ben ik nou een afvallige? volgens mij wel

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

frodof

ben ik nou een afvallige? volgens mij wel

Bericht door frodof » 28 nov 2011 19:24

beste mede vrijdenkers,
Gister lid geworden en er werd gevraagd of ik iets meer over mijzelf wil vertellen. Nu dan, ben niet echt breedsprakig, maar iets meer dan ik tot nu toe schreef dat mag best!

Ik ben ruim 15 jaar geleden in aanraking gekomen met christenen. Aangevuurd en aangespoord door hun enthousiasme ging ik al gauw mee naar de kerkdiensten. Ik kom niet uit een gelovig, nest en wat mij aansprak is de onderlinge samenhang, verbondenheid, vriendschappen en voor mij toen belangrijk, "antwoorden". Ik was op een punt in mijn leven dat ik mijn bestaan niet kon verklaren behalve vanuit een zuiver cognitie, ik denk, dus ik besta. Maar waarom we bestaan, wat het doel is van het menselijk leven, wat er meer is dan we kunnen aanschouwen, daar had ik geen antwoorden op. Dergelijke antwoorden op de zin van het leven geven richting, vooruitgang is weten waar je naartoe wilt, een doel hebben, ergens aan werken en dus uiteindelijk ergens aankomen.
De antwoorden die ik als hapklaar voedsel in de kerk kreeg aangereikt, gleden als een macburger naar binnen. Waarom? Waarschijnlijk omdat het in combinatie werd aangeboden binnen het al eerder genoemde sociale netwerk.
Ik heb veel gedaan in de kerk, leidende positie gehad over veel mensen, gepreekt, gebeden, in tongen gesproken. Ik geloofde dat ik wonderen zag, maar ik zag ze niet. Ik geloofde dat er door gebed veel gebeurde, maar ik heb het nooit gezien. Ik heb ervaren dat je verblind kan zijn, als je in een omgeving verblijft waar kritisch kijken en oordelen als oordelen over god wordt beschouwd. Als de god van je kerk zegt dat een rode stoel blauw is, dan moet je van goede huize komen om daar tegen in te gaan, als je begrijpt wat ik bedoel :(
In de loop der jaren kwam de twijfel. Klopt het allemaal wat er wordt gezegd? wat zijn de bewijzen? Kan ik echt alleen geloven, zonder te zien, op water lopen als ik maar genoeg geloof heb.
Ik ben door de jaren heen steeds dieper in een dal gekomen, uiteindelijk depressief en ik heb hiervoor hulp gezocht (buiten de kerk, in de kerk was en is geen ruimte voor vragen, twijfel, dat is immers van de duivel :evil: )

Na ongeveer twee jaar was ik vrij, vrij van angst voor de duivel, de hel, vrij van angst voor "verboden gedachten". Dat is nu een jaar geleden, en het gaat mij steeds beter af, getuige mijn lidmaatschap van de freethinkers.
Ok, dat wat het voor nu ik ga lekker verder lezen in de andere getuigenissen, bedankt voor het lezen!

frodof

Jinny

Re: ben ik nou een afvallige? volgens mij wel

Bericht door Jinny » 28 nov 2011 19:44

Wat ik me me altijd al afvraag, wat in hemelsnaam is 'spreken in tongen'?

frodof

Bericht door frodof » 28 nov 2011 20:11

Dat is het spreken in een onverstaanbare taal, ingegeven door de heilige geest. Lees als je hierover meer wilt weten de eerste drie hoofdstukken van het boek handelingen van het NT
frodof

Jinny

Bericht door Jinny » 28 nov 2011 20:22

Ah, als onze inleenhongaren dus, ik versta er niets van en de heilige geest komt uit een bierfles. :D

Bedankt, eea is mij duidelijk.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 nov 2011 21:38

Jim schreef:Wat ik me me altijd al afvraag, wat in hemelsnaam is 'spreken in tongen'?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glossolalie;" onclick="window.open(this.href);return false; een goede uitleg.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 nov 2011 21:42

frodof schreef:
Na ongeveer twee jaar was ik vrij, vrij van angst voor de duivel, de hel, vrij van angst voor "verboden gedachten". Dat is nu een jaar geleden, en het gaat mij steeds beter af, getuige mijn lidmaatschap van de freethinkers.
Ok, dat wat het voor nu ik ga lekker verder lezen in de andere getuigenissen, bedankt voor het lezen!

frodof
Bedankt voor je verhaal. Je hebt een behoorlijke stap gezet. Zat je bij een evangelische- of pinkstergemeente?

Groeten,

Piet
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 28 nov 2011 21:57

welkom frodo,

Bij mij ging het zo: Eerst ben je een afvallige van de religie. Dit kan gecombineerd worden met een geloof in een god. Maar niet meer met díe God, van díe Kerk. Je hebt door gekregen dat die God niet op die manier kan bestaan, maar een door de mens gecreëerd wezen is. (+ de duivel, engelen, geesten en de hele santenkraam erbij)

Een god kan nog steeds in de behoefte voorzien van een antwoord op de vraag, waarom er überhaupt iets is en niet niets. Maar wat voor eigenschappen heeft die god dan? De conclusie is dat je daar niks over kunt zeggen, dat gaat ons verstandelijk vermogen te boven. Zodra je het probeert blijkt dat je je weer op het terrein van religie begeeft en dat je als mens aan invulkunde gaat doen, god eigenschappen gaat geven. Toevalligerwijs zijn die eigenschappen altijd heel menselijk. Dat gaat dus niet, god blijft onkenbaar. Deze realisatie samen met de constatering dat er in het geheel geen aanwijzingen zijn dat deze onbekende god zich met de wereld bemoeit kan leiden tot een gevoel van overbodigheid. Die god kun je op een gegeven moment weglaten. En dan blijkt er niks te veranderen. Alles blijft hetzelfde. Je houdt nog steeds van dezelfde dingen, je gevoelens voor recht en onrecht blijven hetzelfde. Alle goede zaken die binnen de kerk gebeuren zijn nog steeds goed en blijken makkelijk herleidbaar te zijn naar mensen. De mens kan het goede doen. Gelukkig ook binnen een kerk. Dit geldt uiteraard ook voor slechte zaken, waarbij dezelfde zin exact van toepassing is als je 'gelukkig' door 'helaas' vervangt. Ook allemaal mensenwerk.

Oh ja, er veranderd toch wel wat, gelukkig heb je dat al ontdekt. Je bent vrij. Helemaal vrij om te denken wat je wilt en te ontdekken hoe wonderlijk mooi het universum kan zijn. ook zonder god is er plaats voor de verwondering en het magische.

Afbeelding
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 nov 2011 22:38

Van mij ook welkom, Frodof.
Het lijkt als of je uit een diep dal gekropen bent?
:)

Wat goed beschreven, Blackadder.
Zo heb ik dat ook gevoeld, vlak nadat ik definitief mijn geloof aan de wilgen had gehangen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

a.r.

Bericht door a.r. » 28 nov 2011 22:42

Filmpje. Ik heb Jesus Camp deze keer maar links laten liggen.....dit gaat er iets rustiger aan toe, maar ik blijf er met verwondering naar kijken. Overigens zijn er honderden van deze filmpjes te vinden op het internet.

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 29 nov 2011 02:32

@ Frodof
*
Waaruit bestond die hulp, is er ook een vorm van deprogrammatie gebruikt,
heb je daar zicht op, op hoe dat proces verliep van gelovige naar afvallige?
frodof schreef:<< >>
Ik ben door de jaren heen steeds dieper in een dal gekomen, uiteindelijk depressief en ik heb hiervoor hulp gezocht (buiten de kerk, in de kerk was en is geen ruimte voor vragen
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 nov 2011 14:56

Je vraagt je af bij die in tongen sprekende vrouw waar a.r. de link naar gaf, of het voor zo iemand ooit mogelijk is uit deze gigantische waanwereld waar ze zo diep in zit te klimmen.

Frodof, als ik me die vrouw als voorbeeld neem en me dan iets van dat proces naar deconversie probeer voor te stellen dan is het in ieder geval dat het een hele lange en moeizame weg is. Ik wens je het allerbeste toe op je weg door het leven.
Born OK the first time

GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast » 29 nov 2011 15:33

Welkom!
Zelfde poep, andere dag.

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 30 nov 2011 10:31

welkom Frodof ! Herkenbaar verhaal...
Het is toch een hele stap om uit een ( vermoedelijk) evangelische gemeente te ontsnappen.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 30 nov 2011 11:00

Hallo Frodof,

Bedankt voor het schrijven van je relaas.

De kerk inglijden is gemakkelijk want het geeft een goed gevoel.
Je eraan ontworstelen is inderdaad een heel ander verhaal.

Ben je overigens met deze ervaringen rijker en de desbetreffende illusies armer
weer teruggekeerd naar de uitspraak van Descartes: 'Ik denk, dus ik ben' ?
Of is er iets anders voor in de plaats gekomen?
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 01 dec 2011 14:28

De kerk uitglijden is ook makkelijk, als je om je heen enkel ongelovigen hebt. Dat geeft dan namelijk ook een goed gevoel met schouderklopjes over en weer.
De middenweg vinden, dat is moeilijker verhaal.

Omgaan met christenen en ze blijven waarderen om wie ze zijn. Ongeacht hun geloof. Omgaan met atheïsten en niet teveel en te snel willen. En ook hen waarderen om wie ze zijn.

Veel succes met die middenweg te vinden

Plaats reactie