Inge bij de EO

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Inge bij de EO

Bericht door PietV. » 20 mei 2020 10:34

Inge Bosscha is nu ook bekend bij de EO vrouwen. Ze mocht in een interview haar filosofie uiteenzetten. https://eva.eo.nl/artikel/2020/05/coach ... de-gelooft
In hetzelfde artikel kwam ik een paar links tegen die verwezen naar artikelen in het gristelijke vrouwenblad Eva. En tot mijn verbazing waren de evangelischen bezig met een inhaalslag. Vrouwelijke afvalligen uit eigen geleden werden naar voren geschoven. Nu zal er direct worden geroepen: "Ik wil een link". Maar je wordt bij deze groeperingen bedolven onder de spam dus ik opteer de optie ga op eigen risico deze kant op en klik zoveel mogelijk weg om het te kunnen lezen. Positief nieuws dat er steeds meer aandacht is voor afvalligen en dat de drempel om het te worden verkleind wordt. Want als jonge vrouwen het kunnen, soms door te verhuizen naar een grote stad, dan kan de rest het ook. Als corona op zijn retour is dan zullen er vast banken leeg blijven. De sociale controlemechanismen waren de afgelopen maanden nagenoeg afwezig en de twijfelaars konden alvast proeven aan de vrijheid die hen te wachten staat. Met hulp van Inge en vele andere voorbeelden die tevens op freethinker te vinden zijn.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Re: Inge bij de EO

Bericht door Gerard » 20 mei 2020 11:47

Afvalligheid is slechts een klein begin van een lange weg. De meesten verlaten slechts hun kerk, maar blijven kritische gelovigen of op zijn best ietsisten. Slechts een klein percentage dapperen durft echt de stap te maken naar het atheïsme dat definitief afscheid neemt van alle mooi weer praatjes.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 mei 2020 13:46

@Gerard: De verhouding tussen atheïsten en theisten was in 2015. 24% - 14%. Bron: God in Nederland. In 2006 andersom. Het aantal atheïsten stijgt snel en het gaat om grote aantallen. De sprong naar het atheïsme is voor agnosten/ietsisten goed te doen. Het omgekeerde zie je dus niet echt meer, de ruimte voor afvalligen is groot genoeg om echt af te vallen. Eigenlijk vissen wij in dezelfde vijver als de theïsten maar wij vangen alles. Op een enkeling na die te verwaarlozen is. Dit zijn dan wel de mensen die de media halen en mogen optreden bij Andries Knevel.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 20 mei 2020 16:27

Ik tel 38%. Wat zijn dan de overige 62%? Ietsisten? Omdat ze onder beide categorieën niet te scharen zijn? Ze geloven in iets. Als ze dat in plaats van een god uit het verleden plaatsen zijn het voor mij gewoon gelovigen, en dus verkapte theïsten.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 mei 2020 17:19

Gerard schreef:
20 mei 2020 16:27
Ik tel 38%. Wat zijn dan de overige 62%? Ietsisten? Omdat ze onder beide categorieën niet te scharen zijn? Ze geloven in iets. Als ze dat in plaats van een god uit het verleden plaatsen zijn het voor mij gewoon gelovigen, en dus verkapte theïsten.
28% is ietsist en 34% is agnost. Het zijn vage definities. Maar ze hebben geen band meer met het christelijke geloof. Denk zelf dat er veel agnosten gaan verhuizen naar het atheïsme. En ietsisten schuiven op naar het agnosticisme. Beide groepen hebben geen traditionele band meer met instituten en zijn in de huidige tijdgeest gemakkelijk te verplaatsen. Het zal ook een kwestie zijn van de vraagstelling.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 mei 2020 18:54

PietV. schreef:
20 mei 2020 17:19
28% is ietsist en 34% is agnost. Het zijn vage definities. Maar ze hebben geen band meer met het christelijke geloof. Denk zelf dat er veel agnosten gaan verhuizen naar het atheïsme. En ietsisten schuiven op naar het agnosticisme. Beide groepen hebben geen traditionele band meer met instituten en zijn in de huidige tijdgeest gemakkelijk te verplaatsen. Het zal ook een kwestie zijn van de vraagstelling.
Ook al blijven ze bij deze gedachte.
Ik heb geen problemen met deze groepen.
Zij hangen geen autoriteit aan, die hen zegt hoe ze moeten denken en leven.
En geven dat ook niet door aan nieuwe generaties.
Ze geven ook geen aanleiding tot irritatie, omdat zij ons willen vertellen hoe wij moeten leven.

Ieder het zijne.
Ik wil hun gedachten respecteren, zolang zij die voor zichzelf houden en geen claim leggen bij anderen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 20 mei 2020 19:12

Maria schreef:
20 mei 2020 18:54
Ook al blijven ze bij deze gedachte.
Ik heb geen problemen met deze groepen.
Zij hangen geen autoriteit aan, die hen zegt hoe ze moeten denken en leven.
En geven dat ook niet door aan nieuwe generaties.
Ze geven ook geen aanleiding tot irritatie, omdat zij ons willen vertellen hoe wij moeten leven.
Ieder het zijne.
Ik wil hun gedachten respecteren, zolang zij die voor zichzelf houden en geen claim leggen bij anderen.
Daar ben ik het wel mee eens. Er kan niets zijn, er kan iets zijn. Ik denk altijd maar. Misschien ontdekken theoretisch natuurkundigen ooit eens dat er "meer is".
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 20 mei 2020 22:52

Misschien ontdekken theoretisch natuurkundigen ooit eens dat er "meer is".
Hier spreekt bijna een wens uit waarin ik me niet kan vinden.
Mocht dit onwaarschijnlijke ooit waar blijken dan zal ik het omarmen omdat ik graag aanneem wat aannemelijk is. Maar voor het zover is ga ik ervan uit dat alles zonder zin is en dat jij de vrijheid hebt er wel of niet zin aan te geven.
Friedrich Nietzsche

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 20 mei 2020 23:14

Gerard schreef:
20 mei 2020 22:52
Misschien ontdekken theoretisch natuurkundigen ooit eens dat er "meer is".
Hier spreekt bijna een wens uit waarin ik me niet kan vinden.
Mocht dit onwaarschijnlijke ooit waar blijken dan zal ik het omarmen omdat ik graag aanneem wat aannemelijk is. Maar voor het zover is ga ik ervan uit dat alles zonder zin is en dat jij de vrijheid hebt er wel of niet zin aan te geven.
Ik ga er vanuit dat de mens nooit zal stoppen met waarheidsvinding. Maar daar kan van alles tussenkomen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2020 05:12

Ik bekeek het filmpje dat Inge maakte. Ze doet het heel knap door zowel de achtergebleven gelovigen als de afvalligen aan te spreken en voor beide partijen begrip op te brengen.
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 21 mei 2020 10:55

PietV. schreef:
20 mei 2020 10:34
Inge Bosscha is nu ook bekend bij de EO vrouwen. Ze mocht in een interview haar filosofie uiteenzetten. https://eva.eo.nl/artikel/2020/05/coach ... de-gelooft
In hetzelfde artikel kwam ik een paar links tegen die verwezen naar artikelen in het gristelijke vrouwenblad Eva. En tot mijn verbazing waren de evangelischen bezig met een inhaalslag.
Deze vorm van nieuws brengen verbaasd mij eigenlijk ook.
Ik weet, dat Inge van meet af aan gestreefd heeft naar het verbinding houden en/of weer maken met de achterblijvende leden van het gelovige milieu, waarin de afvallige tot de beslissing kwam.
Dat heeft nl. vooral een nog laatste en vaak blijvende impact op het zich afgescheiden voelen van de eigen roots.
Maar ook dat zij een steun wil zijn voor de eigen-kerk-verlaters, maar die nog wel zoekende zijn naar een andere gemeenschap en/of vaak nog op een andere manier gelovig zijn.
Ook deze groep kan dezelfde trauma's hebben en nu willen gaan voor een eigen weg, wat niet wordt geaccepteerd binnen de verlaten groep.

Ik zou me kunnen voorstellen, dat bij de EO gedacht wordt:
Nu het dan toch zo is dat mensen minder of anders of niets meer geloven, dan behouden we ze misschien toch nog voor het eerste mogelijkheden.
Vrouwelijke afvalligen uit eigen geleden werden naar voren geschoven. Nu zal er direct worden geroepen: "Ik wil een link". Maar je wordt bij deze groeperingen bedolven onder de spam dus ik opteer de optie ga op eigen risico deze kant op en klik zoveel mogelijk weg om het te kunnen lezen.
Maar dat wordt dan toch weer tegengesproken door het andere verhaal van afvalligheid.
Ik geef de link, op dezelfde manier als de link in de OT is gegeven, want ik heb geen enkel probleem met spam enzelf zoeken zal over een tijd minder vlot resultaat opleveren dan nu.
https://eva.eo.nl/artikel/2020/05/marlo ... isten-meer
Positief nieuws dat er steeds meer aandacht is voor afvalligen en dat de drempel om het te worden verkleind wordt. Want als jonge vrouwen het kunnen, soms door te verhuizen naar een grote stad, dan kan de rest het ook. Als corona op zijn retour is dan zullen er vast banken leeg blijven. De sociale controlemechanismen waren de afgelopen maanden nagenoeg afwezig en de twijfelaars konden alvast proeven aan de vrijheid die hen te wachten staat. Met hulp van Inge en vele andere voorbeelden die tevens op freethinker te vinden zijn.

Zeer goed mogelijk.
Echter via Inge de weg hierheen vinden zal niet gemakkelijker gaan.
Op haar eigen website en (geheime groep) staat ze absoluut geen (theologische) discussie toe.
De meesten tonen daar geen behoefte toe, maar een enkele kritische lezer/schrijver wordt er lief maar duidelijk op gewezen, dat haar groep daartoe niet is bedoeld.
Dat daarvoor een aangereikte mogelijkheid bestaat zie ik dan niet.
Al zeker geen naam van een website of speciaal forum voor vrijdenkers/freethinkers.
Linken naar dergelijke mogelijkheden voelt voor mij daar als het plaatsen van spam.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 mei 2020 14:24

Maria schreef:
21 mei 2020 10:55
De meesten tonen daar geen behoefte toe, maar een enkele kritische lezer/schrijver wordt er lief maar duidelijk op gewezen, dat haar groep daartoe niet is bedoeld.
Dat daarvoor een aangereikte mogelijkheid bestaat zie ik dan niet.
Al zeker geen naam van een website of speciaal forum voor vrijdenkers/freethinkers.
Linken naar dergelijke mogelijkheden voelt voor mij daar als het plaatsen van spam.
Ik zou het ook niet doen. Inge laveert heel subtiel tussen twee werelden in en dat levert haar bekendheid en erkenning op. De groep die een stap verder wil in het zogenaamde heidenschap die gaat zelf wel zoeken. En komt ons of een aanverwante site vanzelf tegen.

Plaats reactie