Geloof uit, de hel in

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Henry II
Diehard

Re: Geloof uit, de hel in

Bericht door Henry II » 12 mar 2015 11:05

Je hebt helemaal geljk en ook weer niet. Jupiter=Zeus, Hades=Pluto etcetera (of ook kaitaleipomena in het Grieks). De Romeinen hebben de hele santekraam overgenomen van de Grieken. Ze zijn volgens mij daarom uitwisselbaar. Ik had het met mijn klassieke opleiding niet mogen verwisselen natuurlijk. Excuus.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 12 mar 2015 13:37

Henry II schreef:Je hebt helemaal geljk en ook weer niet. Jupiter=Zeus, Hades=Pluto etcetera (of ook kaitaleipomena in het Grieks). De Romeinen hebben de hele santekraam overgenomen van de Grieken. Ze zijn volgens mij daarom uitwisselbaar. Ik had het met mijn klassieke opleiding niet mogen verwisselen natuurlijk. Excuus.
Nou vooruit....aanvaard. :D :D :D :D
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 13 mar 2015 11:04

LonelyThinker schreef:Ik zit met een probleem. Ik wil het christelijk geloof (opgedaan tijdens mijn studententijd) de rug toekeren. Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'. Nu lijkt het dat, als ik mijn geloof achter me laat, ik 'God' achter me laat, en in de klauwen van de hel loop, en dus weer het geloof in. De enige mogelijkheid lijkt de hel in te lopen. Dit is wellicht een herkenbaar probleem van anderen geweest. Iemand tips? :)

Zo schrijf ik 'God' ook nog steeds met een Hoofdletter (maar wel tussen aanhalingstekens :lol: ). Ik doe dit omdat ik 'de liefde' respecteer, en christenen hebben die geclaimd.

Ook luister ik graag naar muziek, en ik merk dat hier soms ook sterk de stempel van het dualisme en het christendom op is gedrukt.

Een ander probleem is dat ik zeer veel pech heb gehad in mijn leven, alsof er een 'hogere macht' is die mij 'het leven zuur wil maken', en dat is zo ongeveer een waan geworden. :( Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik de 'liefdevolheid' van een eventuele God niet meer kan 'geloven'. Dus eigenlijk ben ik 'boos' en haat ik iemand, namelijk God, waardoor ik weer erken dat Hij bestaat. Als ik namelijk moet erkennen dat ik heel erg veel pech heb, moet ik mij een voorstelling maken van 'toeval', en daar zijn mensen geloof ik niet goed in. ;)
Ik vrees dat je kennis maakt met het fenomeen dat wij intuïtief nog steeds een bepaalde richting kunnen worden ingetrokken ook al zijn we er ons van bewust dat rationeel gezien die intuïtie nergens op gebaseerd is. Het is een beetje als een fobie. Iemand met claustrofobie kan rationeel weten dat er weinig risico's zijn aan kleine ruimtes maar die kennis houdt de lichamelijke reacties niet tegen het moment dat hij in de lift stapt.

Iets anders dat gelijkaardig is, is dat wij mensen vaak onbewuste attitudes hebben die ingaan tegen hoe wij rationeel tegen de zaken aankijken. Zo is het best mogelijk dat iemand rationeel 100% achter de gelijke behandeling van mannen en vrouwen staat en onbewust toch gemakkelijker mannen zal aanbevelen voor promotie dan vrouwen.

