Ooit Goedgelovig

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Flipsonius

Re: Ooit Goedgelovig

Bericht door Flipsonius » 28 mar 2014 01:07

Ik kende het verhaal al van Goedgelovig, maar het blijft een indrukwekkend en ontroerend relaas in al zijn spijkerharde eerlijkheid. En hoogstwaarschijnlijk en hopelijk ondervinden mensen die in hetzelfde proces als hij hebben gezeten of nog zitten de nodige steun aan. Dus goed om dit nogmaals te posten.
En ik ken John niet goed genoeg om te te kunnen beoordelen of hij er helemaal schadevrij is uitgekomen (maar ik maak me geen illusies, dat lukt niemand, that's life), maar wel goed genoeg om te zeggen wat een ongelooflijk leuke en aardige gozer hij is! Met humor, empathie, eerlijkheid en respect. En muzikaal. 'It was one of the pleasures of my life to be on stage with him last sunday' :wink:

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 28 mar 2014 09:00

lost and not found yet! schreef:..................... Ook al zijn ze het allemaal totaal niet met me eens, ze respecteren mijn standpunt. ..........
Dan zijn jullie verder dan wij, bij ons is het niet respecteren maar vermijden!
Op verjaardagen wordt de zondag zelden genoemd.
Als je zegt "ik ben zondag daar en daar geweest" valt er een stilte onder de mensen die nog steeds niet op zondag fietsen.
En zij op hun beurt vermijden gespreken over de godsdienst zodat alles pais en vree lijkt.
Uit ervaring weten we dat discussies over de godsdienst de gemoederen te hoog doen oplaaien en de avond van de jarige zouden verprutsen.
En die paar keer per jaar dat ik mijn familie zie kan ik daar wel mee leven, zo jong zijn we geen van alleen meer.
Als het onderwerp over overlijden gaat zie je aan hun gezichten dat ze aan de hel zitten te denken.
Maar even later wordt er een borrel achterover geslagen en door een enkeling nog een dikke sigaar opgestoken.
NB: Doe wel en zie niet om.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 28 mar 2014 13:12

JohnTheBassist schreef:Mijn moeder heeft me wel eens verteld dat zij ooit tot geloof is gekomen na het zien van de legendarische film ‘The Exorcist’ in de bioscoop. Ja, de verhalen zijn waar dat er mensen flauw zijn gevallen. Mijn ouders waren na het zien van deze film zo bang dat ze de volgende dag naar de kerk zijn gegaan en daar nooit meer zijn vertrokken.
Hier viel mijn mond toch wel even van open.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 25 aug 2014 10:58

Bedankt Johndebassist

dat je zo open bent en je verhaal heb gedeeld. Ik heb een hoop hetzelfde meegemaakt en ken ook de beweging waar je in zat. Ik zal mijn verhaal ook eens proberen op te schrijven bij, ik stel me voor. Maar voordat ik daar misschien nu nog niet aan toe kom...heel erg bedankt!
prettig in me vel

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 aug 2014 11:35

iznogoodh schreef:
JohnTheBassist schreef:Mijn moeder heeft me wel eens verteld dat zij ooit tot geloof is gekomen na het zien van de legendarische film ‘The Exorcist’ in de bioscoop. Ja, de verhalen zijn waar dat er mensen flauw zijn gevallen. Mijn ouders waren na het zien van deze film zo bang dat ze de volgende dag naar de kerk zijn gegaan en daar nooit meer zijn vertrokken.
Hier viel mijn mond toch wel even van open.
Nou zeg zelf: Een beauty is het niet!
Afbeelding

"Emotie" is het kernwoord hier volgens mij.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 14 jun 2015 18:00

Bepaalde stukken over (ziekelijke) geloofsbeleving zijn voor mij zo herkenbaar, helaas. Ik kan weer enorm kwaad worden op de mensen die dit jou en mij aan hebben gedaan :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: .
Ook ik ben er he-le-maal klaar mee. Heb je een prive-berichtje gestuurd.

Der Tolle Mensch
Forum fan

Bericht door Der Tolle Mensch » 19 jun 2015 22:04

Beste John,

Ongeloofljk.
Ademloos heb ik je relaas gelezen.
Bedankt voor het delen.
Ik wist zo snel geen gebruikersnaam. Nu zou het <Jan Zondergod> zijn.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2015 22:29

Weet je wat het frustrerende aan dit alles is?
Je kunt het je ouders niet eens kwalijk nemen. Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze gehandeld naar eer en geweten en naar eigen goeddunken.
Tenminste, volgens mij zitten de meeste ouders zo wel in elkaar.
Het wordt (gelukkig niet altijd) overgedragen van (groot)ouder op ouder op kind, van kind op (klein)kind etc.
Maar stel, je ouders geloven werkelijk in de hel. Daar wil je je kinderen kost wat kost voor behoeden. En zelf heb je dus als kind geleerd hoe je dat het beste kunt aanpakken.
En daarom blijft onderwijs de enige optie om kinderen te vrijwaren van (ouderlijke) indoctrinatie.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dr. Jekyll

Bericht door Dr. Jekyll » 06 nov 2017 16:35

Hoi John, hoe kom ik met jou in contact? Ik ben ook een oud-rocker.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 nov 2017 17:01

Dr. Jekyll schreef:
06 nov 2017 16:35
Hoi John, hoe kom ik met jou in contact? Ik ben ook een oud-rocker.
Ik hoop niet dat je al te veel rekent op een rectie van Johndebassist, want hij is sinds februari niet meeer op het forum geweest.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie