Geloof uit, de hel in

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

LonelyThinker
Ervaren pen

Geloof uit, de hel in

Bericht door LonelyThinker » 11 mar 2015 16:38

Ik zit met een probleem. Ik wil het christelijk geloof (opgedaan tijdens mijn studententijd) de rug toekeren. Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'. Nu lijkt het dat, als ik mijn geloof achter me laat, ik 'God' achter me laat, en in de klauwen van de hel loop, en dus weer het geloof in. De enige mogelijkheid lijkt de hel in te lopen. Dit is wellicht een herkenbaar probleem van anderen geweest. Iemand tips? :)

Zo schrijf ik 'God' ook nog steeds met een Hoofdletter (maar wel tussen aanhalingstekens :lol: ). Ik doe dit omdat ik 'de liefde' respecteer, en christenen hebben die geclaimd.

Ook luister ik graag naar muziek, en ik merk dat hier soms ook sterk de stempel van het dualisme en het christendom op is gedrukt.

Een ander probleem is dat ik zeer veel pech heb gehad in mijn leven, alsof er een 'hogere macht' is die mij 'het leven zuur wil maken', en dat is zo ongeveer een waan geworden. :( Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik de 'liefdevolheid' van een eventuele God niet meer kan 'geloven'. Dus eigenlijk ben ik 'boos' en haat ik iemand, namelijk God, waardoor ik weer erken dat Hij bestaat. Als ik namelijk moet erkennen dat ik heel erg veel pech heb, moet ik mij een voorstelling maken van 'toeval', en daar zijn mensen geloof ik niet goed in. ;)

kiks
Bevlogen

Re: Geloof uit, de hel in

Bericht door kiks » 11 mar 2015 17:07

Als je het christelijke geloof de rug wil toekeren, heb je dat in feite al gedaan. De hel is vergelijkbaar met de zak van sinterklaas. Er is niets om je druk over te maken. Leef je leven, neem zelf je verantwoordelijkheid, en laat je in je beslissingen niet afleiden door regeltjes, rituelen en doemscenario's die het christendom je voorhoudt. Het christelijke geloof is bestemd voor hen die niet zelf tot bepaalde zaken in staat zijn, zodat er controle op de gelovigen kan worden uitgeoefend.
Dezelfde mechanismen worden trouwens ook waargenomen in andere religies.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 11 mar 2015 17:22

Ok.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 mar 2015 17:46

De hel is een plaats in je fantasie. Blijf er liever vandaan. . .
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 mar 2015 18:29

LonelyThinker schreef: Een ander probleem is dat ik zeer veel pech heb gehad in mijn leven, alsof er een 'hogere macht' is die mij 'het leven zuur wil maken', en dat is zo ongeveer een waan geworden. :( Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik de 'liefdevolheid' van een eventuele God niet meer kan 'geloven'. Dus eigenlijk ben ik 'boos' en haat ik iemand, namelijk God, waardoor ik weer erken dat Hij bestaat. Als ik namelijk moet erkennen dat ik heel erg veel pech heb, moet ik mij een voorstelling maken van 'toeval',
Zolang je je gedachten blijft laten gaan over een entiteit, die je dit allemaal aandoet, pak je niet de verantwoordelijk voor je eigen leven.

Ga maar eens met beide benen op de grond staan.
Het leven is geen sprookje en toeval is er ook niet.
Er zijn gewoon heel veel leuke, maar ook heel veel minder leuke aan het leven.
Als je dat eenmaal hebt geaccepteerd als zijnde een feit, dat niets te maken heeft met een slechterik of een goeierik, maar gewoon de natuur der dingen is, zul je weer constructief kunnen gaan denken.

Veel sterkte met het verkrijgen van dat inzicht en succes met de opbouw van je eigen leven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 11 mar 2015 18:34

welkom,
Meestal raakt men van het geloof af door toenemend inzicht tijdens de studententijd. Bij jou was het andersom. Maar goed om Maarten het Hart te citeren analoog aan mijn onderschrift: wie god verlaat heeft "niets" te vrezen.
Maar ook veel gelovigen geloven niet in een hel dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar hetgeen je gestudeerd hebt om in die richting vrees te koesteren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 11 mar 2015 19:15

Ik herken je probleem.
Voor mij was het een langer durend proces.
Wat mij geholpen heeft is het volgende: door te lezen over joodse opvattingen ben ik erachter gekomen dat de hel (gezien zoals orthodox christenen het zien) geen basis heeft in de tenacht.De hel als eeuwigdurende straf is dus een christelijke uitvinding. Lees dus de joodse gedachten,zij staan dichter bij de bron.

Je hoeft het concept van God niet los te laten om het christendom achter je te laten. Het christendom is een bepaalde manier om naar het goddelijke te kijken,maar er zijn er meer. Stel je open voor andere gedachten.

Ik kan je wel meer vertellen over dit pad als je dat wilt.
Mocht je denken: hier heb ik niks aan dan hou ik het hierbij.

Ik hoor het wel.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 mar 2015 19:20

LonelyThinker schreef:Ik zit met een probleem. Ik wil het christelijk geloof (opgedaan tijdens mijn studententijd) de rug toekeren. Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'.
Je hebt het al gedaan, mensen die nadenken over deze stap zijn al vertrokken. Dat je nog inwendig discussieert over een hel is slechts de nagalm van je afvalligheid.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 11 mar 2015 20:20

PietV. schreef:
LonelyThinker schreef:Ik zit met een probleem. Ik wil het christelijk geloof (opgedaan tijdens mijn studententijd) de rug toekeren. Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'.
Je hebt het al gedaan, mensen die nadenken over deze stap zijn al vertrokken. Dat je nog inwendig discussieert over een hel is slechts de nagalm van je afvalligheid.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Mij heeft het een paar jaar gekost om van religie af te komen. De religie waarin ik ben opgegroeid en opgevoed. Maar hoe bevrijdend is het, om zelf na te denken. En opnieuw alles uit te vinden. En om gewoon te zeggen ik weet het niet, en daardoor geen god of the gaps nodig te hebben. En, zoals PietV zegt, bij zelf logisch en realistisch nadenken vervalt elke religie of geloof in een zogenaamde hogere macht of wat dan ook!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 11 mar 2015 20:25

LonelyThinker schreef:Nu lijkt het dat, als ik mijn geloof achter me laat, ik 'God' achter me laat, en in de klauwen van de hel loop, en dus weer het geloof in.
Dit is een onlogische redenatie.
Als je 'God' achter je laat, laat je automatisch alles wat met die 'God' te maken heeft achter, inclusief de hel-dreiging.

Het zou zelfs logischer zijn je dan druk te maken dat je niet terecht komt in de hel van eender welke andere god die een dergelijk absurd concept heeft verbonden aan zijn/haar bestaan.

Nog logischer is dan tot de onvermijdelijke conclusie te moeten komen dat goden menselijke verzinsels zijn die geen enkele invloed op je bestaan kunnen hebben.
En als je dus veel pech hebt ..... that's life.
Zo ook als het meezit.
Ik bedoel, definieer "pech".
Heb je pech als je de staatloterij niet wint, of heb je pech als aangereden wordt en met een gebroken been in het ziekenhuis terecht komt?
Denken dat pech of geluk of wat dan ook door een bovennatuurlijke entiteit geregeld worden leveren zoveel niet te beantwoorden vragen op dat dat feitelijk al het antwoord is op de vraag of die entiteit bestaat.
Goden maken alles onmogelijk en onnodig complex en kunnen daardoor eenvoudigweg niet bestaan, samen met hun bijbehorende fantasieën zoals hel en hemel e.d.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 11 mar 2015 20:45

LonelyThinker schreef:....Ik ben bang gemaakt voor 'de hel'...
Je zou de bijbel vanaf het begin nog eens aandachtig kunnen gaan lezen.
Maar dan niet met eerbied en diep ontzag voor God maar bedenken wat jij in Zijn plaats zou hebben gedaan.
Bijvoorbeeld:

- Zou jij in het midden van het paradijs de bewuste boom gepoot hebben?
- Zou jij hebben toegelaten dat de satan het ganse menselijk geslacht met de erfzonde opzadelde?
- Zou jij van iemand eisen zijn kind aan je te offeren alleen om zijn geloof op de proef te stellen?
- Zou jij de hele aarde blank hebben gezet omdat de mensen niet deden wat jij wilde?
- Zou jij twee complete steden in de brand steken omdat er minder dan tien rechtvaardigen woonden?
- Zou jij 40 kinderen door een paar beren laten verscheuren omdat ze jouw profeet wat plaagden?
- Zou jij de satan op een koning afsturen om zijn volk te laten tellen en vervolgens als straf 70.000 onschuldige mensen doden?
- Zou jij alle eerstgeborenen doden omdat een Farao dwars lag?
- Zou jij toelaten dat alle kleine kinderen gedood werden omdat men hoopte dat jouw Zoon er bij zou zijn?
- Zou jij geen zonden kunnen vergeven zonder dat er er onschuldig bloed gevloeid heeft?
- Zou jij je in de hemel door wat gelovigen willen laten aanbidden terwijl er ontelbare mensen in de hel liggen te kermen?

Als je hier overal ja op zegt ben je (net als nog een paar gelovigen hier) nog niet rijp om die God te verlaten.
Ik adviseer je dan om te blijven lezen en bovengenoemde lijst zelf aan te vullen, bij kritisch lezen vind je op elke pagina wel wat. Vroeg of laat moet dan het kwartje vallen en bedenk dan, geen God geen hel.
NB: Doe wel en zie niet om.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 11 mar 2015 23:47

Bedankt voor de reakties allemaal! :)

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 mar 2015 09:21

Je moet denk ik goed onthouden dat het begrip Hel helemaal niet christelijk is. Het is een overduidelijke toevoeging van de Griekse onderwereld, waar de god Hades heerst en waar alle doden heen moeten gaan. Nog steeds worden er mensen begraven met muntjes op hun ogen, dit om Charon te betalen die de dode over de rivier de Styx naar het rijk van Hades moet voeren. Zonder dit geldoffer zou de dode immers tussen hemel en hel blijven hangen. De Joden kennen geen hel, de christenen eigenlijk ook niet, maar dit Griekse idee van een drie-laagse wereld, waarbij Jupiter de hemel bestiert, de mens op de aarde leeft en Hades de onderwereld regeert is gewoonweg overgenomen door de christenen. Zoals zoveel andere ideeën. Ik heb mij ook na mijn tienerjaren moeten losweken uit een religieuze omgeving, en wat voor mij geholpen heeft is het besef dat het christelijke geloof in zijn oorsprong helemaal niets origineels heeft gebracht. Alle ideeën bestonden al, andere ideeën zijn overgenomen en verdraaid en ga maar door. Studeren en veel lezen zal je duidelijk maken waarom dit geloof geen werkelijke macht over je heeft. Veel succes en hou vol. Dit forum zit vol met mensen die vrij van angst voor de hel heel gelukkig leven, maar zich net als jij hebben moeten losmaken uit de klauwen van het geloof.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 12 mar 2015 10:08

En voor zover de joden al geloofden in een "hel" dan was het een tijdelijke verbijfplaats waar je gereinigd werd, zodat je daarna rein naar de hemel kon.

Het jodendom kent geen eeuwigdurende straf.

En lees in Wikipedia maar eens iets over Hades:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hades" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt verdacht veel op de latere christelijke duivel. De joden kennen geen duivel. Ze kennen wel Satan, maar dat is meer een openbaar aanklager. Eentje die alleen in opdracht van of met toestemming van God kan handelen (zie het bijbelse verhaal van Job). En dus gewoon onder de heerschappij van het goddelijke staat.

De hel is overgenomen van de Grieken zoals Henry II al terecht opmerkte.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 12 mar 2015 10:10

Henry II schreef:Je moet denk ik goed onthouden dat het begrip Hel helemaal niet christelijk is. Het is een overduidelijke toevoeging van de Griekse onderwereld, waar de god Hades heerst en waar alle doden heen moeten gaan. Nog steeds worden er mensen begraven met muntjes op hun ogen, dit om Charon te betalen die de dode over de rivier de Styx naar het rijk van Hades moet voeren. Zonder dit geldoffer zou de dode immers tussen hemel en hel blijven hangen. De Joden kennen geen hel, de christenen eigenlijk ook niet, maar dit Griekse idee van een drie-laagse wereld, waarbij Jupiter de hemel bestiert, de mens op de aarde leeft en Hades de onderwereld regeert is gewoonweg overgenomen door de christenen. Zoals zoveel andere ideeën. Ik heb mij ook na mijn tienerjaren moeten losweken uit een religieuze omgeving, en wat voor mij geholpen heeft is het besef dat het christelijke geloof in zijn oorsprong helemaal niets origineels heeft gebracht. Alle ideeën bestonden al, andere ideeën zijn overgenomen en verdraaid en ga maar door. Studeren en veel lezen zal je duidelijk maken waarom dit geloof geen werkelijke macht over je heeft. Veel succes en hou vol. Dit forum zit vol met mensen die vrij van angst voor de hel heel gelukkig leven, maar zich net als jij hebben moeten losmaken uit de klauwen van het geloof.
Vraagje: is het in de Griekse mythologie niet Zeus die de hemel bestiert ? Jupiter is volgens mij een Romeinse God (en daar is dan Pluto de heerser van de onderwereld). Of ben ik verkeerd ?

Plaats reactie