Zo iets lijk jij nu ook mee te maken, rationeel wil je een bepaalde richting uit maar intuïtief/onbewust hang je nog gedeeltelijk aan je eerdere wereldbeeld vast. Dat vraagt tijd. Het enige wat helpt is vaak reflecteren over hoe je tegenover de zaken aankijkt. Hoe vaker je bewust met de zaken bezig bent, hoe meer kans je onbewuste/intuïtie krijgt om zich aan te passen aan je rationele kijk. Maar geduld zal je hoe dan ook nodig hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Nu even niet
Geregelde verschijning

Bericht door Nu even niet » 13 mar 2015 11:16

LonelyThinker schreef:Ik zit met een probleem. Ik wil het christelijk geloof (opgedaan tijdens mijn studententijd) de rug toekeren. Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'. Nu lijkt het dat, als ik mijn geloof achter me laat, ik 'God' achter me laat, en in de klauwen van de hel loop, en dus weer het geloof in. De enige mogelijkheid lijkt de hel in te lopen. Dit is wellicht een herkenbaar probleem van anderen geweest. Iemand tips? :)
Geloof is niet meer dan een gedachte, vergeet het.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 mar 2015 12:49

Zo schrijf ik 'God' ook nog steeds met een Hoofdletter (maar wel tussen aanhalingstekens :lol: ). Ik doe dit omdat ik 'de liefde' respecteer, en christenen hebben die geclaimd.

Ook luister ik graag naar muziek, en ik merk dat hier soms ook sterk de stempel van het dualisme en het christendom op is gedrukt.

Een ander probleem is dat ik zeer veel pech heb gehad in mijn leven, alsof er een 'hogere macht' is die mij 'het leven zuur wil maken', en dat is zo ongeveer een waan geworden. :( Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik de 'liefdevolheid' van een eventuele God niet meer kan 'geloven'. Dus eigenlijk ben ik 'boos' en haat ik iemand, namelijk God, waardoor ik weer erken dat Hij bestaat. Als ik namelijk moet erkennen dat ik heel erg veel pech heb, moet ik mij een voorstelling maken van 'toeval', en daar zijn mensen geloof ik niet goed in. ;)
Bekeer je tot de Islam en je komt niet meer in de Christelijke hel.
Echter, als je de Islam de rug toekeert kom je in deze hel terecht. Laat maar. Zo los ik je probleem niet op!

Maar misschien wel een nuttige tip. Lees. Er zijn ontzettend veel toegankelijke duidelijke boeken waar je veel info uit kunt halen. Tips kun je hier ook ongetwijfeld krijgen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 13 mar 2015 13:14

En alle christenen gaan toch ook naar de hel. Wie gedenkt de Sabbat?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 13 mar 2015 13:37

axxyanus schreef:Ik vrees dat je kennis maakt met het fenomeen dat wij intuïtief nog steeds een bepaalde richting kunnen worden ingetrokken ook al zijn we er ons van bewust dat rationeel gezien die intuïtie nergens op gebaseerd is.
Ik denk dat dat wel ongeveer klopt; ik ben bezig de dingen rationeel proberen te zien. Er is zoveel bewijs dat er geen bal klopt van het christendom.

Overigens houd ik al jaren een dagboek bij. Daardoor heb ik wel veel dingen ontdekt (over mezelf) ;)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 mar 2015 14:24

Mooi.
Maar toch denk ik, dat je jouw gevoel voor spiritualiteit zou moeten kunnen plaatsen.
Want dat dit en de verklaringen ervoor die je kent, jou parten speelt lijkt wel zo.

Het gevoel, het beleven bestaat wel degelijk.
Lees hier eens een paar topics over. Zoek maar via de zoekmachine.
Dan zul je zien, dat velen hier hun spiritueel beleven ook vinden in de kunst, muziek en in de natuur.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 13 mar 2015 19:58

Ik wil even melden dat ik door de uitstekende en scherpe reacties op dit forum al een stuk verder gevorderd ben! :) (Eigenlijk ben ik nu ongelovig) Wat het moeilijk voor me maakte (en misschien maakt), is dat ik gelovigen teleur moet stellen. "Een God van liefde" is zo'n vertederend begrip, dat wil ik ze niet afnemen. Desalniettemin vind ik dat er geen enkel bewijs is dat er zo'n God is en denk ik dat de wereld een stuk beter af zou zijn geweest zonder religies.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 13 mar 2015 20:32

LonelyThinker schreef:Eigenlijk ben ik nu ongelovig
Gefeliciteerd!
LonelyThinker schreef:Wat het moeilijk voor me maakte (en misschien maakt), is dat ik gelovigen teleur moet stellen. "Een God van liefde" is zo'n vertederend begrip, dat wil ik ze niet afnemen.
Dat hoeft ook niet.
Vaak is dat een proces wat vanzelf ontstaat als ze in aanraking komen met niet en ex-gelovigen.
"God van liefde" is overigens ook typisch zo een hedentijdse toevoeging om het welbekende slechte imago van"God" een beetje op te vijzelen.
Een beetje als opgeklopte reclame voor een waardeloos product teneinde om het toch nog aan de man te kunnen brengen.
LonelyThinker schreef: Desalniettemin vind ik dat er geen enkel bewijs is dat er zo'n God is en denk ik dat de wereld een stuk beter af zou zijn geweest zonder religies.
Kijk, dat bedoelde ik nou met je verstand gebruiken.
Overigens vind er ook shit plaats zonder religie, maar ik denk dat je gelijk hebt dat we een stuk beter af zouden zijn zonder.
Ik zou dat best eens een tijdje willen proberen, laten we zeggen een proefperiode van een paar duizend jaar.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 06 apr 2015 21:41

LonelyThinker: jouw openingspost is voor mij heel erg herkenbaar. Ik vind het knap dat je dit al op kunt schrijven. Misschien ben ik nog niet zo ver ;). In ieder geval is het verloren gaan een zeer beangstigende gedachte. Ik ben de laatste tijd erg rationeel aan het denken, maar stel dat er nu iets zou gebeuren dat grote gevolgen heeft voor mijn leven, dan kan het maar zo zijn dat ik weer in mijn oude denkpatroon terecht kom. Sterker nog, die kans acht ik behoorlijk groot. Het christelijk geloof is er met de paplepel ingegoten: daar kom ik echt niet 1, 2, 3 vanaf, al zou ik dat misschien wel willen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 apr 2015 04:08

MeFlower88 schreef:LonelyThinker: jouw openingspost is voor mij heel erg herkenbaar. Ik vind het knap dat je dit al op kunt schrijven. Misschien ben ik nog niet zo ver ;). In ieder geval is het verloren gaan een zeer beangstigende gedachte. Ik ben de laatste tijd erg rationeel aan het denken, maar stel dat er nu iets zou gebeuren dat grote gevolgen heeft voor mijn leven, dan kan het maar zo zijn dat ik weer in mijn oude denkpatroon terecht kom. Sterker nog, die kans acht ik behoorlijk groot. Het christelijk geloof is er met de paplepel ingegoten: daar kom ik echt niet 1, 2, 3 vanaf, al zou ik dat misschien wel willen.
Je hoeft er ook niet helemaal vanaf toch? Ook in ons wereldbeeld in empathie voor de medemens (naastemliefde) de basis van ons morele handelen. Hel of geen hel. Dat is nu zelfs wetenschappelijk onderbouwd.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 apr 2015 09:24

De rest van dit topic werd een discussie over allerhande, behalve de getuigenis van Topic starter.

Afgesplitst naar eerstvolgende onderwerp
Gelovige: Vertrouw op God. Eens zullen we alles begrijpen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=14804" onclick="window.open(this.href);return false;

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 apr 2015 20:30

Blijkbaar kan men niet lezen.

Dit is een getuigenis subforum.
Preken over de catachismus en discussie over de hel afgesplitst.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=14806" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangezien de topic starter al sinds 21 maart niet meer is ingelogd gaat dit nu op slot.
@ LonelyThinker
Stuur even een mail naar een van de moderatoren, dan kan het weer worden geopend.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 okt 2016 11:46

Heropend vanwege het opnieuw actueel zijn van deze inhoud.

Lonely Thinker heeft een nieuw topic geopend dat hierop aansluit. Atheïst geworden

Plaats reactie