areligieus

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Hiëronymus
Ervaren pen

areligieus

Bericht door Hiëronymus » 04 aug 2013 17:38

In een eerder topic heb ik geschreven over mijn geworstel met de Bijbel, dat daar weliswaar stukken instonden die me veel waard waren maar andere stukken juist niet. Sindsdien heb ik nog weinig op dit forum gepost, vooral in de draad over oude auto's eigenlijk.

Ten tijde van het schrijven van het vorige topic studeerde ik nog theologie, daar ben ik ongeveer een half jaar geleden definitief mee gestopt, ik heb inmiddels een boekhouddiploma gehaald en ben druk bezig met solliciteren. De laatste keer dat ik een kerkdienst meemaakte als gevolg van een persoonlijke keuze is inmiddels anderhalf jaar geleden, dat was met kerst. Waarom ik gestopt ben met de studie? Tegelijkertijd met het eroderen van mijn geloof verdween ook mijn interesse in het geloof, ook voelde het wat gênant om me daar mee bezig houden middels het theologische "binnenperspectief". Daarnaast heb ik sterke twijfels bij het niveau van de Vrije Universiteit waar ik studeerde, ik zal niet zeggen dat het te eenvoudig was, het was echter wel duidelijk onjuist. Ik geloof dat Rereformed het had over gebrekkige intellectuele eerlijkheid? Bij veel intelligente professoren kon ik me niet voorstellen dat ze zich zo lieten bedotten door een boek waar ze zoveel vanaf wisten. De afstand tot mijn medestudenten werd ook steeds groter, helaas gaat bij zo'n opleiding de smalltalk vaak gepaard met liefkozende opmerkingen over God, dat wekt bij mij slechts weerzin op. (als je theologie studeert weet je toch beter dan die kinderlijke beelden van god?)

Er is bij mij geen geloof in de plaats gekomen voor het christendom, ik ben geen sterk aanhanger van het atheïsme geworden die daar graag over vertelt en mensen meent te moeten bekeren. Laat er overigens geen twijfel over bestaan dat ik wel atheïst ben en niemand veroordeel die dat sterk uitdraagt, ik heb dat echter niet. Het is meer dat ik vervreemd ben van het christendom, het staat een eind van me weg en dat vind ik wel best. Af en toe gooi ik een religieus boek bij het oud papier om de kast op te ruimen.

:wink:

dikkemick
Ontoombaar

Re: areligieus

Bericht door dikkemick » 04 aug 2013 18:13

Welcome and join the club en...succes met solliciteren.

1 Vraag: Hoe verklaar je het dat iemand, die theologie gaat studeren, gelovig kan blijven?
Ik ga er nl. vanuit dat je alles hetgeen bekend is over God en de bijbel bestudeert? Dus ook de ontstaansgeschiedenis van het heilige boek, de fouten/incongruenties/plagiaat welke er in staan EN dat
er ook de andere heilige boeken onderwezen wordt?

Enig idee hoeveel afgestudeerden van het (ware) geloof afvallen?

Sorry, dat waren dus 2 vragen (Een atheïst is uiteraard niet te vertrouwen!)
Laatst gewijzigd door dikkemick op 04 aug 2013 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Jinny

Bericht door Jinny » 04 aug 2013 18:44

Welkom thuis Hiëronymus.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 04 aug 2013 18:59

Ik ben blij dat het bij jou op deze manier is gegaan.
Wat ik bedoel is, dat je geloof en de directe omgeving van mensen, die zich dagelijks met het geloof bezig houden bent ontgroeit en dat dat niet een traumatische ervaring lijkt te zijn.
Daarom kun je ook veel minder emotioneel daarin staan dan veel anderen, denk ik, verder afstand nemen en op een gezonde manier gewoon je levenspad vervolgen.

Ik hoop wel, dat je je af en toe nog eens laat zien, want ik heb jou opmerkingen altijd met grote interesse gelezen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 aug 2013 20:12

dikkemick schreef:Enig idee hoeveel afgestudeerden van het (ware) geloof afvallen?
Enig idee hoeveel "Ware Geloven" er zijn?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 04 aug 2013 22:19

dikkemick schreef:Welcome and join the club en...succes met solliciteren.

1 Vraag: Hoe verklaar je het dat iemand, die theologie gaat studeren, gelovig kan blijven?
Ik ga er nl. vanuit dat je alles hetgeen bekend is over God en de bijbel bestudeert? Dus ook de ontstaansgeschiedenis van het heilige boek, de fouten/incongruenties/plagiaat welke er in staan EN dat
er ook de andere heilige boeken onderwezen wordt?

Enig idee hoeveel afgestudeerden van het (ware) geloof afvallen?

Sorry, dat waren dus 2 vragen (Een atheïst is uiteraard niet te vertrouwen!)
Vrijwel iedere student theologie gaat twijfelen, ik ken er maar één die dat op geen enkele manier liet merken, die ging door naar een meer orthodoxe universiteit. De meeste hebben echter in hun omgeving mensen die heel sterk gelovig zijn en die hun blijven stimuleren. Zelfs de meer gematigde studenten komen vaak uit zeer religieuze gemeenten. Ik denk dat die mensen het heel lastig vinden om van hun geloof af te stappen omdat ze dan niet alleen een verder nutteloze opleiding volgen maar ook thuis mot krijgen. Hoeveel afgestudeerden van het geloof vallen weet ik niet, zoveel ken ik daar niet van en ik vraag mensen eigenlijk ook niet zo snel naar hun geloof.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 04 aug 2013 22:29

Mariakat schreef:Ik ben blij dat het bij jou op deze manier is gegaan.
Wat ik bedoel is, dat je geloof en de directe omgeving van mensen, die zich dagelijks met het geloof bezig houden bent ontgroeit en dat dat niet een traumatische ervaring lijkt te zijn.
Daarom kun je ook veel minder emotioneel daarin staan dan veel anderen, denk ik, verder afstand nemen en op een gezonde manier gewoon je levenspad vervolgen.

Ik hoop wel, dat je je af en toe nog eens laat zien, want ik heb jou opmerkingen altijd met grote interesse gelezen.
Religie is bij uitstek een groepsproces, bij mij kwamen de afkeurende blikken van relatieve vreemden. Veel anderen maken mee dat ze wegens het afvallig worden door familieleden worden afgekeurd, dat lijkt me inderdaad een traumatische ervaring.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2013 04:51

Dag Hiëronymus. Ik vond het altijd interessant wanneer je bijdragen leverde omdat je genoeg van de onderwerpen afwist waaraan ik altijd graag meedoe om me af en toe op de vingers te tikken. Je had vanaf het begin al laten weten dat je theologie studeerde en ook zo je twijfels had over het één en ander, en mijn nieuwsgierigheid wilde graag weten hoe jij alles aan elkaar rijmt, maar je hield de boot een beetje af om dat allemaal uit te gaan leggen en ik zag je nooit het christelijk geloof verdedigen. Het zal toch wel een moeilijke tijd voor je zijn geweest in zo'n spagaat te zitten tussen waar je voor studeert en er eigenlijk niet meer in geloven.
Fijn dat je weer eens langs komt en ons laat weten over ontwikkelingen in je leven. Ik ben benieuwd hoe het je nu vergaat in de toekomst. Gooi je de boeken weg totdat er niets meer in de boekenkast over geloof staat en zeg je er nooit een woord meer over, of vergaat het je ooit nog zoals mij. Ik heb sinds ik mijn geloof verloor en de persoonlijke worsteling achter de rug had steeds sterker de gedachte ervaren die ik eens Herman Philipse hoorde uitspreken in zijn boek Atheïstisch Manifest, dat geloof pas gaat boeien wanneer je er niet meer in gelooft.
Born OK the first time

Grima
Forum fan

Bericht door Grima » 05 aug 2013 09:09

Van Theologie naar Culturele Antropologie? Dat is wat ik heb gedaan, ik heb al mijn religieuze boeken nog maar gebruik ze puur als naslagwerk. Het is ook bestuderen van religie maar dan als buitenstaander, zonder er zelf deel van uit te maken. Op deze manier blijft het voor mij een fascinerend onderwerp.
Idd "geloof gaat pas boeien wanneer je er niet meer in gelooft"!

Ik kan me trouwens de weerzin goed voorstellen als je van die dooddoeners moet aanhoren (god is liefde bla-blah) door mensen die je dan toch hoger in durfde te schatten. Ook ik ben een rustige atheïst in dat ik religieuze mensen niet actief probeer te "bekeren". In tegendeel ik denk dat dit averechts werkt. Ik strijd enkel tegen religie waar het mijn huis of openbare plaatsen binnen wil komen en mij regels op wil gaan leggen.

Ik wens je in ieder geval een interessante reis verder. Zonder alle gekke en loodzware bagage.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 05 aug 2013 17:41

Het "bekeren" tracht ik vrijwel alleen op fora, als men er zelf om komt vragen.
Verder moet het huis schoon, en moet de schoorsteen zogezegd ook roken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 aug 2013 17:53

Zelf heb ik een godsdienstwaas voor mijn ogen gekregen maar begrijp inmiddels dat "bekeren" inderdaad averechts werkt. Maar ik wil zo graag!
Maar ALS ze dan zelf aan de deur komen (Jehova's getuigen) en ik probeer een discussie te starten, dan wordt door papa doodleuk gezegd: "We zijn hier niet om te discusieren" (En bijna gooien ZIJ de deur dan dicht)
De waas is overigens ontstaan n.a.v. een internetdiscussie met mijn collega (JG) welke ze abrupt verbroken heeft. Praten over religie lijkt nu wel taboe. En omdat IK dit nog steeds niet begrijp (en er van geschrokken ben) probeer ik nu andere gelovigen van hun waanbeelden te overtuigen.
Alleen...In hun ogen zijn het geen waandenkbeelden...Dat is het grote struikelblok.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 05 aug 2013 17:54

Hiëronymus schreef:Religie is bij uitstek een groepsproces, bij mij kwamen de afkeurende blikken van relatieve vreemden. Veel anderen maken mee dat ze wegens het afvallig worden door familieleden worden afgekeurd, dat lijkt me inderdaad een traumatische ervaring.
Voor velen is dit inderdaad een groot punt.

Voor anderen ligt het ietwat anders.
Als je geloof de basis is waarop je je bestaansrecht en waarden hebt gebouwd, ben je dat fundament kwijt.

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 06 aug 2013 09:47

dikkemick schreef: Alleen...In hun ogen zijn het geen waandenkbeelden...Dat is het grote struikelblok.
Ach, struikelblok, het heeft wel een voordeel: je begrijpt die JG's beter dan je zelf misschien denkt. Bekeringsdrift is bekeringsdrift, ongeacht waartoe je mensen probeert te bekeren. Of je nu probeert mensen te overtuigen van de noodzaak megastallen te verbieden, of van bepaalde visies op maatschappij-inrichting, van een religie of juist van het waanzinnige van een religie, het blijft allemaal redelijk vergelijkbaar.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 06 aug 2013 09:48

Hiëronymus schreef:ik heb inmiddels een boekhouddiploma gehaald en ben druk bezig met solliciteren.
Wil dat een beetje lukken?
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 aug 2013 11:02

Boskabouter schreef:..
Bekeringsdrift is bekeringsdrift, ongeacht waartoe je mensen probeert te bekeren. Of je nu probeert mensen te overtuigen van de noodzaak megastallen te verbieden, of van bepaalde visies op maatschappij-inrichting, van een religie of juist van het waanzinnige van een religie...........
Dit trof mij.
Goed voor een eigen topic.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44&t=12730" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie