Humanist-af.

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Humanist-af.

Bericht door Jagang » 25 jul 2013 04:52

Helleu.

Hoewel het humanisme niet bepaald behoort tot een kerk, laat staan een sekte, en ik mezelf nooit uitdrukkelijk geprofileerd heb als humanist, (ik zweefde een beetje het humanisme in, en weer uit) ben ik mede door het topic "oorlog als natuurlijke "eigenschap"" waarschijnlijk wel definitief van het humanisme afgekukeld.

En aangezien ik geen passend(er) subforum kon vinden om daar kond van te doen, doe ik het maar hier.

Het feit dat ik, naar het zich laat aanzien, definitief afscheid neem van het humanisme, betekent niet dat ik alle daarmee samenhangende waarden per sé overboord kiep, maar wel dat ik afstand doe van de gedachte dat men met de rede alles wel oplost.

Enerzijds omdat de mens niet een en al rede (ratio) is, anderzijds omdat men ironisch genoeg juist met de middelen die ons dankzij de rede ter beschikking staan, aan lijkt te tonen dat mensen ongeneeslijk competitief zijn, zoals andere dieren.
Zolang we leven in overvloed, is het geen probleem om elkaar terzijde te staan.
Maar als het om de laatste kruimel voedsel gaat, is het oorlog.

Het is wellicht hieruit voortvloeiend, dat morele progressie, anders dan als zijnde een lokaal verschijnsel, eigenlijk niet mogelijk is.
Lokaal omdat we hier een overvloed hebben geïmporteerd, terwijl we de problemen van schaarste en ongewenste vormen van arbeid hebben geëxporteerd.
Slavernij is nooit afgeschaft, maar de deur uitgewerkt, en de pijnlijke waarheid is dat er door de gehele geschiedenis heen altijd een behoefte is geweest aan een laag mensen die het smerige werk doet.

Mensenrechten hebben misschien de intentie om universeel te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze dankzij het klaarblijkelijke gegeven dat we competitief zijn, slechts weggelegd voor bovenliggende partijen, en er is geen reden om aan te nemen dat hierin ooit verandering zal komen, zolang de huidige stelsels het nog houden. Daarna zal de UVRM, toch al grotendeels in de wielen gereden door het kapitalisme (Simpel voorbeeld: Het recht om te wonen vs kapitalisme), waarschijnlijk snel als geheel in de vergetelheid geraken.

Met de combinatie sociaal en competitief, kan er van gelijkwaardigheid bovendien zowieso niet werkelijk sprake zijn, want sociaal + competitie = hiërarchie.

We zitten als mensen maar in een vreemde spagaat: Een constant spanningsveld tussen wat we zijn, en wat we willen zijn. Tussen "oplossingen", en de nadelen van diezelfde "oplossingen".
We blijven schuifpuzzelen, maar het gat wordt nooit gedicht.
Een essentiele eigenschap van de schuifpuzzel die we niet wensen te zien.

Ik ervaar het al een tijd als zeer frustrerend om met "grote discussie's" over internationaal onrecht bezig te zijn. Niet alleen vanwege de behoorlijke hoeveelheid nonsens die in die discussie's over het scherm vliegt, maar ook juist vanwege het feit dat je nooit kritisch genoeg, of afdoende geïnformeerd bent.
Sinds ik de laatste tijd wat uitzoom, kan ik me bijna geen futieler tijdverdrijf bedenken.
En hoewel de een wellicht beter redeneert dan de ander, vraag ik me aan het einde toch af of er eigenlijk wel iemand is die überhaupt weet waar hij het over heeft.

Ik blijf daarbij niet buiten schot, want ik heb ook deelgenomen aan dergelijke discussie's, zonder me er ooit echt lekker in te voelen, overigens. Ik ben namelijk een bijzonder slecht historicus, en dan moet je over internationale politiek eigenlijk helemáál je mond houden.
Ik voel me de laatste tijd dan ook niet meer geroepen om aan dergelijke discussie's deel te nemen.
Want een historicus word ik nooit, en de materie is me te complex, en daarmee slecht voor mijn rust bij beschouwing (informatiestress). Een kritische discussie op dat vlak is mijnerzijds vrijwel uitgesloten.

Ik weet alleen dat het een grote rotzooi is en blijft, wanneer je steeds naar het grote geheel staart.
Daarom wordt het voor mij tijd om het blikveld te vernauwen naar het kleinere, het meer eigene.
En niet steeds met de last van de mensheid op mijn schouders rond te lopen.
Ik hoef het niet allemaal te weten.

Men moest het maar eens meer zelf uitzoeken, allemaal.
Dat moet ik uiteindelijk ook.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Re: Humanist-af.

Bericht door Peter van Velzen » 25 jul 2013 09:50

Als "men" het allemaal maar uitzoekt, kiest "men" wellicht de handelswijze die jou het minst bevalt. Ik ga de wereldproblemen ook niet oplossen, maar ik kies wel een richting, en die is het belang van alle bewust denkende dieren, naar de mate waarin zij bewust zijn. Dat zal ik altijd blijven propageren, zolang als ik kan communiceren. Welke oplossing dit het beste bereikt, weet ik niet, maar ik weet dus wel wat ik wil. . . .
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 25 jul 2013 10:24

Jagang,

Gefeliciteerd.
Je hebt Covey's cirkel van invloed ontdekt !

Stephen Covey is een bekende Amerikaanse managementdeskundige.
Hij heeft een concept ontwikkeld om o.a. reactief en proactief gedrag duidelijk te maken.
Dat noemt hij de cirkel van invloed.

Covey heeft het over 3 cirkels en werkt daarbij van buiten naar binnen.

De buitenste is een hele grote cirkel. In die cirkel gebeuren zaken waar je geen betrokkenheid bij voelt en zeker geen invloed op hebt. Je kunt je er druk over maken maar je verandert er niets aan. Denk aan het weer, de wereldpolitiek , je opvoeding, je verleden etc. Misschien is er wel enig gevoel van betrokkenheid maar je kunt er niets aan doen of niet meer....

De tweede cirkel ligt daar binnen en die noemt hij de cirkel van betrokkenheid. Iets waar je je wel betrokken bij voelt maar waar je geen directe invloed op hebt. Denk hierbij aan automatisering binnen je gemeente, een nieuwe bedrijfstelefoon installatie het beleid etc. Zaken die belangrijk voor je zijn maar waar je geen directe invloed op kunt uitoefenen. Je kunt je er erg druk om maken maar het zal je weinig tot niets opleveren.

De derde, binnenste en voor jou belangrijkste cirkel, is de cirkel van invloed, jouw cirkel van invloed.
Binnen die cirkel heb je maximale invloed. Denk hierbij aan je eigen werk, je eigen inzet, je eigen gedachten en commitment maar ook aan je eigen omgeving, je collega’s.

Nu wilde ik er nog graag een plaatje bij zetten, maar ik krijg de boodschap "De bijlagequota is bereikt"
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 25 jul 2013 14:21

Peter van Velzen schreef:Als "men" het allemaal maar uitzoekt, kiest "men" wellicht de handelswijze die jou het minst bevalt.
Dat kan, maar dat kan evengoed.
Zo groot is mijn invloed niet.
Als men in mijn "tuin" komt, sla ik wel terug.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 25 jul 2013 14:24

Dat beloof ik schreef:Jagang,

Gefeliciteerd.
Je hebt Covey's cirkel van invloed ontdekt !

Stephen Covey is een bekende Amerikaanse managementdeskundige.
Hij heeft een concept ontwikkeld om o.a. reactief en proactief gedrag duidelijk te maken.
Dat noemt hij de cirkel van invloed.
.......
Nu wilde ik er nog graag een plaatje bij zetten, maar ik krijg de boodschap "De bijlagequota is bereikt"
Gevonden, maar het figuur snap ik niet echt.
Henry Ford

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Exdeo » 25 jul 2013 18:50

Beste Jagang

Het klinkt alsof humanist zijn, voor jouw was: het opnemen voor de mensheid, en gerechtigheid in de grote discussies. Maar je merkte dat mensen naïef zijn, en dat je zelf bepaalde feiten kennis miste. Je verhaal klinkt als een verlies, alsof je het gevoel hebt dat je gefaald hebt om aan je eigen verwachtingen te voldoen.
Maar volgens mij ben je gewoon een stukje ouder en wijzer geworden.

Hierbij (misschien als troost) een stukje uit de: Tao te ching:
De meester beschouwd de delen met mededogen,
want hij begrijpt het geheel.
Hij oefent steeds in nederigheid.
Hij hoeft niet te schitteren als een juweel
maar laat zichzelf door de Tao vormen,
ruw en eenvoudig als een steen.
Je kunt altijd nog Taoïst worden :)
Groeten, Exdeo

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 jul 2013 20:21

Ik hang naar het humanisme maar ben licht misantroop en heb niet zoveel vertrouwen in de medemens.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 jul 2013 20:54

Waarom jezelf altijd 1 stempel opdrukken? Ik ben humanist. Ik ben atheïst, Ik ben christen, moslim, Marxist, ietsist, boeddhist etc etc.
iedere leer, iedere gedachte, zelfs iedere sekte heeft goede en "slechte" kanten/ideeën/filosofieën.
Is dit groepsgevoel? Identiteit?
Ik noem mijzelf atheïst omdat veel denkbeelden passen in dit 'isme'. Maar om me nou verbonden te voelen met HET atheïsme. (slecht te vergelijken met humanisme, maar toch...)
Waarschijnlijk heeft iedereen van alle 'ismen' wel iets en in ieder 'isme' zit weer iets waar we ons misschien toch niet zo lekker bij voelen.
Want nu je humanist-af bent...Lonkt er een ander 'isme'? Humanisme heeft nog steeds heel bruikbare denkbeelden. Moet je "ist" zijn? Haal gewoon het beste uit alle Ismen en zeg "ik ben IK" Het Ik-isme.

Maar goed...Wie ben ik?!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 jul 2013 21:21

dikkemick schreef: Ik noem mijzelf atheïst omdat veel denkbeelden passen in dit 'isme'.
Welke denkbeelden buiten het ontkennen van goden passen daarin Dikkemick?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 jul 2013 22:51

Fish schreef:
dikkemick schreef: Ik noem mijzelf atheïst omdat veel denkbeelden passen in dit 'isme'.
Welke denkbeelden buiten het ontkennen van goden passen daarin Dikkemick?
hihi...Got me! Vul voor 'denkbeelden' dan maar goden in.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 jul 2013 02:00

Exdeo schreef:Je kunt altijd nog Taoïst worden :)
Groeten, Exdeo
Haha, nou, zo groot is mijn nood aan "ismen" niet, hoor. :)
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 jul 2013 02:01

doctorwho schreef:Ik hang naar het humanisme maar ben licht misantroop en heb niet zoveel vertrouwen in de medemens.
Ik heb vertrouwen in een beperkt aantal mensen, maar zeker niet in "de mens".
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jul 2013 07:11

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Ik hang naar het humanisme maar ben licht misantroop en heb niet zoveel vertrouwen in de medemens.
Ik heb vertrouwen in een beperkt aantal mensen, maar zeker niet in "de mens".
"De mens" bestaat niet maar zelfs psychopaten kunnen - als ze dat willen - empathie voelen. Dus ik heb best veel vertrouwen dat de meeste mensen mij geen kwaad willen doen.
Uiteraard ben ik een optimist, dat is veel gezonder dan het alternatief.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 jul 2013 07:38

Peter van Velzen schreef:"De mens" bestaat niet maar zelfs psychopaten kunnen - als ze dat willen - empathie voelen.
De vraag verschuift dan slechts naar waarom ze dat niet willen, hoewel die conclusie me op zich al vrij vreemd voorkomt.
Psychopathie als "gave" in plaats van ziekte?
Gaat me toch wel twee bruggen te ver.
Dus ik heb best veel vertrouwen dat de meeste mensen mij geen kwaad willen doen.
Uiteraard ben ik een optimist, dat is veel gezonder dan het alternatief.
Ik heb het niet over mensen die specifiek mijn persoontje kwaad willen doen, ik heb het over het vermogen van de mensheid om de eigen lotsbestemming in handen te nemen.

Dat vermogen is het niet.
De mensheid is als puntje bij paaltje komt maar een stuurloos zooitje.
Henry Ford

Jinny

Bericht door Jinny » 26 jul 2013 08:02

Eensch wat dat stuurloze aangaat.
We zijn nu eenmaal nog niet zover gevorderd dat macht geen factor van betekenis meer is in de motivatie tot leiderschap....

Plaats reactie