Ik ben een afvallige - Inge B

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Ik ben een afvallige - Inge B

Bericht door Maria » 15 jul 2015 18:55

Ik heb de naam altijd prima gevonden.
Het is zoals jij het ervaren hebt en ervaart binnen je eigen omgeving en ook veel medestanders in gevonden hebt.

Dat anderen dat (nog ) niet zo (kunnen) zien, zou voor mij niet direct een reden zijn,waarom jij je eigen zielenroerselen een andere naam zou moeten geven.

Natuurlijk kan het reden zijn tot discussie en ander soorten gedachten wisselingen.
Maar is dat nu juist niet wat toch jouw bedoeling is, en waar je zo in bent geslaagd tot nu toe?

Is er dan toch nog een restje in jou, dat jou vertelt dat jij degene bent die zich moet aanpassen?
Wat vind je zelf?
Wat is het belangrijkste voor jou, hoe jij je uit in jouw eigen blog?
Tot nog toe heb je al mijn respect.
Ook in je twijfels.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 15 jul 2015 19:53

Maria schreef:Ik heb de naam altijd prima gevonden.
Het is zoals jij het ervaren hebt en ervaart binnen je eigen omgeving en ook veel medestanders in gevonden hebt.

Dat anderen dat (nog ) niet zo (kunnen) zien, zou voor mij niet direct een reden zijn,waarom jij je eigen zielenroerselen een andere naam zou moeten geven.

Natuurlijk kan het reden zijn tot discussie en ander soorten gedachten wisselingen.
Maar is dat nu juist niet wat toch jouw bedoeling is, en waar je zo in bent geslaagd tot nu toe?

Is er dan toch nog een restje in jou, dat jou vertelt dat jij degene bent die zich moet aanpassen?
Wat vind je zelf?
Wat is het belangrijkste voor jou, hoe jij je uit in jouw eigen blog?
Tot nog toe heb je al mijn respect.
Ook in je twijfels.
Dank je wel, Maria! :)

De reden dat ik erover denk om het toch te veranderen, is dat ik nu al van meerdere mensen te horen heb gekregen dat ze de pagina op Facebook niet willen liken. Puur om de naam. Natuurlijk is dat alleen maar iets van hun, maar ik wil een verhaal vertellen om te DELEN. Strategisch gezien :mrgreen: is het dan handig als zoveel mogelijk mensen mijn pagina liken en op die manier in hun kring even onder de aandacht brengen.
Voor mij betekent die naam niet heel veel. Ik heb er niet echt een 'klik' mee, zoals ik wel met mijn verhaal heb.
Ik vind het belangrijker dat ik mijn verhaal kan vertellen voor zoveel mogelijk mensen dan dat ik deze naam behoud waarmee ik steeds meer het gevoel heb mezelf toch te beperken.
Ik kan natuurlijk ook een mooie rode G voor het woordje 'een' zetten als ik zeg "Ik ben een afvallige", dat is mss de snelste en simpelste oplossing.

Nee, ik denk niet dat dit te maken heeft met aanpassen. Ik probeer gewoon zo efficiënt mogelijk te werken. Als ik geld had, huurde ik een professioneel vormgever in ofzo hehehe :mrgreen:

Ik heb vanuit mijn familie het dringende verzoek gekregen om niet langer onder mijn eigen naam te schrijven. Men werd erdoor aangesproken door collega's en vrienden en dit gaf een ongemakkelijke sfeer en ook voelden sommigen zich veroordeeld. Ik vond dit erg vervelend om te horen, het is wel mijn geliefde familie.. ! En heel even overwoog ik om dan mss toch.. onder een andere naam..? Maar NEE!! Ik ben niet degene die hen erop aankijkt of erop aanspreekt! Dit is een probleem tussen mijn familieleden en hun collega's/vrienden. Ik sta daar buiten, hoewel mijn website misschien de aanleiding was. Ik mag mijn ruimte innemen, ik hoef mij niet te verstoppen en ik spreek bovendien puur voor en vanuit mezelf. Dus aanpassen speelt hier geen rol. Niet dat ik me nooit meer aanpas... :roll: maar dat voelt dan meer als een keuze die ik in vrijheid maak.
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 15 jul 2015 20:13

Inge B schreef:.......... Ik vond dit erg vervelend om te horen, het is wel mijn geliefde familie.. ! En heel even overwoog ik om dan mss toch.. onder een andere naam..?
Uit mijn laatste reactie in de topic "gelovige ouders" zal je begrijpen dat ik hen dit nooit zou hebben "aangedaan"
Maar ik heb mijn afvalligheid dan ook voornamelijk in stilte uitgevochten en verwerkt en toen zij dat beseften werd er niet meer in mijn aanwezigheid over de godsdienst gesproken, alleen God kon mij nog terugroepen zullen ze gedacht hebben.
Mijn reacties hier zijn meer als herinneringen aan een vervlogen verleden en een streng calvinistische opvoeding heeft niet alleen kwalijke kanten.
NB: Doe wel en zie niet om.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 jul 2015 20:22

Dat er consequenties zijn en nu ook gebleken, wist je en ging dat aan.
Meen ik me te herinneren. :?:

Compromissen maken heet ook verstandig zijn en vrijheid in keuze.
Dat is altijd mijn leuze geweest.
Je kiest zelf, ook al is het lang niet altijd tussen dingen die je wel en niet wil, maar vaak de beste van 2 twee slechte.

Ik meen, dat je heel veel voordien hebt bedacht.
Ook dit soort dingen.
Je hebt bewust keuzes gemaakt.
Om jezelf te willen zijn met zo min mogelijk kwetsen van anderen.
Maar als die anderen zich dan aangesproken voelen, als jij puur bij jezelf blijft, is dat dan ook hun probleem, dat ze jouw gedachten maar vreemd vinden niet willen accepteren.
Ik voor mij;
Als ik een pagina like, dan doe ik dat niet altijd alleen, omdat ik het eens ben met wat mensen zeggen of zelfs zelf ook zo denk. Ja dan ook.
Maar vooral omdat ik respecteer en bewonder en het een goed voorbeeld vind van hoe mensen zichzelf moeten kunnen zijn.
Inge B schreef:Dus aanpassen speelt hier geen rol. Niet dat ik me nooit meer aanpas... :roll: maar dat voelt dan meer als een keuze die ik in vrijheid maak.
Als dit soort compromissen voordien niet im Frage kwamen voor je, ondanks dat het goed doordacht was.
Als je dat nu wel doet op het moment, dat er een paar mensen voldoen aan de gedachten die je al had? :wink:

Wat heet hier dan vrijheid?

Zeker denk ik dat je, als je toegeeft aan wat de ander over jou denkt en zegt, en je opportunistisch gaat uiten, want zo zie ik het op dit moment, als je je anders wil gaan profileren vanwege de voorkeurstemmen en betere PR.
Je dan ook likes zult gaan verliezen.
Misschien zelfs die van mij.

Klinkt misschien nu hard, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Op dit moment.
Ook al heb ik hier wel begrip voor.

Natuurlijk kun je ook, op de jou eigen manier, hierover een blog schrijven en jouw dilemma voorleggen.
Of je kunt nu ook (even) stoppen met dit blog en een ander starten, maar dan anoniem.
Is dat wat je wil, of was dat je opzet?

Natuurlijk is een mens veranderlijk en mag dat ook zijn.
Dus doe er mee wat je wil.
Ik dacht slechts een gevraagde mening te uiten. :)
Maar voor jou is er de moeilijke keuze.

Eén ding wat ik je wel dringend wil raden:
Ben en blijf jezelf.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 15 jul 2015 21:06

Wat mijn doel is, is mijn verhaal zo helder mogelijk en zo dicht mogelijk vanuit mezelf vertellen. Mijn beleving. En hoewel dat zeer persoonlijk is, ben ik er vanuit gegaan dat anderen zich hier mogelijk in zouden kunnen herkennen. Dat is ook zo gebleken. Veel meer respons dan ik ooit had gedacht. En als ik de reacties lees die ik gekregen heb, reacties die vaak erg emotioneel zijn en waarin mensen aangeven dat ze een gevoel van opluchting ervaren omdat ik dingen onder woorden breng die ze altijd al gevoeld, maar nooit erkend hebben voor zichzelf, dan merk ik dat de wens bij mij ontstaat om zoveel mogelijk 'afvalligen' te bereiken. Ik geloof in de kracht van oprechte aandacht voor de pijn en ook in de kracht van delen.

Daarin zal ik geen compromissen sluiten. Ik blijf trouw aan mijn doel. Ik kies alleen onderweg, waar dingen gebeuren die ik niet had voorzien, voor kleine aanpassingen. Ik verander bijvoorbeeld het lettertype op mijn site, schaaf aan de tekst of maak een passende afbeelding. Voor mij zijn dit aanpassingen die in dienst staan van het verhaal dat ik wil vertellen. En dat geldt ook voor de titel. Als ik duidelijker kan zijn met een andere titel, dan zal ik daarvoor kiezen. Niet eens zozeer omdat anderen daarom vragen, alhoewel het daar wel begint, maar dat is toch niet erg? Ik kan niet alles vooraf bedenken en ben blij met input van anderen. Ik doe lang niet met elke tip of suggestie iets. Dan zou mijn website elke dag weer anders zijn! Als ik al kies voor een andere titel, dan zou ik dat doen ten dienste van mijn verhaal.

Iemand schreef me ook "Zou het geen goed idee zijn om een hoofdstuk te tikken vanuit de gelovige(n) (ouders) bezien?"
Ja, dat is vast wel een goed idee, maar dat doen de gelovigen dan maar lekker zelf. Want mijn blog gaat over mijn verhaal, dat hoorde bij mijn doel en daar wijk is dus niet vanaf. :)
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 jul 2015 21:50

Inge B schreef:
Ik heb vanuit mijn familie het dringende verzoek gekregen om niet langer onder mijn eigen naam te schrijven. Men werd erdoor aangesproken door collega's en vrienden en dit gaf een ongemakkelijke sfeer en ook voelden sommigen zich veroordeeld. Ik vond dit erg vervelend om te horen, het is wel mijn geliefde familie.. ! En heel even overwoog ik om dan mss toch.. onder een andere naam..? Maar NEE!! Ik ben niet degene die hen erop aankijkt of erop aanspreekt! Dit is een probleem tussen mijn familieleden en hun collega's/vrienden. Ik sta daar buiten, hoewel mijn website misschien de aanleiding was. Ik mag mijn ruimte innemen, ik hoef mij niet te verstoppen en ik spreek bovendien puur voor en vanuit mezelf. Dus aanpassen speelt hier geen rol. Niet dat ik me nooit meer aanpas... :roll: maar dat voelt dan meer als een keuze die ik in vrijheid maak.
Als de gelovige de vrijheid heeft om zijn of haar standpunt overal te mogen verkondigen en dan bedoel ik dus ook overal. Op het station, in het centrum van de stad, in parken, op meerdere tv-kanalen, binnen het onderwijs, op universiteiten en zelfs als atheïsten bij hem of haar binnenlopen waarom zou jij dan niet het omgekeerde mogen doen. Ik ben zelf al heel lang klaar met de kwetsbaarheid van de gelovige wiens mening zo belangrijk is dat dit gerespecteerd dient te worden. Misschien moeten ze maar eelt op hun denkbeeldige ziel creëren en zich neer gaan leggen bij geëmancipeerde ex-gelovigen. In de 21ste eeuw is het normaal om een kerk te verlaten daar kijkt niemand meer van op. Maar praten over de redenen daar lijkt nog steeds een taboe rond te heersen. Of erger dat je een soort schande brengt over de achterblijvers die misschien ook wel willen maar doordrenkt zijn met het idee dat ze daarmee anderen kwetsen. En zo maak je dus een vicieuze cirkel die ergens doorbroken moet worden. En dat kan op verschillende manieren; jouw blog is één van de mogelijkheden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 15 jul 2015 22:46

Inge B schreef:Wat mijn doel is, is mijn verhaal zo helder mogelijk en zo dicht mogelijk vanuit mezelf vertellen.
Ken je het boek "Dorsvloer vol confetti" van Franca Treur?
Ik heb het niet gelezen, verwachtte er geen nieuwe inzichten van.
Wel begreep ik dat dat boek wel wat losgemaakt heeft onder gelovigen en ex-gelovigen.
Gezien de vele reacties op jouw blog voldoet het schrijven over afvalligheid binnen de gereformeerde kerken in Nederland blijkbaar nog steeds aan een bepaalde behoefte.
NB: Doe wel en zie niet om.

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 16 jul 2015 21:27

PietV. schreef:In de 21ste eeuw is het normaal om een kerk te verlaten daar kijkt niemand meer van op. Maar praten over de redenen daar lijkt nog steeds een taboe rond te heersen. Of erger dat je een soort schande brengt over de achterblijvers die misschien ook wel willen maar doordrenkt zijn met het idee dat ze daarmee anderen kwetsen. En zo maak je dus een vicieuze cirkel die ergens doorbroken moet worden. En dat kan op verschillende manieren; jouw blog is één van de mogelijkheden.
Ja... best wel bizar... dat dit inderdaad een taboe is... ! Maar ik merk dat het echt zo is, getuige de reacties van opluchting vaak op mijn site, dat ik het 'eindelijk onder woorden breng'...
writer schreef:Ken je het boek "Dorsvloer vol confetti" van Franca Treur?
Ik heb het niet gelezen, verwachtte er geen nieuwe inzichten van.
Wel begreep ik dat dat boek wel wat losgemaakt heeft onder gelovigen en ex-gelovigen.
Gezien de vele reacties op jouw blog voldoet het schrijven over afvalligheid binnen de gereformeerde kerken in Nederland blijkbaar nog steeds aan een bepaalde behoefte.
Ja, ik ken het boek! Snap ook wel dat het veel losgemaakt heeft, al vertelt ze er volgens mij niet in hoe ze zèlf over 'het geloof' denkt. Ik vond de sfeer wel heel mooi en herkenbaar beschreven.. en misschien voelde dat voor streng-gereformeerden alsof ze 'het eigen nest bevuilde'.. terwijl ze alleen maar vertelde hoe het voor haar was. :roll:

freebee

Bericht door freebee » 20 jul 2015 12:13

Maria schreef:
Compromissen maken heet ook verstandig zijn en vrijheid in keuze.
Dat is altijd mijn leuze geweest.
Je kiest zelf, ook al is het lang niet altijd tussen dingen die je wel en niet wil, maar vaak de beste van 2 twee slechte.

Ik meen, dat je heel veel voordien hebt bedacht.
Ook dit soort dingen.
Je hebt bewust keuzes gemaakt.
Om jezelf te willen zijn met zo min mogelijk kwetsen van anderen.
Maar als die anderen zich dan aangesproken voelen, als jij puur bij jezelf blijft, is dat dan ook hun probleem, dat ze jouw gedachten maar vreemd vinden niet willen accepteren.
Heel raak Maria.

Dat bovenste vooral: het voelen van keuzevrijheid kan ontzettend moeilijk zijn, want je moet de beste van twee rotopties kiezen. Toch is het voor je 'mens-heid' belangrijk om het wel als keuze te blijven zien (iets met touwtjes in eigen handen, geen martelaarsrol, etc).
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Thomas Paine (Age of Reason)

freebee

Bericht door freebee » 20 jul 2015 12:30

Dan over het verzoek om vooral onder een andere naam te schrijven omdat men 'last' van je heeft, wat erg. En tegelijk is mijn eerste reactie, natuurlijk vragen ze dat, je bent immers je nest aan het bevuilen :roll:
writer schreef:
Inge B schreef:.......... Ik vond dit erg vervelend om te horen, het is wel mijn geliefde familie.. ! En heel even overwoog ik om dan mss toch.. onder een andere naam..?
Uit mijn laatste reactie in de topic "gelovige ouders" zal je begrijpen dat ik hen dit nooit zou hebben "aangedaan"
Maar ik heb mijn afvalligheid dan ook voornamelijk in stilte uitgevochten en verwerkt en toen zij dat beseften werd er niet meer in mijn aanwezigheid over de godsdienst gesproken, alleen God kon mij nog terugroepen zullen ze gedacht hebben.
Mijn reacties hier zijn meer als herinneringen aan een vervlogen verleden en een streng calvinistische opvoeding heeft niet alleen kwalijke kanten.
Hier net zo, eigenlijk ook zoals je beschrijft voor een paar afvalligen - die strijd wordt vooral door die persoon zelf uitgevochten. Writer, jij beschrijft precies dat idee van de verschillende talen - jij kan voor hun precies invullen wat zij zullen denken maar omgekeerd dus niet. Sterker nog, omgekeerd is het volstrekt normaal om op het matje geroepen te worden en verzocht te worden om dit vooral anoniem te doen. Respectloos, niet?

In aanvulling daarop, ik heb dan wel nooit een blog geschreven met deze strekking, ik kom zelfs nog niet tot een samenhangend verhaal hier op de site :lol: , maar ik heb dit soort dingen toch al wel aan de hand gehad. Dat maakt te meer dat ik het niet meer durf. Elke stap die duidelijk een stap was die niet in lijn was met het christelijke geloof, is er eentje die strijd heeft opgeleverd (strijd die vooral op schuldgevoelens gespeeld wordt). Ik schreef hier wat voorbeelden, maar het doet er niet toe: het gaat om het idee, dat je ouders jouw individuele keuzes zouden moeten verantwoorden naar een gemeenschap gelovigen waar ze ZELF voor kiezen om deel vanuit te maken. Als we het dan over keuzevrijheid hebben, je moet als ouder wel in staat zijn om ook te zien dat je zelf een keuze maakt om tot een kerk te horen.
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Thomas Paine (Age of Reason)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 jul 2015 13:51

Je beschrijft hier precies Freebee, met respect voor de andere zijde, dat je graag zou willen dat die ander dat ook naar jou zou doen. Echter, dat liever koekjes niet worden gebakken.
En je het er mee zult moeten doen.
Daarom is het zo moeilijk om te weten wat te doen naar buiten toe, hoe je jezelf gaat uiten, zonder voor je eigen gevoel in oneerlijkheid ten onder dreigen te gaan in hypocrisie.

Maar alleen door te kiezen krijg je zelf (weer) stabiliteit.
Dan zul je ook de uitingsvorm weten te vinden, die aansluit op wat jezelf eerlijk vindt en met zo min mogelijk de ander te kwetsen.

Maar voor iedereen:
Vergeet niet dat de ander vaak gemakkelijk onzekerheid voelt, hoe ermee om te gaan en gaat oordelen.
Daarvoor zul je toch een olifantenhuid moeten kweken. :wink:

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 » 21 jul 2015 10:25

Inge,

Leuk om je hier ook te treffen (ik had al eens op je blog gereageerd onder de naam Thomas).

Vraagje in de context van het huidige gesprek hier: zijn er zo weinig Nederlandse blogs van mensen die hun (orthodoxe) geloof zijn kwijtgeraakt? Uiteraard weet ik van de getuigenissen hier, maar weinig aparte sites?

Niet dat ik zo'n geweldige schrijver ben, maar als het mensen kan helpen is het wellicht zowel voor hen als voor mij (stukje verwerking) handig om mijn ervaringen op te gaan schrijven. In het engels volg ik bijvoorbeeld nauwgezet http://pastornofaith.wordpress.com; erg interessant omdat hij een voorganger is (in de USA) die ook sinds kort atheist is en langzaam zich uit de kerk probeert te worstelen. Hij scheldt er flink op los terwijl verschillende mensen hem nu op de hielen zitten...
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 jul 2015 10:41

EJ_81 schreef: In het engels volg ik bijvoorbeeld nauwgezet http://pastornofaith.wordpress.com; erg interessant omdat hij een voorganger is (in de USA) die ook sinds kort atheist is en langzaam zich uit de kerk probeert te worstelen. Hij scheldt er flink op los terwijl verschillende mensen hem nu op de hielen zitten...
Apart om te lezen hoe hij recht voor de raap reageert. Zelfs facebook past censuur toe bij hem.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B » 21 jul 2015 22:37

Leuk, "Thomas"! Ik zou zeggen: doen! Schrijf van je af! Ik merk aan de reacties op mijn site dat hier nog altijd behoefte aan is. Er is een taboe om vrijuit te praten over de redenen van kerkverlating en ongeloof. Ik denk dat het goed is als dat taboe doorbroken wordt! Dus go, go, go!! :wink:

Maar alleen als je er jezelf mee helpt... denk nu eerst aan jezelf! Het is al moeilijk genoeg...!

beforethefact

Bericht door beforethefact » 02 aug 2015 12:12

Wat ontzettend gaaf dat je jouw verhaal zo deelt Inge. Je schrijft ook goed.

Het is perfecte timing dat ik dit nu tegen kom, want ik ben zelf ook bezig met het opschrijven van mijn verhaal en stappen aan het zetten om het zoveel mogelijk te kunnen delen. Jouw site/blog is prachtige inspiratie voor mij.
'Thought creates the world and then says: "I didn't do it"' - David Bohm

Plaats reactie