Getuigenis van Evert te Winkel op Credible

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Getuigenis van Evert te Winkel op Credible

Bericht door Doppelgänger » 04 jun 2012 14:30

Hmm. Het ziet eruit als een verzoenend relaas, maar de volgende passage uit de post van Evert is werkelijk tenenkrommend:
Evert te Winkel schreef:Ik denk dat beide groepen het heel goed met elkaar kunnen vinden. Ten slotte zijn christenen enorm tolerant en zullen mensen die zichzelf vrijdenker noemen ook zeer tolerant zijn naar andersdenkenden.
Om met de christenen te beginnen: enorm tolerant? Niet zomaar tolerant, nee, enorm zelfs. Vanwaar die hyperbool? Lijkt toch een beetje op een superioriteitscomplex. Bovendien is het een grove generalisatie; alsof alle christenen tolerant zouden zijn, laat staan enorm tolerant. Sowieso zou ik bij een dergelijke kwalificatie graag onderbouwing zien waaruit blijkt dat christenen bovengemiddeld tolerant zijn. Duidelijk gevalletje van "Wij van WC-eend..."

Vervolgens: 'mensen die zichzelf vrijdenker noemen'. :roll: Slecht verborgen sarcasme en bovendien een No True Scotsman: Vrijdenkers zijn tolerant naar andersdenken. Iemand die niet tolerant is naar andersdenkenden, is dus geen vrijdenker.

Dit klopt niet, aangezien vrijdenken niets te maken heeft met tolerantie van andersdenken, maar met een afkeer van dogma's. Mensen zoals Evert, die een religieuze doctrine aanhangen, zullen m.b.t. hun denkbeelden dus niet veel tolerantie van een vrijdenker hoeven te verwachten.

Deze steek onder water doet het hele proza van meneer Te Winkel nogal huichelachtig overkomen.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 04 jun 2012 14:57

Hier wil ik die Evert toch wel verdedigen. Volgens mij schreef hij dat met zijn columnisten pet op, en hij geeft zelf aan dat hij met opzet soms de hyperbool gebruikt.

Hij wil hiermee juist ook de christenen (de lezer) aan het denken zetten, ("....enorm tolerant, hm zijn we dat eigenlijk wel, hoe tolerant ben ik?")
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Destinesia

Bericht door Destinesia » 04 jun 2012 15:23

Eens, ik las er ook nergens een 'superioriteitscomplex' in eerlijk gezegd. Evert is gewoon wat cynisch. Zijn we allemaal wel eens toch? Hij lijkt mij juist wel eerlijk. Vooral tegenover zichzelf. Alleen jammer dat hij zo ingewikkeld deed met "aanmelden" en daar zo'n punt van maakte. Alsof hij een wereldreis te voet moet maken belaagd door wilde dieren. Welkom Evert.

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 04 jun 2012 19:54

Ik ben erg benieuwd! Erg tof van Evert dat hij het debat wilt aangaan!
Shut up Murdock, crazy fool!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 jun 2012 23:07

everttewinkel schreef:Ik heb een account aangemaakt. Ik ga de uitdaging aan. Jij regelt een besloten forum en nodigt mij ervoor uit. Ik ben namelijk met de technische kant hier niet bekend.

Heel fijn dat je op mijn uitnodiging ingaat. Hartelijk welkom.
Je kunt hier terecht voor de discussie.
Born OK the first time

Gesloten