Mijn nog korte leven

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

elle
Forum fan

Re: Mijn nog korte leven

Bericht door elle » 22 jul 2012 10:26

@ Dank voor jullie reacties.

Omdat dit Johans topic is denk ik erover om onder 'Persoonlijk nieuws' een topic te openen van mezelf.
Gewoon om dingen van me af te schrijven die ook van belang kunnen zijn voor anderen in soortgelijke situaties.
Non sum qualis eram

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 22 jul 2012 13:20

@elle, erg veel sterkte toegewenst en een goed idee om een eigen topic te starten.

JohanT,

Ik vind het nog steeds moeilijk om te lezen dat religie zoveel stuk kan maken. Maar ik denk dat als je toekomstige kinderen vragen stellen op dat gebied dat je ze geen antwoorden moet geven maar alleen verschillende zienswijzen moet aanreiken. Kinderen zijn niet joods, christen, moslim of humanist ze zitten nog in de periode dat ze dit nog moeten ontwikkelen. Dus dit lijkt mij niet de oorzaak van jullie break up. Dat jullie uit elkaar zijn gegaan doordat jullie te verschillend zijn van denken kan ik me goed voorstellen. Een voorstel naar je vriendin had kunnen zijn dat jullie noch atheïstisch noch theïstisch opvoeden. Maar dit probleem zijn jullie nu voorbij dus hier heb je eigenlijk niks meer aan.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

elle
Forum fan

Bericht door elle » 23 jul 2012 08:25

sytze schreef:
Een voorstel naar je vriendin had kunnen zijn dat jullie noch atheïstisch noch theïstisch opvoeden.
Dat zou moeten kunnen .. in theorie!

Maar een christen die zijn of haar roeping serieus neemt kàn niet neutraal staan in de opvoeding.
Om een voorbeeld te geven: in de reformatorische wereld wordt een kind al heel jong ten doop gehouden, Een christenouder geeft dàn al de belofte om zijn/haar kind op te voeden in ''de voorzeide leer''. Die belofte alleen al weegt behoorlijk zwaar.
Ook de evangelische christenen prenten hun kinderen al heel vroeg de bijbelse ''waarheden'' in.

Nee, m.i. staat deze theorie haaks op de praktijk!
Non sum qualis eram

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 jul 2012 11:07

elle schreef: Dat zou moeten kunnen .. in theorie!

Maar een christen die zijn of haar roeping serieus neemt kàn niet neutraal staan in de opvoeding.
Om een voorbeeld te geven: in de reformatorische wereld wordt een kind al heel jong ten doop gehouden, Een christenouder geeft dàn al de belofte om zijn/haar kind op te voeden in ''de voorzeide leer''. Die belofte alleen al weegt behoorlijk zwaar.
Ook de evangelische christenen prenten hun kinderen al heel vroeg de bijbelse ''waarheden'' in.

Nee, m.i. staat deze theorie haaks op de praktijk!
Ik ken het eigen ervaring. Het is een onbegonnen verhaal. Was het maar zo simpel. Onder het motto: "We zoeken naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel is". In de praktijk is het de ongelovige die zich aan moet passen, want kinderen genuanceerd opvoeden als het over religie gaat. Dat is dodelijk in de ogen van de gelovige. In hun belevingswereld is het armageddon voor deze kinderen. En er valt ook niet over te praten. Je kan bijna overal een gesprek over beginnen maar dit soort zaken liggen muurvast.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie