Weer een afvallige in beeld

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

siger

Re: Weer een afvallige in beeld

Bericht door siger » 09 apr 2012 17:31

Welkom

Zonneke

Bericht door Zonneke » 09 apr 2012 22:50

Dankjewel Fish voor je boekentip.

Ik heb inmiddels al aardig wat boeken gelezen en dit heeft allemaal wel bijgedragen aan het proces.
Ik ga dit boek ook nog lezen. Mijn grote vraag is echter of er voor een verstokte gelovige wel een boek aan te dragen is wat hem van zn geloof kan laten vallen. Mijn man lijkt zo'n vastgeroeste, en juist door mijn houding klampt hij zich nog vaster aan het geloof. Maar dit is uiteraard ook een angstreactie.... weet zelf nog hoe doodongelukkig ik me voelde toen ik erachter kwam dat ik mn leven lang bedrogen ben geweest. DIT WIL JE NIET GELOVEN, heel je basis gaat onder je weg. Maar dit zal voor velen herkenbaar zijn denk ik.
Gelukkig zit er onder deze basis, een diepere basis, wat onze échte draagkracht is en die universeel is.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 09 apr 2012 22:59

Zonneke schreef:Mijn grote vraag is echter of er voor een verstokte gelovige wel een boek aan te dragen is wat hem van zn geloof kan laten vallen.
Dit boek draagt feiten aan die je niet zomaar opzij kan schuiven Zonneke. Het is al van 2003 en tot nu toe heeft geen theoloog, historicus of archeoloog van enige naam de inhoud gefalcificeerd.

Het leest als een detective trouwens. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 10 apr 2012 08:19

Dag Zonneke,

Je zit inderdaad in een lastig parket.

Enerzijds zitten je kinderen nu op een school met de bijbel zoals jullie graag wilden. Anderzijds ben je tot het besef gekomen dat jij het nu anders wilt.

Je hebt natuurlijk zeker de mogelijkheid om relativering en/of nuancering naar je kinderen over te brengen. Zodat in elk geval de scherpe kanten er af zullen gaan en je hen kunt behoeden voor de 'hel en verdoemenis´ waar bijvoorbeeld nogal eens kwistig mee wordt rondgestrooid.
Hopelijk kun je verder de keuze voor de middelbare school in positieve zin beïnvloeden.

Zolang de afweer echter heel voelbaar is, blijft het binnen je gezin (en je familie) nog wel even balanceren op het slappe koord.

Houdt tenslotte verder gewoon vast aan wat je schreef:
Gelukkig zit er onder deze basis, een diepere basis, wat onze échte draagkracht is en die universeel is.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 10 apr 2012 09:28

Zonneke schreef:Dankjewel Fish voor je boekentip.

Mijn grote vraag is echter of er voor een verstokte gelovige wel een boek aan te dragen is wat hem van zn geloof kan laten vallen.
Probeer de Bijbel eens. Je moet hem alleen net iets anders lezen. Iets kritischer. Zet het eens af tegenover de wetenschap. Dan de agressie in de Bijbel. God, die de ene genocide na de andere pleegt of laat plegen. Duik eens in het verhaal over dat eerstgeborenen vrijgekocht moesten worden, of anders? (dood of hel voor het kind). De eerste 5 boeken zijn afschuwelijk.
Duik eens in de tekst kritiek. We zijn nu net na pasen. Wat zeggen de evangeliën over de Opstanding? Wat zeggen de verschillende versies van de evangeliën over de Opstanding? Als dat onduidelijk is: Paulus: Zonder geloof in de Opstanding in christendom leeg. (Iets andere woorden, ik ben niet zo Bijbelvast.)

Dit geeft je heel veel gespreksonderwerpen aan tafel.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 10 apr 2012 09:59

Zonneke schreef:
Mijn grote vraag is echter of er voor een verstokte gelovige wel een boek aan te dragen is wat hem van zn geloof kan laten vallen. Mijn man lijkt zo'n vastgeroeste, en juist door mijn houding klampt hij zich nog vaster aan het geloof. Maar dit is uiteraard ook een angstreactie.... weet zelf nog hoe doodongelukkig ik me voelde toen ik erachter kwam dat ik mn leven lang bedrogen ben geweest. DIT WIL JE NIET GELOVEN, heel je basis gaat onder je weg. Maar dit zal voor velen herkenbaar zijn denk ik.
Dag Zonneke, welkom op dit forum!

Het ligt er een beetje aan hoe verstokt die gelovige is denk ik. Mijn echtgenoot is zo iemand die hoe vrijer en ongeloviger ik word, hoe verstokter en zwaarmoediger hij wordt. Wij zijn lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Wat ik zie als wit, ziet hij als zwart.
En wat betreft jezelf ongelukkig voelen omdat je zo bedrogen bent.. ik herken dat ook. Mijn hele leven was gefocust op een God die niet kan bestaan. Het jouwe misschien ook wel min of meer.
Ik wens je sterkte in je omgang met man, kinderen en familie!
Non sum qualis eram

Zonneke

Bericht door Zonneke » 10 apr 2012 11:17

Bonjour: dankjewel voor je meedenken. In mijn niet realistische overtuigingsdrang hebben we al een beetje teveel tafelgesprekken gehad, het loopt steevast uit op verwijdering. Er is niet in redelijkheid te praten met een overtuigd gelovige. Hij/zij zal denk ik op een eigen unieke manier 'het licht' moeten zien opgaan, iets aannemen van een ongelovige zit er niet in. Inderdaad lees ik nu ook de bijbel zoals jij het schetst. Maar wat doen gelovigen: ze kijken ernaar en ze blijven verdedigen tot op het botte vlak.... heel frustrerend en ik ben er maar min of meer mee gestopt. Verhitte hoofden en koude harten, das ook niet echt de bedoeling geloof ik.
Elle: blij te horen dat er nog iemand in zo'n huwelijk zit. Uiteraard gun ik het niemand, maar ik heb soms wel het gevoel alleen op de wereld te staan met dit probleem. Tjonge, wat maakt het geloof veel kapot... maar dat mag je al helemaal niet uitspreken. ALLES is voor hun een belediging. pfff, weet jij het nog?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 10 apr 2012 11:27

Zonneke schreef: Er is niet in redelijkheid te praten met een overtuigd gelovige. Hij/zij zal denk ik op een eigen unieke manier 'het licht' moeten zien opgaan, iets aannemen van een ongelovige zit er niet in.
Ja, daar kunnen wij hier op het forum over meepraten. Hopen dat je toch egens twijfel zaait is het enige meestal.
In jou geval zou ik er de lieve vrede niet aan opofferen, je kinderen (maar ook je man) steken dan meer van je op dan je denkt, ook van je ongeloof dus, al draag je dat niet elk moment uit.
En als jij er niet bent, kan hij het niet laten om eens een boek van jou in te kijken. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 10 apr 2012 20:47

Welkom Zonneke.

Wat je man betreft. Hij lijdt aan cogntieve dissonantie. FF Google en je snapt wat hem bezielt.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

elle
Forum fan

Bericht door elle » 11 apr 2012 08:42

Zonneke schreef: Elle: blij te horen dat er nog iemand in zo'n huwelijk zit. Uiteraard gun ik het niemand, maar ik heb soms wel het gevoel alleen op de wereld te staan met dit probleem.
Je stáát ook alleen in de kleine wereld van je gezin. Kun je nog wel communiceren met je man? Toont hij enigszins begrip voor jou?
Tjonge, wat maakt het geloof veel kapot... maar dat mag je al helemaal niet uitspreken. ALLES is voor hun een belediging. pfff, weet jij het nog?
Het is maar net hoe je het bekijkt hè. Als je beiden hetzelfde gelooft kan er weinig kapot gaan wat dat betreft. Maar zodra je gaat veranderen omdat je het geloof los laat dan krijg jij de schuld omdat jij veranderd bent. Althans, zo ging het in mijn situatie.
Nogmaals sterkte!
Non sum qualis eram

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 11 apr 2012 09:24

hé zonneke,

Ik ben zelf wel religieus opgevoed, maar dat bleef bij elke zondag naar de kerk en de kinderbijbel lezen. en dit duurde overigens maar tot mijn 9e levensjaar. Ik heb er wel "last" van dat ik vaak denk dat er toch iemand mee kijkt maar dit laat ik dan ook vrij snel los doordat mijn rationele kant het dan wint! En jij zult het zelfde moeten doen. Elke keer als je irrationele "geloofskant" van jezelf jou bang probeert te maken moet je terug naar de objectieve rationele basis. Telkens terug naar deze basis en je zult dit uiteindelijk accepteren als een andere "betere" of iig een rationele gedachte.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

kyra

Bericht door kyra » 11 apr 2012 23:16

Welkom Zonneke,

fijn dat je je verhaal wilt delen. Heel herkenbaar. Voor mij is het ruim 2 jaar geleden dat ik mijn geloof kwijtraakte, ik kan met je meepraten over het huwelijk/kinderen gedeelte. Het was vreselijk moeilijk om hier een weg in te vinden, het wordt wel steeds iets makkelijker om er mee om te gaan, de scherpe randjes zijn er vanaf, maar het blijft een gevoelig onderwerp. Ik heb het geluk dat mijn man geen overenthousiaste diehard christen is, maar zelf ook (steeds meer) zijn vragen en twijfels heeft over bepaalde dingen. Aan de ene kant hoop ik soms dat hij ook zijn geloof verliest, maar aan de andere kant weet ik hoe moeilijk en pijnlijk dat proces is en wil ik niet dat hij dat ook door moet maken. Dus zolang hij niet te fanatiek wordt kan ik er op deze manier eigenlijk prima mee leven. De kinderen gaan hopelijk hun eigen weg zoeken als ze ouder worden, het is voor mij belangrijk dat ze de vrijheid krijgen om zelf een keuze te maken.
Ik vraag me ook af wanneer ik eindelijk helemaal bijgekomen ben van mijn geloofsafval, het was de grootste psychische opdonder die ik ooit heb gehad. Ik lees de laatste tijd juist bewust wat minder op het forum, omdat ik het idee had dat ik er dan meer in blijf hangen en mijn boosheid/verdriet juist gevoed wordt. Maar ik wilde je wel even laten weten dat er nog een lotgenoot is en dat het mij ook steun geeft om jouw verhaal te lezen.
Sterkte ermee!

Groetjes Kyra
(Wel grappig trouwens dat mijn nickname ook zon betekent)

Zonneke

Bericht door Zonneke » 12 apr 2012 10:55

Fish: je hebt gelijk, er is hoe dan ook een barst gekomen in het geloofsbeleven van je omstanders, en vaak zit het meer in je voorbeeld, dan je woorden. En inderdaad: ik weet dat hij af en toe best een blik slaat in mijn boeken, maar ook dat hij dit (nog)niet lang volhoudt :lol:

Biemer: bedankt voor deze verklarende term. Ja, zo ongeveer is het. Het geeft weer een beter begrip en beeld dat gelovigen er zelf helemaal NIKS aan kunnen doen. Het is ze en ons, gewoon overkomen, en alleen degenen die bepaalde grenzen over durven gaan, God(?) in twijfel durven trekken (pff, bijna niet te doen) hebben kans uit de hypnose te komen.

Sytze: hoe kwam het dat jij op je 9e jaar al het geloof achter je kon laten? Deed je dit zelf, of je omgeving?

Kyra: Ik vind jouw houding inspirerend. Ook ik merk wel dat na ruim 2 jaar de allerscherpste kantjes wat slijten, maar oeh, als het er op aan komt zit er nog wel een explosievat wat soms ineens openbarst.
En je hebt ook gelijk: als je partner ook van zn geloof zou vallen zit je wel met weer een heel ander verhaal. Als hij er net zo diep doormoet als velen, dan denk je soms: O, nee, laat maar.
Tegelijk denk ik wel dat het juist als eenling het moeilijkst is, omdat je inderdaad je hele sociale netwerk moet herzien. Partner blijft omgaan met zijn geloofsgezinden en dit maakt het voor de afvallende partij vaak heel lastig. Je voelt je er buiten vallen, en moet in je eentje weer nieuwe vervulling zien te vinden.
Als je partner van zn geloof zou vallen is dat aspect natuurlijk een heel stuk makkelijker. Dan ga je samen tasten naar een nieuwe weg, en dat is lang zo eng en eenzaam niet als in je uppie.
Maar ben het ook wel een beetje eens met jou, dat discussies erover je ook kunnen versterken in het boze/verdrietige of zelfs, slachtofferachtige. DIe kant moeten we nou juist niet op. Voila, vooruit denken. En dan kunnen anderen die dit ook hebben gedaan een grote inspiratie betekenen. Dát helpt wel enorm. Hóe zij zich erdoor heen hebben geslagen, is heel verrijkend. ALs ik dan Franca Treur bijv. in de studio zie zitten, dan denk ik: wow, wow wat ben je goed!

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 12 apr 2012 13:36

Sytze: hoe kwam het dat jij op je 9e jaar al het geloof achter je kon laten? Deed je dit zelf, of je omgeving?
Deels mijn omgeving, deels mijn denken. Ik stuur je even een pb'tje over mijn omgeving. (pb'tje laat nog even op zich wachten)

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Plaats reactie