Ik ben een afvallige - Inge B

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Ik ben een afvallige - Inge B

Bericht door Storm » 02 aug 2015 12:45

@Inge B,

Jouw blogs heb ik vaker gedeeld op mijn facebook pagina. Ook ik krijg reacties over het woord "afvallig". Maar niet omdat men het niet over "niet meer geloven" wil hebben, maar omdat sommige vrienden denken dat het kwetsend voor de "niet meer gelovige" is. Persoonlijk vind ik het woord prima, misschien ook omdat ik het hier zo vaak langs heb zien komen.
Leef je leven op je eigen manier ook al wil je rekening houden met mensen die je liefhebt, het hoeft niet maar het mag. Ik heb respect voor je niet omdat je een "afvallige" bent :wink: , maar omdat het een bewust proces is. Weg glijden vanaf geloof lijkt me een stuk makkelijker.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 02 aug 2015 18:48

Dank jullie wel, beforethefact en Storm!
Ga je je schrijfsels hier delen, beforethefact?
En Storm.. je maakt me nieuwsgierig naar wie je dan bent op Facebook...? Volgens mij heb ik beforethefact al ontdekt daar... :mrgreen:
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 aug 2015 12:21

Inge B...68 vind ik leuks...waarvan ..60 plussers. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 03 aug 2015 13:23

Een raadsel? ;)
Ik ga op zoek... leuk!
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

beforethefact

Bericht door beforethefact » 06 aug 2015 09:42

Inge B schreef:Dank jullie wel, beforethefact en Storm!
Ga je je schrijfsels hier delen, beforethefact?
En Storm.. je maakt me nieuwsgierig naar wie je dan bent op Facebook...? Volgens mij heb ik beforethefact al ontdekt daar... :mrgreen:
Ja ik kan zeker de links ernaartoe delen!

En het zou best kunnen dat je mij hebt ontdekt, ik heb pas een interview met jou gedeeld afkomstig van je community pagina!
'Thought creates the world and then says: "I didn't do it"' - David Bohm

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 20 aug 2015 09:28

Ik zie tot mijn blijde verrassing dat vandaag een artikel verschijnt in Trouw met Inge in de hoofdrol.

https://www.facebook.com/ikbeneenafvall ... =1&theater

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 20 aug 2015 09:35

Aaah dank voor het delen! :)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 aug 2015 13:06

Mooi Inge, je bent een bekende Nederlander aan het worden. Ik zie een toekomst als spreker voor jou weggelegd.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 20 aug 2015 13:25

Ook maar even gedeeld op onze facebook pagina.

https://www.facebook.com/ikbeneenafvall ... =1&theater

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Leen1

Bericht door Leen1 » 23 aug 2015 22:04

Zojuist in 1 adem jouw website gelezen. Af en toe met kippenvel op de armen, omdat je het zo herkenbaar en duidelijk verwoordt. Je mag zijn! Je mag zeker zijn! Knap dat je dit doet. Veel respect! Ik blijf je volgen.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 24 aug 2015 19:26

Dank jullie wel voor jullie positieve reacties en aanmoediging. Inmiddels is het een paar dagen nadat ik in de Trouw stond en vliegen de mails me niet meer om de oren. Ik ben overdonderd door honderden reacties die ik de afgelopen dagen kreeg van mensen die zich herkennen in mijn verhaal. Het raakt me diep dat de meesten van hen aangeven hier zelf niet over te durven praten en in stilte lijden.
Ik wil hier iets mee doen. Ik weet nog niet wat...
Eerst maar eens alle mailtjes beantwoorden...!

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 24 aug 2015 19:44

Inge B schreef:.... Ik ben overdonderd door honderden reacties die ik de afgelopen dagen kreeg van mensen die zich herkennen in mijn verhaal. Het raakt me diep dat de meesten van hen aangeven hier zelf niet over te durven praten en in stilte lijden.....
Dus meer dan honderd mensen die je hebben gemaild dat zij er tegenover hun familie en kennissen niet voor durven uitkomen dat zij niet meer geloven? Dat zijn er dan nogal wat. De reacties op de Trouw-site vielen me nog wel mee. Zijn het alleen Trouw-lezers die reageren of ook RD-mensen via facebook? Ik dacht dat men in die hoek elkaar het meest in de gaten hield.
NB: Doe wel en zie niet om.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 24 aug 2015 20:01

Honderden die zichzelf in meer of mindere mate herkennen in het Religieus Trauma Syndroom...

Ik zou moeten tellen om te kijken of ook daadwerkelijk meer dan 100 x wordt aangegeven dat men niet met dit verhaal naar buiten durft te treden. Maar deze angst wordt wel heel veel genoemd in de mails.
Ik begrijp het ook wel. Als ik kijk naar hoe fel en begriploos gelovigen soms kunnen reageren op bv het stukje over mijn website in de Trouw, dan voel ik de kou. En dan gaat het om mensen die ik totaal niet ken! Het wordt veel erger als deze reacties komen van de eigen familie en vrienden...

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 24 aug 2015 20:45

Inge B schreef:...Als ik kijk naar hoe fel en begriploos gelovigen soms kunnen reageren op bv het stukje over mijn website in de Trouw, dan voel ik de kou....
Zo gaat het bij de streng-gelovigen ja. Niet dat zij minder gevoel hebben maar ze schakelen dat uit, het geloof, de eeuwigheid is alles voor hen, dan maar hard zijn tegen een kind.

Via de bandrecorder in Leersum zegt ds. Paauwe: „Ouders, ge kunt uw kinderen nooit ernstig genoeg waarschuwen en het is ook uw plicht om ze te waarschuwen. Gaan ze dan toch, dan snijdt u, wat dit betreft, het tafellaken door. En doet ze weten dat u niets, wat deze zaken aangaat, met hen te maken wilt hebben.”
(http://www.refdag.nl/oud/kl/010830kl08.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Zolang wij minderjarig waren hadden wij geen andere keus dan ons aan de huisregels aan te passen.
Normaal gesproken vrij logisch. Daarna hadden mijn ouders snel door dat ze hun plicht gedaan hadden en wilden ze het contact gelukkig niet verbreken. Daarnaast heb ik het idee dat streng-gelovigen zolang zij nog wat jonger zijn veel fanatieker tegenover hun omgeving staan. Mijn moeder nam het haar oudste zus hoogst kwalijk toen die naar een andere kerk ging, zij behoorde beter te weten, einde contact. Naarmate ze ouder worden beseffen ze meer dat het voor hen belangrijker is zelf niet in de hel te komen dan dat zij zich druk moeten maken om het geloof van anderen. Mijn moeder had er alles voor overgehad als ik weer gelovig was geworden, te moeten denken dat je kind voor eeuwig naar de hel gaat is ook geen kattenpis. Ik acht het nog goed mogelijk dat er nu ook nog volwassenen zijn die voor hun ouders de schijn ophouden gelovig te zijn om hen geen verdriet aan te doen. Of ze daar onder lijden betwijfel ik, het is dan meer een dubbel leven leiden.
Laatst gewijzigd door writer op 24 aug 2015 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 aug 2015 20:52

Kun je het nog overzien want het lijkt me nogal wat al die verhalen van mensen die ook nog wachten op een reactie. Ik zou ze bewaren en als de rust terug komt is het misschien een idee om ze anoniem (met toestemming uiteraard ) te bundelen en ze in boekvorm uit te brengen. Althans het meest representatieve deel dat meerdere kanten belicht. Ik vermoed dat mensen uit nieuwsgierigheid dit boek gaan kopen en verder is er een grote groep die hier troost uit kan putten. Want elk verhaal staat op zichzelf maar er zitten altijd elementen in waarin iemand zich in herkent.
En mocht je een ingang zoeken ik ken een paar mensen die je misschien kunnen helpen om dit te verwezenlijken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie