In de media getuigenissen die voorbij komen

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

In de media getuigenissen die voorbij komen

Bericht door PietV. » 10 mar 2020 10:43

In de Volkskrant van 9 maart 2020 het verhaal van bioloog Arita Baaijens. Afkomstig uit Ede waar meer "beroemde" atheïsten wonen. Tijdens haar tienerjaren besefte ze dat God niet bestaat. Het voelde voor haar of er een vloerkleed onder haar vandaan werd getrokken.
In de meest recente uitgave van het maandblad Quest gaat het over geloven. Een van de onderwerpen is het verhaal van Roeliene Bos en Liesbeth Sparks. Allebei ooit evangelisch en betrokken bij dezelfde religieuze stroming, nu afvallige christenen. De vorm was vrij maar de leer was streng. Als tiener liepen ze beiden over straat om mensen te bekeren. Roeliene ontwikkelde een andere (lees genuanceerde) mening dan de gemeente en kwam tot de conclusie dat bidden slechts een manier was om gedachten te ordenen en dat er geen contact was met een hogere macht. Roeliene kwam in een hevige identiteitscrisis en moest alles opnieuw uitvinden. Vooral trots zijn op zichzelf bleef moeilijk want voorheen ging alle eer naar een god. Nu is ze gelukkig want ze kan keuzes maken die passen bij haar persoonlijkheid.
Liesbeth Sparks was op een Zweeds eiland, ongerept en ze hoorde alleen vogels, ineens dacht ze: "God bestaat niet". Een aardschok in haar christelijke brein. Vijf maanden eerder verloor ze haar ongeboren kind en de levensvragen kwamen op. En op dit moment culmineerde dit in het laatste zetje. Nu zijn ze beiden atheïst. En met een ironisch toontje zeggen ze dat ze nu beiden naar de hel gaan. Maar aangezien ze daar niet meer in geloven maken ze zich daar niet zoveel zorgen over.
Drie getuigenissen binnen enkele dagen in de media, het is leuk dat het vrouwen zijn. Op hun manier kunnen ze anderen inspireren.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Boerenverstand
Forum fan

Re: In de media getuigenissen die voorbij komen

Bericht door Boerenverstand » 10 mar 2020 12:38

Bedankt PietV. voor jouw verwijzing naar die berichten. Veel is herkenbaar. Zelf heb ik een tijd van ontkenning meegemaakt, een periode van schoppen tegen de heilige huisjes (af en toe nog wel), nu ben ik wat rustiger en daarbij heb ik meer begrip voor mensen die (blijven) geloven. Uiteindelijk is mijn eigen wereldbeeld/(afwezige) godsbeeld ook aan verandering onderhevig, misschien blijft dat wel zo tot aan mijn dood. Daarbij mag je denken aan laveren tussen atheïsme, pantheïsme en ik geef het maar toe, soms panentheïsme met sprituele bijverschijnselen. Dat laatste is in conflict met mijn voorkeur voor logisch denken.

Overigens was er eergisteren een stuk over Arita Baaijens bij de volkskrant online, ‘Een klein deel van de mensheid is anders dan de rest’:
https://www.volkskrant.nl/mensen/een-kl ... ~b84ff4eb/
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 mar 2020 12:51

Liesbeth Sparks was op een Zweeds eiland, ongerept en ze hoorde alleen vogels, ineens dacht ze: "God bestaat niet". Een aardschok in haar christelijke brein.
Niet echt een keiharde weloverwogen goed doordachte keuze.
Zo werd ooit een bekende Amerikaan van atheïst gelovig (ben de naam kwijt) na het zien van een bevroren waterval. Emotionele beslissingen. Verdiep je er liever in en kom dan tot de conclusie of iets wel of niet bestaat.
Maar goed, beetje off topic.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 mar 2020 16:14

dikkemick schreef:
10 mar 2020 12:51
Niet echt een keiharde weloverwogen goed doordachte keuze.
Zo werd ooit een bekende Amerikaan van atheïst gelovig (ben de naam kwijt) na het zien van een bevroren waterval. Emotionele beslissingen. Verdiep je er liever in en kom dan tot de conclusie of iets wel of niet bestaat.
Maar goed, beetje off topic.
De worsteling van Liesbeth Sparks begon dus 5 maanden eerder. En zoals zo vaak moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken. Nu zijn er dus legio mensen die het maar uitstellen en elk excuus gebruiken dat ze maar kunnen verzinnen. Ook al snappen ze wel dat de houdbaarheid van hun geloof voorbij is. Zielige mensen eigenlijk en dan kun je beter zoals de redacteur een pats boem moment hebben en daarna gaan puinruimen. Duurt gemiddeld ook wel een tijd alvorens netwerken gereset zijn en de coming out geland is op diverse plaatsen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie