Vrijheid van religie

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Vrijheid van religie

Bericht door Maartenvrijdenker » 22 mar 2013 11:41

Hallo allemaal,

Ik ben Maarten, 18 jaar en de kerk waartoe ons gezin behoort is de PKN, gereformeerde bond. Dat is weliswaar geen rokjes-kerk, maar wel de gebruikelijke hel en genade-preken. Toen ik een klein jochie was nam ik alles wat mijn ouders tegen me zeiden gewoon aan. Ik geloofde in God en bad elke dag tot God. De bijbelverhalen vond ik mooi.

.......te persoonlijk gedeelte gewist..........

Vorig jaar besefte ik dat het zo niet langer kon. Ik besloot me wat meer te verdiepen in Rob Bell, een christelijke universalist, en ik vond het wel wat hebben. Op een gegeven moment besefte ik echter dat dit niet meer dan wishful-thinking was. Maar omdat ik er nog steeds van overtuigd was dat de bijbel voor 100 procent klopte beleefde ik een grote innerlijke strijd. Uiteindelijk vond ik op internet het boek "godless" van Dan Barker. Dit boek kan ik aan iedereen aanraden, Barker is voor mij de slimste atheïst die er is. Er ging een wereld voor me open.

En zo ben ik dus een atheïst en vrijdenker geworden, inmiddels ruim een half jaar. Ik moet zeggen; ik voel me bevrijd. Af en toe hoor ik helaas nog weleens het stemmetje van: what if you're wrong? Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan? Ook heb ik een aantal bizarre verhalen gehoord over occultisme en exorcisme wat mijn vrijdenkerschap toch weer een beetje aan het wankelen bracht. Misschien weten jullie hier ook meer over?

Maarten

biemer
Ervaren pen

Re: Vrijheid van religie

Bericht door biemer » 22 mar 2013 12:03

Ik zeg welkom op dit forum. :D

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 22 mar 2013 12:19

Knap van je dat je al zo snel op onderzoek bent uitgegaan.
Maartenvrijdenker schreef: Af en toe hoor ik helaas nog weleens het stemmetje van: what if you're wrong? Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan?
Tja, stel dat we het fout hebben. Dat er toch een god is. Dan moeten we heel snel het juiste geloof op zien te zoeken. En aangezien elk geloof stelt dat het de enige weg naar de Hemel is, wordt dat nog knap lastig. Zonder bewijzen is de kans dat je verkeerd gokt ongeveer net zo groot als wanneer je gewoon niet gokt en gewoon atheïst blijft. Dus ik maak me er geen zorgen. Bovendien ben ik tamelijk zeker van mijn zaak.
(Zie ook Mr. Deity and the Skeptic) .
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 22 mar 2013 14:42

Hey Maarten,

Welkom op het forum. Een oprecht en interessant verhaal. Ik kende Dan Barker zelf nog niet.. Uit je stuk lijkt het alsof hij een belangrijke invloed speelde bij het achterlaten van je geloof, misschien ben je geïnteresseerd om dit wat uit te wijden? Ik heb het boek besteld maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de doorslag gaf tijdens je worsteling en waarom.

(En wellicht dat je ook het boek van Rereformed hier interessant vindt? )

-Samsa

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker » 22 mar 2013 15:28

Hallo Samsa,

Ja natuurlijk wil ik hier wat meer over vertellen. Dan Barker is een voormalig evangelist die duizenden mensen het "goede nieuws" van het christendom vertelde. Met goed nieuws bedoel ik: iedereen is doomed to hell maar als je Jezus aanvaardt wordt je gered. Het is maar wat je goed nieuws noemt Hoe dan ook, Barker verspreidde het christendom 17 jaar lang onder de katholieken in Mexico (!) omdat zij niet precies op de goede manier geloven.

Op een gegeven moment begon hij echter te twijfelen toen hij merkte dat er zo veel verschillende soorten christendom zijn. En allemaal kunnen ze de bijbel erbij pakken en zeggen: kijk maar, hier staat het. Dat was ook voor mij een enorme eye-opener. Ik weet niet of je een beetje bekend bent in het christelijke wereldje maar christenen verschillen van mening over alle soorten onderwerpen: homoseksualiteit, hemel, hel, vrouwenrechten, abortus en ga zo nog maar even door. Verder kwam hij met een aantal uitstekende argumenten tegen het bestaan van in ieder geval de bijbelse God. Die kan ik helaas niet allemaal vertellen hier, maar ik denk dat het je buitengewoon zal interesseren.

Er ging in ieder geval een wereld voor me open en veel dingen waren zo herkenbaar dat ik mezelf realiseerde dat deze man weleens gelijk kon hebben. De absurde moraliteit in de bijbel, en nog veel meer dingen die ik vroeger heel normaal vond ging ik nu ineens met een heldere blik zien. Kortom, het boek is zeer de moeite waard!

Maarten

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 mar 2013 15:48

Maartenvrijdenker schreef:Af en toe hoor ik helaas nog weleens het stemmetje van: what if you're wrong?
Het zal jaren terug zijn. Maar inderdaad ik twijfelde in het begin weleens. Kwam dan weer eens een gladde retoricus tegen die getraind was in het bewerken van de ongelovige medemens. Echter naast het oproepen van dilemma's moedigde dit mij ook aan om verder te studeren en langzaam een tegenwicht te bouwen tegen religieuze beïnvloeding. En na een poosje nam ik het initiatief over. Waarbij ik merkte dat alle spoken waren uitgeschakeld. Het deed me niets meer en het is een klinisch gebeuren geworden waar ik ver boven sta.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 22 mar 2013 16:41

Maarten, dat stemmetje heb ik ook nog steeds af en toe.
En dan is het enkel rationeel bedenken wat er nu logischer is: het geloven in een van de meer dan 3000 goden, kiezen uit een van de vele geloven hier op de wereld, of ook maar die ene laatste god opzij leggen, wat alle gelovigen bij elkaar doen?
Richard Dawkins heeft er een prachtig antwoord op, denk daar maar aan :):

epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa » 22 mar 2013 17:10

Maartenvrijdenker schreef:Af en toe hoor ik helaas nog weleens het stemmetje van: what if you're wrong? Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan? Ook heb ik een aantal bizarre verhalen gehoord over occultisme en exorcisme wat mijn vrijdenkerschap toch weer een beetje aan het wankelen bracht. Misschien weten jullie hier ook meer over?
Ha nog een afvallige Maarten! (Niet doorvertellen, maar dat is ook mijn voornaam). Welkom!

Wat voor bizarre verhalen heb je gehoord? Zaken die gaan over een oorlog, een spirituele strijd die niet direct zichtbaar is maar wel elke dag wordt uitgevochten? Ik heb zelf daar ook nog een tijdje mee geworsteld, ook met de vraag what if you're wrong. En gaan we nu gewoon dood?

Het boezemt mij nu geen angst meer in, net zoals PietV al zegt, dat gaat over. Angst is de laatste emotie die ingezet wordt, net zoals de hel en verdoemenis, om je maar te laten geloven. Mijn opa is onlangs overleden, die altijd wat losser in het geloof was dan mijn oma. Mijn oma was nu vreselijk onzeker of hij wel naar de hemel is gegaan, na een lang leven vroom geleefd te hebben. Wat moet je dan vertellen als atheist? (niet dat zij dat weet). Ik heb haar natuurlijk gerust gesteld, natuurlijk is opa in de hemel. Maar ik heb op een andere manier afscheid genomen. En ik was diep van binnen ook boos, dat je op 87jarige leeftijd, altijd vroom en christelijk dan alsnog angst en twijfel te moeten hebben. Helpt het geloof op het eind dan zelfs daar niet meer mee?

De hemel is een manier om met de dood om te gaan, om met de angst en gevoelens te worstelen die de dood oproept. De hel is ooit verzonnen in het NT om het geloof wat kracht bij te zetten. Om iemand te quoten: "Dreigen met de hel is voor mij alsof een kind vertelt dat als ik stout ben, ik geen cadeau's krijg van sinterklaas.

Derren Brown heeft op jouw leeftijd bij mij twijfels weggenomen over mediums en andere occulte zaken. Kijk maar eens een van zijn shows, Seance of Messiah. Ik geloof niet meer in een spirituele dimensie, een duaal stelsel van lichaam en geest of iets in die trant.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 22 mar 2013 18:29

Hoi Maarten,

Allereerst welkom op FT.

Een mooi getuigenis en wat geweldig dat je er al zo jong het geloof achter je hebt gelaten. En het gevoel van bevrijding is herkenbaar en heerlijk.

Maak je niet te druk over het stemmetje. Het is pas een half jaar geleden en de jarenlange indoctrinatie is de oorzaak van deze gedachte. Op den duur zal het vanzelf verdwijnen en hou vast aan wat je met je verstand hebt gevonden: bevrijding van dogma's, ongefundeerde aannames en bijgeloof. :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 22 mar 2013 19:34

Het beste antwoord dat ik ken op dat stemmetje, is een stuk van Rowan Atkinson, de hel, waarbij heel terloops naar de christenen wordt gezegd in een bepaalde rij aan te sluiten, want sorry, maar de joden hadden toch gelijk.

Behalve dat het een leuke grap is, is het ook een diepe waarheid: als een van de exclusivistische religies gelijk heeft, zijn alle anderen hoe dan ook de sjaak. Moet je dan, uit veiligheid, maar joods-christelijk-islamitisch-hindoeistisch naar het nirwana gaan zitten streven? Kan. Maar misschien kan je beter tegen dat stemmetje antwoorden: "en wat als de joden toch gelijk hadden? Of de moslims?"

http://www.youtube.com/watch?v=9UbqZ_oN5do" onclick="window.open(this.href);return false;
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mar 2013 06:36

Wat als ik het mis heb?

Welaan: Als er een almachtige god zou bestaan die wil dat ik in hem geloof, dan zou ik daar zeker in geloven. Maar blijkbaar is die er niet. En geen gezeur over "vrije wil" aub. Ik wilde juist heel graag geloven in een almachtige die het goede over het kwade zou doen zegevieren, maar ik heb moeten toegeven dat er geen reden is, om te veronderstellen dat die bestaat. Dus moeten wij die klus zelf klaren.

Doe je mee of laat je het over aan je onzichtbare vriendje?
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 mar 2013 07:23

Samsa schreef: Ik kende Dan Barker zelf nog niet.. Uit je stuk lijkt het alsof hij een belangrijke invloed speelde bij het achterlaten van je geloof, misschien ben je geïnteresseerd om dit wat uit te wijden? Ik heb het boek besteld maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de doorslag gaf tijdens je worsteling en waarom.

Het originele boek van Dan Barker heette Losing Faith in Faith: http://www.amazon.com/Losing-Faith-From ... 654&sr=8-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik las het in 2002/2003. Later toen ik hoorde dat hij een nieuw boek had geschreven, Godless, bestelde ik dat boek meteen, maar was zeer teleurgesteld omdat het voor 80% ofzo dezelfde tekst is, en de dingen die hij wegliet en ervoor in de plaats schreef geen verbetering inhielden. Ook was Godless gedrukt op heel goedkoop papier en is Losing Faith in Faith van betere kwaliteit. Het eerstgeschreven boek is bovendien nog steeds verkrijgbaar, ik snap dus totaal niet wat de reden voor Godless geweest is, tenzij het oogmerk juist was een goedkope versie ervan aan te bieden en de wijzigingen erin eenvoudig het resultaat waren van dat hij het nog eens doorlas het niet na kon laten af en toe een andere punt op een i te zetten.

In ieder geval wordt Dan Barker op dit forum meer dan 230 maal genoemd en wordt er 52 maal verwezen naar zijn boek Losing Faith in Faith. Dan Barker kun je ook nog vinden op enige artikelen van de Freethinker portal, bijvoorbeeld: http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft zijn werk dus duidelijk ook gedaan onder ons Freethinkers! :wink:
Born OK the first time

Grima
Forum fan

Bericht door Grima » 23 mar 2013 09:38

Goed te lezen dat ik niet de enige ben die last heeft van dat "stemmetje". Ik zie het dan als de gevolgen van zeer zware indoctrinatie, ik WEET dat het onzin is maar die gevoelens zijn niet zo makkelijk uit te schakelen. Eigenlijk een heel smerig spelletje hoe er zo op je wordt ingespeeld al die jaren.
Hoe langer er op je is ingepraat hoe langer het blijft maar het slijt wel gelukkig.

Heel mooi wat epTa zegt; die angst die minder word juist zonder geloof. Met geloof zijn er nog altijd die twijfels van "heb ik mijn plekje nu verdiend?". Als atheïst weet je dat er geen plekje is, klaar uit. Dan kijk je terug naar iemands leven en dan blijft die persoon bestaan voor jou in mooie herinneringen. Ik vind die gedachte veel vrediger eigenlijk. :)

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 23 mar 2013 09:45

"jarenlange indoctrinatie is de oorzaak van deze gedachte.
Op den duur zal het vanzelf verdwijnen en hou vast aan wat je met je verstand hebt
gevonden: bevrijding van dogma's, ongefundeerde aannames en bijgeloof "
Juist

Indoctrinatie is immers zoiets als het kortwieken van vogels op het neerhof
Maar wanneer het indoktrineren wordt gestopt
( bijvoorbeeld doordat je niet meer naar de onderhoudsbeurten
gaat waar je tijdens de diensten weer wat wordt bijgeknipt door de kappers -kortwiekers
en hersenzuigers en verminkers van dienst ) kunnen de niet- meer- opnieuw-
verminkte vleugels van vooral jonge vogels ,gemakkelijk terug groeien ...
en weg zijn wij op de herstelde vleugels van het vrije denken ....

Van harte welkom ...

Je unieke leven ( het enige wat je hebt )ligt nog kompleet voor je ...laat je niet leven maar
stuur het zelf , geniet er straks zelf ten volle van , en laat het je niet zomaar afpakken omdat je valse geborgenheid en nestwarmte word voorgespiegeld

...Je wonden zullen helen( nu ja er zullen misschien wel wat littekens en wondweefsel overblijven , maar laat dat de pret niet bederven , dat valt mee, weet ik uit ervaring ) .... Let er vooral op je niet ondertussen en in afwachting van herstel , een nieuw juk te laten aanpraten door de woowoo -meisters en/of te worden opgezadeld met nieuwe parasitaire smeerlapperijen ...
Want ongenode gasten en vadsige tafelschuimers zijn de meest succesvolle groep
shitheads op deze aardkloot , steeds op zoek naar een slaaf ,die ze kunnen manipuleren en zullen helpen met beloofde fictieve geneugten( in de toekomst van o.a. het hiernamaals ) en paaien met
valsehoop en diens mogelijke achterdocht zullen afleiden door (bijvoorbeeld ) te dreigen met een
bovennatuurlijke Heer boeman, met zijn eigenhandig geschapen gruwelijke folterkelder en sadistische cipiers
Kortom ... Laat je niet leeg slurpen door deze bloedzuigers van het zombiedom, de fantasten der gesuikerde oplichterijen en de pseudo's met hun valstrikken en lalalolala trukendozen en pompeuze dito poppenkasten ....

Weg met dat ongedierte en zijn loze beloftes ( en omdat je ze al hebt ervaren zul je ze gemakkelijker herkennen ) ...

Want veel gebakken lucht
beloven en weinig tot niets geven ,
doet alleen zottten in vreugde leven

Nogmaals ... Van harte welkom in de volle buitenlucht waar het heerlijk is te vliegen naar hartenlust op de dragende wieken van het vrije denken ....

Blijf vooral een goede denk-hygiëne en gezondheid nastreven
" Mens sana in corpore sano "
en
wordt zo oud als Roger Raveel die nu voor eeuwig rust naast Gerard Reve

Met hartelijke groeten van een ouwe knar
Tsjok
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker » 23 mar 2013 11:19

@epTa Ja ik wil wel wat meer vertellen over dat occultisme en exorcisme. Het is een nogal bizar verhaal dus schrik niet.

..........verhaal over occultisme uit persoonlijke relatiesfeer gewist......

Nou ben ik absoluut niet bang om door een geest bezet te worden ofzo, maar ja je gaat dan wel weer de gekste dingen denken natuurlijk. Want als er inderdaad geesten zijn en Jezus helpt daartegen dan is het misschien toch waar. Uiteraard heb ik er meteen van alles over opgezocht en het grappige is dan wel weer dat vrijwel elke religie exorcisten kent. De katholieke kerk, islam en het boeddhisme kennen allemaal duiveluitdrijvers. Dus welke heeft dan gelijk?

Uiteraard heb ik ook ongeveer alle filmpjes van Derren Brown bekeken. Hij kan inderdaad de meest bizarre dingen. Maar zoiets als ik net vertelde heb ik nog nooit meegemaakt. Bovendien vind ik het jammer dat hij niet alles uitlegt. Veel christenen denken namelijk dat Brown zelf gebruik maakt van allerlei occulte krachten. Wat zijn jullie ideeën hierover? Bedankt allemaal voor jullie hartelijke begroeting trouwens!

Maarten

Plaats reactie