

@Wim_1946;

De paus is vast geen lid van Freethinker, maar ik vermoed dat we wel welkom zijn. Hij heeft ruimte genoeg en het lijkt me een aardige man. Zo kom je er maar weinig tegen op christelijke fora's, dus misschien heb je ook wel gelijk. :)
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 okt 2016 23:32

Wat een schitterende avatar Storm.
Wat zegt die veel!!
Deze mag blijven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 okt 2016 23:44

@Maria :D
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 okt 2016 23:46

Storm schreef:@Maria :D
Ja, super Avatar Storm.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 okt 2016 00:45

@Fish,

Dank je wel!
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 okt 2016 03:19

Pracht-avatar! Die maar houden.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 okt 2016 09:56

@Rereformed;

Goed gekeurd door de gehele crew.......ik mag door. :)
Bob Dylan

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 okt 2016 10:26

Storm schreef:@Rereformed;

Goed gekeurd door de gehele crew.......ik mag door. :)
Tja, en nu ben ik helemaal in de war.....Storm WAS de vorige avatar en omgekeerd......wat is er nu nog zeker in deze wereld....?
Je schreef : http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.ge ... 45#p153145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ar#p315555" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie